Jovana Marković, modna dizajnerka
Sa Jovanom smo razgovarali o njenom modnom brendu, planovima za budućnost i kako je šila mantil za Beyonce.
Jovana Marković je na sceni od 2007. godine i od tada je izlagala nebrojeno puta. Njen dizajn je mladalačkog karaktera, jednostavan ali izuzetno luksuzan. Ono što mogu da primetim je da voli da se fokusira na odabir materijala, i često ćete videti kako ih prefinjeno kombinuje, na vrlo savremen način. Njene kampanje su jasne, svedene i upečatljive. Svoju karijeru usmerava na inostranstvo, međutim njene komade možete da pronađete u Beogradu, u RESORT Design Store-u.


Koliko dugo postoji brend Jovana Marković, i reci nam nešto o svom razvojnom putu?
Počela sam sa izlaganjem kolekcija 2007. godine, ali ne mogu reći da je baš tada nastao brend Jovana Marković, jer je to sve bio proces razvoja i sazrevanja mog stila. Ozbiljno bavljenje biznisom i brendom, što znači plasiranje na inostranom tržištu, počelo je 2013. godine, kada sam krenula da izlažem i prodajem kolekcije na britanskom sajtu Not Just A Label, preko kojeg sam dobila mnoge prilike.
Koliko se u dizajnerskom smislu menjao tvoj stil od samog početka do danas?
Mislim da je sama srž mog stila ostala, samo je sazrela sa godinama.
Gde pronalaziš inspiraciju i u kojoj se meri prilagođavaš trendu? Da li te prilagođavanje trendu nekad kreativno sputava ili to doživljavaš kao izazov?
Inspiraciju pronalazim svuda, u razim sferama umetnosti. Definitivno je izazov razmišljati o trendu i komercijali proizvoda, kako bi taj proizvod bio nosiv, a u isto vreme i pristupačan kupcima. U svakoj svojoj kolekciji odvojim i par komada koji su malo ekskluzivniji. Kada kažem ekskluzivniji, mislim na prilike u kojima mogu da se nose, s obzirom na to da je dizajn malo ekstremniji za svakodnevicu kao i sami materijali- tu mogu sebi da pustim mašti na volju.
Da li imaš neke estetke uzore, omiljene dizajnere…?
Ima puno dizajnera čiji rad dosta cenim i pratim. Mnogo volim, u poslednje vreme, Wes Gordon-a. Kod njega mi se dopada sve, njegova estetika, dizajn, ceo sklop kolekcija koje pravi.





U kom delu posla najviše uživaš?
Najuzbudljiviji deo posla mi je sam proces stvaranja kolekcije, probe, i sjedinjavanje cele kolekcije gde vidim svoju viziju na gotovo.
Koliko dugo radiš na jednoj kolekciji i koliko ljudi učestvuje u njenom stvaranju?
Sve zavisi, uglavnom je to proces od dva do tri meseca, iako sam upravo oborila svoj rekord u septembru ove godine, kada sam izlagala svoju kolekciju u Parizu za proleće/leto 2016. a napravljena je za manje od mesec dana.
Za sad radim samo sa dve žene. Imam spremljen ceo studio i mašine koje čekaju, tako da se nadam da će od sledeće godine da se pokrene ozbiljnija proizvodnja i da ću moći da radim u svom studiju zajedno sa malim kolektivom.


Da li postoje materijali koje preferiraš, nešto što te više inspiriše u radu?
Ja sam potpuni fanatik za materijale, to mi je mnogo bitno. Puno pažnje obraćam na to i jako mi je važno da budu sto prirodniji i što boljeg kvaliteta. A koji materijal je u pitanju isključivo zavisi od trenutne inspiracije.
Tvoj dizajn je prilično usmeren na strano tržište? Kako je došlo do toga?
Kolaboracija sa inostranim tržištem je počela sa Not Just A Label-om, preko kojeg prodajem širom sveta online, i koji mi je pružio mnogo prilika da izlažem u inostranstvu. Ove godine sam izlagala na dva trade show-a sezonski, jedan je bio u maju OPB u Vićenci i u septembru na Who’s Next u Parizu, preko kojeg sam dobila puno poslovnih prilika, a jedna od njih je za Januar 2016. izlaganje na Tranoi – jedan od najprestižnijih trade show-ova na svetu, a održava se u Parizu. Tranoi je bitan trade show, jer se tu okupljaju uticajni buyeri iz celog sveta. Naravno, svake godine dolaze novi buyeri i novi dizajneri, ali show zadržava svoju intimnu atmosferu. Što se tiče samog biznis dela, postoji ceo proces koji mora da se završi pred sam show. Zapravo, pored dela koji se tiče same izrade kolekcije, moraju da se pripreme i materijali koji stoje na lageru, da se napravi raspored za koliko mogu da se izrade poručeni komadi, kolika je cena shippinga. Moraju da se pripreme wholesale cene koje će odgovarati dizajneru, a na kraju da budu dovoljno pristupačne buyerima. I ako buyeri budu zadovoljni, saradnja se često nastavlja. To je divna prilika, jer dolaze ljudi iz celog sveta, i dizajnerima se pružaju mogućnosti da prodaju globalno. Ipak, kada se izlaže prvi put, to je veliko novčano ulaganje, i neretko se dešava da dizajneri misle da mogu iz prvog puta da nadomeste sve troškove i zarade za sledeći trade show. Međutim, ceo proces probijanja na tržište je dug put.


Da li si do sada možda imala neku interesantnu ponudu preko Not Just a Label-a, s obzirom na to da je u pitanju najpoznatiji globalni sajt za online prodaju dizajnerske garderobe?
Zapravo, jesam. U trenutku dok sam se spremala za trade show u avgustu, preko sajta me je kontaktirala stilistkinja koja radi za Beyonce i poručen je mantil za njen nastup, uz ideju da bude prilagođeniji samom performansu. Naravno, bila sam presrećna i to je bio uistinu pravi trijumf za mene.
Da li su tvoje lične stilske (odevne) tendencije povezane sa onim što dizajniraš?
Moj lični stil je dosta opušten i smiren, ali definitivno da utiče i uvek ga malo menjam, verovatno podsvesno u zavisnosti od kolekcije na kojoj trenutno radim.
Da li misliš da u Srbiji ima interesovanja za unikatno, i koje je tvoje iskustvo?
Ima, ali nedovoljno. Moje iskustvo je svake godine drugačije, mada mi se čini da žene postaju sve svesnije značaja unikatne i kvalitetne garderobe. Počinju da cene i primećuju izradu i sam dizajn. Ovaj posao je čista investicija i nažalost velika većina nema tu mogućnost, a upravo tako se dizajner probija na scenu, konstantnim radom i proizvodnjom. Jer moda je na početku samo ulaganje, dok ne dođe trenutak da ljudi primete i požele da kupuju tu garderobu.
Koliko je bitno biti „internet prisutan“? Da li ti to pomaže u poslu?
Mislim da je sada social networking sve. I jako je bitno biti aktivan. Trudim se koliko mogu i zaista puno kontakata iz inostranstva sam i dobila isključivo zbog te aktivnosti. Poprilično sam aktivna na Instagramu, mislim da je on dosta bitan u poslovnom smislu, i naravno Linkedin.
Biznis je danas, više nego ikad, sastavni deo mode. Koliko je bitna reklama, kalkulacija, fotografija i sve što spada u proces rada, a definitivno predstavlja veći procenat posla i od samog dizajna? I kako se snalaziš u tome?
Biznis je danas u modi zauzeo vodeću ulogu uspeha, kao i u svakom drugom poslu, a posebno marketing koji obuhvata 70% celokupnog rada. Poslednje dve godine sam posvetila posebnu pažnju kreiranju biznis i marketing plana i nadam se da ću time i postići željeni rezultat.
Slični članci:
- Perfume Genius: Eight&Bob
Perfume Genius: Eight&Bob
Svaki čovek od stila, koji iole drži do sebe, dobro zna da se u kupovinu ne ide sa spiskom u rukama, već sa novcem u džepu.
- Dva Dechko Tzar-a
Dva Dechko Tzar-a
Pričali smo sa Šoškićem (byp_) i Kočom (Фake Casual) iz Vatre o tome šta za njih znači ovaj brend, kakva je nova kolekcija i šta možemo da isčekujemo s nestrpljenjem.
- Srbija do Tokija: nova kolekcija Jovane Marković
Srbija do Tokija: nova kolekcija Jovane Marković
Saznali smo ko su Ami i Aya i šta je novo u kolekciji F//W Jovane Marković.
- Valentina i karanfil: Ponesite “čokoladu” sa sobom i na sebi
Valentina i karanfil: Ponesite “čokoladu” sa sobom i na sebi
Čokolada na hebrejskom ili japanskom ili grčkom.
- Revolver Pullover: savremeni dizajn po jugoslovenskom standardu
Revolver Pullover: savremeni dizajn po jugoslovenskom standardu
Džemperi kao novosadski dizajnerski poduhvat: o puloverima, procesu proizvodnje i Novom primitivizmu razgovarali smo sa braćom Filipom i Stefanom, koji stoje iza ovog neobičnog brenda.
Lajkuj: