Perfume Genius: Eau de Cologne 4711
Eau de Cologne 4711 se sasvim sigurno nalazi na toj kratkoj listi parfema za sva vremena, odolevajući izazovima svetskog tržišta koje se neprekidno trudi da zadovolji razmažene potrošače.
Kako vreme prolazi, sve se menja iz minut u minut, istoriju pišu pobednici, a ljudi postaju sve gori i obesniji. U vladavini sveopšteg neukusa i instant uspeha, izazvanih prolaznošću lajkova u sajber prostorima, klasika ipak ostaje klasika. Upravo je protok vremena izvrstan pokazatelj kvaliteta koji nikada ne izlazi iz mode. Prave i autentične stvari ne prave kompromise za trunku popularnosti koja ne traje ni jednu sezonu, već mudro i kako dolikuje, vladaju iz senke. Dajući primer svim ostalima, teški klasici ne povlađuju nikome, jer jako dobro znaju da se da se u nečije srce ne ulazi preko noći, već laganim koracima, kontinuiranim flertom koji traje vekovima.
Na prste jedne ruke možete nabrojati brendove u istoriji parfemske industrije koji su odolevali ukusima stoleća, preživeli ratove, potrese, uspone i padove, klimatske promene, terorizam i 11. septembar, razne stilove oblačenja, frizure i običaje, a da su do dana danas zadržali svoju istu formulu, ne menjajući skoro pa ništa, a ostajući u samom vrhu neprevaziđenosti. Međutim, Eau de Cologne 4711 se sasvim sigurno nalazi na toj kratkoj listi parfema za sva vremena, odolevajući svim izazovima svetskog tržišta koje se neprekidno trudi da zadovolji razmažene potrošače. Italijan Giovanni Maria Farina, tvorac je ove nadasve originalne kolonjske vode, pokazavši se kao najbolji „nos“ svoje porodice. Po uzoru na njegovu baku, čuvenu aromatiskinju Gennari, delio je ljude na dve grupacije: oni koje dobro mirišu i one koji mirišu loše.
Neprekidno je putovao u London, Rim, Rotterdam, Madrid, Beč i mnoge druge gradove sa vizijom da sakupi sve mirise sveta. Nakon što je pronašao formulu za savršenu kolonjsku vodu, napisao je svom bratu Giovanniu Batisti:
„Pronašao sam miris koji me podseća na italijanska jutra, na planinske narcise i cvetove narandže odmah nakon kiše. Ovaj miris me osvežava, ojačava moj razum i fantaziju.“
I upravo tako, čini se da ne postoji bolji opis ove arome koja vas zaista iz realnosti izmešta u dimenzije neobjašnjivog osveženja, stoga i ne čudi da su upravo ovu kolonjsku vodu koristile pruska kraljica Luiza, carica Sisi, kao i Lady Di. U međuvremenu, malena bočica je iz Kölna prešla put od kraljevskih dvorova do statusa internacionalno poznatog brenda.




Davne 1810. godine Napoleon donosi dekret da sve tajne formule za unutrašnju upotrebu moraju da se objave javno, te porodica Farina pozicionira svoj proizvod kao cologne za spoljnu upotrebu, da bi i dalje formula koju poseduje ostala u strogoj tajnosti. Mnogo godina kasnije – 1875. godine, unuk Ferdinand Muelhelns, pod pritiscima suda menja, odnosno bira novo ime za miris i naziva ga 4711 Original Eau de Cologne, po broju ulice u kojoj se nalazila sama fabrika, a koji grad Cologne dodeljuje Wilhelmu Muelhensu u vreme francuske okupacije. Te godine se i osniva brend 4711. Nakon nekoliko generacija kompanija je prodata firmi Wella i to 1994. godine, da bi se ona danas nalazila u rukama kompanije Maurer & Wirtz.
Upravo ovaj legendarni uniseks miris iz davne 1792. godine poseduje nenadmašnu formulu u kojoj dominiraju note bergamota, ulja narandže, limuna, bosiljka, i breskve u visokim lagama. U srcu mirisa dočekuju vas bugarska ruža, jasmin, dinja, ljiljan i ciklama, dok donje note uključuju Haiti vetiver, sandalovinu iz Indije, hrastovu mahovinu, pačuli, kedar i mošus. Kada je neko bio toliko mudar i pametan da sakupi ove božanske sastojke koji vam zajedno unose sveži dah u svaku situaciju, onda je bezvremenost ovog proizvoda zaista lako objasniti.
Dramatična parola „Echt Kölnisch Wasser“ na vrhu same etikete već na prvi pogled ukazuje na činjenicu da su ovom mirisu skloni oni kojima je koncept življenja a la „drama queen“ jako blizak. Bilo da su u pitanju muškarci ili žene, Eau de Cologne 4711 možete primetiti kod onih koji su već po rođenju jedva čekali da ostare, oni koji su prezirali maturske večeri i obožavali da slušaju političke rasprave u dedinoj radnoj sobi. To su oni ljudi koji su umesto Politikinog zabavnika čitali monografije o kraljici Elizabeti, s uzdahom listali fotografije Ive Eterovića na kojima Jovanka nešto šapuće Titu na uvo, i koji su u svako doba dana i noći znali kako se zove konj Žakline Onazis. Ovde govorimo o ljudima, koji bi najradije voleli da su rođeni u vreme zlatnog Holivuda, koji još uvek okreću brojčanik fiksnog telefona HB olovkom, a taksistima govore imena predratnih ulica. Oni radije jedu Moskva šnit, nego što se lože na makaronse, a sasvim je izvesno da se tačno zna gde je njihovo mesto u Maderi ili Klubu književnika. Kupili su grobno mesto na vreme, odabrali font za nadgrobnu ploču i zabranili su govore na sopstvenoj sahrani. Nikada ne koriste engleski u govoru, jer ukoliko su željni verbalnih akrobacija, radije se opredeljuju za neku francusku ili nemačku frazu. Redovno idu kod berberina, stavljaju lak na kosu, nikada ne izlaze bez kravate ili marame u javnost, kreću se lagano i dostojanstveno, stpljivo čekajući da prođe tramvaj broj dva i odveze ih u svakodnevicu. To su retke vrste ljudi, koji baš kao i ovaj brend, ne odustaju od sopstvene jednostavnosti i stila, ne trčeći slepo za trendovima koji imaju životni vek noćnog leptira.
Već vekovima ovaj svetski klasik dokazuje da nas lepota različitosti uvek dovede na početak kruga. Bez pretencioznosti i lažnog samopouzdanja, Eau de Cologne 4711, i dalje uspeva da zavede i očara duše širom planete, do te mere da i, Tom Ford, pokušavajući da stvori sopstveni miris besmrtnosti, zapravo sasvim nesvesno prepiše upravo ovu formulu i nazove miris „Neroli Portofino“. Ali, glupo je nalaziti da je to krađa ili falsifikat, s obzirom na to da najbolji među nama uvek teže da uče od najboljih, zar ne?
Slični članci:
- PERFUME GENIUS: Comme des Garçons “Andy Warhol’s You’re In”
PERFUME GENIUS: Comme des Garçons “Andy Warhol’s You’re In”
Gorka pomorandža i note ćilibara iz ovog parfema pripadaju ljudima koji nikada ne cepaju ukrasni papir i zaista se maskiraju za Noć veštica, navučeni na "limited edition" natpis.
- Ivanka Dvojaković: Lice jugoslovenske mode koje se ne zaboravlja
Ivanka Dvojaković: Lice jugoslovenske mode koje se ne zaboravlja
Nakon slučajno pronađenih slajdova iz 80-ih, na kojima su bile dve manekenke, informacija o tome da je na jednoj od njih čuveno domaće modno ime dovelo je do neočekivanog susreta sa njom.
- Estetika treša: Kako je ružno postalo novo lepo
Estetika treša: Kako je ružno postalo novo lepo
Kako je ljudska taština uzrokovala uspon groteskne mode, a buržoazija od siromašnih ukrala čak i estetiku.
- (MALIN+GOETZ) – studiozna briga o koži
(MALIN+GOETZ) – studiozna briga o koži
Američki brend čiji proizvodi spajaju isprobane sastojke, koji su se u medicini koristili pre više od 100 godina, i moderno znanje - koje apotekarima dopušta da ovim sastojcima manipulišu.
- Perfume Genius: By Kilian – Woman in Gold i Gold Knight
Perfume Genius: By Kilian – Woman in Gold i Gold Knight
Dekadecija je jedina aktivnost koja može da razbije dosadu i zadovolji vlasnike ovih bočica.
Lajkuj: