Da li imate preko 18 godina?

Šta je zapravo Google Inbox?

Ubica Gmail-a ili sveti gral za izbavljenje iz pakla emaila

0
0

Već preko pet godina apostoli sajberspejsa kuju planove o napuštanju emaila kao jednog prevaziđenog načina komuniciranja. Email je đavo koji mora umreti. Iako je sa proliferacijom DM-ova, mentiona, komentara, checkin-ova, snapova, turbo-folk gifova i ostalog virtuelnog poukovanja mail neznatno izgubio na svojoj dominaciji i dalje za većinu korisnika predstavlja neku vrstu Augijevih štala u kojem se umesto balege skupljaju pozivi na povećanje penisa, beskonačni korporativni chain mailovi, #lol i #smešni klipovi koji vam šalje ćale sa posla.

Google se uspešno rvao sa mnogim od problema sa kojima se email susretao. Inicijalno kreiravši Gmail sa do tada revolucionarnim načinom sortiranja emailova do pretrage (onoga što inače najbolje rade) i filtriranja spama. U isto vreme u nekoliko iteracija prolazio je i kroz manje ili više kozmetičkih izmena prateći ukupni razvoj ostalih Googlovih proizvoda. Ispostavilo se da je takav pristup bio pun pogodak za Google, uspostavili su potpunu dominaciju na tržištu email klijenata, i uz podršku Google apps-a za korporativne korisnike postali takoreći zlatni standard za komuniciranjem elektronskom poštom. (preko 60% malih i srednjih preduzeća koristi Gmail za komuniciranje, čak i firme kao što su Etsy, Dropbox,…)

inboxiconanimation_30

Sa pojavom Sparrow i Mailbox klijenata početkom ove decenije došlo je do prvih pokušaja da se email postavi na zdravije noge. Autori ovih aplikacija su kreirali jednostavniji interfejs koji se u mnogo čemu oslanjao na rastuću upotrebu mobilnih platformi kao i mnogo veću integraciju sa raznim servisima (društvene mreže, kalendari, to-do, task management,…) Google je kupio Sparrow, Dropbox je pazario Mailbox.

I tu dolazimo do Inbox-a. Tokom prethodne jeseni Google je objavio da je na tržište izbacio novu aplikaciju za email. Uz par screenshotova snimljen je i veseli video koji nas uverava da ćemo sa Inboxom manje čeprkati po opskurnostima naših foldera a više vremena provoditi družeći se sa prijateljima, kuvajući i tome slično. Slike su bile zaista obećavajuće. Inbox je zamišljen da bude poster child Material dizajna (Googlovog revolucionarnog dizajn manifesta) i obeležavaju ga osnovne jarke boje, smooth i sexy animacije kao i grid arhitektura koju deli sa ostalim aplikacijama iz njihove svite (do sada su već redizajnirani i Maps, Drive, Docs, Sheets, YouTube,…).

ptr-dribbble

Ali zašto nova aplikacija, zašto ne Gmail 2.0 (ili već 3.0). Google nije želeo da se kocka sa milionskim auditorijumom koji je navikao na poznati interfejs Gmail-a (priča se da je došlo do prave opobune već unutar samog Google-a kada su zaposleni videli kako izgleda novi klijent), već je rešio da specialni task force u nekom podrumu Mountain view-a radi na odvojenoj aplikaciji na kojoj bi imali svu slobodu da kreiraju klijent od nule. Sličnu strategiju ima i Facebook, pa tako mi prekaljeni asovi koristimo Paper a ne Facebook, a verovatno i po koja usamljena dusa koristi Slingshot.
Google se i ovaj put opredelio za strogo kontrolisano dilanje proizvoda. Dakle invite-only, što osim kreiranje fame (prodaja invajtova na Ebay-u zonfić) za cilj ima stabilnost za onu šačicu hipstera koja je počela od starta da koristi aplikaciju. U međuvremenu je prošlo podosta vremena u IT smislu pa iako je i dalje na snazi ograničena distribucija sva je prilika da i vaš brat od strica ima nekoliko invite-a u šteku.

I dakle kakav je osećaj kada dođe pod prste? Predivan dizajn i potpuno nov način za upravljanje poštom. Inicijalno kada se prvi put pokrene stranica doživiš jedan WTF momenat. Šta se desilo sa mojim mailovima!? Naime Google je rešio da većinu kontrola sakrije iza hamburger menija, tako da je inicijalni utisak mnogo čitljiviji (klikom na meni otkriva se leva navigacija koja je u dobroj meri preuzeta sa Gmail-a). Sve pršti od zanimljivih UI forica spakovanih u jedno utegnuto pakovanje.

inbox

Osim na dizajn bacili su fokus na nekoliko osnovnih tema:

1. Integracija, integracija, integracija. Gmail su i do sada ljudi koristili po malo i kao front end za Google kalendar, po malo i kao to do app ali sa Inboxom ova vrste integracije ide mnogo dublje. Na neki način svi ovi sadržaji se tretiraju kao podjednako bitni komadići informacija. Kao što smo navikli da snuzujemo to-do stavke koje iziskuju više vremena tako sada možemo da snoozujemo mailove. Klikom na opciju snooze, mail nestaje i vraća nam se u terminu koji mu zadate u pop-up dijalogu (sa idejom da ćete osim zero-inbox mantre osloboditi i malo mentalnog RAM-a iz glave). Ovo su inače pozajmili od konkurenata iz Mailboxa ;)

2. Kontekstualizacija. Umesto da nam samo hronološki lepi mailove Inbox koristi svoj mozak i razvrstava nam stvari u zavisnosti od toga koja vrsta poruke je u pitanju. Direktan email od devojke ide na vrh a najnovije ponude svih 15 grupovinskih sajtova idu džumle u neki thread koji najverovatnije i ne gledate. Nešto slično Google već radi sa priority inboxom ali u Inboxu je to standardni view i pritom je na steroidima. Inicijalno je potrebno vreme da se na ovo naviknete, barem iz mog iskustva ali je ideja odlična (bye bye tečini #lol mailovi).

Ovo pišem početkom 2015. tako da nema potrebe da podvlačim da Inbox izgleda besprekorno i na mobilnom i na ajpedu i na web-u. Gde god da ga koristite uživaćete u besprekorno realizovanom proizvodu.

Zašto onda svi ne koristimo Inbox? Postoji više razloga od kojih će neki ovih dana prestati da važe, naime Inbox je zamišljen da radi samo sa ličnim Gmail nalozima bez podrške za Google Apps. Dakle nema ljubavi za kancelarijske pacove. Google se ovih dana oglasio da počinje pilot projekat uključivanja i korporativnih korisnika ali se očekuje da će proći još dosta vremena dok platforma ne bude potpuno otvorena za sve korisnike Google-ove enterprise platforme. Ovo svakako sprečava masovnije usvajanje.

Drugi problem koji sam lično imao je da ne postoji način da Inbox preuzme određena “svojstva” Gmaila. Favourites iz Gmail-a se ne prevode u pinned u Inboxu (iako bi se reklo da se radi o istoj stvari). Takođe ukoliko nešto pinujete u Inboxu, ne računajte da ćete isto zateći označeno u Gmail-u. Moguće je da iza ovog postoji neka logika ali u moje srce unosi nespokoj (iz tog razloga još uvek nisam prešao na Inbox). Kao da vas primoravaju da donesete odluku.

Prilično sam siguran ipak da je Inbox pravac u kojem email mora ići, iako se može desiti i da preuzme ulogu Google Wave-a kao igrališta sa peskom iz kog će se izroditi nešto treće. Ne verujte meni već većini budžovana savremene IT pozornice. Živ je mail umro nije.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: