Mali biznisi koji opstaju: brend Lovers
Sa Marijom Strajnić, vlasnicom brenda Lovers, razgovarali smo o tome kako se rodio i rastao njen brend koji postaje sve popularniji.
Prijatelj članka: Samsung Srbija
Odličan mobilni telefon je promenio način na koji se razvija svaki mali biznis. Mobilni telefon je kancelarija, sredstvo kojim se prave kvalitetne fotografije i profi video snimci. On je istovremeno i online shop. Sa Marijom Strajnić arhitekticom, fotografkinjom, autorkom dokumentarnog filma “Susret” i vlasnicom brenda Lovers proveli smo jedan dan i videli na delu kako jedan kvalitetan mobilni telefon, Samsung Galaxy S21 Ultra 5G, može da zameni kompletan mini foto studio. Sa njom smo razgovarali o stvarima koje su sastavni deo procesa nastanka i razvoja jednog malog, u ovom slučaju veoma šarmantnog brenda. Kako nastaju crteži na njenim majicama, kako bira motive, modele? Upoznajte Loverse.
Marija, ispričaj nam ukratko kako je nastao brend Lovers?
Jednom rečju – spontano! Postojao je mnogo godina samo u vidu ilustracija od kojih nisam ni najmanje planirala da pravim primenjene proizvode, a još manje brend. Crtala sam jer mi je prijalo i na mene delovalo terapeutski u trenutku kada sam bila u longdistance vezi, pa mi je taj način komuniciranja i sa drugim i sa samom sobom bio najbliskiji.
Brend se rodio, odrastao, živi i radi na mrežama… Šta misliš kako bi sve izgledalo da si krenula nekim drugim putem?
Društvene mreže su sastavni deo mog života još maltene od osnovne škole tako da mi je potpuno prirodno da svoje projekte na taj način započinjem i razvijam. U tom se kontekstu osećam opušteno i zgodno mi je da na taj način dođem do nekog inicijalnog fidbeka koji me onda inspiriše da idem dalje. To ‘dalje’ bi u slučaju Loversa definitivno bio prostor koji sledeće godine planiram da otvorim u Beogradu, ali o tom potom. Pretpostavljam da bi bilo teže da sam u to prvo ušla bez ikakvog prethodnog razvoja projekta, jer bi to značilo da su prisutna prevelika očekivanja, a svi znamo koliko to može biti kontraproduktivno, posebno za pojave vezane za ljubav!
Koliko, sa tim iskustvom misliš da je važno predstavljanje na internetu?
Mislim da je za bilo koji poduhvat dosta važno, jer ciljna grupa može da dođe do nekog prvog uvida u to čime se baviš i da onda odluči da li želi da se uključi na neki opipljiviji način.


Šta je bila prva ilustracija za Lovers?
Prve ilustracije su bila četiri crteža nacrtana rapidografom, svaki je predstavljao jedan od četiri prirodna elementa i poslala sam ih u pismu tadašnjem dečku u London. To je bilo pre oko 10-ak godina i čisto sumnjam da još uvek postoje (smeh).
Kako se se sve razvijalo, usložnjavalo?
Najveće rasplamsavanje bih datirala početkom 2018. godine kada sam uradila prvih 50 majica sa Spoon crtežom, na predlog prijatelja koji su pratili moj Instagram, gde sam do tad kačila isključivo crteže. Majice su se jako brzo rasprodale pa sam nastavila da izbacujem nove edicije dok ih nije bilo čak 10! Uz to sam dodavala i druge proizvode i tokom par godina bilo mi je jasno da nema nazad i počela sam da uživam u razvijanju priče i smišljanju na koje sve načine mogu da produbim Lovers koncept.



Kako biraš motive za crteže?
Ne bih rekla da je “birati” skroz adekvatna reč, jer ono što se nađe na mojim crtežima najčešće dolazi iz podsvesti, često nemam ideju šta ću crtati kad sednem ispred papira ili tableta i onda se crtež desi sam od sebe u odnosu na neko trenutno osećanje i događaj koji me je dotakao. Naravno, često imam i unapred određeni brief ili naručeni crtež sa nekim konkretnim motivima, pa je onda to skroz drugi put, gde u odnosu na nečiji koncept dajem svoje viđenje.
Da li imaš omiljenu ilustraciju ili omiljeni komad Loversa?
Imam, trenutno mi je omiljeni komad baš ova čipkana Lovers kragna koju danas nosim. Želim da se više preorijentišem na takve proizvode, da malo otputujem van bejzik modela. Omiljena ilustracija mi je možda Blanket me, nazvana po stihu iz pesme benda Sparklehorse.

Blanket Me / Lovers.rs
Da li bi dala neki savet “mladim” brendovima, odnosno ljudima koji pokreću slične male biznise?
Savet ljudima koji bi da imaju brend je da ne započinju ništa ako nemaju dovoljno strasti da istraju u tome što su zamislili. Potreban je veliki rad i trud i ljubav prema tome što radiš da bi nešto uopšte nastalo, a kamoli da bi nastavilo da postoji i bude isplativo, u doba korone da i ne govorim.
Da li bi volela da si znala nešto na početku kada si kretala, a sada znaš?
Možda da ranije krenem da crtam u Procreate-u, uz crteže rapidografom koje oduvek crtam. To bi mi je znatno olakšalo proces ilustrovanja i uštedelo milione godina.
Za male biznise telefon može da bude neka vrsta pokretne kancelarije. Koliko je tebi važno da ta mini kancelarija bude “dobro opremljena”?
Bitno mi je da je ekran veliki jer, kao što kažeš, često gledam u njega pa je prijatnije da ima što više prostora. Da mu što duže traje baterija i da je softver brz.
Samsung Galaxy S21 Ultra 5G ima procesor neverovatne snage i brzine, što obezbeđuje bržu obradu i pametnije funkcionisanje telefona. Bateriju, koja može da izgura ceo dan, odlikuje inteligencija zahvaljujući kojoj telefon pamti tvoje navike korišćenja aplikacija i na osnovu toga optimizuje potrošnju energije.
Koliko, zbog posla, provodiš vremena na telefonu?
Mnogo! Previše zaista. Ne smem da izgovorim.
Koliko trenutno imaš fotografija u telefonu?
Evo sad ću da pogledam, i da ti kažem tačan broj: 18.289! U moju odbranu imam da kažem da su to fotografije nastale tokom poslednjih pet godina, ali nevezano za to ova cifra je stvarno ekstremna, to je činjenica.





Što se fotografisanja tiče šta možeš da postigneš telefonom, a da ne možeš aparatom ili barem za šta ti on nije neophodan?
Najveća prednost telefona u odnosu na fotoaparat je ta što je mnogo praktičniji, manji, lakši. Ja se kao fotografkinja bavim najviše analognom fotografijom, tako da je u mom slučaju sve manuelno, za šta treba mnogo više i znanja i uslova i vremena za fotografisanje. Telefon izvadim za jedan sekund kada vidim nešto što me privuče za slikanje i pritisnem ekran, i to je to. U toj lakoći se krije poseban karakter koji ne uspevam da postignem fotoaparatom. Uostalom, i telefoni su danas toliko napredovali da je kvalitet fotografije neverovatan.
Ovaj model nastavlja revoluciju što se tiče rezolucije kamere. Ima širokougaonu kameru od 108MP, selfi kameru od 40MP, ultraširoku od 12MP i telefoto od 10MP, uz dvostruki telezum koji obezbeđuje brže, tečnije i oštrije zumiranje.
Kada si počinjala da se baviš fotografijom čime si fotkala?
Istim fotoaparatima koje koristim često i dan-danas: Leicaflex i Pentax MX.
Kako biraš modele za svoje fotografije?
Najviše volim da fotografišem ljude koje bar malo poznajem, tako da su to najčešće ljudi iz mog okruženja. Kada su u pitanju fotografije koje radim za Lovers, onda su to ljudi koji se bave nečim lepim i koji mi senzibilitetom idu uz brend.
Ko su Loversi?
Loversi su bespolna stvorenja sa po dva prsta na rukama i nogama nacrtana u najrazličitijim međusobnim odnosima koji u isto vreme predstavljaju najličnija osećanja ali i univerzalne emocije, bliske svakome ko ih posmatra.


Ko je tvoja publika. Ko voli Loverse?
Moja publika je predivna grupa ljudi koje volim da objedinim #armyofloversrs hashtagom. Više devojaka nego momaka, ali i momci su u toku, jer im devojke kupuju Lovers poklone (smeh).
Da li nam spremaš nešto novo?
Da, najnovije su Lovers crne dokolenice koje izlaze sledećeg meseca.
Da li si ti romantična, šta je romantično?
Volim da mislim da jesam. Romantično je danas baviti se ljubavlju. Ja možda i preterujem, jer čime god da sam se bavila u životu, u osnovi je koncept najčešće bio ljubav, a sa Loversima sam to do odvela do kraja.
Da li će ljubav spasiti svet?
Naravno da hoće!
Slični članci:
- Gejming je savršen za eksperimentisanje — vizuelno, narativno i tehničko
Gejming je savršen za eksperimentisanje — vizuelno, narativno i tehničko
Razgovor sa Nikolom Damjanovim iz Nordeusa o konstantom učenju kroz rad i iskustvima u kreiranju video-igara.
- Razigrani mediji i arthouse igre na pop-up izložbi A MAZE. x Playing Narratives
Razigrani mediji i arthouse igre na pop-up izložbi A MAZE. x Playing Narratives
U galeriji Grafički kolektiv, u četvrtak 16. novembra u 19 h otvara se jedinstvena izložba berlinskog festivala A MAZE., sa deset “arthouse” video igara autora iz Holandije, Nemačke, Južne Afrike, Francuske, Danske, Kanade i SAD. Izložba je deo programa Playing Narratives, i biće otvorena do 25. novembra.
- From spark to flame: how the idea for the game that won the Playing Narratives competition came about
From spark to flame: how the idea for the game that won the Playing Narratives competition came about
- Festival nauke: dobrodošli u svet interaktivnih grafita
Festival nauke: dobrodošli u svet interaktivnih grafita
Revolucionarna aplikacija Tagtool pravi virtuelne grafite uz pomoć nauke, a njeni tvorci razgovarali su sa nama o svom radu i predstojećem Festivalu nauke.
- Džordž Mandis: priča digitalnog nomada
Džordž Mandis: priča digitalnog nomada
Pred Voxxed Days konferenciju u Beogradu razgovarali smo sa jednim od njenih učesnika, svestranim i zabavnim Džordžom Mandisom.
- Danas je teže nego ikad razdvojiti umetnost i tehnologiju
Danas je teže nego ikad razdvojiti umetnost i tehnologiju
Razgovor sa Aleksandrom Jovanić, digitalnom umetnicom, programerkom i rukovoditeljkom programa Master 4.0: Umetnost i dizajn video-igara.
Lajkuj: