Ideali ženske lepote kroz vreme
Šta se to tačno promenilo u idealu lepote i doživljavanju seksepila proslednjih 600 godina? Sagledaćemo to počev od renesanse pa do danas.
Teško je poverovati da se nekada davno zapravo divilo ženskim telima, u svoj njihovoj prirodnoj lepoti. Standardi ženske privlačnosti drastično su se menjali kroz vekove, pokazujući nam da se ono što je „univerzalno lepo“ konstantno menja, i verovatno će za stotinak godina ta prihvatljiva “univerzalnost” biti potpuno drugačija od današnjeg poimanja lepote.
Renesansa (od 1400-tih godina do ranog XVI veka)
Idealna renesansa žena bila je voluminoznija nego u bilo kom drugom istorijskom periodu. Slike iz tog doba jasno nam govore da bi danas takvo žensko telo možda bilo smatrano gojaznim i neprivlačnim, ali tokom renesanse, voluminozna „podgojena“ žena bila je epitom seksepila. Što se tiče same lepote, verovali su da, što je kosa svetlija – žena je privlačnija. Izuzetno svetao ten je bio seksi, a od šminke se podrazumevao jarki crveni pigment koji se nanosio na usta.
Viktorijanska era (od 1837. do 1901.)
Za razliku od renesansnih, viktorijanske žene bile su izuzetno svesne svog tela. Seksi je značilo da je bilo obavezno imati izuzetno uzak struk, a to se postizalo korsetima. Neke su toliko stezale korsete da su jedva uspevale da dišu, do te mere da im je često bilo nemoguće da sede (mnoge su lomile rebra, toliko stezajući korsete, da bi postigle idealnih i nestvarnih 30 cm obima struka). Popularni su bili obruči i slojevi žipona koji su vizuelno uvećavali zadnjicu. Skromnost je bila vrlina na polju šminke. Jarke boje su smatrane neotesanim, i bile su rezervisane za prostitutke. Neke religije su proglaševale šminku đavoljom rabotom.
Dvadesete (era koja nam je donela Coco Chanel, kraće forme i perje)
Dvadesete su bile godine kada su žene skrivale svoje obline. Neke su obmotavale grudi trakama od materijala da bi postigle dečački izgled. Kratke opuštene siluete haljina bile su sušta suprotnost popularnoj silueti viktorijanske ere, dok su elastični pojasevi doprinosili izgledu ravnog abdomena. U skladu sa vizijom dečačkog izgleda, frizure su bile kratke. Jaka i izražajna šminka koja se do tada smatrala neprimerenom, postala je obavezna i pre svega seksi. Puder se koristio da bi koža delovala još svetlije, a obrve su bile tanke i pozicionirane visoko na licu. Krejon za oči se nanosio da doprinese dramatičnosti celokupnog izgleda.
Tridesete i četrdesete – zlatno doba Holivuda
Kako su žene postajale sve svesnije svog izleda, počele su da brinu i o tome šta jedu. Budući da je moda potencirala ruke i noge, žene su dizale lakše tegove zarad tonusa mišića. Napravljen je prvi punjeni, elastični brushalter, a dizajneri kao Coco Chanel, Dior i Elsa Schiaparelli su dizajnirali haljine koje su prijanjale uz telo. Frizure su bile ženstvenije nego dvadesetih. Bilo je prihvatljivo sve, biti platinasta plavuša, riđokosa ili brineta. Neprirodno svetao ten je izašao iz mode.
Pedesete
Popularna ženska figura bila je u obliku peščanog sata, a tome su naravno doprinele tada popularne zvezde kao Marylin Monro i Grace Kelly. U doba konzervativizma, žene su učene da treba da nađu dobru priliku i udaju se, stoga su se oblačile na način da nikada ne pokažu previše tela. Ali ipak, pravilo broj jedan, bilo je da nisu smele da napuste kuću i izgledaju neotesano. Kosa je bila iznad ramena, u talasima, a najveći must bio je besprekoran ten.
Šezdesete
Imitirajući modele tog doba kao što je bila Twiggy, žene su bile opsednute izuzetno mršavim izgledom. Kao dva opozita šezdesetih, imamo hipike koji su potencirali nonšalantnost, zvoncare, tunike i platforme, dok su sa druge strane trenda stajale devojke nalik Twiggy – uredne, u mini haljinama i suknjama, uvek promišljenog stila. Hipike su puštale kose, forsirajući prirodan izgled, dok su moderne dame šezdesetih nosile kratke frizure i neizostavno veštačke trepavice.
Sedamdesete
Prethodna dekada je potpuno promenila način na koji su do tada žene posmatrale svoje telo, tako da je sedamdesetih fenomen mršavosti bio u svom vrhuncu. Garderoba je bila seksi, ovo je bila disko era, nosile su se jarke boje, kratke forme i predimenzionirane naočare. Kosa je postala bitan faktor u stilizovanju. Takođe, velika promena koja je došla, bio je preplanuli ten. Žene su počele da koriste kreme za samopotamnjivanje i odlaze u solarijume.
Osamdesete
Pomama za aerobikom je uvela žene u svet fitnesa po prvi put. Očekivalo se da brinu o svom telu, vežbaju, ali ne deluju mišićavo. Pored svih tih telesnih trendova, nije ni čudo što su zapravo poremećaji u ishrani postali toliko česti za vreme osamdesetih. Moda je bila, malo je reći, upečatljiva. Nosile su se neonske boje, spandeks, i ogromne naramenice. Kao što je važilo i za naramenice, mantra osamdesetih bila je – što veće to bolje – tako i za frizure. Šminka je bila jarka, nosile su se senke za oči u plavim i roze bojama, a jake obrve su bile vrlo seksi.
Devedesete
Modeli kao što je Kate Moss potencirali su mršavost. Grunge, karirane košulje i martinke su se podrazumevale. Kratki topovi potencirali su mišićave stomake na kojima su često mogli da se uoče pirsinzi. Kosa je bila svakojaka, od paža preko stepenaste, do šiški. Kate Moss je popularizovala androgenost, stoga su mnoge žene forsirale prirodan izgled bez šminke.
Dvehiljadite
Iako živimo u dobu gde žena ima izbora i mogućnosti više nego ikada pre, sama očekivanja društva u odnosu na ženski izgled su prilično nerealna. Činjenica je da je danas cena lepote vrlo visoka. Ideali su se pomerili do granica neprirodnosti, gde su plastične operacije postale naša svakodnevica. Što se tiče same mode, možemo da primetimo mikseve svih dosadašnjih stilova ispričanih na jedan savremeniji način. Frizura i šminka su postali takođe individualni izbor.
Slični članci:
- Detalj sa Fashion Weeka: Limitirana serija aksesoara za IQOS sa potpisom Dragane Ognjenović
Detalj sa Fashion Weeka: Limitirana serija aksesoara za IQOS sa potpisom Dragane Ognjenović
Perfektno dizajniran aksesoar u muškoj i ženskoj varijanti kreirala je jedna od najistaknutijih modnih autorki sa ovih prostora.
- EURO 2020: najbolji i najgori dresovi
EURO 2020: najbolji i najgori dresovi
Adidas i Nike godinama unazad vode bitku za primat među fudbalskim reprezentacijama koje nose njihovu opremu. Ko je uspešniji?
- IQOS X FW: Sve o saradnji koja je iznedrila nove zvezde domaće modne scene
IQOS X FW: Sve o saradnji koja je iznedrila nove zvezde domaće modne scene
Aleksandar Latinović, Vila Pajkić i Nenad Pavlović pobednici su modnog konkursa „We Together“ i nagrađeni su svojim samostalnim revijama na 50. izdanju Beogradske nedelje mode.
Lajkuj: