Da li imate preko 18 godina?

MEET LAG

Autor:

Promoter andergraund kulture, producent i DJ – Lag je jedan od predstavnika novog talasa tehno umetnika. Odrastao na panku, u detinjstvu stiče edukaciju u oblasti klasične muzike a na kraju se pronalazi u elektronskoj muzici, pre svega zbog velikih mogućnosti izražavanja kroz DJing, ali i kroz stvaranje autorskih numera. Odabrao je tehno ali je zadržao svoje prethodne uticaje prisutne i u novom zvuku koji generiše – sirovost, kompleksan ritam i upečatljiv stav. Povod za razgovor je EP koji izlazi za prilično uticajan holandski Mord label, a sa Lagom o svemu ovome razgovara Žarko Komar aka Feloneezy.

Čime se baviš kada nisi Lag, ili si uvek Lag?

Pravim zvuk za reklame i igre, radim kao gejm dizajner, čitam nrdovske knjige i neumorno pričam ljudima o stvarima koje ih ne zanimaju.

Koliko vremena provodiš producirajući novi materijal? Koliko dugo se baviš muzikom uopšte?

Za jednu traku mi treba onako… Nekad jedan dan nekad šezdeset. Uglavnom uradim 80% trake jako brzo, a onda tri dana menjam semplove da nađem pravi sner. Ja sam bolid i uvek zamislim neki zvuk i mora da bude tako i nikako drugačije. Ili cocim reverb eonima. Ili čujem da nešto nije dobro, a još mi se nije iskristalisalo kako treba da bude, pa pomogne odmor od trake na jedno dan, dva… ili mesec. A nekad sve efekte obrišem i krenem iz početka. Stvarno teško pitanje. :)
Muzikom se bavim dugo. Sad ide ona klasična slušao sam ovo i ono kao mali, svirao sam to i to, ali je istina da sam pored silnih Mocarta i Betovena odrastao i na komercu tj. MTV-u, a gitaru sam prodao čim sam završio osnovno muzičko obrazovanje. Volim sve, pravio bih sve, ali samo me je tehno dovukao do toga da upalim neki program za pravljenje mjuza i recimo da čačkam ritam mašine i sintove još od četvrte srednje, a to znači jedno dvesta godina.

lagg

Kako je došlo do prvih izdanja i koliko smatraš da tvoja vidljivost na internacionalnoj tehno sceni utiče na lokalnu i šta ti je donela?

Do prvih izdanja je došlo sasvim slučajno. Sa Mooy-em sam prvi put pričao kada sam ga cimao da mi pošalje Radialov trek 1980. nedelju dana pre rilisa jer eto imam gig i alav sam i baš bih pustio to. Čovek mi je poslao ceo EP, a ja njemu, u znak zahvalnosti, posladoh svoju traku Sama Doma za kojom je on odlepio. Igrom slučaja ona je tada bila obećana nekoj drugoj ekipi, ali fest forvard par meseci i ta druga ekipa odustaje od priče, pa zato moj prvi rilis na MORD-u nosi kataloški broj 004, a ne 002. Sigurno je pomoglo to što sam pre toga izdao Stutter EP na Voidlossovom Singularity-u, i što mi je remix neke Grovskopine trake izašao na ploči. To je isto lol priča, jer sam taj remix uradio “za svoju dušu” i poslao Grovu (aka Rivet-u) da ima i on, da bi na kraju to čudo izašlo na 10” sempleru Juno-ovog Sect records-a.

Enivej, ne mislim da je moje izdavanje bilo čega na bilo koji način promenilo scenu. Postoji đuture tehno ljudi kod nas koji izdaju ploče (poput Scalameriye, Ontala, Nina Šebelića) za koje ljudi ni ne znaju, niti dobijaju ni približno rispekta koliko zaslužuju (na pamet mi odmah pada Subotić sa svojim radovima od pre nekoliko godina), a zaslužuju ga mnogo više od mene. Kao i uvek – domaći talenti su cenjeniji preko nego na domaćem tlu. Naravno – čast izuzecima, a imao sam to zadovoljstvo da naiđem na par ekipa lejtli koje imaju zdraviji pristup celoj stvari.
U svakom slučaju ova izdanja su mi donela nekoliko kul gigova, puno lepih poznanstava i nekoliko ostvarenih dečačkih snova.

Mislim da je zaista impresivno što se tvoja produkcija toliko frekventno vrti na Surgeon-ovom Rinse FM show-u. To je verovatno jedina ‘techno’ emisija koju pratim, pre svega zato što muzikom koja nije neophodno techno uvek postiže taj Surgeon vibe. Slušajući tvoju produkciju uvek stičem utisak kako je i tebi vibe važniji od forme, šta misliš o tome?

Znaš ono kad kažu da zdravlje ne ceniš sve dok ne ode. Isti fazon mi je nekako sa vajbom -bilo da je u pitanju atmosfera trake, ili njena igrivost. Negde 2005. je sve bilo otišlo dođavola i do dana današnjeg je okej da traka koja je pravljena za klub nema gruv i da nema karakter. Najlakše je naštancati 20 izgovora za tool traku i ići na kvantitet, ali ono… Aj da se ne pravim previše pametan – recimo da sam odrastao na muzici ljudi kao što su Matrix – koji napravi gruv od jedne baslinije, Rumenige-a i DJ Shufflemaster-a koji naprave loop koji je zanimljiv čitavih 5 minuta, Fatboy Slima i Chemical Brotersa koji sa jednim kikom u taktu naprave bolju energiju nego što to učini tona four-to-the-floor traka… Stvarno nije bitno kako se dođe do rezultata sve dok je rezultat ili ubistveno efikasan tool (poput recimo trake MATRiXXMAN – Protocol), ili nešto stvarno posebno i magično (Kritical Audio – Spandex).

Da li te aktuelno stanje tehna inspiriše ili frustrira i da li misliš da je to i dalje žanr koji obiluje inovacijom ili misliš suprotno? Ko su producenti koje najviše ceniš?

Mislim da elektronska muzika nije bila zdravija još od 2003. godine. Opet je potpuno raznovrsna, kvalitet se probija do publike, a master-producenti koji su odustali, polako se vraćaju u život. Inovativno, a ima i puno dobro odradjenih proverenih formuli. Producenti koje cenim: Surgeon, Reeko, Heiko Laux, Jeff Mills, Diagenetic Origin, Steve Rachmad, Robert Hood, Ancient Methods, Makaton, Ben Klock, Truss… the list goes on.

03

Neizbežno pitanje. Šta misliš o stanju elektronske muzike kod nas? Techno odavde nikada nije ni odlazio ali se u klubu Drugstore u proteklih nekoliko meseci definitivno rekontekstualizuje, gde sve to ide?

Ima neka pojava magična kod nas, a to je da lagujemo za svetom jedno 2-3 godine. Kad je tehno umro u svetu, kod nas se još tako 2-3 godine vukao. Sećam se da su ljudi po forumima hvalili Jugoslaviju jer eto kao “they still party hard over there”. Tada je i Liebing snimio svoj Live in Belgrade miks ovde. I kada se, cirka, 2011. tehno vratio na velika vrata i opet postao dominantan žanr po klubovima – u Srbiji se tek sada oseća značajniji shift ka tom trendu. Dragstor je oživeo taj dublji zvuk tehna koji bi se mogao čuti u Berghainu (ali ono što je specifično za ovaj klub – tu se neguje i ta raznovrsnost koju sam već pomenuo, tako da se tamo mogu čuti i neki fantastični non-tehno actovi poput Hardton-a, Hieroglyphic Being-a i sl.), Svemirska Kafana gura party-party tehno koji je druga strana priče i u kojoj ja lično isto jako uživam, zatim se u Novom Sadu konačno otvara novi klub u kom će se moći čuti i raznovrstan tehno (Utopia se zove mesto), a pojavilo se i nekoliko “nezavisnih” ekipa koje organizuju dobre žurke po raznim prostorima, uključujući i ove navedene. Ono što je, ipak, po meni najbitnije – sve je više domaćih producenata koji rade dobar tehno. Još malo to sve da sazri i mislim da je dobra šansa da nam scena konačno bude dovoljno dobra da možemo da pariramo nekim ozbiljnijim scenama po pitanju toga šta imamo da ponudimo.

Glavni povod za ovaj razgovor je tvoje izdanje na Mord label-u koje sa Bas Mooy i Clouds remixima nalazi put do selekcije toliko dj-eva da ih je besmisleno nabrajati. Kako i kada je nastao ovaj EP i šta je sledeće što možemo očekivati od Lag projekta?

Trema je urađena početkom godine, dok sam Kontrolu picanio mesecima, odustajao od nje, ponovo joj se vraćao, brisao stvari i tako u krug. Isključivo na nagovor Bas Mooy-a sam je završio i sada mi je drago da je ona na EP-u, a ne neka druga koja je u međuvremenu završena. Nekako je bilo prikladno da samim tim Mooy uradi remix Kontrole, dok sam Cloudse hteo da nekako uključim u priču jer sam velik fan njihovog rada, a znao sam da će biti zainteresovani jer mi je Liam (1/2 Cloudsa) pisao posle prvog rilisa na MORD-u. Radim trenutno na sledećem EP-u koji bi trebao da ugleda svetlost dana u prvoj polovini 2015. godine. Ou jea.

Vertikala

13. decembra u malom room-u kluba Drugstore organizuješ release party novog EP-a, koga još možemo čuti u subotu?

Filip Xavi koji je sada već svima poznat kao zasluženi rezident Dragstora, kao i Soot, neafirmisani Novosađanin koji pušta dobar mjuz. Evo i iventa, za sve koji su zainteresovani da dođu i slušaju dobrog tehna do iznemoglosti.

Famous last words?

Bang to the beat of the drum!

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: