Da li imate preko 18 godina?

Another Round u slavu života

Vinterberg nam govori da prihvatimo život koji imamo, da ga volimo i da se prema njemu odnosimo sa poštovanjem koje zaslužuje.

6
0

Većina nas je iskusila stanje pijanstva, i teškog pijanstva, i mamurluk od koga je oporavak trajao nekoliko dana. No, imamo i iskustva o prijatnom dejstvu alkohola, kad smo popili taman toliko da se opustimo, bez preterivanja, i proveli se najbolje na svetu. Alkohol nije zlo, ali alkoholizam jeste. Od male količine još niko nije umro, a velike količine su mnoge ljude zavile u crnu zemlju i prekrile ih mrakom. Dakle, stvar je prosta: sve što je umereno je dobro, svako preterivanje u bilo čemu – nije dobro. Iako to manje-više svi znamo, ipak često zaboravljamo.

Bioskop danskog reditelja Thomasa Vinterberga je jedinstven. Ako posmatramo njegovu kratku, ali živopisnu filmografiju (Jagten, Submarino, The Celebration) stil reditelja koji je osnovao Dogme 95 izrazito je autorski, čak i kada su priče adaptacije ili su zasnovane na stvarnim događajima. Poznato je da se Vinterberg bavi uglavnom mračnim temama koje su predstavljene na duboko emocionalnom planu, pa tako njegov novi film Another Round, još jedan je u nizu izuzetnih dela koji će obogatiti njegovu filmografiju. Vinterbergov diskretan način kritikovanja društva obeležje je njegove jedinstvene marke bioskopa – njegova dela imaju višestruke razloge za uživanje. Another Round (original: Druk) već je osvojio gomilu nagrada u više kategorija, obišao veliki broj filmskih festivala i biće sigurno upisan kao jedan od filmova koji su obeležili tešku 2020. godinu.

Scenario i režija upareni su sa izvrsnim radom Vinterbergovog dugogodišnjeg saradnika Madsa Mikkelsena. Mikkelsen je vrsta glumca koji može da se postavi u skoro svaku ulogu i deluje kao da je prilagođena njemu. Može biti heroj ili negativac, pokazati ranjivost, zastrašivanje, snagu, slabost – nema mnogo toga što ne može učiniti. Vinterberg i Mikkelsen su poslednji put zajedno radili na filmu Jagten iz 2012. godine, o nastavniku koji je nepravedno optužen za seksualno zlostavljanje deteta i histeriji koja je usledila u njegovom malom gradu. Mikkelsen se sada ponovo vraća u učionicu kao Martin, ali ovog puta je zadužen za učenike starijih razreda koji se pripremaju za završne ispite. Ali ni oni, ni njihovi roditelji ne žele ga u učionici zbog njegovog potpunog nedostatka entuzijazma. U međuvremenu, kod kuće jedva da viđa suprugu Aniku (Maria Bonnevie), koja radi u noćnim smenama, a čak i ona priznaje da Martin nije čovek koji je nekada bio.

Međutim, ovde Mikkelsen nije sam, tu su četvorica prijatelja i profesora su Peter (Ranthe), Nikolaj (Millang), Tommy (Bo Larsen) i Martin (Mikkelsen). U sličnom duhu kao i drugi veliki filmovi o krizi srednjih godina, koji se usredsređuju na alkohol, Vinterbergov film pronalazi sve ove muškarce zaglavljene u malaksalosti njihovog svakodnevnog života. Ova četvorica prijatelja pokušavaju da testiraju teoriju norveškog psihijatra Finna Skårderuda, koja govori da su sva živa bića rođena sa 0.5 promila alkohola manje nego što bi trebalo. Iako i sami nisu skloni alkoholu, odlučuju se za eksperiment u kojem će održavati konstantno određeni nivo alkohola, jer nas ta količina kako kažu, čini kreativnijim, opuštenijim… I dok sve ovo zvuči kao teritorija koja je ranije bila možda poznata, kinematografija Sturla Brandth Grøvlena beleži impresivno savršene predstave (posebno vodećeg čoveka Mikkelsena), kao i slavljenički kraj koji deluje tamno koliko i svetlo.

Neprekidno povećavajući ulog, četvorica muškaraca započinju eksperiment održavajući stabilnih 0,5% tokom celog radnog dana. Oni su staloženiji, otvoreniji i muzikalniji. Oni predaju s veselim uzbuđenjem i inspirišu svoje srednjoškolce. Martin, bezvoljan u početku, blista. Živ je, podmlađen šarmantnom toplinom, simpatičan, razdragan. Zatim četvorka pomera dnevne granice, prelazeći iz eksperimenta, koji je trebao da im posluži kao zabava, u situaciju koja brzo postaje veoma ozbiljna po njihove živote. Ovi primeri iz stvarnog života pokazuju koliko su performanse ovde blistave i neverovatne – posebno Mikkelsena, čiji govor tela postaje labaviji i nespretniji dok pleše na poslu, sa šoljom kafe u ruci. Tamo gde je bio živ, sada je impulsivan, i vrtoglav. Ovaj impuls vodi muškarce još dublje, i na kraju u totalnu katastrofu, koja dovodi do nepouzdanosti i gubitka.

Vinterbergov i Lindholmov scenario poprilično grade sliku o Martinu – i kako je njegov pad zaoštrio njegov odnos sa sobom i sa svojom suprugom – ali Mikkelsenov nastup je ono što čini ovaj lik toliko uverljivim. Među četvoricom prijatelja sigurno ima još ličnosti koji su vredni naše pažnje, ali bez obzira na to, ne možemo da skrenemo pogled sa njega kad je na ekranu, jer u Martinovim malim trzajima lica i svečanim tišinama, film često pronalazi svoje najdirljivije trenutke.

Iako je Mikkelsen možda glavni, Another Round je u velikoj meri jedna velika celina koja (u dobru i u zlu) deli vreme između Martina, i njegovih kolega-prijatelja. Posle Martina, Tommy i Nikolaj su ti koji najviše blistaju. Nikolaj sa prelepom suprugom i troje savršene plavokose dece, eksperiment započinje iz naučne radoznalosti i želje da se zabavi. I za razliku od ostalih, on od „eksperimenta“ ima više da izgubi nego da dobije, a na kraju plaća cenu kada stvari krenu van kontrole. Zatim je tu Tommy, koji služi kao sekundarni protagonista filma. Tommy, najsrećniji i najpozitivniji u grupi, na kraju plaća najvišu cenu, dok ostali prestaju kad shvate da im je dnevno piće počelo proždirati život. Tommy to nije u stanju i dalje pada u očaj, na kraju završavajući svoj život.

U tuđoj ruci i sa drugom grupom glumaca, ovaj film bi još uvek možda bio ubedljiv, ali ne i sjajan. Another Round je jedan od onih filmova koji zaista kombinuju komediju i dramu, zahvaljujući fantastičnoj priči i šarmantnim, zabavnim, i pre svega, savršenim performansima. Mikkelsen je u svom najboljem izdanju, ali svi glumci majstorski prenose niz emocija i dele pravu hemiju na ekranu. Dodajte Vinterbergovoj pažljivoj režiji i čvrst scenario koji je napisao zajedno sa Tobiasom Lindholmom i dobijate sjajnu dramsku komediju.

U filmu Another Round nema velikih iznenađenja, a većina gledalaca verovatno može da pretpostavi gde stvari idu dok grupa počinje da gubi kontrolu. Ali predvidljivost ne umanjuje veličinu filma ni najmanje. Vinterberg nije stavio šećer na tamnije elemente – ne dozvoljava četvorici glavnih likova bekstvo kada stvari počnu da se raspadaju. Viđamo ih na vrhuncu, kao i kad dotaknu dno. Oni su kreatori sopstvene sudbine i Vinterberg ih primorava da se suoče sa posledicama svojih postupaka, pozitivnim ili negativnim.

Another Round nije film koji će vas ispuniti, ali će vas ponovo podsetiti na to, šta je to – alkohol i kakve posledice može da proizvede. Naravno, ako ne preterujemo, to dejstvo može biti i pozitivno (u to ime živeli). Another Round posvećen je Vinterbergovoj ćerki, koja je trebala da igra u filmu, ali je tragično umrla u automobilskoj nesreći ubrzo nakon početka snimanja. Na neki način, Vinterberg nam govori da prihvatimo život koji imamo, da ga volimo i da se prema njemu odnosimo sa poštovanjem koje zaslužuje.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: