Posebni uslovi za novi Star Wars

Kompanija Walt Disney isporučila do sada neviđene ugovore američkim prikazivačima.

2
0

„Last Jedi“ najnovijem delu franšize Star Wars čija premijera se očekuje u decembru predviđa se očekivan box office prihod od 500 miliona dolara. Projektovani uspeh Disney koristi da obaveže američke prikazivače na uslove koje nije imao ni MGM u vreme najveće dominacije ’30-tih.

U ugovorima koje prikazivači potpisuju sa Disney-om 65% profita od prodaje ide studiju (najviše u istoriji), prikazivači su dužni da imaju „Star Wars : The Last Jedi“ mesec dana na repertuaru u najvećoj sali s najvećim brojem termina, dok se reklamiranje filma i sve ostale marketinške aktivnosti takođe moraju odvijati po pravilima studija. Ukoliko bilo ko od prikazivača prekrši i jednu stavku ugovora, uključujući i dogovoreni broj termina prikazivanja i rasporede, Disney ima pravo da uzme još 5% od prodaje što studiju daje do sada neviđenih 70% profita od prikazivanja filma.

Otkud Disney-u ideja da sastavi ovakav ugovor i zašto prikazivači moraju da ga poštuju? Stvar je veom jednostavna. Prihodi od prodaje bioskopskih karata su pali 5% ove godine što je prikazivače dovelo u veoma nezgodnu poziciju prema svojim investitorima, pogotovo nakon poraznih rezultata letnje sezone koja je u Severnoj Americi, tradicionalno, pik bioskopske potraženje, a ovogoodišnji rezultati su najgori u poslednjoj deceniji. Na smanjenje prihode nadovezala se i odluka najvećih studija (Sony, 20th Century Fox) da smanje trajanje bioskopske distribucije i rade na razvitku svojih streaming servisa kao i saradnji s drugim servisima shvativši nova stremljenja publike. S druge strane, Diseny jedini javno podržava sadašnji sistem bioskopskog prikazivanja i želi da ga sačuva. Kompanija je imala najveći udeo u ukupnom bioskopskom profitu prošle godine od 26% sa samo 13 filmova u produkciji što ih čini duplo uspešnijim od prvog pratioca (Warner Brothers 17% sa 23 filma) tako da ne čudi izjava prvog operativca AMC Entertainment Holdingsa, Adama Arona, da je „Last Jedi“ „..dar od Boga“ s obzirom na ovogodišnji profit.

Profit se obično deli u odnosu 45:55% u korist studija, neka do 60% kada su hitovi u pitanju dok prikazivači u Evropi i na drugim kontinentima dobijaju najveći deo kolača – 60% – pošto studiji smatraju Severnu Ameriku najbitnijim tržištime. Za prošli deo Star Wars sage, spinoff, „Rouge one“ iz 2016. Disney-ev procenat bio je 64 no kaznena klauzulu baca svetlo na potpuno nove odnose pošto ni jedan studio do sada nije imao takve uslove u ugovoru.

„Kada bih pristao na ove uslove mogao bih da zatvorim bioskop“, kaže Lee Akin, vlasnik i menadžer jedinog bioskopa u malom gradu Elkader u Iowi. „Slično je i sa drugim bioskopima u malim gradovima : mi računamo na limitiranu publiku i ako bih, na primer, prikazivao „Last Jedi-a“ posle nedelju dana bioskop bi bio poluprazan, a ja bih opet morao Disney dati 65% profita. Drugi studiji smanjuju procente kako pada poseta i prolazi vreme distribucije, pa na njihove uslove mogu da pristanem. Na ove – ne! Da ne govorimo o direktnom mešanju studija u repertoarsku politiku bioskopa i prikazivača“, završava Akin.

Ipak, većima prikazivača pristaće na uslove iz jednostavnog razloga – manji procenat ostvaren na velikim brojevima donosi veći profit te je prikazivaču bolje da ima 30% ili % na 700 miliona dolara nego 50 % na 200 miliona a i već smo pomenuli politiku prelaska na home tržište. Takođe, Disney je u poslednjih 10 godina imao dve ogromen akvizicije (Marvel Entertainment 2009. i Lucas Film 2012.) što znači da je ostvario praktično monopol u najvećim superherojskim i fantastičnim frašizama, a one donose najveće bioskopske profite. „Kada je Disney postao najveći bilo mi je jasno da će se ovo dogoditi“, definiše Akin situaciju u kojoj su se našli prikazivači pritisnuti, s jedne strane, sopstevnom željom za profitom, a, s druge, veličinom studija Walta Disney-a.

Ugovor dolazi tik pred početak online prodaje karata za „Star Wars : Last Jedi“ kako bi se prikazivači unapred stavili u poziciju da moraju prihvatiti uslove. Ugovor ima poseban vodeni žig za svakog prikazivača ponaosob kako ne bi dospeo u javnost što celu situaciju čini još bizarnijom. Ako se pogledaju datumi izlaska velikih blockbustera drugih studija (Sony izlazi sa “Jumanji: Welcome to the Jungle“ nedelju dana posle Star Wars-a a 20th Century Fox-ov „The Greatest Showman“ u isto vreme) vidi se da Disney time napada i konkurenciju limitirajući im broj termina za prikazivanje i kapaciteta sala jer „The Last Jedi“ odnosi najbolji deo kolača.

Armija Star Wars fanova je ogromna, isčekivanja od filma u kome se vraćaju Mark Harmil kao Luke Skywalker i pokojna Carrie Fisher kao princeza Leila su ogromna a profit ključna stvar u holivudskom raju. Nama ostaje samo da budemo ili ne fanovi.

*sve fotografije Star Wars : Last Jedi promo and Disney