Da li imate preko 18 godina?

Da li nas Tinder ugrožava?

Najpopularnija aplikacija za muvanje skuplja gomile podataka o korisnicima. Pitanje je da li se i kako oni mogu zloupotrebiti.

2
1

Bacili ste najbolje replike za flert, ušli u ritam “svajpovanja”, vodite po dva, tri četa odjednom, dajete podatke šakom i kapom… i sve to ostaje u bazama podataka Tindera. Svaka stvar koju je svaki korisnik uradio u aplikaciji. Ikada.

Kada korisnici opisuju Tinder često koriste definiciju „aplikacija kao da uđete u nepostojeći bar samo za single ljude“. Po najnovijim podacima i analizama pre će biti da je u pitanju bar pun single ljudi izabranih tako što im je neko treći analizirao ponašanje, konstantno ih prateći, čak čitajući im i dnevnik i bar se puni ili prazni u zavisnosti od akcije i reakcije prisutnih.

Naime, kompanije Match Group koja poseduje i kontroliše skoro sve popularne aplikacije za upoznavanje (Tinder, OurTime.com, BlackPeopleMeet.com, OkCupid, Twoo, POF, Meetic, LoveScout24, Match i ParPerfeito) sakuplja bukvalno sve informacije o vama kada krenete da koristite neku od njih.

logo aplikacije Tinder

Kako to izgleda u praksi? Veoma jednostavno: pošto se ulogujete na Tinder preko  Facebook naloga, aplikacija traži vama odgovarajuće parove preko zajedničkih prijatelja i preko zajedničkih lajkova te vam aplikacija nudi, na primer, da se matchujete sa još nekim ko sluša techno, voli FB stranicu Bored Panda ili uživa u vokalnom umeću Dženana Lončarevića kako biste se lakše smuvali. Dok vi, u zavisnosti od toga koliko koristite aplikaciju i da li mnogo flertujete, i zaboravite ko šta voli od vaših match-eva, Tinder to ne zaboravlja ni kada prestanete da koristite aplikaciju: Match Group beleži i čuva sve vaše Facebook i Instagram aktivnosti od lajkova, klikova, prošlih i sadašnjih profilnih fotografija pa sve do svake poruke koju ste ikada razmenili s nekim na Tinderu. Ako i zaboravite da ste 16 puta iskoristili isti pick up line ili 28 puta ispričali vic, Tinder to i ne mora da pamti pošto sve ostaje zabeleženo na njihovim serverima.

„To je užasno, ali ne iznenađuje“, kaže Olivier Keyes, naučni istraživač sa vašingtonskog univerziteta specijalizovan za probleme podataka. „Isto radi i Facebook:  o svakom korisniku imaju na hiljade stranica ličnih podataka“.

Ono što je najzanimljivije u čitavom slučaju je sama uloga korisnika. Sva istraživanja pokazuju da ljudi veoma lako otkrivaju privatne stvari u Tinder komunikacijama potpuno zanemarujući činjenicu da je u pitanju virtuelna komunikacija, a ne pravi flert. Takođe, pošto se Tinder koristi i kao sex aplikacija za turiste kojima je potrebno intimno druženje, u turističkim mestima korisnici razmene neverovatna količina osetljivih informacija kao što su imena hotela gde su odseli, vreme boravka pa čak i brojevi soba u kojima su se nalazili sa svojim Tinder parnjacima.

„Navlače vas da otkrijete što više informacija o sebi“, navodi Luke Stark, stručnjak za sociologiju digitalnih komunikacija. „Aplikacije kao Tinder koriste fenomenlogiju prostog emocionalnog stanja: ne „osećamo“ podatake dok ih ne vidimo u fizičkom obliku, kao što su dokumenti ili izveštaji iz banke ili bilo šta materijalno. I to je potpuno prirodno, budući da smo fizička bića i treba nam materijalizacija da bismo razumeli“, zaključuje Stark.

Tinder, izgleda, bolje od nas može sagledati snove, nadanja, seksualne i emocionale preferencije i želje pošto je svaki match na ovoj mreži opisan i potkrepljen podacima i činjenicama na osnovu kojih je nastao te priče o slučajnosti, sudbini, i vašoj flertaroškoj sposobnosti padaju u vodu.

ukoliko niste videli kako izgleda kada se matchujete sa nekim evo slike.

„U psihologiji se taj sindrom zove  sekundarno implicitno oktrivanje informacija“, definiše ovu dražesnu pojavu Alessandro Acquisti, profesor psihologije na Univerzitetu Carnegie Mellon. „U stvari, Tinder zna mnogo više o vama nego vi sami i to samo na osnovu prikupljenih informacija. Aplikacija zna u kada je najčešće koristite, koje reči najviše koristite, koje nacionalnosti i rase korisnika ste najviše matchovali, koliko dugo i koje slike, a s njima i preferencije fizičkog izgleda najviše volite i tako u nedogled“.

„Lični podaci su pogonsko gorivo ekonomije. Njima se trguje,  preprodaju se, čak su i predmet transkacija radi reklamiranja a ono donosi direktan profit.“, zaključuje čuveni psiholog Acquisti.

Da se ne lažemo i sama aplikacija ne krije kako može da radi šta god poželi sa vašim podacima. U njihovim pravilima privatnosti, na koje morate pristati ukoliko uopšte želite da koristite aplikaciju (ona čuvena „sitna slova“), jasno stoji da Match Group može dati vaše podatke i trećim zainteresovanim stranama radi ciljanog marketinga, a i veoma jasno kažu da aplikacija kao ni kompanija ne garantuje da će podaci o vašim aktivnostima kao i sadržaji vaših četova zauvek ostati zaštićeni. Nezgodno no sami pristajete na to. Ipak, nagon za zbližavanjem, da ne kažemo muvanjem, biva jači od brige za sopstvenu privatnost i podatke u virtuelnom svetu.

Najavljeno – urađeno! U maju ove godine je izašao AI algoritam za prepoznavanje lica i rasnih preferenci čiji autori su „pozajmili“ 40.000 profila sa Tindera kako bi ga napravili. Nekoliko meseci pre toga prašinu u javnosti podiže dansko istraživanje o vezama inteligencije, religijskih ubeđenja i seksualnih preferencija. Na čemu je zasnovana ova studija – na 70.000 profila sa dating mreže OkCupid, takođe u vlasništvu poznate Match Group, vlasnika Tindera.

A šta sama kompanija kaže na ove optužbe? Njihovo PR odeljenje je istaklo da sve alate i podatke koriste kako bi, citiramo, „…aplikacioni alati korisnicima pružili jedinstveno iskustvo upoznavanja ljudi koji se savršeno uklapaju sa njihovim interesovanjima, željama i ukusima“. Kada su mediji pokušali da saznaju nešto više o alatima Tinder PR im je poručio da su vrste i alati deo poslovne strategije kompanije, a time i poslovna tajna.

Dakle, pre nego se bacite u online muvačinu, dobro razmislite koliko i da li je to dobro za vas. Daćete gomilu osetljivih informacija, nećete to ni shvatiti, a pitanje je da li ćete naći ljubav svog života ili bar neku seksualnu avanturu (za početak). Ipak, i dalje je tradicionalni način najdelotvorniji.

Lajkuj:

Komentari:

  1. Marian says:

    Sve može da se koristi, ali i da se iskoristi. Generalno, Tinder iskustva su OK, ali preporučujem sajt za upoznavanje Lepotica i Zver http://www.lepoticaizver.com

Ostavite komentar:

Slični članci: