Da li imate preko 18 godina?

Facebook priznaje da ugrožava vaše psihičko zdravlje

Kompanije objavila kako „pasivna konzumacija sadržaja loše utiče na korisnike“.

2
0

Facebook je otišao korak dalje. Priznali su da problem postoji, ali rešenje vide u korišćenju koje iziskuje više ličnog angažmana. Koliko sve to ima smisla?

Kompanija Marka Zuckerberga, naravno, ovo nije izjavila dobrovoljno. Suočeni sa sve većim kritikama da ova društvena mreža utiče na današnje društvo i na psihičko stanje korisnika nadležni u FB-ovom ogranku za istraživanje morali su, u postu objavljenom na zvaničnom blogu, da priznaju kako su njihova istraživanja pokazala veliki broj deprimiranih korisnika među konzumentnima koji samo primaju informacije ne ulazeći u komunikaciju s drugim korisnicima. Potonje aktivnosti preporučuju kao lek – više komunicirajte i odmah će vam biti bolje.

Priznanje je došlo nakon medijske eksplozije izazvane govorom bivšeg potpredsednika Facebook-a zaduženog za rast i korisnike,  Chamath Palihapitiya, studentima Stanford univerziteta u kome je izrazio žaljenje što je ikada bio deo kompanije i priznao kako kratkotrajni dopaminski efekat izazvan zavisnošću od društvene mreže potpuno menja društvo u kome živimo i omogućava nestanak bilo kakvog kontakta između korisnika i vesti, izazivajući dezinformacije, širenje laži i manipulaciju. Na ovo je odmah odgovorio i sam Zuckerberg tražeći oproštaj od javnosti. Usput je najavio novu misiju FB-a: „Zbližiti ceo svet“.

Šta se tačno nalazi u istraživanju? David Ginsberg i Moira Burke, šefovi istraživačkog odseka, ispitivali su emocionalna stanja mlađih korisnika FB-a,  Twittera i ostalih društvenih mreža. Ukoliko su bili ozbiljno „navučeni“ na mreže njihovo emocionalno stanje je direktno zavisilo od informacija i dinamike na mrežama. Ipak, da bi se nekako ogradili, Ginsberg i Burke objašnjavaju da se rezultati ne mogu smatrati totalno negativno, jer su utisci i reakcije prilično šareni i zavise od angažmana korisnika prema sopstvenim postovima i prijateljima i angažmana vezanog za nepoznate ljude.

„Kada korisnici postavljaju postove vezane za njihove prijatelje i bitne momente u životu i dobiju reakciju svojih prijatelja odmah se osećaju bolje“, kažu Ginsberg i Burkeova. „Takođe, korisnici koji čitaju tuđe sadržaje i klikću dva do tri puta više na nepoznate postove i objave umesto da se kače svoje ili da se dopisuju s prijateljima imaju mnogo veće šanse da padnu u depresiju”, zaključuju istraživači opravdavajući obilno korišćenje Facebooka.

Ipak, i pored rezultata, i ako dosta komunicirate sa prijateljima potpadate u ono što savremeni psiholozi nazivaju „zajedno sami“ (nema veze sa Marčelovim albumom, valjda) efekat kome su izloženi savremeni korisnici mobilnih telefona bivajući u aktivnom kontaktu s ljudima, ali bez fizičke interakcije s njima. Takođe, ekstenzivna upotreba mobilnih telefona je glavni uzročnik depresije kod tinejdžera.

U istom FB blog post-u najavljena su dve nove opcije koje bi trebalo da se pozabe ovim problemom: Snooze i Take a break. Snooze vam omogućava 30 dana bez korisnika, grupe ili strane koje vas nervira ili deprimira bez brisanja ili prestanka praćenja. Ovime FB omogućava prijatnije korišćenja news feed-a po potrebama korisnika.

Take a break služi kako biste prestali da pratite bivšeg partnera jer raskid u fizičkom životu, ali nastavak virtuelnog viđanja istog, izaziva ozbiljna depresivna stanja korisnika. Ova opcija sprečava emocionalne slomove pošto vam omogućava da blokirate ono što možete videti od bivšeg partnera, a da ne ga ne morate izbrisati iz liste prijatelja, a opcija kontroliše i šta ćete viđati od partnera na profilima vaših zajedničkih prijatelja.

Post na FB-om blogu završava zaključkom da …“sva istraživanja, što kompanijska što akademska, pokazuju kako je bitnije kako koristite društvene mreže od vremena koje potrošite na njima.“ i citatom Marka Zuckerberga koji glasi: „ Želimo da vreme koje ljudi potroše na Facebook-u upotrebe za smislene socijalne kontakte“.

Koliko je smisleno bombardovanje oglasima za stvari koje vas ne zanimaju, sponzorisani live-ovi koji ne želite da vidite ili promocija (u našem slučaju) političkih opcija za koje sigurno nećete glasati procenite sami. Činjenica je da se Facebook nalazi pod raketnom paljbom severnoameričkih medija zbog navodne ruske propagande koja se odvijala preko mreža za vreme predsedničkih izbora u Americi kao i zbog sve većeg broja slučajeva govora mrženje i nasilja preko sponzorisanih postova te je priznanje i izvinjenje pomalo isforsirano. Kako god mislili ne dozvolite socijalnim mrežema da preuzmu vaš život. Više je no besmisleno.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: