Kadet: redefinisani pojam elegancije
"Honour before Status, Elegance before Style, Timelessness before Trend, Virtue before Value"
Kadet je modni brend osnovan 2013. godine od strane Aleksandra Protića, nastao iz njegove potrebe da nam pruži nešto lepo i estetski dojmljivo. Iste godine započeo je saradnju sa dvema mladim dizajnerkama: Senkom Kljakić i Tijanom Milutinović. Kao modna kuća fokusirani su na kvalitet (ne na kvantitet), na trajnost i luksuz, jasnu estetiku – i čvrsto stoje iza sopstvene vizije. Razgovarala sam sa njima o nastanku brenda, odnosu prema modi i planovima za blisku budućnost.
Aleksandar Protić – Prota
Bavio si se muzikom u Beogradskom Sindikatu, a zatim i politikom; kako si došao na ideju da oformiš brend? Otkud potreba za modom?
Kao mali igrao sam se krpenim lutkicama!(smeh), šalim se naravno. Mahom se nisam igrao uopšte. Tako da očigledno sad pod stare dane imam potrebu da se igram. Što se tiče mog profesionalnog i životnog puta, Beogradski Sindikat i politika su bili ono što je takozvani javni posao. Malo ljudi zapravo zna čime se zaista bavim i od čega živim. Koga mrzi da gugla – neka to i ovog puta ostane tajna. Ja sebe volim da nazivam renesansnim preduzetnikom, jer je tako najjednostavije objasniti potrebu da se čovek bavi sa nekoliko, na prvi pogled, nesrodnih stvari u isto vreme. Mislim da je kod mene potreba za kreacijom u prvom planu i da je cilj uvek isti!
Ako sam nekada mislio da će ideje i društveni aktivizam spasiti svet, sada više mislim kao Knez Miškin iz „Idiota“ Dostojevskog – da će lepota spasiti svet. A kad pomislim na lepotu, prve tri asocijacije su mi – žene, arhitektura i odeća.
Odakle naziv Kadet? Koja je tvoja vizija brenda?
Kadetima su se u Francuskoj nazivala mlađa muška deca u aristokratskim porodicama. Kasnije je to postao termin za pitomce vojnih škola. Vrlo često se koristi i za nomenklaturu godišta na sportskim takmičenjima. Mi smo sve to spojili u jedno, te je danas Kadet brend muške i ženske garderobe, čija je osnovna ideja i misija da proba da redefiniše pojam elegantnog. Svejedno da li je ona takozvana sportska, ulična (street), kežual (casual) ili formalna. Hteli smo da eleganciju pogledamo kroz prizmu vojne aristokratije iz perioda Ruske Imperije i da taj pogled ponudimo svetu i tržištu. Vrednosti koje brend zastupa se možda najbolje ogledaju u manifestu brenda “Honour before Status, Elegance before Style, Timelessness before Trend, Virtue before Value”.





Mušterije su velikim delom profilisane. Skoro sam saznala da ima dosta navijača koji vole Kadet. Kome je okrenut brend u osnovnoj zamisli?
Kadet ima dve svoje linije. Kadet Street Nobility i Kadet Casual Nobility. Street Nobility serija je zapravo mnogo više casual, a Casual Nobility mnogo više elegance i formal. Nelogičnost na prvi pogled je zapravo naša želja da pomeramo granice očekivanog i da probamo da promenimo navike kod određenih ciljnih grupa. Nisu li upravo ostrvske navijačke grupe proslavile određene dizajnere, kojima verovatno nije bilo ni na kraj pameti da će im to biti osnovna publika? Ja volim da kažem da smo okrenuti svakome ko želi da nosi odeću koja ima priču iza sebe, i onima koji znaju kako da to nose. Na ovom mestu moram da citiram našeg dragog Filipa Beganovića (široj publici poznatijeg kao Cjofo MC), koji je od svih zaposlenih najveći fan naše odeće – „Vidi brate da ti kažem, Kadet je malo za*eban za nošenje! Ako si ljakse, u njemu si još veći ljakse, a ako si kul, onda si još više kul! (smeh). Ja još nikoga nisam video da je kupio našu odeću, a da mu loše stoji, što će reći da je Filip, na sebi svojstven način, bio u pravu.
Kakva je međusobna saradnja u kolektivu, i pre svega, tvoj odnos sa dizajn timom? Koliko se posvećuješ detaljima u procesu dizajna, zajedno sa Senkom i Tijanom?
Tim Kadeta je poprilično porastao u poslednjih godinu dana. Od početne dvojke, pa zatim trojke, sad ima blizu 12 ljudi koji se stalno ili često bave Kadetom. Iako mi, sem mog rođenog brata (koji je na listi onih koji se bave Kadetom povremeno) niko nije ni dalji rod, mogu sa punim pravom da kažem da Kadet funkcioniše kao jedna velika porodica, gde se svi međusobno uvažavamo i pre svega volimo. Čak i onda kad se ne slažemo ili posvađamo. Kao u „Ocu na službenom putu“, kada se Meša posvađa sa Senom, a zatim se pobiju, pa se u sledećoj sceni zagrle i vole. Ja se više osećam kao da sam u velikoj porodici, gde se o mojim ambicioznim planovima brinu bake, majka, tetke, dve divne sestre i dva mlađa brata, nego da upravljam jednom malom kreativnom firmom.




Što se tiče dizajna, u početku sam se mnogo više mešao u detalje oko procesa izrade svakog artikla, ali vremenom sam i ja postao manje nesiguran u sebe, pa samim tim i u druge. Sada više igram ulogu art direktora koji više usmerava nego što se direktno meša, sem kad su polo majice u pitanju! (smeh). To mi je slaba tačka i tu sam u stanju da Senju i Tijanu mučim do besvesti.
Ali ponavljam, gde postoji istinska ljubav među ljudima i saradnicima, neke stvari ne moraju ni da se kažu, a već smo se razumeli!
Da li imaš želju da plasiraš Kadet na tržište prvenstveno putem interneta i socijalnih medija, ili da bude više brend „od usta do usta“?
U oktobru željno iščekujemo objavljivanje već urađenog editorijala za ruski portal Buro247. Nakon toga, isti će se kapilarno spuštati i na štampane medije u Rusiji. Tako da će nam to biti prvi ulazak u svetske mainstream vode. S druge strane, uz pomoć prijatelja pokušavamo da otvorimo vrata i ka editorijalima malo alternativnijih časopisa u Londonu, Milanu i Njujorku. Lično verujem u moć fotografije i emocije koju ona nosi. Tako da je pravi odgovor na vaše pitanje sledeća putanja: „od fotke do oka – od oka do oka – od oka do nesvesnog – od nesvenog do usta – od usta do usta“.
Koji su vam planovi za bližu budućnost?
Da završavamo započeto. Još ozbiljniji proboj na rusko tržište, sajam u Šangaju sredinom oktobra, početak prodaje u Kini i Hong Kongu (od početka novembra), iščekivanje vesti od londonskog agenta i razvijanje regionalnog tržišta. Na svakih pola godine po jedna nova kolekcija, svakog meseca redovne plate za zaposlene, a svakog dana puno kreativnosti i međusobne ljubavi.


Senka Kljakić i Tijana Milutinović
Kako ste se uklopile sa Protom? Koliko je bilo teško naći zlatnu sredinu između vaše kreativne potrebe i njegove zamisli?
Poverenje se zaslužuje kroz zajedničko iskustvo i rezultate. Naše uklapanje je bilo spontano i lako, iako je bilo pregršt izazova. Zlatna sredina je u startu bio kurs koji smo usvojili, zato što je neophodno da taj zajednički prostor održavamo u harmoniji. Naša kreativna potreba i Protina zamisao uvek moraju da se potpomažu.
Bilo bi super da nam makar ovlaš prikažete jedan radni dan u Kadetu.
Nijedan radni dan nema ustaljenu dinamiku već zavisi od faze u kojoj se nalazimo. Nekad se bavimo samo skicama i istraživanjem dizajna kroz crtački deo, nekad nam je fokus izbor materijala ili izrada šablona, uzoraka, zatim usvajanje artrikala… Postoje dani kada se dešavaju snimanja ili zajednička putovanja i izlaganja na sajmovima, pa na kraju i sama serijska proizvodnja. Ne postoji taj definisani radni dan, i to je zapravo deo šarma našeg posla.
Koliko vremena je prošlo od prve ideje do realizacije?
Za prvu, nultu kolekciju , bilo nam je potrebno nešto više od šest meseci. Ceo proces je trajao duže, shodno tome što smo radili u saradnji sa drugim radionicama. Sada je sve drugačije jer imamo svoj studio.
Gde pronalazite inspiraciju, i koliko se razlikuju elementi koje koristite iz kolekcije u kolekciju?
Inspiracija je uvek jedna – vizuelno nasleđe carske Rusije – a izvori nepresušni. Neki posebno značajni motivi su prisutni iz kolekcije u kolekciju.
U kojoj meri pratite trend, i gde se to najbolje vidi?
Trend je prisutan, smatramo, na jedan neočigledan način. Najviše se ogleda u izboru materijala i prepoznatljivo aktuelnim konfekcijskim formama.
Obe imate sopstvene brendove. Da li dizajnerski deo posla za Kadet utiče na vaš lični rad? Koliko se razlikuju ta dva procesa?
Da, utiče na jedan vrlo pozitivan način. Tu i tamo “maznemo“ neki luksuzni materijal iz naše kuće. Visok nivo kvaliteta izrade u Kadetu, i uopšte tendencija da se “stvar” iznova ispituje i unapređuje tera na, isključivo progresivno razmišljanje, kada je rad na našim autorskim linijama u pitanju. Ipak, ta dva procesa su poprilično različita. Kadet pripada kategoriji serijske proizvodnje i masovnijeg tržišta, dok autorski rad podrzumeva unikatne kolekcije, namenjene manjoj ciljnoj grupi.




Nivo kvaliteta izrade i luksuznost materijala prvo je što može da se primeti kada se vidi bilo koji od artikala. Šta je sve bilo potrebno da biste to postigli?
Jedna od početnih težnji u Kadetu, bila je da se sofisticiranost odevnih komada kompletno isprati, što neizostavno podrazumeva unutrašnju ili bilo koju drugu vrstu obrade. To je prosto jedna vrsta stava i kategorije kojoj smo posvetili puno pažnje, jer shodno samoj ideji brenda, želeli smo da razmišljamo o luksuznijem procesu izrade. Za takav jedan ishod potrebni su namera, promišljenost i mogućnost.
Imate li plan možda da upotpunite asortiman aksesoarima?
Postoji potencijal za to. Kadet je brend sa jakim vizuelnim simbolima, a aksesoar je nešto što zgodno potpada pod oblikovanje te vrste.
Šta je vaš najveći izazov u radu za Kadet?
Odgovoriti na Protinu jaku i beskompromisnu viziju. Transponovati imperijalističku estetiku u svakodnevnu odeću. Iako ne jedini, ipak je taj suštinski deo našeg posla najveći izazov. Ostati u prepoznatljivom vizuelnom imperativu, približiti ga široj ciljnoj grupi, i na kraju, preuzeti odgovornost.


Lajkuj:
Komentari:
Ostavite komentar:Cancel reply
Slični članci:
- Brijanje kod berberina je čist hedonizam!
Brijanje kod berberina je čist hedonizam!
Miodrag Miki Milenković ne ide linijom manjeg otpora. Protivi se copy paste pristupu i smatra da je najvažnije da budeš iskren!
- Valentina i karanfil: Ponesite “čokoladu” sa sobom i na sebi
Valentina i karanfil: Ponesite “čokoladu” sa sobom i na sebi
Čokolada na hebrejskom ili japanskom ili grčkom.
- Srbija do Tokija: nova kolekcija Jovane Marković
Srbija do Tokija: nova kolekcija Jovane Marković
Saznali smo ko su Ami i Aya i šta je novo u kolekciji F//W Jovane Marković.
- Leonard Kocić – moda je surov posao
Leonard Kocić – moda je surov posao
O mirisma Pariza, Švedskoj gde je odrastao, konzumerizmu i radu za neke od najprestižnijih ateljea u svetu mode.
- Poetika Ane Kraš od igre do promišljanja
Poetika Ane Kraš od igre do promišljanja
O spontanosti u radu, povratku crtežu i omiljenim mestima u Beogradu.
Još jedna Prokina inkarnacija. Dakle nije više neo-naci predsednik stranke Treća Srbija ili šta već. U potpisu – drugari iz Matematičke gimnazije. Razočarani.
Ruski plaćenik u politici, ruski plaćenik u biznisu. Šteta što ga niste pitali zašto je BS skinuo sa Youtube-a onaj snimak sa koncerta u Moksvi gde zajedno sa publikom skandiraju “ubij, zakolji”. Bilo je dobro za stizanje do popularnosti preko nacionalističke histerije, ali nije zgodno za političku i poslovnu karijeru?
Opa, interesantni komentari. Ne bi me cudilo da su istiniti. Tek sada shvatam koliko mi se gadi sve sto ima veze sa Beogradskim Sandokanom. Koja je to prevara…
Можете само да будете љубоморни на човека који живи од свог рада, и притом ужива у томе. А родољубље и русофилство приде је ствар личне слободе, свиђало се то вама тоталитаристима или не. До свидания )
Ako je neko rusofil to ne znaci da je rodoljub, cak su u surotnosti.