Da li imate preko 18 godina?

Aspern – funkcionalan mali grad na jezeru

Jezerski grad Aspern u predgrađu Beča je jedno od većih gradilišta u Evropi. Plan je da ovde živi 20.000 ljudi, zaposleno na isto toliko radnih mesta, bez tržnog centra i sa najvišim ekološkim standardima.

2
0

2016-BA-Vienna-Aspern-1280px-NK-1

Beč je godinama u samom vrhu na listama gradova sa najboljim kvalitetom života. Razlozi za to je mnogo – sigurnost, visoki socijalni standardi, odlična infrastruktura i javni prevoz, povoljne cene stambenog prostora, kvalitet vode i medicinskih usluga, obrazovanje, kulturna ponuda… Beč je pametan grad, što znači da je daleko otišao u uvođenju novih tehnologija i inovativnih rešenja u građevinarstvu. Takvo jedno pametno naselje, jezerski grad Aspern, niče na severoistoku austrijske prestonice.

Od centra grada do Asperna se stiže za 25 minuta linijom metroa U2. Na ovom mestu se nalazi jedno od najvećih gradilišta na evropskom kontinentu, što vam postane jasno čim napustite metro stanicu – iza ograda se vide kranovi i obrisi budućeg velikog naselja. Naš domaćin je Nikolas Zumer, zadužen za odnose sa javnošću u Aspernu, na početku razgovora ističe da će na obalama veštačkog jezera nastati naselje u kojem će živeti oko 20.000 ljudi, a biće otvoreno isto toliko radnih mesta. Čitav kompleks prostiraće se na površini od 240 hektara, od čega će polovina biti zelene površine, a plan je da bude kompletiran do 2030. godine.

Na ovom mestu nekada je bio aerodrom, koji je radio sve do kraja sedamdesetih godina prošlog veka, a kasnije su se tu održavale automobilske trke. Aerodromska zgrada i toranj srušeni su početkom osamdesetih i kasnije je ovde izgrađena Opelova fabrika, koja i danas radi i zapošljava oko 2.000 ljudi. Širenje grada posle pada Gvozdene zavese, a naročito po ulasku Austrije u Evropsku uniju, uslovilo je potrebu za pronalaskom novih lokacija na kojima će se graditi stambena naselja. Zumer kaže da je projekat je rezultat dugogodišnjeg planiranja, a 2005. godine je raspisan konkurs za izradu Master plana koji je Gradsko veće Beča usvojilo je maja 2007. godine. Preduslov za početak izgradnje bilo je proširenje linije U2, koja je završena 2013. godine.

Sada u ovom naselju živi 6.000 stanovnika, navodi Zumer i pokazuje nam plan izgradnje jezerskog grada. Prvo se gradi deo naselja između jezera i Opelove fabrike i namera je da ovaj deo naselja bude završen do 2020. godine. „Cilj je da kompletan projekat bude završen do 2018. ili najkasnije 2030. godine“, ističe Zumer. Pokazuje nam i mesto na kojem će nići najviša drvena zgrada na svetu. “Biće visoka 84 metra, imaće 24 sprata i biće završena početkom 2018. godine”, s ponosom ističe Zumer. U njoj će biti hotel, velnes i spa, restorani, poslovni prostor i apartmani za izdavanje. Objašnjava da će 75 odsto zgrade biti od drveta.

Prolazimo kroz park koji se naslanja na obale jezera, s jedne strane, i već useljene stambene zgrade s druge strane. Jedan od planova je i uređenje obala jezera. „Za sada su gotovo pri kraju radovi na uređenju parka i zelenih zona. Severni deo jezera će imati promenadu duž koje će se prostirati kafići i restorani“, ističe Zumer.

„Često se susrećemo sa pitanjem da li je dozvoljeno kupanje (smeh). Jeste. Imamo dve zone predviđenje za kupače, takođe i mesto za kupanje pasa“, kaže Zamer. „Ali ovde nećemo imati plažne barove ili nešto slično, ovaj deo će biti javni park gde ljudi mogu da se odmore i uživaju“.

Prolazimo kroz već naseljeni deo koji je prožet gustom mrežom pešačkih i biciklističkih staza, ulica i trgova, zelenih površina, mesta za odmor i parkova za decu. Ono što je odmah uočljivo je da je pristup automobila ograničen. „Automobilima nije moguće doći do samih zgrada, postoje garaže. Insistiramo na konceptu deljenja automobila“, ističe Zumer. “Namera je sa se automobili koriste samo ukoliko je to neophodno, a brzina kretanja kroz centralnu ulicu koja prolazi kroz naselje ograničena je na 30km na čas”. Što se samog saobraćaja tiče ovde se insistira na javnom prevozu, tako da je udaljenost od javnih garaža gotovo identična kao i udaljenost od linije metroa. Podsiče se pešaćenje kroy naselje ili korišćenje bicikla, tako da postoji sistem za njihovo rentiranje, sličan sistemu CityBike.

Aspern nema klasične velike stambene blokove u kojima su sve stambene zgrade iste, već postoji puno manjih blokova koji su različito uređeni, ali zajedničko im je da pružaju najbolje uslove za život. Postoje i zgrade za tzv. zajedničko stanovanje, gde stanari koriste zajedničko dvorište i prostorije za odmor. U ovom naselju je obezbeđen prostoz za urbano baštovanstvo tako da stanari mogu saditi voće i povrće. Centralno mesto zauzima Hana Arent park. “Naša namera je da većina ulica, trgova, parkova i zgrada u naselju nose imena po ženama”, objašnjava nam Zumer. U blizini parka nalazi se kampus u okviru kojeg su vrtić, celodnevna osnovna škola i centar za decu sa smetnjama u razvoju, kao i srednja škola.

Šetnju završavamo u šoping ulici. “Aspern neće imati tržne centre, već ulicu duž celog naselja u kojoj će se nalaziti radnje, pekare, restorani i kafići”, kaže Zumer. “Šoping ulica se na jednom kraju završava kod jezera i njen logičan nastavak će biti promenada”.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: