Da li imate preko 18 godina?

Sena nikada neće biti zaboravljen

Zbog svog načina vožnje, genijalnosti za volanom, sposobnosti da izvuče maksimum iz svakog bolida koji je vozio i nestvarne vožnje po kiši i teškim uslovima, Ajrton Sena će velikim slovima biti upisan u svetu automobilizma kao istinska legenda.

Dočekali smo i taj dan. Ajrton Sena je spreman za svoj debitantski nastup u Formuli 1“, bile su reči brazilskog komentatora pred sam početak trke, 1984. godine, u kojoj je legendarni Brazilac zakoračio u svet najboljih vozača sveta i izgradio ime kao jedna od najvećih legendi auto-moto sporta.

„Za mene to je dar od Boga. On mi pomaže da ostanem tih i smiren“, rekao je Sena pre svog debitatnskog nastupa za Toleman te ’84. godine.

Kao što je to slučaj i sa ostalim kolegama vozačima, Sena je svoj put do Formule 1 počeo da gradi vozeći karting i takmičeći se na prvenstvu Sao Paola još kao 13-godišnjak. S obzirom da je poticao iz dobrostojeće porodice i još od klinačkih dana pokazivao interesovanje za automobilizam, nije postojala prepreka da njegovi roditelji finansiraju i potpomognu želju svog sina da se oproba vozeći trke još kao tinejdžer.

Vozeći karting 1977. godine Sena je osvojio titulu, što je za posledicu imalo da nastupa i na šampionatima sveta, gde mu je najveći uspeh bilo drugo mesto ’79. i ’80. godine. Posle toga usledila je njegova selidba u Englesku, gde je već naredne godine pobedio u takmičenju Formule Ford 1600, kao i u Formuli Ford 2000. Nakon osvojene titule u Formuli 3, 1983. godine, Seni su se otvorila vrata „letećeg cirkusa“, jer su interesovanje za njega, između ostalih pokazali Vilijams, Toleman i Meklaren. Nakon odrađenih probnih vožnji, Toleman je ponudio Seni ugovor za sezonu ’84. Kroz toliko puta upotrebljen kliše, reći ću, sve ostalo je istorija.

Toleman u to vreme nije imao bolid u kojem je Sena mogao da računa na ozbiljniji rezultat, međutim upravo u takvim okolnostima je pokazao svoju genijalnost i sposobnost da vozi i brže nego što su bila očekivanja.

Na trci za VN Monaka 1984. godine, startovao je sa 13. mesta i kako je vreme prolazilo konstantno je poboljšavao svoju poziciju, pretekavši Rozberga i Laudu, uspeo je da se domogne drugog mesta, odmah iza, kako će se kasnije i pokazati, svog najvećeg rivala kroz profesionalnu karijeru, Alana Prosta. Kiša i loši vremenski uslovi više su odgovarali Brazilcu. Francuz je tražio da se trka prekine, podignuta je crvena zastava koja je označila kraj, tako da samo preticanje Sene i dolazak na čelnu poziciju, nije značio prvu pobedu u svetskom šampionatu. Nezadovoljstvo je bilo veliko, ali je rođeno i još veće rivalstvo, koje će, ironijom sudbine, imati za posledicu da ova dva velika vozača u godinama koje dolaze, postanu i timske kolege.

Toleman nije mogao da zadovolji Senine ambicije i želje za boljim rezultatima, s toga je posle samo jedne sezone Brazilac potpisao ugovor sa Lotusom.

Pobeda na VN Portugalije u Estorilu ’85. je prvi trijumf Sene u Formuli 1. Kako drugačije nego po kiši. Jednostavno, on je bio sposobniji od drugih vozača da se snalazi u situaciji kada je staza mokra. I to je pokazao toliko puta. Prva pobeda od 41 koju je imao u svojoj karijeri. Saradnja koju je Lotus imao sa Hondom sredinom ’80-ih godina dovela je do toga se Sena popne na pobednički podijum dva puta u sezoni ’87, i da u konačnom plasmanu zauzme treće mesto. Međutim, cilj je bila titula šampiona Formule 1. Selidba u Meklaren i saradnja sa Alanom Prostom, koja se izgradila u jedno od najvećih rivalstava u auto moto sportu u istoriji.

Čitav jedan tekst se može napisati o odnosu Sene i Prosta. Odnosu koji je izrastao u međusobnu netrpeljivost, koja je za posledicu imala i da se inženjeri Meklarena podele oko toga na čiju stranu će da stanu. Od momenata koji ulaze u istoriju Formule 1 izdvaja se trka za VN Japana 1988. godine, koja je Brazilcu donela i tutulu najboljeg vozača sveta. Pobedama u šest od osam trka koje su prethodile odlučujućoj, Sena je sebe doveo u poziciju da se sa svojim timskim kolegom bori za šampionski trofej, i iz te borbe je na kraju izašao uspešniji.

Proučavajući i Alana Prosta, kao pripremu za pisanje teksta, primetio sam da je bio dosta taktičniji i spremniji da pitanje rivalstva sa svojim kolegama prenese i na politički nivo. U svemu tome veliku pomoć je imao i u tadašnjem predsedniku FIA, Žan Mari Balestru, koji je itekako uticao u donošenje konačne odluke na trci za VN Japana, koja se vozila godinu dana kasnije.

Prost bi te ’89. godine postao šampion sveta pod uslovom da Brazilac ne dođe do bodova. U 46. krugu, Sena je pokušao da obiđe Prosta sa unutrašnje strane, došlo je do kontakta dva bolida i obojica vozača su izletela sa staze. Delovalo je da je Francuz u tom momentu novi šampion sveta, međutim Sena je uspeo da se vrati na stazu, i završi trku ispred italijanskog vozača Nanija. Trijumf, ogroman preokret, odbranjena titula najboljeg vozača Formule 1. Ili ipak ne?

Dok se odvijala borba na stazi, Alan Prost je vodio borbu za sebe, kod direktora trke, tvrdeći da je Sena prekršio pravila prilikom svog povratka na stazu. Ceremonija proglašenja pobednika trke za VN Japana je odložena čitava dva sata, dok konačna odluka nije saopštena. Usled greške koju je Ajrton Sena napravio prilikom svog povratka na stazu nakon incidenta sa Alanom Prostom, Brazilac je diskvalifikovan.

„Radujem se pobedi, bila je ovo jedna izuzetno uzbudljiva sezona, ali hoću i da kažem da je saradnja sa Senom nemoguća“, izjavio je Prost posle odluke kojom je proglašen za šampiona.

Kazna nije bila samo diskvalifikacija, već i suspenzija na šest meseci i novčana kazna od 100.000 dolara.

„Način na koji je ceo slučaj tretiran, pokazuje da sam ja jedini odgovoran i tretiran sam kao kriminalac. A to je neprihvatljivo“, izjavio je Ajrton Sena na konferenciji za štampu.

Brazilski novinari su pokušali da optuže Alana Prosta da je namerno izgurao svog timskog kolegu sa staze prilikom spornog preticanja, međutim odluka je ostala važeća.

„Nikada ne bih uradio tako nešto namerno. Možda jesam nešto ranije zakočio u toj situaciji, prilikom skretanja, ali ja sam u toj situaciji bio u prednosti“, rekao je u svoju odbranu legendarni „Profesor“.

Sledeća sezona dovela je do nove drame. Akteri su isti, samo više nisu bili timske kolege. Prost prelazi u Ferari, a po mišljenju mnogih stručnjaka, Sena celu sezonu vozi bolje nego što je to činio ranije. I treći put za redom, VN nagrada Japana je odlučivala ko će postati najbolji vozač Formule 1 te 1990. godine.

Porastu tenzija doprinela je i odluka čelnih ljudi da se pol pozicija, koju je osvojio Brazilac, pomeri na desnu stranu staze, što je je Sena smatrao nelogičnim potezom koji favorizuje Prosta. Naime, ako imate pol poziciju na tzv. trkačkoj strani staze, ona se mnogo više koristi, imate više gripa, i samim tim ste u prednosti. Međutim, konačna odluka je bila da Sena započne trku sa pol pozicije na desnoj strani.

Sam start je doneo prednost Prostu, međutim u prvoj krivini je došlo do sudara, koji je imao za posledicu kraj trke za obojicu vozača. Namerno ili ne?

„Sve su uradili da me z*jebu. Ovaj put neće moći. Biće po mom“, izjavio je Sena pred početak trke, i incidenta koji mu je omogućio da po drugi put postane šampion sveta.

Pored svih blistavih i velikih momenata koji su obeležili karijeru ovog legendarnog vozača, jedan se ne sme nikako zaobići u ovoj priči. VN Brazila 1991. godine i prva pobeda Sene pred svojim navijačima koji su u njemu videli pravo božanstvo. Uprkos ranije osvojenim titulama, Ajrton nikada nije uspeo da pobedi na trci koja se vozila u državi u kojoj je rođen. Sa menjačem koji je bio zaglavljen u šestoj brzini morao je da odvoza nekoliko poslednjih krugova pre konačne pobede. Slike kako Brazilcu pomažu da izađe iz bolida, nakon završetka trke, gde on od silnih grčeva, zbog izuzetnog napora, ne može da podigne ni ruke preko ramena obišle su ceo svet. Sena je te 1991. godine osvojio svoju treću titulu najboljeg vozača Formule 1.

U svojoj karijeri Ajrton Sena je vozio samo za još jedan tim – Vilijams. Prelazak u redove Vilijamsa je usledio nakon završetka sezone ’93. i penzionisanja Alana Prosta nakon osvojene četvrte titule prvaka sveta. Inače, Prost je u svom ugovoru imao klauzulu po kojoj klupski kolega ne može da mu bude njegov najveći rival.

Sudbina je htela da Sena za Vilijams vozi samo dve trke, pre one, tragične, u Imoli. Prve dve nije završio uprkos osvajanju pol pozicije. Nije završio ni trku u San Marinu.

Vikend koji je prethodio tragediji je počeo incidentom koji je na treningu imao Rubens Barikelo. U subotu je u užasnom udesu život izgubio Nemac Roland Racerberger. Atmosfera među vozačima je bila užasavajuća. Postavljalo se i pitanje da li uopšte ima smisla i voziti trku.

„Sena se od dolaska u San Marino nijednom nije nasmejao. Delovalo je vrlo zabrinut. Posebno ga je pogodila Rolandova smrt. Ja sam mu tada rekao: ’Slušaj, ti si najbolji vozač na svetu. Zašto se sada ne povučeš, pa da ja i ti idemo na pecanje’. Rekao mi je: ’Sid, ja ne mogu da se povučem’, prisetio se razgovora sa Senom Sid Votkins, lekar Formule 1 tih godina, koji je imao posebno razvijen odnos sa legendarnim Brazilcem.

U šestom krugu, tog 1. maja 1994. godine, Ajrton Sena je izleteo sa staze i snažno udario u zaštitnu ogradu. Preminuo je uprkos svim naporima lekara.

„Povrede glave koje je zadobio su bile fatalne. On na svom telu nije imao nijednu polomljnu kost, niti je imao jednu modricu. Kada sam video njegove neurološke znake znao sam da će posledice biti fatalne. Neću da diskutujem oko uzroka ovog udesa, iako možete čuti stručna mišljenja da ovo nije krivina koja je teška za vozače, ali Sena više nije sa nama“, izjavio je dr Votkins posle stravične nesreće.

Ajrton Sena je sahranjen 5. maja 1994. godine u Brazilu uz najviše državne počasti. Heroj svoje nacije, idol milionima ljudi, izuzetan humanitarac, ljudska i sportska veličina. Svet Formule 1 je ostao siromašniji za istinskog genija za volanom. Sena nikada neće biti zaboravljen.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: