“Holy Spider”: Mračan i šokantan triler snimljen po istinitim događajima
Film “Holy Spider” je s razlogom kritika svrstala u sam vrh evropske filmske produkcije 2022. godine. Reč je o vrlo dobrom, mračnom i šokantnom trileru koji je snimljen po istinitim događajima, a režirao ga je Ali Abbasi, Iranac koji živi u Danskoj.
Između 2000. i 2001. godine gradom Mašadom (drugi najveći grad u Iranu) harao je serijski ubica nazvan Pauk, koji je ciljao prostitutke. Njegov identitet je kasnije otkriven, ubistva je počinio Said Hanai, građevinski radnik, ratni veteran, porodičan, čak i religiozan čovek koji je ubistva pravdao time da je pokušavao da očisti sveti grad od poroka i da je Bog odobravao njegov „rad“. Davio je žrtve starosti od 20 do 50 godina njihovim sopstvenim maramama (ubio je 16 žena), a ono što je posebno šokantno je to da je on bio ubica čije postupke su mnogi podržavali i pozdravljali. Šta se s njim na kraju dogodilo neću otkrivati jer bi to možda nekom pokvarilo film. Dakle, sve što se dogodilo u stvarnosti, čeka nas i ovde, s tim da u filmskoj priči postoji jedan izmišljeni lik (reč je o novinarki koju ćemo upoznati u nastavku teksta). Slučaj ubice Pauka nije prvi put tema filma, istim slučajem bavili su se dokumentarni film “Along Came a Spider” (Maziar Bahari, 2002) i igrani film “Killer Spider” (Ebrahim Irajzad, 2020).
“Holy Spider” od samog početka kreće šokantno. Pratimo jednu prostitutku i zavisnicu od heroina kako se u večernjim satima priprema za odlazak na posao. Nakon što poljubi dete pred spavanje, izađe na svoje regularno mesto i odradi par klijenata, nju će pokupiti sedokosi i bradati čovek na motoru. On je Said (Mehdi Bajestani), njena poslednja mušterija, koji je brutalno ubija davljenjem uz pomoć marame, a zatim baca njeno telo van grada, negde u brda – mesto koje liči na smetlište (vidimo kasnije tela i na farmi). I ne samo to – on ostavlja svoj potpis na žrtvama i anonimno javlja medijima gde se nalaze tela devojaka koje ubija. Prostitutka sa početka nije njegova prva žrtva, nego osma, a do kraja filma će ih biti još nekoliko.
Dok je deo grada u strahu, drugi deo slavi misterioznog ubicu kao heroja. Novinarka iz Teherana Arezoo Rahimi (glumi je iranska glumica Zar Amir Ebrahimi sa francuskom adresom koja je morala da napusti Iran jer joj je deset godina zabranjeno da se pojavljuje na filmu i televiziji nakon što je na internetu procurio snimak njenog seksa) stiže u sveti grad Mašad i počinje da vodi svoju istragu. Kada shvati da policija tapka u mestu, možda čak i namerno jer ubica radi njihov posao „čišćenja ulica“, Rahimi će sama pokušati da otkrije ko je ubica, te ćemo zajedno s njom upoznati taj iranski noćni polusvet. Uprkos tome što tačno znamo ko je ubica i njegov način rada, neizvesnost se održava tokom celog filma.
Dakle, Abbasi gradi svoj narativ u tri glavna dela, od kojih jedan prati Saida ne samo dok ubija ljude, nego i njegov porodični život: ima ženu i troje dece. Drugi prikazuje neke od njegovih žrtava (većina žena su siromašne i zavisne od droge) pre njihovog ubistva, a treći prati Rahimi dok pokušava da istraži ubistva, što je ponekad dovodi u opasnost. “Holy Spider” nije samo triler o pokušaju da se uđe u trag i zaustavi manijakalni ubica, nego i impresivna drama o autoritarnom, mizoginističkom društvu.
Abbasi je prethodno snimio dva dugometražna filma, horor na temu trudnoće “Shelley” (2016) i fantaziju-ljubavnu priču “Border” (2018), a iza sebe ima i tri kratkometražna filma. “Holy Spider” je izabran da se takmiči za Zlatnu palmu na festivalu u Kanu 2022. godine, gde je Zar Amir Ebrahimi osvojila nagradu za najbolju glumicu. Pored toga, bio je danski kandidat za Oskara u kategoriji najbolji međunarodni film. Inače, Abbasi je planirao da “Holy Spider” snimi u Iranu, ali lokalne vlasti mu nisu dozvolile, pa je snimao u Jordanu.
Kada se crta podvuče, “Holy Spider” je stručno napravljen film koji zaslužuje pažnju. Ali Abbasi po prvi put se odlučuje za realističan stil, lišen svake fantazije. Režija je vrlo dobra, jordanske lokacije sasvim fino igraju Iran, a gluma je perfektna – najbolja stvar u filmu. Mehdi Bajestani kao potpuni manijak je neverovatno ubedljiv. Said je čovek od kojeg se bukvalno ledi krv u žilama svaki put kada ga vidimo. Zar Amir Ebrahimi kao novinarka Rahimi je takođe sjajna, i nagrada koju je dobila u Kanu je apsolutno zaslužena. Opet, kao što smo rekli na početku, nije tu reč o remek-delu, nego o vrlo dobrom filmu.
Tagovi:
Slični članci:
- “Leto kada sam naučila da letim”: Film za sve generacije
“Leto kada sam naučila da letim”: Film za sve generacije
- “Who You Think I Am”: Fenomenalan film u kojem blista Juliette Binoche
“Who You Think I Am”: Fenomenalan film u kojem blista Juliette Binoche
- Spageti altruizam
Spageti altruizam
Kritika filma Vera (Tica Kovi, Rajner Frimel, 2022, 115’, Austrija)
Lajkuj: