Da li imate preko 18 godina?

Grad po meri biciklista!

Beč je doneo jasnu strategiju kako da postane "pametan" grad. Biciklizam je važan deo tog projekta. Otkrivamo šta su CityBike i Bike City.

0
0

Beč je idealan grad za bicikliranje. Njegove ulice su uglavnom ravne, tako da vam mreža od 1.200 kilometara biciklističkih staza omogućava da ga vrlo lako pređete i upoznate. To možete uraditi tako što ćete iznajmiti bicikl ili kombinacijom javnog prevoza i bicikliranja, što je provereno najbolji sistem da se u najkraćem mogućem roku upoznate sa austrijskom prestonicom i ispunite zacrtani plan putovanja. 

2016-BA-Viena-CityBike-1280px-NK-23

Jedan od najvažnijih projekata za razvoj biciklističke kulture u Beču pokrenula je advertajzing kompanija Gevista (Gewista). Reč je o projektu CityBike koji su prepoznali gradski čelnici i pružili mu neophodnu podršku kroz subvencije. Hans-Erih Dehant, rukovodilac projekta CityBike Wien, ističe da ideja nije rentiranje, već deljenje bicikala.

2016-BA-Viena-CityBike-1280px-NK-7

Hans-Erih Dehant

U Beču trenutno postoji 121 lokacija na kojoj možete preuzeti bicikl. Registracija na ovakav sistem je vrlo jednostavna. Na svakom od njih je postavljen uređaj sličan bankomatu na kojem se, ukoliko imate kreditnu karticu, možete registrovati. Možete se registrovati i onlajn i dobićete Citybike Card. Takođe, ukoliko imate godišnju kartu za javni prevoz uz pomoć nje se možete registrovati na ovaj sistem. Postoje i posebne dnevne kartice za turiste.

Ovaj projekat pokrenut je 2003. godine i nasledio je sistem koji je godinu dana pre toga pokrenuo grad Beč po uzoru na Kopenhagen. Ovaj sistem rentiranja je, kako podseća Dehant, podrazumevao da ubacite novčić i iznajmite bicikl. Međutim ovaj sistem nije bio dobar. “Bicikli nisu bili u najboljem stanju, postojao je problem sa krađama i niste mogli lako da dođete do bicikla, jer su ga ljudi često zadržavali tokom celog dana. Onda smo mi došli sa našim projektom i rekli: Mi ćemo uraditi novi sistem za vas, za grad“, kaže Dehant.

“Naša ideja nije bila da imamo sistem za rentiranje. Želeli smo da ohrabrimo ljude da ovaj sistem koriste na pravi način. Jer ukoliko uzmete bicikl i zadržite ga kod sebe čitav dan, onda to nije deljenje, tada bicikl praktično postaje vaš. Ovaj sistem funkcioniše tako da vi koristite bicikl da se odvezete od tačke A do tačke B. Prvi sat je besplatan, jer mislimo da je to dovoljno vremena da stignete do bilo koje tačke u Beču. Dakle, sistem je besplatan ukoliko ga koristite na pravi način. Ukoliko želite da ga zadržite jer smatrate da je cool da imate bicikl ili hoćete da razgledate grad kao turista, onda za to plaćate”, ističe Dehant.

Statistički podaci pokazuju da je čak 94% vožnji besplatno. Polovina od njih traje kraće od 15 minuta, a uobičajena vožnja traje svega devet minuta. To je sasvim razumljivo jer vam je pet minuta vožnje biciklom dovoljno da pređete 1,2 kilometara. Bicikl koji uzmete preko CityBike sistema možete maksimalno zadržati 20 sati, ali to zadovoljstvo bi vas koštalo 600 evra.

2016-BA-Viena-CityBike-1280px-NK-1

Bicikli se najčešće koriste tokom kasnih poslepodnevih sati ili tokom večeri. “Tipični korisnici bicikala su ljudi koji idu u bioskop ili na piće”, napominje Dehant. Najfrekventniji meseci su letnji, kada se beleži i do 140.000 vožnji mesečno. Zanimljivo je međutim da se i tokom zime beleži oko 30.000 vožnji mesečno.

“Ohrabrujemo ljude da bicikliraju. Naš glavni cilj je da smanjimo saobraćaj u gradu i motivišemo ljude da se u gradu prevoze na načine koji su ekološki – biciklom ili javnim prevozom koji u Beču vrlo dobro funkcioniše. Ali linije javnog prevoza nisu organizovane tako da možete stići do svake tačke. Do poslednjeg kilometra možete stići veoma brzo uz pomoć City Bike sistema”, kaže Dehant.

Cilj je dalje širenje sistema. Dechant objašnjava da je trenutna udaljenost između punktova za bicikle između 600 do 700 metara, a krajnji cilj je da bude od 300 do 400. “Kada smo počeli bilo je izazovno, ali smo ostvarili veliki uspeh”, zaključuje Dehant.

U Beču se o potrebama biciklista misli i kada je reč o stanogradnji. Naime u blizini nekadašnje železničke stanice na severu grada (Nordbahnhof) nalazi se stambena zgrada Bike City koja je u potpunosti prilagođena potrebama biciklista. Useljena je 2008. godine i u njoj se nalazi 99 stanova, sa 330 biciklističkih parking mesta. Grad Beč je konkurs za izgradnju jedne ovakve zgrade pokrenuo 2003. godine na inicijativu dvojice gradskih većnika – Kristofa Korhera iz Stranke Zelenih i Rudolfa Šikera iz Socijaldemokratske partije. Njihova osnovna ideja je pronalaženje lokacije za stambeni blok pogodan za biciklizam i velnes. Projekat je uradio bečki arhitektonski studio keniglarh ahitekten.

2016-BA-Viena-CityBike-1280px-NK-32

Bike City

Upravo nas je Klaudia Kenig iz ovog arhitektonskog studija povela u obilazak ove, za srpske uslove, nesvakidašnje zgrade. “Prizemlje je potpuno posvećeno biciklizmu i velnesu i ne koristi se za stanovanje”, ističe Kenig. Ovde se nalaze teretana i sauna, zajednička prostorija poput jedne velike dnevne sobe koja se koristi za druženje i opuštanje, dečija igraonica… Osim toga ovde su velike, dobro obezbeđene prostorije za bicikle, kao i prostorija u kojoj možete sami uraditi sitnije popravke, napumpati gume ili oprati vaš bicikl.

Zgrada ima dva biciklistička lifta. Tokom obilaska Kenig nam objašnjava da svaki sprat ima svoju ostavu za bicikle, kao i po jednu ostavu za dečije bicikle. Neki od stanova imaju i sopstvene parkinge za bicikle u velikim hodnicima.

“Izabrali smo ovu lokaciju jer ispunjava sve što je traženo – blizina centra grada, kao i blizina rekreativnim zonama kraj Dunava i parku Prater, dobro razvijenu mrežu biciklističkih staza i blizina metro stanice”, naglašava Kenig. Ovu zgradu odlikuje prepoznatljiva i jedinstvena arhitektura, jer je proporcija svake stambene jedinice dobro promišljena. Arhitekte su ovom bečkom kvartu osmislile prostor čija se upotrebna vrednost nadograđuje iz dana u dan u skladu sa potrebama stanara.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: