Da li imate preko 18 godina?

Sunčevi zraci iza gvozdene zavese

Raze de Soare oživljavaju rumunsku svadbarsku muziku iz 80-ih i 90-ih godina prošlog veka poznatu kao manele.

9
0

U petak, 01. aprila u klubu Dragstor će nastupiti rumunski trio Raze de Soare iz Bukurešta. Tim povodom smo napravili intervju sa idejnim tvorcem ovog benda, muzičarem, producentom i didžejem Ionom Dumitrescuom aka Ion din Dorobanți.

RDS-bend

Raze de Soare (u prevodu: Sunčevi zraci) oživljavaju rumunsku svadbarsku muziku iz 80-ih i 90-ih godina prošlog veka poznatu kao manele. Prepoznatljivi orijentalni motivi, čežnja i nostalgija su bili prisutni i u npr. turbo-folku, ali za razliku od turbo-folka u Srbiji, manele u Rumuniji je bila krajnje marginalizovana i nezvanično zabranjena muzika u javnoj sferi, rezervisana isključivo za svadbe i restorane po periferijama i provincijama. Raze de Soare su na svom prvom albumu napravili svojevrsni tribute jednom od najpoznatijih rumunskih izvođača manele – ansamblu Albatros, i popularizovali tzv. psychedelic manele u klubovima Bukurešta među omladinom čiji su roditelji tako srdačno mrzeli ovu vrstu muzike. Zahvaljujući rumunskom izdavaštvu Future Nuggets koji obuhvata desetak izvođača psychedelic manele – minimalistički restaurirane manele sa uticajem fusiona i synth-popa, ova muzika je osvojila publiku širom Evrope, od andergraund klubova do džez festivala.

Kakva muzika je svirala na svadbi tvojih roditelja?

Pošto znam da je svadba bila u bašti restorana Doina, sa sigurnošću mogu da tvrdim da su im svirali lăutari – muzičari koji na akustičnim instrumentima sviraju narodnjake po svadbama. To je na neki način preteča manele. Takođe sam siguran da su na afterpartiju đuskali uz The Beatles, Rolling Stones i Otisa Reddinga jer su i dan-danas veliki fanovi rokenrola. Moj ćale ne voli savremene manele, ali voli lăutare, tj. staru školu narodne muzike koje ponekad pušta na rođendanima.

Kako je počelo sa oživljavanjem manele? Da li je to povezano sa osnivanjem izdavaštva Future Nuggets?

Nisam siguran da li je oživljavanje prava reč, jer je ta muzika zvanično prisutna od 1989. godine (nezvanično i duže) a traje i dalje, pa je naša interpretacija samo dalji tok događaja. Dosta ljudi je uključeno u ovu novu interpretaciju manele, i nešto se definitivno desilo kada je grupa Steaua de Mare 2011. počela da nastupa po Bukureštu i kada je 2013. izdala svoj prvi album. U međuvremenu je kolektiv Paradaiz organizovao seriju manele žurki na kojima su uživo nastupali Real B, Romeo Fantastick i Brandy o kojima se dosta pročulo. U istom periodu je rumunski pisac Adi Schiop izdao roman fokusiran na manele kulturu koji je postao bestseler. Meni je zanimljivo videti kako manele polako, ali na više nivoa osvajaju inostranstvo. Izvođači poput Florina Salama imaju međunarodne karijere. Postoje manele klubovi širom Evrope, ne samo u Rumuniji, Bugarskoj i Albaniji. Na nekom nivou i naš EP Albatros je imao zasluge za popularizaciju. Ipak, treba biti obazriv, jer znamo da na zapadnom tržištu uvek postoji potražnja za instant kategorijama, pa je tako nastao i nesrećan world music. Ja uvek naglašavam razliku između tarafa ili lautara (duvačkih i akustičnih ansambala poput Fanfara Ciocârlia ili Taraf de Haidouks) i izvođača manele tj. električnog svadbarskog sound systema, čak iako svi ti muzičari uglavnom dolaze iz tradicionalnih rumunskih muzičarskih.

Ipak, moramo priznati da je zapad bio prijateljski nastrojen prema maneli, mimo tržišnih kategorija i domena egzotike. S druge strane, u Rumuniji deo intelektualne elite oseća obavezu  da zauzme radikalan stav prema maneli i proglasi je otrovom za naš „narodni identitet“.

„Oživljavanje“ se dešava na nekim ostrvima lokalnog arhipelaga, i ne znam koliko nam je vremena ostalo pre nego što se plima povuče.

Koliko didžejeva i bendova učestvuje u ovome? Shvatio sam da si ti sam potpisan pod različitim imenima ispod gotovo svakog projekta na Future Nuggets sempleru…

Da, puno snimamo i produciramo u našem N-am studiju u Bukureštu, glavnom štabu Future Nuggets. Nekako po difoltu sam uključen u svaki projekat, makar u segmentu produkcije koji je u našem slučaju usko povezan sa načinom sviranja. Ipak Raze de Soare i Ion din Dorobanți su konceptualni projekti koji nisu rezultati džemovanja za razliku od većine ostalih projekata. Projekat Plevna je nastao u još jednom, ništa manje opskurnom studiju čiji je vlasnik Horațiu Șerbănescu, a snimali smo i van Bukurešta u studiju Andreia Dinescua koji vodi bendove Steaua de Mare, Concentation Band i Chac. Tako da, malo nas je, a ima nas puno!

Ko svira u bendu Raze de Soare? Da li svirate isključivo obrade benda Albatros? Ko su bili Albatros?

Raze de Soare je inspirisan i uglavnom svira obrade grupe Albatros po kojima smo nazvali i našu prvu EP ploču. Albatros je bio jedan od najpoznatijih bendova rane manele koju ja zovem proto-manele. Bend sa jedinstvenom orijentalnom minimalističkom synth-pop aurom i lo-fi pristupom muzici koji je gotovo u potpunosti nestao iz sveta manele. Raze de Soare čine pevačica Cosima Opartan i ja, a na uživo nastupima sa ponosom predstavljamo talentovanog muzičara i producenta pod imenom Matteo Islandezu, koji će nastupiti i na koncertu u Beogradu.

Da li znaš nešto o muzičkoj sceni u Srbiji? Šta očekuješ od nastupa u klubu Dragstor?

Moram da priznam da sam veoma uzbuđen. Smatram Srbiju i ljude sa Balkana našom međunarodnom braćom i sestrama sa kojima smo vremenom delili puno dobre muzike i pozitivnih vibracija, a često i kulturnu i političku sudbinu. Verovatno znaš da je pre 1989. Jugoslavija bila smatrana za raj izvan gvozdene zavese. Iako sam bio klinac, sećam se koliko zanimljivo mi je bilo da otkrivam jugoslovenski new-wave, post-punk i elektro scenu. Bilo mi je nepojmljivo zamisliti da u Rumuniji postoji bend pod imenom Videosex ili svi oni omoti ploča iz Jugoslavije koje sam rezgledao, a koji su izgledali potpuno sinhronizovano sa zapadom, „slobodnim svetom“. Upoređivanjem sa nacionalističkom kulturnom politikom koju je sprovodio Ceaușescu, čini se da u Jugoslaviji uopšte nije postojala cenzura iako sam svestan da jeste. Ipak, šokiraćete se ako uporedite ove dve kulture samo preko izdanja Jugotona i Electrorecordsa.

Jedan od mojih omiljenih albuma svih vremena je Kozmetika istoimenog benda. Na mixcloud-u možete čuti moj podcast koji sam uradio na temu Yugotopia za Outernational academy.

Da li postoji konekcija između manele i turbo-folka?

Po mom mišljenju povezanost ove dve muzike je jača nego što se pretpostavlja. Izgleda da je puno standardnih melodija pozajmljivala iz Srbije, koje su do Rumunije stizale preko Banata. Ne znam tačno koliko su ove melodije doživljavale mutacije na svom putu a pesma Regina Tristeții /Kraljica tuge je samo jedan od primera ove korespodencije.

Na koncertu u Dragstoru će Raze de Soare lokalnu podršku pružiti kӣr, mangulicaFM i Lenhart Tapes – muzičari koji gaje sličan odnos prema domaćoj muzičkoj tradiciji.

RDS-plakat

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: