Da li imate preko 18 godina?

POSLE VAS: izložba Ivane Ivković

Kratki rezovi kolektivne memorije, ličnih trauma i zajedničkih velikih očekivanja

Autor:
3
0

Postavka u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, sa performansom u trajanju, POSLE VAS (AFTER YOU), autorke Ivane Ivković, problematizuje kontekste života, odrastanja i sazrevanja devedesetih i dvehiljaditih, period tranzicije i sloma mnogih, do tada, važećih sistema vrednosti koji je zahvatio različite generacije. Nasleđe društvenih okolnosti, specifičnosti istorijskih trenutaka, preuzimanja odgovornosti, prenošenje tabua i trauma tematizovani su kroz prelamanje prošlosti, predstavljene nostalgijom ali i teretom ponavljanja istih obrazaca, i uvek neizvesne budućnosti bez perspektive i sigurnosti.

Odigravajući se pred posmatračem danas, POSLE VAS kao transgeneracijska priča tiče se mnogih ali najpre onih koji se osećaju pozvanim ili prozvanim. Naslov takođe simbolički ukazuje na izvesne NJIH, i sugeriše da ćemo iz poštovanja izvesni MI sačekati svoj red, posle njih… Postavka i perfomans u trajanju idejno se razvijaju oko pitanja u čemu je tačno specifičnost osećaja turobnosti i težine loma odnosno patnje određene generacije? U situaciji u kojoj nikome nije lako, po čemu je našoj posebno teško?

Posle Vas je vizuelno-izvođački eksperiment u galerijskom prostoru
Posle Vas je sve prećutano autoritetima i sasuto u lice prijateljima
Posle Vas je izložba sa dramskim pauzama
Posle Vas su fusnote velikih narativa i najlepši distopijski citati
Posle Vas je pozorišna predstava sa živim uključenjima
Posle Vas je mobilizacija nežnosti
Posle Vas je čas istorije iz off-a
Posle Vas je filmski set bez zvuka klape
Posle Vas je April u Beogradu i Proleće je, a ja živim u Srbiji
Posle Vas je direktan prenos iz bekstejdža
Posle Vas je o grmljavini devedesetih i lapavici dvehiljaditih
Posle Vas je zagrljaj u masi
Posle Vas je medij (ne)kontrolisanih društvenih izvedbi
Posle Vas je realnost vs reality
Posle Vas je rodno i generacijsko višeglasje
Posle Vas su kratki rezovi kolektivne memorije, ličnih trauma i zajedničkih velikih očekivanja
Posle Vas je virtuelan koliko i stvarnost
Posle Vas je režiranje emocija zarad osećanja
Posle Vas je ambijent kontinuirane promene govoreći o vremenima velikih promena
Posle Vas su važne priče, opšta mesta, iskrene ispovesti i poza za javnost
Posle Vas je fikcija koliko i  TV kajron sa današnjim najvažnijim vestima iz zemlje i sveta
Posle Vas su uspomene koje blede i replike koje žive
Posle Vas je o ideologijima, traumama, odgovornosti, zabludama, tabuima, slobodi, autocenzurama, grešnom zadovoljstvu, o revolucijima kratkog daha, o posledicama bez otrežnjenja
Posle Vas je eho transgeneracijskih priča koje se nikad nisu čule ili su preglasne
Posle Vas je pitanje da li ćemo izvesni MI dočekati svoj red
Posle Vas je o iskustvima i iskušenjima Beograda
Posle Vas je o pređenim granicama i društvenim regresijama, o slomu vrednosti i živaca
Posle Vas se tiče mnogih, a najviše onih koji se osećaju pozvanim ili prozvanim

Kustos: Miroslav Karić
Glumci: Vladica Čulić, Željko Maksimović. Petar Jovanović, Đorđe Živadinović Grgur, Olja Njaradi i još nekolicina performera
Dramaturgija: Jordan Cvetanović
Direktor fotografije: Ivan Zupanc
Montaža video instalacije: Vladan Obradović
Zvuk video instalacije: Nikola Radivojević
Asistent: Jelena Pavlović
Dizajn: Andrej Dolinka
3d vizuelizacija: Nemanja Lađić

POSLE VAS su pomogli: producentska kuća Stanković i sinovi, Dom kulture Studentski grad – Akademski kino klub, RTS, Narodno pozorište u Beogradu, Kulturni centar Beograda, Nenad Kostić, Momčilo Antonijević i Radix, Dragana Radivojević, Marina Marković i drugi.

Ivana Ivković (1979, Beograd) diplomirala je slikarstvo i magistrirala crtež  na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, gde je trenutno na doktorskim studijama iz oblasti slikarstva. Od 2002. godine izlagala je na više samostalnih izložbi u Srbiji, Austriji, Nemačkoj, Libanu, Italiji, Španiji, SAD-u, Turskoj, Danskoj, Kanadi, Indiji i učestvovala na nekoliko značajnih grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Tri puta je bila finalistkinja Politikine nagrade za najuspešniju izložbu, 2007, 2010 i 2019. godine. Dobitnica je stipendije KulturKontakta iz Beča (Austrija) 2008, Residency Unlimited organizacije iz Njujorka (SAD) 2012, Casa dell Arte stipendije u Bodrumu (Turska) 2013, kao i stipendije grada Linca (Austrija) za 2014, stipendije Ministarstva kulture Kvebeka u Montrealu, stipendije Beirut Art Residency iz Libana, kao i nekolicine drugih programa. Njeni radovi se nalaze u Wiener Stadtische kolekciji savremene umetnosti, Telenor kolekciji savremene srpske umetnosti, u kolekciji Oktobarskog salona, Muzeja grada Beograda kao i u nekoliko značajnih privatnih kolekcija u Njujorku, Bazelu, Lisabonu i Turskoj.

Ivković je stekla međunarodno priznanje svojim radovima u kojima dekonstruše stereotpne uloge žena i muškaraca u heteropatrijarhatu. Pojam identiteta i rodnog iskustva igra ključnu ulogu u njenom radu. Ivković ispituje rodne uloge između žena i muškaraca u umetnosti koristeći nago ili poluobnaženo muško telo kao performativni instrument u okviru svojih orkestriranih scena ili tableu vivant-a. Izloženo u različitim odnosima unutar izložbenog prostora i uz minimalističku koreografiju, muško telo u Ivaninim performansima postaje upravo medijum, kanal osetljivosti, ranjivosti, nelagodnosti i senzualnosti.

Razvijajući se između lične istorije i prolaznih uspomena, Ivanina umetnička praksa obuhvata širok spektar medija putem kojih stvara intervencije specifične za određenu lokaciju i ambijentalna okruženja u izložbenom prostoru. Ivanin rad prvenstveno je povezan sa crtačkim medijem, otkrivajući tehnički, izražajni i interpretativni potencijal u njegovim fleksibilnim granicama kroz artikulaciju konceptualnih i tematskih sadržaja koji su u fokusu autorkinog istraživanja: u rasponu od ličnih razmišljanja, intimnih priča i neposrednog okruženja do različitih fenomena globalnog društveno-političkog konteksta koji su proizašli iz umetnicinih čestih dislokacija putovanjima i nomadskim načinom života.

Bez obzira da li ostaju kao dvodimenzionalna igra linija i oblika, ili su monumentalizovana i izgrađena za određeni prostor, sva Ivanina dela su, pre svega, povezana asocijativnošću scena, složenim simboličkim značenjima izabranih motiva – suptilna i poetska ali istovremeno i vrlo snažna izjava. Prepoznatljiv i individualan kreativni proces koji Ivana neprestano ugrađuje u crtež, a zatim dalje razvija kroz rad sa drugim pažljivo odabranim medijima (fotografija, ambijentalne instalacije i site-specific instalacije, tekstilni i svetlosni objekti, performansi i orkestrirane scene) najtačnije se može shvatiti kao odraz specifičnog senzibiliteta i percepcije sveta. Ovaj proces refleksije u autorkinoj potrazi za ličnim i umetničkim identitetom suočava se i duboko prožima intimne narative i autobiografske reference sa društveno-političkim realnostima prostora i okruženja od Severne i Latinske Amerike, preko Afrike i Evrope do Bliskog istoka.

POSLE VAS Ivane Ivković: Salon Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, 17.09-20.10.2021.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: