Da li imate preko 18 godina?

Varljivo leto 2018: Marko Ilijev i Saša Stević, brend MATES

Beogradski modni duo o svom učešću na zagrebačkoj Nedelji mode i novoj kolekciji, inspirisanoj Jugoslavijom.

Na nedavno završenoj nedelji mode u Zagrebu (BipaFashion.hr) priliku da predstave novu kolekciju za proleće-leto 2018, inspirisanu Jugoslavijom, imali su Marko Ilijev i Saša Stević – brend Mates. O tome kako izgleda i diše jedna velika država kroz vizir mladih dizajnera rođenih nakon njenog rasparčavanja, razgovarali smo upravo s ovim modnim duom.

Vaša najnovija kolekcija za proleće-leto 2018. zove se Varljivo leto i inspirisana je Jugoslavijom. Otkud ta nostalgija, obzirom da ste se rodili nakon raspada države?

Marko: Ne mogu da kažem da je nastala iz nostalgije, već je kroz kolekciju prikazana naša vizija žene koja je tada živela, a koju smo sada požleli da oživimo.

Saša: Direktna inspiracija došla je iz priča naših roditelja. Ja sam iz Bosne, ali moji su se uvek izjašnjavali kao Jugosloveni – na tom stavu sam odrastao. O Jugoslaviji pričali su kao o „zlatnom dobu“ u kom je život bio lagodan za prosečnu porodicu. Radili su i imali dovoljno novca za sve, išli na letovanja, zimovanja… takve stvari su bile norma. A danas je, nažalost, to fenomen.

Dakle, vaša Jugoslovneka nema pasoš, slobodna je, bezbrižna?

Saša: Tako je. Ona putuje, ona je slobodna, otvorena, hrabra i sa stavom.

Danas smo, ipak, sve više nacionalistički orjentisani. Da li ste razmišljalio negativnim reakcijama na tu inspiraciju, temu, oživljavanje?

Marko: Nacionalizam nije naš fah, pa se takvim reakcijama nismo bavili, niti pomislili na njih. Uvek će postojati ljudi koji su skloni kritici, nezavisno od politike.

Saša: Dok su, s druge strane, tu i oni koji će odobriti, kojima se dopada. Mi smo hteli da ostanemo dosledni sebi, da se ne fokusiramo na loše, već da se vodimo sopstvenim osećajem i onim što nas pokreće da stvaramo.

Šta sve ulazi u taj Jugoslavija inspiracioni folder?

Marko: Baza bi bile šezdesete godine, mada ima elemenata i kasnijih dekada. Dakle, sve što im pripada – filmovi, muzika, neke javne ličnosti koje su obeležile kulturnu scenu tog doba…

Saša: Imamo neke direktne inspiracije iz filmova, a tu su naravno Čola, Brena, ali i gomila šlagera. Pokušali smo sve to da uklopimo u smislenu celinu.

Divno! Koje šlagere ste preslušavali?

Marko: Obožavam Beti Jurković, zatim tu je Ivo Robić…

Saša:…Zlatni Dečaci! Gledali smo live nastupe, jer smo u njima pronalazili tu nama neophodnu atmosferu koju smo želeli da prenesemo.

Marko: Meni je fascinantno koliko su svi bili različiti, mnogo više nego danas u vreme globalizacije, ali se to, barem iz ove perspektive, ne primećuje.

Trudlili ste se da kroz kolekciju podelite doživljaj Jugoslavije, koji je verovatno idealizovan, ali, zapravo – predstavlja vas.

Saša: Tako je. Ja ne mogu da pričam o tom periodu jer ga nisam živeo, međutim, primećujem da mlađe generacije, u koje i sam spadam, računaju našu istoriju od početka 90ih – ono pre se zaboravlja. Malo je ljudi koji prepričavaju, većinski su otišli s Balkana, čini mi se. Baš zato smo poželeli da premotamo film i podsetimo na jedan zaista lep period.

Marko: Nemoj pogrešno da nas shvatiš, nije ova kolekcija nekakva kritika današnjice, već samo podsetnik na jedno lepo i bezbrižno vreme u kom su odrastali naši roditelji.

Kolekciju ste predstavili nedavno, na zagrebačkoj nedelji mode. Da li je to bio plan, da obiđete Ex Yu zemlje?

Marko: Planirali smo da se prezentacija desi u Beogradu, međutim, stigao nam je mail s pozivom da učestvujemo na zagrebačkoj nedelji mode. To se desilo slučajno, oni su nas otkrili. Tako da su se kockice složile, jer, zar nije idealno da naše Varljivo leto prezentaciju ima upravo u jednoj Ex Yu državi?

Saša: Nakon same revije reakcije su bile sjajne, čak nam je prišla jedna starija gospođa i zahvalila nam se, rekla nam da smo uspeli da je vratimo u lepu mladost.

Svoje kolekcije upotpunjujete aksesoarima drugih, talentovanih, domaćih dizajnera. Radili ste već s Magdalenom Klašnjom, a ovoga puta s Dunjom Sablić ispred brenda DunaSaab – devojkom koja ručno pravi zaista sjajan nakit.

Marko: Pošto se pored dizajna bavimo i stajlingom, uvek razmišljamo o tome kako da upotpunimo svaki look i damo publici celokupnu sliku. Dunjina estetika nam se baš dopala, pitali smo je da radimo zajendo, na šta je ona odmah pristala.

Ona je školjkama i crvenim koralima dekorisala svoj nakit i time nas jasno acocijacirala na primorje. Koji su to krojevi, materijali, a kojima vi predstavljate Jugoslovenku?

Marko: Mi koristimo prirodne materijale. Kako je kolekcija za proleće-leto, odlučili smo se za pamuk i lan. Međutim, ovog puta smo se prvi put igrali sa čipkom, lakovanim detaljima…

Saša:…a tu su i neizostavne šljokice, koje, ispostavlja se, postaju Matestrademark. Volimo teksture.

Paleta?

Marko: Kao sa zastave (smeh)!

Saša: Kada smo razmišljali o paleti, odlučili smo da se inspirišemo nekom od prethodnih kolekcija, a to nikada nismo radili. Dominantna kombinacija bila je pink-crvena koju smo koristili pre nekoliko sezona. Ovog puta smo ružičastu zamenili ljubičastom, a potom, tu kombinaciju upotpunili plavom, belom… Dakle, zaista bojama sa zastave.

Kakav je dalji plan što se prezentacije tiče, gde ćemo videti kolekciju u Beogradu?

Saša: Razmišljamo još o prezentaciji, ne bismo želeli da to bude klasična revija, pa u tom smeru planiramo dalje korake. Ona će sigurno biti i u prodaji, najverovatnije u nekoj od koncept radnji. Možda se dogodi da krenemo i samostalno da prodajemo, da tvorimo svoju radnju.

Marko: Sada već imamo dovoljno iskustva sa prodajom, i možemo da kažemo da je zaista važno biti u direktnom kontaktu s ljudima koji kupuju vaš dizajn. Niko ne može da predstavi Mates garderobu bolje od nas samih.

Često javne ličnosti nose vaše modele… Koga biste voleli da vidite u ovoj kolekciji?

Marko i Saša: Bojanu Vunturišević.

Vi ste jedni od prvih koji koriste društvene mreže, pre svega Instagram, ne samo zarad prodaje, već ste putem vizuelne ekspresije stvorili doživljaj i kreirali atmosferu oko brenda. Znamo da se u inostranstvu ovakav vid online prezentacije veoma ceni, ali – koliko se razume ovde? I na kraju – koliki je efekat na prodaju? Ili ga nema? Da li je u tom smislu značajnija reklamna strana u glossy magazinu?

Marko: Uh, pa sve je važno. Važno nam je da se pojavimo u magazinima, kako reklamama, tako i editorijalima. Ipak, ispostavlja se, Instagram itekako ima smisla. Mislim da nas je i ekipa s hrvatske nedelje mode upravo tako otkrila.

Saša: Ta prezentacija na društvenim mrežama je ozbiljan posao, i čini mi se da ljudima to tek sad počinje da bude jasno. Mi smo od početka pravili mesečne planove objava, a onda ih prilagođavali u odnosu na ciljnu grupu, fotografisali isključivo za Instagram… Ima tu puno posla, jer @mates_clothing nije online butik, nego koncept našeg brenda.

Koliko je ovo tržište raspoloženo za mlade dizajnere, pošto se dosta domaćih brendova gasi?

Marko: Pa, to je tačno. Veoma je teško snaći se ovde, a da ne praviš neke ogromne kompromise kako bi se prilagodio zahtevima tržišta. Znam da zvuči kao kliše, ali, moraš stalno biti prisutan na sceni, gurati, istrajavati. Jedino tako se generiše publika.

Kad smo kod kompromisa, koliko se vaša ideja prilagodila ovom tržištu od neke početne tačke – momenta kada ste pokrenuli brend Mates?

Saša: Kompromis je morao da se dogodi, ali u onoj meri u kojoj smo pronalazili zadovoljstvo. Naravno, ispostavljalo se da smo nekoliko puta preterali, pogrešili, ali to je sve jedna škola kroz koju prolaziš tek nakon završetka fakulteta (smeh). Mesto na ovom tržištu može da se nađe ili napravi, ali strpljenje je neophodno.

Marko: Na fakultetu te uče kako da radiš, dizajniraš, ali te niko ne uči menadžmentu u toj sferi. Mislim da je to pre svega razlog zbog kog mnogi mladi dizajneri ne uspevaju da se snađu.

Saša: U obrazovanju fali veliki deo, a to je – šta raditi nakon realizacije kolekcije (naravno, u slučaju da nemaš novca da platiš menadžera ili PR-a). Tome nas niko ne uči, pa se situacija svodi na floskulu: ko preživi – pričaće.

Instagram // Facebook

Lajkuj:

Komentari:

  1. Oliver says:

    Mislio sam da su ove fore Goša Rubičinski prevaziđene, kad ono.. nađe se uvek neko naš ko reciklira reciklirane koncepte.

Ostavite komentar:

Slični članci: