Da li imate preko 18 godina?

Prva GIR kolekcija nameštaja: dijalog nasleđa, forme i jasenovog drveta

GIR, koji se svojim studioznim pristupom godinama ističe kao visoko kvalitetan proizvođač nameštaja, predstavio se nedavno i kao inicijator originalne kolekcije, bogate raznovrsnim komadima od drveta.

5
0

Sa Bojanom Radovićem, koji stoji iza GIR-a kao pokretač i idejni tvorac, tokom ovogodišnjeg Sajma nameštaja razgovarali smo o posvećenom radu, dubinskom promišljanju i višegodišnjoj saradnji među raznolikim autorima koji čine prvu GIR kolekciju nameštaja. Prvi put kada smo se našli, pre nešto manje od godinu dana, Bojan je podelio sa nama temelje na kojima je GIR nastao i principe kojima se vodi, a sada se osvrćemo isključivo na novu i svežu kolekciju od jasenovog drveta koju upravo na Sajmu predstavljaju – kao projekat, pravac u kome planiraju da se kreću, i svojevrsnu prekretnicu. GIR prelazi uzbudljiv put od izvrsnog proizvođača ka dinamičnom i održivom brendu, a o njegovom razvoju svedoči i nedavna izložba ФОРМА – FORMA, kojom su prodajno mesto pretvorili u galerijski prostor, posvećen afirmaciji mladih vizuelnih umetnika. 

Iza GIR-a stoji posvećenost dizajnu od najkvalitetnijeg drveta, i do sada ste se prevashodno bavili proizvodnjom za druge brendove srodnih ideja. Kada ste poželeli da kreirate poseban i unikatan brend pod sopstvenim imenom?

Od početka GIR priče, iznad svega nas je pokretala neugasiva potreba za stvaranjem novih vrednosti, potkrepljena ljubavlju prema materijalima, a usmerena dubokim poštovanjem prema dizajnu i lepoti. Iz tog stanja uma smo, pre skoro dve godine, ušli u istraživanje i saradnju sa različitim domaćim i regionalnim dizajnerima-stvaraocima. Rezultati tog rada u različitim oblicima – od arhitekture do industrijskog dizajna – pokazali su se kao ohrabrujući i puni potencijala, te su nas motivisali na neke dalje korake. Kolekcija koja je ugledala svetlost dana nakon dvogodišnjeg uživanja u radu jeste rezultat te plodnosne fuzije.

Od čega se sve sastoji trenutna kolekcija GIR brenda? Pre svega mislim na komade nameštaja, ali i na autore. 

Od svega (smeh). Šalim se, za sada, tu su neki “standardni”, ali i ne-standardni elementi enterijera potrebni svakom domu. Autori dolaze mahom iz Srbije i Hrvatske, a jedan dizajn studio je iz Španije.

Čime ste se vodili u formiranju brenda: teksturom, formom, nekim konkretnim uticajem? Šta je to što objedinjuje sve komade?

Veliki deo motivacije potiče iz u balkanskog nasleđa, dok je zadatak forme da bude čista, progresivna i uglavnom sa jednim lucidnim, ali smislenim detaljem oko kojeg se i vrti dizajn; važna nam je filozofija svakog komada. Dakle, ne tradicionalni, već novi pristup nasleđu. Komadi Marka Oljače su na primer motivisani Đavoljom Varoši, i vodeničkim točkom, Klin sto studija Numen / For Use vilama, stočić Chudes studija Trifora prozorom, lampa studija Presek kotlićem itd. Pa ipak, to je bila samo jedna od polazišnih tačaka, a ne uslov da bi se komad našao u kolekciji.

Najbitnija nam je originalnost ideje i zrelo, smisleno, zdravom logikom potkovano, izvođenje te zamisli.

Od drveta, našeg osnovnog materijala, želeli smo istovremeno bogatu strukturu, finu životnu teksturu, eteričnost, pročišćenost, “lakoću” i neutralnost, što nije bio jednostavan zadatak. Nakon dužeg rada i istraživanja zaključli smo da to možemo da dobijemo koristeći jasen, i to jednim vrlo delikatnim odabirom, pažljivim uparivanjem i u kombinaciji sa namenski razvijenim materijalima za tretiranje površine. Kao jedan od najvažnijih elemenata kolekcije mogli bismo da izdvojimo upotrebu boje, bojenog drveta. Malo smo bajcovali (smeh).

Kako ste odabrali saradnike/dizajnere koji su učestvovali u kreiranju ove kolekcije i da li ste sa nekima od njih prethodno radili?

Odabir se dogodio sasvim prirodnim i spontanim putem. Vrlo slični senzibiliteti, želja za stvaranjem, orijentisanost ka dizajnu i jasni kriterijumi su faktori koji nas čvrsto povezuju sa našim saradnicima. Sa nekima smo već radili, sa nekima smo tek počeli dugoročnu i lepu saradnju, a sigurno ćemo naići na još divnih ljudi spremnih da nam se pridruže u zajedničkom stvaranju – kako nameštaja, tako i vrednosti.

Na koji način se razlikuje pristup stvaranju kada se radi o vašem nameštaju, gde ste prisutni od ideje, preko dizajna, do realizacije?

Prisutnost je apsolutna u ovom slučaju. Čitav proces, od osnovne zamisli pa do gotovog proizvoda, daleko je duži, slojevitiji i kompleksniji nego što se pretpostavlja. Samo za jedan proizvod potrebno je doneti na desetine malih i velikih odluka do krajnjeg zadovoljavajućeg ishoda. Nemali je i broj slučajeva kada se vraćamo unazad korak ili dva, pa ponekad i na sam početak, ukoliko je potrebna ozbiljnija re-konceptualizacija radi prevazilaženja problema na koji smo naišli tokom procesa. Rad u koji se upuštamo da bi se jedan komad izveo do kraja iziskuje upornost i posvećenost. Srećom, toga nam ne manjka (smeh).

Koliko traje proces izvedbe jednog komada i koji je najkompleksiniji deo ovog posla?

Ukoliko pričamo o razvoju i ako nam je u potpunosti jasno na koje načine ćemo realizovati komad, u pitanju može da bude i svega nekoliko dana, ali isto tako može da prođe i više godina od začetka ideje do realizacije. Na dužinu trajanja procesa najviše utiče broj zadataka koje je potrebno rešiti, ali i to da li smo se ranije već susretali sa njima. Ponekad je zaista potrebno mnogo promišljanja da bismo razrešili probleme i nedoumice koji se postave dizajnom, a nekada je presudno osvojiti nove tehnologije i znanja kako bismo u tome uspeli. To je poseban užitak – učenje kroz proces i pomeranje “lestvice”.

Šta je najvažnije o čemu treba da vodi računa savremeni proizvođač nameštaja? Sa kojim se kompromisima najčešće srećete?

Mislim da su kompromisi stvar izbora. Ne kažem da su svi kompromisi loši, ali u većini slučajeva je to samo biranje prečice koja vas ipak neće dovesti do zaista željenih rezultata. Kompromis nikada neće postati “iconic product”. Za savremenog proizvođača je potreban dobar uvid u “širu sliku” – da pratite razvoj industrije i da imate znanja iz oblasti tehnologije, materijala, organizacije, ekonomije, dizajna; sve to kako biste išli u dobrom smeru.

Svet nikada nije bio konkurentnije mesto, ali nikada nije bio ni spremniji da prihvati i prepozna”pravu stvar”.

Da li je neki komad nameštaja bio poseban izazov? Zbog čega?

Čitava kolekcija ima neke svoje kompleksnosti u izradi koje smo i želeli da nametnemo dizajnom. Mnogo je teže umnožavati ovakve proizvode, što im naravno dodaje i na vrednosti. Za skoro svaki komad nameštaja bismo mogli da predočimo specifičnu problematiku sa kojom smo se susreli, a samim tim i način na koji smo je rešili. Stolice se takođe nalaze u kolekciji, a one su svakako jedan od najkompleksnijih izazova u smislu dizajna i produkcije, posebno ovakve kao što su Brida i Woodlock – one zahtevaju programiranje i obradu na najmodernijim višeosnim cnc mašinama, ali i sate ručne obrade.

Jedan od izazova s kojim se do sada nismo susretali bila je kompleksna izrada Klin stola studija Numen / For Use, pri čemu pre svega mislim na gornji element nogara. Bilo je potrebno primeniti kontrolisanu deformaciju u vidu savijanja rascepljenih komada drveta ka spolja, koje je zatim neophodno ostaviti u željenoj poziciji uz pomoć poprečne potpore. Kao što već rekoh – vile (smeh).

Brendovi sa kojima ste do sada sarađivali su mahom inostrani. Kom se tržištu obraća brend GIR i koliko je to važan aspekt rada na nameštaju?

GIR se prevashodno obraća tržištu GIR Store-a (Trešnjinog cveta 5). Tržište može da bude bitno, ali smatramo da je najbitnije da sledite ideju za koju verujete da je univerzalno ispravna, kvalitetna i lepa.

Fotografije: Lumina images 

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: