Google prestaje da nas špijunira
Do kraja 2017. Google prekida praksu skeniranje vaše pošte radi personalizacije oglasa.
Surfujte internetom i odjednom vas obaspu oglasi za naočare, preparate za rast kose, umetke za grudnjak, pojaseve za ispravljanje kičme iako niste tražili ništa slično? Google češlja vaše mejlove i prilagođava marketing onome što izbace njihovi algoritmi.
Ukoliko niste znali, korišćenje bilo koje Google besplatne aplikacije kao što je Gmail (koji ima preko 1,2 milijarde korisnika), Hangouts-a, Google Plus-a omogućava kompaniji da pregleda vaše sadržaje (bez detaljnog skeniranja, kao) i personalizuje Google oglase po onome što nađe u vašim prepiskama. Kako to izgleda u praksi? Žalili ste se prijateljima kako vas bole leđa jer se sedite po ceo dan za kompjuterom – na svakom sajtu koji ima Google oglase izlaziće vam oglasi za korektivne pojase za kičmu. Ili nosite naočare i nekome ste poslali svoju fotku – eto ih oglasi za optičarske radnje. Isto ukoliko ste muškarac i nemate kosu – preparati za ćelavost će ispuniti svaki santimetar vašeg ekrana. Napadi oglasa takvih ili sličnih besmislenih proizvoda iritiraju većinu korisnika i često su tema maratonskih sudskih procesa koji se obično završavaju u korist skeniranih korisnika.
Po blogu Diane Green, starijeg potpredsednika Google Clouda, divizije firme zadužene za Cloud poslove i skladištenje podataka, kompanija prekida sa ovom praksom do kraja godine kako na besplatnim aplikacijam tako i na plaćenim poput Gsuita-a. „Lični mejlove korisnika kao i njihove prepiske sa drugima se više neće koristiti za personalizaciju oglasa“, napisala je Green, „a oglasi koji se pojavljuju u Gmail-u ili na drugim Google aplikacijama personalizovaće se isključivo po parametrima koje će korisnici sami nameštati i moći će da ih promene kad god bude želeli.“
Da li je Google doneo ovu odluku zabrinut zbog narušavanja privatnosti korisnika? Baš i nije. Postoje dva konkretna razloga za ovu odluku. Prvi razlog su mogući sudski sporovi. Prošle godine kompanija je bila u središtu procesa „Matera protiv Googla“ u kome su korisnici drugih mejl provajdera (pošto kada koristite Gmail pristajete na sporazum po kome Google skenira vašu poštu zbog spam-a, virusa i malware-a ali i zbog personalizacije oglasa) tužili provajdera tvrdeći da ovima krši Kalifornijski zakon o privatnosti podataka i da je Googlovo skeniranje pošte jednako nedozvoljenom prisluškivanju pogotovo zato što se korisnici drugih mejl servisa nisu slanjem mejlova nekome na Gmail automatski složili da budu skenirani. Google je postigao vansudsku nagodbu priznajući da su kršili određene zakone i obavezavši se da prvo pošalju mejl obaveštenja drugim korisnicima drugih provajdera. Dakako, ove mejlove nisu i neće dobijati korisnici Gmail-a jer samim otvaranjem naloga pristaju na konstantno skeniranje mejlova zbog personalizacije oglasa. Takođe, ovim potezom Google razjašnjava sve nedoumice vezane za to da li su ili ne korisnici Gmail-a nadgledani i na koji način se vrši to nadgledanje.
Drugi razlog je velika disproporcija između „performance based“ internet marketinga i „intent-based“ marketinga. Dok prvi, plastično rečeno, predstavlja marketing koji klijent plaća po broju pregleda korisnika bez preteranog vođenja računa da li ti proizvodi uopšte zanimaju one kojima se prikazuju drugi vodi računa o navikama i interesovanjima i donosi mnogo bolje rezultate iako se više plaća.
Skaniranje mejlova je, zbog poštovanja privatnosti komunikacije, mahom korišćeno za „performance based“ marketing i rezultati su bili daleko slabiji od intent marketinga pošto se na osnovu jedne reči iz subject-a mejla, na primer reč „štap“, teško može utvrditi da li korisnika zanimaju štapovi za pecanje, štapovi za golf ili štap da nekoga izudara po turu.
Google izvesno neće prestati skroz da nas kontroliše i definiše prikazane oglase po našoj želji da vidimo nešto smisleno ili da ih uopšte ne gledamo, ali ova odluka sigurno donosi neka olakšanja i iz našeg vidokruga izbacuje bar deo besmislenih oglasa. Besmisao će sigurno, baš kao i glupost, živeti večno u većem ili manjem obliku.
Tagovi:
Slični članci:
- Konferencija CGA Belgrade vraća se sa najraznovrsnijim lajnapom do sada
Konferencija CGA Belgrade vraća se sa najraznovrsnijim lajnapom do sada
- RNIDS: Tri četvrtine firmi u Srbiji ima veb-sajt
RNIDS: Tri četvrtine firmi u Srbiji ima veb-sajt
Društvene mreže su postale glavni kanal komunikacije za firme svih veličina, ali veb-sajtovi ostaju temelj poslovnog onlajn prisustva.
- Digitalk Konferencija u Zrenjaninu od 19 do 21. aprila
Digitalk Konferencija u Zrenjaninu od 19 do 21. aprila
Lajkuj: