Da li imate preko 18 godina?

Burno u Zvezdi

Poništiti privatizaciju, nastaviti sa projekcijama

0
0

U sredu uveče, u okupiranom bioskopu koji je u međuvremenu dobio i neformalni naziv Novi bioskop Zvezda održana je tribina na temu trenutne situacije: složenih vlasničkih odnosa, modela upravljanja i programske politike.

Ako posećujete tribine, znate da se mahom razmenjuju mikrofoni, učesnici klimaju glave jedni drugima i eventualno uljudno ne slažu oko sitnica. Međutim, u Zvezdi smo imali prilike da pored konstruktivnog razgovora prisustvujemo i burnim raspravama, Skype uključenju ozloglašenog Nikole Đivanovića, izlivu osamdesetogodišnje prevoditeljke sa RTS-a, zvižducima, aplauzima i povicima. 

zvezda-1

Kako je došlo do privatizacije

“Delatnost je uništavana sa ciljem da se pre privatizacije preduzeće obezvredi i svom favoritu proda po najnižoj mogućoj ceni. Država je dopuštala da se na televiziji nelegalno prikazuju filmovi koji su se u tom trenutku davali u bioskopima. Predlog je bio da se jedan bioskop proda ili iznajmi, da bi se delatnost oživela, međutim agencija za privatizaciju nije odobrila ovu ideju. Retko ko je tada mogao da razume da je država ta koja stoji svega.” Ovim rečima tribinu je započela Milanka Janošević, nekadašnja predsednica Nadzornog odbora “Beograd filma”.

Po njenim rečima, zaposleni “Beograd filma”, koji tri godine nisu primili plate borili su se svim snagama. Stupili su u štrajk, a onda je na izvesnom sastanku kom su prisustvovali ljudi iz Ministarstva privrede i Agencije za privatizaciju odlučili da se štrajk prekine, kao da su oni ti koji štrajkuju.

“Predlog je bio da se 4 ili 5 bioskopa kao objekti od kulturnog značaja za grad Beograd izuzmu iz privatizacije Beograd Filma. Gorica Mojović, koja je tad bila uticajna u gradu je tvrdila da “bioskopi nisu kultura”. Pre godinu dana sam ministra kulture pitao šta je sa bioskopima Beograd filma, pošto je Đivanović na odsluženju kazne i dobio sam odgovor da nisu nadležni, što je najčešći odgovor u Srbiji.”, rekao je Srđan Dragojević, filmski reditelj i narodni poslanik.

Po rečima Svebora Midžića, koji je u periodu o kom se razgovaralo bio zamenik direktora Filmskog centra Srbije, “Problem je počeo mnogo pre 2006 i to je bilo jedno zatečeno stanje. Zahtevali smo ta izuzeća, ali je to naišlo na nerazumevanje. Vladala je neka vrsta zabrane mišljenja izvan privatizacije, ona se pojavljuje kao jedini model.”

0

Skype uključenje Nikole Đivanovića

Posle nekoliko minuta uspostavljanja veze, salom odjekuje distorziran glas Nikole Đivanovića, koji se putem Skajpa javlja iz Londona, gde živi. Sledi nešto nalik na skeč iz skrubol komedije, iz kog se manje-više ne saznaje ništa – bioskop se raspada, jer je račun preduzeća blokiran, račun je blokiran jer ga je blokirala poreska uprava.Povodom okupacije “ne planira da uradi apsolutno ništa”, ali je voljan da se pogodi oko cene i bioskop proda gradu.

Međutim, u sumanutom obrtu navodi da on ipak ne može da pregovara jer Zvezda “nije privatno vlasništvo, već vlasništvo Beograd filma”, kog on, kako sam kaže, nije direktor.

Šta sad?

Dragan Jeličić, nekadašnji urednik programa u Beograd Filmu upozorio je okupante da dokle god ne naplaćuju ulaznice na projekcije nisu u problemu, međutim, da su i sa samim programom na tankoj žici. Naime, domaći autori mogu da ustupe svoje filmove na prikazivanje, filmove iz kinotečkog fonda prava da prikazuje ima samo Kinoteka, dok strane filmove za koje nemaju prava – ne smeju prikazivati. Ovo je pokrenulo i razgovor na temu ko bi zapravo trebalo da vodi Novi bioskop Zvezda.

“Koji model upravljanja želimo? Privatni ga je doveo do devastacije. Da ga vratimo državi? Država, tj njen zastupnik a to je agencija za privatizaciju je ovo i omogućila.”, istakao je Branimir Stojanović iz kolektiva Učitelj neznalica.

Svebor Midžić dao je primer Teatra Valle u Rimu, koji su preuzeli građani i vode ga već tri godine. “Oni su u nekoj vrsti prećutnog pakta sa gradom koji im plaća struju, ali oni zadržavaju sva upravljačka prava. Znači, postoje modaliteti koji mogu da obezbede da se program odvija, da građani participiraju u tom programu i to je neka vrsta eksperimenta koji traje”.

Ova tema okinula je burnu raspravu među učesnicima tribine, pri čemu se stekao utisak da je sa najvećim odobravanjem prihvaćena ideja da biskop Zvezda vode filmski radnici sa Filmskim centrom na čelu. Bilo je predloga o formiranju direkcije, tj upravnog odbora, ali je pitanje ko bi taj upravni odbor birao i činio ponovo izazvao burne reakcije.

Ovo će svakako biti jedna od centralnih tema novonastale situacije sa bioskopom Zvezda, međutim dobro bi bilo ovo poglavlje završiti rečima novinarke Vremena Ivane Milanović Hrašovec. Tokom svog izlaganja skrenula je pažnju na to da je odsustvo građanske i esnafske podrške omogućilo da se proces kaubojske privatizacije Beograd filma uopšte desi. “Izuzev ekscesnih događaja, mi sve prihvatimo. Postali smo neurbano, necivilizovano i primitivno društvo”.

No, možda je upravo akcija za okupaciju bioskopa Zvezda neki novi početak koji će pokazati da mladi ipak imaju svest o kulturi i njenoj važnosti.

6

Program Novog bioskopa Zvezda možete pratiti na njihovoj fejsbuk stranici. 

Događanja vezana za okupaciju bioskopa možete pratiti na njihovoj fejsbuk stranici.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: