Da li imate preko 18 godina?

Estetika treša: Kako je ružno postalo novo lepo

Kako je ljudska taština uzrokovala uspon groteskne mode, a buržoazija od siromašnih ukrala čak i estetiku.

0
4

Poslednjih godina na modnim pistama sve češće viđamo stvari koje su pre deset godina bile najčešći odgovori na pitanje “šta nikad ne bi obukao”: Birkenstocks, čudne siluete, karnere, namerno loše krojene komade, patike koje liče na nešto u čemu vaš tata baca đubre, mom jeans, mrežaste čarape, logomaniju… Nekom ko mnogo prati modu ove stvari su prestale da budu ružne odavno, jer se se ljudsko oko brzo navikne na određeni prizor i više ga ne registruje kao nešto neprivlačno – ružno je samo ono što niste još naučili da volite.

Drugima će, ipak, biti potpuno nejasno kako se DHL majica brenda Vetements prodaje za oko 200 dolara ili kako patike Triple S brenda Balenciaga (na slici) koštaju 900 evra. Da li da pominjemo uopšte Gucci pederuše od 1500 evra i činjenicu da se nove Yeezy patike zovu “pustinjski pacov” (desert rat)?

Svakom sa ovih prostora biće naročito interesantan ceo gopnik chic, brat dizelaša iz post-sovjetske Rusije, koji je neobjašnjivo brzo popularisao Gosha Rubichinskiy (o čemu smo već pisali). Njegove revije izgledaju gotovo kao da navijači Rada idu jedan po jedan do policajca, a vi se pitate u kom će trenutku neko upaliti baklju.

Ipak, Goshin uspeh je objašnjiv bar time što je njegova estetika zaista šokantna, dok sa jednim takođe popularnim preskupim brendom čak ni to nije slučaj: Off-White nudi normcore po više nego ekstravagantnoj ceni. Da li biste kupili ovaj Nebraska duks za 393 dolara?

Off-White

Moda i ružnoća su uvek pomalo flertovali, a pionirka ružne mode svakako je Miuccia Prada.

Ružno je privlačno, ružno je uzbudljivo. Možda zato što je novije. “Istraživanje ružnog mi je interesantnije od buržoaske ideje lepote”, rekla je ova čuvena modna dizajnerka mnogo pre nego što će Demna Gvasalia osnovati kuću Vetements.

Ko je Demna? Ako želite da okrivite nekog za trend u kom je jedino ekskluzivno postalo ružno i gde čekajući red za berlinski klub Berghain možete da pomešate beskućnika sa nekim stažistom Net-a-porter-a – krivite Demnu.

Ovaj mladi dizajner nije produkt modnog nepotizma, već dečko iz grada Suhumi u Abhaziji (mala zemlja u konstantnom sukobu sa Gruzijom, sličnog statusa poput onog koje ima Kosovo). Verovatno ne biste očekivali da će dečak iz ovog grada napraviti eksploziju u svetu mode.

Demna Gvasalia

Nakon što je studirao u Antverpu, veštinu manipulisanja ružnim izučio je u kući Margiela – modnoj instutuciji za koju Demna kaže da je u njoj najviše uticaja. Kuću Louis Vuitton napustio je da bi osnovao Vetements, brend koji je doživeo takav uspeh da je i sam Demna iznenađen. Uskoro je postao i kreativni direktor, a Demna je lepo primetio kako je činjenica da ga je kuća Balenciaga uopšte razmotrila za tu poziciju pokazatelj da se u biznisu mode nešto značajno menja.

Dakle, kako smo došli od Angelina Jolie look-a do Jolie Laide look-a? Zašto i kako je ružno postalo novo lepo?

Odgovor je u taštini i želji pojedinca da se istakne, da štrči iz mase. Lepota možda prija oku, ali je je u ljudskoj prirodi da ne želi ono što se lako dobija, kao što je slučaj sa lepotom. Pre samo dvadesetak godina, da biste došli do određenog trenda, morali ste da budete u epicentru zbivanja – Parizu, Njujorku, Milanu. Morali ste da imate novca da biste mogli da “kupite trend”. Morali ste da budete rođeni lepi.

Danas bilo koja informacija ili trend stižu do vas preko interneta u realnom vremenu. Ako odete do H&M-a ili Zare nedelju dana posle revije kupićete repliku onoga što je prošetano pistom, i to za sićušnu sumu. Treba da izdvojite vrlo malo novca za filere i imaćete i puna usta kao Angelina Joile, jagodice kao Natasha Poly, glatku kožu bez bora kao tinejdžerka iz Ukrajine…

Lepo je postalo neviđeno dosadno.

Miuccia Prada

Lepota je postala dostupna i jeftina. Jedino ekskluzivno postala je ružnoća – da biste nosili Vetements, treba da imate novca, jer je skupo, a ružno. Jeftina kopija lepog je – lepa i jeftina. Jeftina kopija ružnog je ružna i jeftina.

Naravno, sve to malo podseća na priču o carevom novom odelu. Možda se svi pravimo da vidimo lepotu u svoj toj ružnoći, a možda je car stvarno go. Ovakva klima je najviše zaslužna za uspeh Demne Gvasalie i preporod malo zamrlih modnih kuća poput Balenciage i Margiele. Gucci, koji je na vreme primetio zasićenje lepim i poigrao se modnim užasima poput gumenih papuča i logo-čarapa obeležio je finanskijski rast od čak 49.4%, izvestio je Business of Fashion na kraju 2017. godine.

Naša basicophobia, strah od običnog, dovela nas je do povratka čizmi od likre, jakni od perja i Gucci plastičnih papuča. Naposletku, možda je vreme da zagrlimo ružno i istražimo granice estetike. Možda je robovanje lepoti najzad došlo kraju – ružnoća je definitivno inkluzivnija.

Ako pak spadate u nešto tradicionalniju grupu, koja je toliko dosadna da i dalje voli da nešto bude lepo – ne brinite. Kao i svaki trend, ružno će proći, jer ga polako zloupotrebljavaju široke narodne mase, ovaj put svesno i namerno.

Lepi će uzeti i ružno i učiniti ga – običnim.

Lajkuj:

Komentari:

  1. ramon says:

    Možda ružno jeste postalo lepo, ali svakako mislim da u Srbiji ovakvi komadi se nose još od 90-ih (pogledajte starije ljude po ulici u unutrašnjosti, ispred centra za soc. rad i na tim nekim marginalizovanim mestima) ali svakako lično ovo ne bih obukao ni da košta 0.5 RSD

  2. Pigalle says:

    Bukvalno ste pokrali kompletan tekst iz i-D, sa dve godine zakasnjenja https://i-d.vice.com/en_uk/article/d3vba7/the-rise-of-the-anti-beauty-aesthetic

    1. Yalle says:

      Ista tema, potpuno drugaciji tekst…

  3. Mark Twain says:

    Minimalizam je postao mejnstrim a nije ni isplativ

Ostavite komentar:

Slični članci: