Da li imate preko 18 godina?

Predmeti Dragana Jankova

Novosadski slikar, prepoznatljiv po specifičnom i nesvakidašnjem umetničkom izrazu, sa nama je podelio priču o svojim omiljenim predmetima, životu, dnevnim ritualima i onome šta ga inspiriše.

0
1

U čemu pronalazite inspiraciju za svoj kreativni rad?

Možda bih pre posmatrao kako inspiracija pronalazi put do mene kao umetnika. Potreban je je svakodnevni  rad na svom delu koji nije samo slikanje već i priprema, izrada skica, čitanje knjiga, odlasci u muzeje i mnogi drugi rituali koji predhode nastanku dela. Kada je umetnik spreman inspiracija se pojavi.

Koliko Vaše lično, svakodnevno iskustvo utiče na Vaše stvaralaštvo i na koji način se odlučujete šta ćete da prikažete na platnu?

Baveći se svakodnevno umetnošću, odnosno slikarstvom, ono posle dužeg vremena postaje naša druga priroda i deo našeg života. Moje slikarstvo bavi se pre svega slikom emocionalnih stanja i bitno mi je da ona budu prisutna na slici. Kada počinjem ujutru da slikam uglavnom je to u stanju nekakve pročišćenosti. Izbegavam bilo kakav mehanički rad. Na slici se sve vidi.

Da li imate neke rituale (ili možda unapred određen raspored rada) kada je reč o slikarstvu?

Ja sam slobodni umetnik još od završetka Akademije i svakog dana odlazim u atelje. Vremenom se stvaraju navike i rituali koji nam pomažu da uđemo u to stanje povišenog senzibiliteta ili čiste svesti toliko potrebne za stvaranje. Volim rano ujutro da se prošetam kejom pored Dunava i Dunavskog parka, ponekad malo sedim pored kedrova i fontane, i odlazim do ateljea u Masarikovoj.

Izbegavam ujutro pre slikanja novine, vesti, tv, i uglavnom slikam prepodne. Nikada ne slikam noću.

Kada završim sliku taj dan je za mene mali praznik, pravim novu postavku u izlogu mog ateljea. Tog dana ne slikam već u uživam u novostvorenom delu.

U kojim slikarima/slikarkama pronalazite inspiraciju?

Na mene je u vreme studiranja izvestan uticaj ostavilo japansko slikarstvo i veliki slikar Hokusai, kao i francuski simbolizam, a kasnije i Maljevič kojemu sam i posvetio nekoliko slika u prošlom ciklusu. Vremenom sam se trudio da negujem svoj osoben izraz koji se razlikuje od svega prethodnog i po kojem sam prepoznatljiv; nadam se da sam u tome uspeo.

Koje biste nam domaće (može i lokalne) umetnike/ce preporučili?

Pre svega to su umetnici iz projekta Stalker, sa kojim sam sarađivao. Aleksandra Vrebalov, kompozitorka iz Novog Sada, koja živi i stvara u Njujorku, a koja je napravila muziku More nade za moju izložbu u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine. Nedavno je objavljen moj katalog Bakarno more i zajedno sa njim CD More nade, sa Aleksandrinom muzikom, inspirisanom mojim slikarstvom. Igor Antić, savremeni umetnik iz Novog Sada koji živi i stvara u Parizu. Sa njime radim na projektu Stalker koji je u nastanku. Najvažnija stvar je da postojimo i podržavamo umetnost drugih umetnika. Pored njih, svakako mi je bitna saradnja sa umetnikom Slobodanom Tišmom koji je pisao tekstove za moj novi katalog Bakarno more, kao i perfomans unošenja slike Liberte – Sloboda, na otvaranju moje retrospektivne izložbe u Galeriji Rajka Mamuzića u Novom sadu 2016. godine.

Da li se i u kojoj meri Vaš stil slikanja menjao tokom godina?

Svaki umetnik prolazi u svom životu proces sazrevanja ili individuacije i u skladu sa tim menja se i njegova umetnost. Tako sam i ja prošao nekoliko faza koje nisu jasno razgraničene.

Kada osetim da sam iscrpeo određeni izraz i temu. prelazim na sledeći nivo, u potrazi za novim prostorima koji mi omogućavaju slobodu stvaranja.

Ali uvek volim da se vraćam na početke i rane radove koji mi pružaju one mladalačke ideale od kojih se trudim da ne odstupam.

1. Mornar Popaj, gumena igračka iz kraja šezdesetih godina. Imam kolekciju od preko sto komada. Mornar Popaj mi je omiljeni lik. Detinjstvo sam proveo u Splitu, a bio sam mornar u Puli i Šibeniku. Uglavnom sam igračke sakupio na Najlonu, a neke su i poklon drugih umetnika.

2. Klješta su bila vlasništvo mog dede. Mislim da su deo nekog kompleta. Već dugo su kod mene i nezamenjiva su prilikom skidanja slika sa blinda rama ili sitne opravke. Kada čitam knjige obično njima obeležim mesto na kome sam stao. Mislim da su stara stotinak godina.

3. Zen šolja za čaj od porcelana. Volim da pijem čaj iz nje svakog jutra i mislim da ima neki poseban i drugačiji ukus. Kafu nikada ne pijem. Kupio sam je na Najlonu pre dosta godina.

4. Flaša za sodu. Kupio sam je na Najlonu i ima neverovatnu kobaltno-tirkiznu boju. Potpis sam naslikao pre nekoliko godina i sad zauzima počasno mesto u izlogu mog ateljea u Masarikovoj.

5. Naočare Persol, kupio sam ih na temerinskom buvljaku i bile su zgužvane i neupotrebljive, ali uspeo sam svojim klještima da ih ispravim i sad su mi omiljene. Imaju divna plava stakla koja odmaraju posle dugog slikanja.

6. Slika Liberte-Sloboda je iz 2015. godine i skica je za veliku sliku koja se nalazi na plakatu moje velike retrospektivne izložbe u Galeriji Rajka Mamuzića u Novom Sadu iz 2016. godine. Zauzima posebno mesto u mom ateljeu.

7. Limena kutija za bombone 5o5. Verovatno je iz šezdesetih godina i kupio sam je na temerinskom buvljaku. Vrhunski dizaj i predivna cinober crvena boja. Služi za držanje četkica na mom radnom stolu.

Lajkuj:

Komentari:

  1. Slobodan Tišma says:

    Dragane, pročitao sam. Odlično! Slobo Tišma

Ostavite komentar:

Slični članci: