Da li imate preko 18 godina?

Perfume Genius: Miriše na reklamu!

Kultne, provokativne i ekscentrične reklame, u kojima ima više drame - nego parfema.

0
0

Danas, više nego ikad, reklame za parfeme je nemoguće izbeći. Milionski budžeti koji se ulažu svake godine, omogućavaju medija bajerima da nas rešetaju kako stignu, uzimajući najbolje pozicije svetskih trgova, odakle se noću pružaju fantastičnih pejzaži u kojima preovladavaju obnažena tela udružena sa perfektno ispeglanim packshotovima, tako da ruka prosto sama ide ka bočici omiljenog mirisa.

Dok čekate da se vaš kofer pojavi na pokretnoj traci nekog velikog aerodroma iz prikrajka, sasvim neosetno vas zavodljivo posmatra poznata manekenka ili još poznatija glumica u ležećem položaju, oskudno obučena, u zanosu koji je obuzma dok se na stočiću pored širi miris neke od najnovijih nota. Ili vam sa predimenzioniranog flat ekrana neko iz tog seksepilnog jata šapuće ime brenda koji je ove sezone “must have”. Teško je utvrditi kada je počela ta svirepa praksa da se bočica parfema tako bukvalistički poredi sa ženskim oblinama, ali jedno je sasvim sigurno – reklame za mirise su poput nekakvog dana mrmota u kome se samo menja lice glavnog protogoniste. Sve se uglavnom svodi na dramatične atmosfere, ber mnogo duboke priče, u kojima je ženski lik u potrazi za princem na belom konju ili pak beži od njega, ostavljajući za sobom tragove u vidu kapljica svog omiljenog parfema. Neko će reći da čuvena scena iz serije “Bolji život” u kojoj Snežana Savić glumi Ninu Andrejević, pevačicu u usponu koja je angažovana da promoviše muški miris “Delirijum”, najobičnija parodija advertajzinga mirisne industrije, međutim, ako malo pažljivije pogledate, shvatićete da je manje-više, to to.

Kada je davne 1985. godine pronicljivi Calvin Klein došao na ideju da svoj čuveni parfem “Obsession” reklamira na poseban način tako što će svojim potrošačima ponuditi filmsku priču iza običnog parfema, nastala je neka vrsta revolucije. Kadar u kome glumac začudne fizionomije dramatično izgovara da je u pitanju bolest od koje se nikada nije oporavio, ušao u je u istoriju, posle prve sekunde. Upravo ta atmosfera iz filmova Ingmara Bergmana, snimana u crno-beloj tehinici, uz jeftin i loš dijalog uz koji glumci jedino i mogu da afektiraju do maksimuma, davala je tadašnjim gledaocima osećaj da umesto mirisa na sebe stavljaju direktno esenciju filma “Persona”.  U sličnom maniru, već početkom devedesetih, prestižna kuća Chanel angažuje Jean Paul Goode, čuvenog reditelja i vizeulnog tvorca Grace Jones spektakularnog univerzuma, koji snima dosta neuobičajenu reklamu za parfem provokativnog naziva “Egoïste”. Ako se neko seća, u pitanju je niz čudno montiranih kadrova, koji prikazuje jedan od uobičajenih pariskih krajolika, raskošnu zgradu, u kojoj prelepe komšinice jedna drugoj, sa balkona na balkon, ljutito uzvikuju naziv ovog proizvoda koji svi žele da poseduju.

Izgleda da i nema boljeg načina da se proslavi i kreira oda konzumerizma od onog pristupa koji su majstori filma primenjivali u marketinške svrhe. Iako lično priznaje da mrzi doterane i lepe stvari, David Lynch, uprkos neslaganjima sa većinom general managera, pristaje da snimi nekoliko masterpiece reklama upravo za perfeme. Majstor provokacije i upečatljivog vizuelnog izraza, uspeo je i ovoga puta gledaoce da ostavi bez daha, koristeći se trikovima koje zapravo niko nije ni mogao da očekuje. Njegov prvi izlet u parfemsku industriju bio je zapravo nastavak kampanje za Calvin Klein i ““Obsession”, koja se sastojala iz nekoliko različitih verzija kraćih spotova u kojima se na bizarne načine interpretiraju poznati citati F. Scott Fitzgeralda, Ernesta Hemingwaya, D.H. Lawrencea i Gustava Flauberta.

Nešto kasnije, čak nakon tačno 10 godina, pristaje da uradio projekat za gospodina Armanija i legendarni miris “Gio”, ali kako otkriva – bio je to sticaj okolnosti, jer Armanijevi prethodni izbori za reditelja nisu imali prostora da to urade. Tako je nastala crno-bela saga, u trajanju od dva minuta pod nazivom “Who is Gio”, u kojoj misteriozna žena traga za svojom polovinom kako bi bila potpuna i srećna. Iako njegovim obožavaocima ovakvih izleti izgledaju krajnje neozbiljno i donekle proračunato, reditelj čuvenih filmova je i čak i u ovoj kratkoj formi pokazao do koje mere ume da kontroliše situaciju i osećanja gledalaca.

Vremenom smo naviknuti na obilnu golotinju manekenki koje su pristajale da se svlače i senzualno se maze sa bočicama parfema, u nadi da će preko noći postati ikone koje će svi želeti da drže u svojoj spavaćoj sobi. Naposletku, uprkos snažnim bilbord kampanjama, ljudi su mnogo više želeli da poseduju isključivo mirise. Međutim, kada se na ogromnim plakatima uz autoputeve nađe obnažena Jennifer Lopez ili pak Cherlize Theron u pozi koja mnogo toga govori, onda se na to gleda sasvim drugačije.

Charlize Theron za Dior

Sophie Dahl za Yves Saint Laurent, 2000

Čak su i relativno čedne zvezde među njima poklekle pred ponudama luksuznih parfemskih kuća i sa velikim zadovoljstvom pristajale da posude svoj lik mirisu koji će obeležiti generacije žena. Jedna od takvih je i bivši model Sophie Dahl, koja je je 2000. godine nekim čudom potpisala ugovor i snimila seksi reklamu za Yves Saint Laurentov parfem “Opium” – koja je u Velikoj Britaniji bila strogo zabranjena na bilbordima širom zemlje. Sasvim pristojna i smerna Keira Knightley bez puno ubeđivanja svukla je majicu za Chanelov projekat “Mademoiselle” iz 2009. godine, pokušavajući da objasni da Francuzi žele svoje žene da vide isključivo u toplesu. Slične stvari su zatim uradile i Eva Mendes, Lady Gaga, Madonna, pa čak i Charlize Theron koja je bila zvezda reklame “J’adore” kultne parfmeske imperije Dior.

Sveukupno 67 parfema danas čini Tom Ford kolekciju, a većina je namenjena i muškarcima i ženama. Kada je na svetlost dana izašao prvi iz muške kolekcije parfema, javnost je bila skandilozovana načinom na koji je poznati kreator odlučio da ga predstavi. Majstor provokacije, Tom Ford i ovoga puta je mnoge ostavio bez teksta, plasirajući seriju fotografija na kojima ženski model, obnaženih grudi, među dojkama stiska upravo bočicu njegovog parfema, egzaltirano držeći usta otvorenim.

Istorija advertajzinga, kada su u pitanju parfemi, pamti zaista zanimljive momente – bilo da su u pitanju ogromni honorari koje su dobijali modeli kako bi se samo prošetali po kiši, ili je u pitanju još jedan u nizu ekscesa na granici pornografije. Ono što je sigurno, čuveni Chanel 5 postavio je lestvicu daleko iznad svih onog trenutka kada je marketing bord kompanije 2012. godine hrabro odlučio da prvi put za čuveni ženski parfem angažuje muško lice. Bio je to zavodljivi Brad Pitt i dan nakon toga ništa više nije izgledalo isto.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: