Da li imate preko 18 godina?

RIVALSTVO SE NASTAVLJA U BRAZILU

Novi dresovi za Mundijal

0
0

Najki i Adidas na tržištu proizvodnje fudbalskih dresova, vrednom pet milijardi dolara godišnje, nastavljaju rivalstvo koje doseže razmere najvećeg reprezentativnog rivalstva na planeti između Brazila i Argentine. Na predstojećem Svetskom prvenstvu u Brazilu, na kojem učestvuje 32 tima, blagu prevlast ima Najki, koji oblači 10 reprezentacija, za Adidas se opredelila jedna manje, dok je Pumin deo kolača osam ekipa. Svakako će uspeh reprezentacija u Brazilu uticati na prodaju, a dizajn dresova karakteriše mnoštvo grafičkih i tipografskih ukrasa, kao i korišćenje novih tehnologija i ekoloških materijala.

Titulu svetskog prvaka, kao sponzor nacionalnog fudbalskog tima, Najki čeka još od 2002. godine, kada je Brazil postao svetski prvak. Najki ima samo tu, jednu titulu. Partnerstvo sa Brazilom mogao bi doneti i drugu, jer su domaćini Mundijala glavni favoriti za titulu. Adidas je daleko uspešniji jer su u njegovom dresu titule osvajali Nemačka, Argentina, Francuska i Španija.

Kod ljutih rivala, Brazilaca i Argentinaca, nema previše iznenađenja u dizajniranju dresa.

Tradicionalni žuto-plavi dres Brazilaca predstavlja spoj kulturološkog dizajna, inovacije i ekološki održivih materijala. Dizajn Najkijevog dresa karakteriše tradicionalna žuta boja sa zelenim motivima na kragni i rubovima rukava, a na unutrašnjoj strani, iznad grba reprezentacije, ispisan je slogan „Rođen da igra fudbal“. Šorc je plave boje. “Domaća garnitura dresova je kao nacionalna zastava, simbolizuje zemlju i njen narod”, ističe Martin Loti, kreativni direktor Najk Futbala.

S druge strane, u Adidasu kažu da je najprepoznatljiviji znak argentinske strasti njihov nacionalni tim, a zastava najvažnija “ikona” nacije. Dres je tradicionalno prugast, ali se prvi put na dresu “gaučosa” preko nebesko plavih i belih linija reflektuje argentinska zastava, koja se viori na vetru.

Velika rivalstva Nemačke i Holandija, kao i Španije i Portugala, ogledaju se i u borbi Najkija i Adidasa za primat na tržištu prodaje fudbalskih dresova.

Holanđani se drže tradicije i tu nema iznenađenje – dres je narandžasti. Slova i brojevi na Najkijevom dresu podsećaju na slavne sedamdesete godine, kada su Holanđani dva puta bili vicešampioni sveta. Na holandskom amblemu je samo jedan lav, ali veći nego ikad, što simbolizuje novu eru u holandskom fudbalu i suštinske vrednosti tima – jednostavnost, čast i jedinstvo.

Dizajneri Adidasa su više pažnje u kreiranju dresova posvetili mladima i budućim generacijama zaljubljenika u fudbal kako bi pokušali da stvore spoj nacionalnog identiteta i “novih glasova” u pojedinim zemljama. To je najvidljivije na dresu reprezentacije Nemačke. Tradicionalno beli dres umesto crno-crveno-žute trobojke krase tri nijanse crvene boje koje, kako kažu u Adidasu, simbolizuju novu, mladu Nemačku.

Član dizajnerskog tima Adidasa za kreiranje fudbalskih dresova Levi Ohajon kaže da je veliki izazov istraživanje i traganje za inspiracijom.
“Rad na nacionalnom identitetu jedne zemlje i njegova primena na dizajn fudbalskih dresova je ono što nas pokreće”, ističe Ohajon.

Tragajući sa inspiracijom dizajneri Adidasa su tražili najbolje nijanse crvene i zlatne boje za dizajn dresa reprezentacije Španije, aktuelnog svetskog i evropskog prvaka, gledajući utakmice ove reprezentacije, zajedno sa navijačima na tribinama. Dres je tradicionalno crvene boje, a dizajneri Adidasa su odlučili da tri linije, logo kompanije i motivi na grbu nacionalnog saveza budu zlatne boje kako bi se naglasila blistava era Španije.

Promena je bilo i kod Portugalaca, suseda i najvećeg rivala Španije. Grb na Najkijevom dresu Portugala modifikovan je i prilagođen proslavi stogodišnjice Fudbalskog saveza ove zemlje. Dres je urađen u dve varijante crvene, sa horizontalnim linijama koje variraju u širini i uz minimalno korišćenje zelene boje na kragni i manžentnama. Tipografija je u stilu Art Dekoa.

rivalstvo1

Ima i onih koji su prekinuli tradiciju. Englezi su prošle godine okončali višedecenijsku tradiciju saradnje sa Umbrom i opredelili se za finansijski primamljiviju ponudu Najkija. Za Svetsko prvenstvo američki proizvođač je osmislio skroz beli dres. Tkanina je čista i sjajna bela sa sitnim uzdužnim linijama, dok satenska traka na ramenima dresu daje karakterističan sjajan. Cilj je bio da dres podseća na onaj koji su Englezi nosili na Svetskom prvenstvu u Meksiku 1970. godine, ali i da asocira na oklop srednjovekovnih vitezova. “Želeli smo da dodamo neki mali detalj koji bi podsećao na sjaj oklopa kakav je nosio Sveti Đorđe”, istakao je Loti.

Osam reprezentacija, od kojih su četiri afričke, oblači Puma. Nemački proizvođač je unutar dresova postavio ACTV traku koja obezbeđuje mikro masažu kože, što igračima pruža brži i efektniji izvor energije. Prvi put je ova tehnologija utkana u dres reprezentacije Italije.

Uvek dobro stilizovani Italijani će na stadionima u Brazilu nositi slim fit azurno plavi dres sa tankom kragnom i s belim linijama po bokovima dresa. Inspiracija je bilo nasleđe tradicionalne italijanske zanatske industrije.

Dres Gane je beo, ali su grafički detalji umetnuti u predelu vrata i ruku. Oni predstavljaju ponos Gane uz natpis “Crne zvezde”, nadimak ove selekcije. Grafički detalji su u boji nacionalne zastave, uz zvezdice. Inspiracija za dres Kameruna nadimak ekipe “Nesavladivi lavovi”. Korišćeni su grafički detalji lava, oblika zemlje, zvezde iz nacionalne zastave i fudbalski teren .

Na Svetskom prvenstvu biće prisutna i španska Homa, koja oblači Honduras, italijanski Loto, koji je sponzor Kostarike, kao i nemački proizvođač Uhlsport, poznat po proizvodnji golmanskih rukavica, čije dresove nosi reprezentracija Irana.

Belgija, koja u Brazil ide sa velikim ambicijam , nosi dresove malo poznatog švajcarskog proizvođača Burda sport, a Ekvador se opredelio za domaću marku Maraton.

Dizajn zvezde u fudbalu

Najki je angažovao priznatog britanskog dizajnera Nevila Brodija da napravi pismo koje će se koristiti za imena i brojeve na dresovima reprezentacije Engleske za ovogodišnje Svetsko prvenstvo. Brodi se igrao sa linijama želeći da istakne ideju inovacija, pronalazaka i iznenađenja. Rezultat je zakrivljeni tamno plavi font sa dijagonalnim linijicama još tamnije plave u teksturi. Ovo nije prvi put da je u kreiranju dresa Engleza učestvovao poznati dizajner. Piter Sevil, najpoznatiji po dizajnu albuma za bendove Džoj Divižn i Nju Order, dao je doprinos izgledu engleskog dresa za Svetsko prvenstvo 2010. godine. On je kreirao raznobojne male krstove na ramenima, želeći da prikaže raznovrsnost engleskog društva. Doprinos Najkijevom dresu, koji će Holanđani nositi na Svetskom prvenstvu, dao je čuveni holandski dizajner i tipograf Vim Krouvel, koji je kreirao nove brojeve i imena. Novi font karakterišu retro estetski detalji, dok linije unutar brojeva podsećaju na one korišćene sedamdesetih, kada su Holanđani u dva navrata bili svetski viceprvaci.

Dres Kameruna najlepši, Hondurasa najružniji

Američki veb portal Blečer Riport (Bleacher Report) objavio je listu najbolje dizajniranih dresova za Brazil. Vizuelni utisak, kreativnost i originalnost bili su kriterijumi u izboru, a bonus poeni dodeljivani su onima za čiju opremu smatraju da će biti nezaboravna. Tako je prvo mesto zauzeo Pumin dres za Kamerun koji je okarakterisan kao odvažan i pun života. Drugo mesto zauzela je Rusija. Njen Adidasov dres u dve nijasne tamno crvene prema mišljenju Blečer Riporta je apsolutno vrhunski i genijalan u detaljima. Na poleđini na ruskom piše „Idemo“, reč koji je Juri Gagarin izgovorio pre lansiranja Vostoka u orbitu 1961. godine. Treće mesto zauzima dres Brazila. Novinare ovog portala nisu impresionirali dresovi Italije koja je na 20. mestu, ali ni Engleske koja je 25. Najružnijim je proglašen dres koji je Homa dizajnirala za Honduras. Beli dres ove latinoameričke selekcije krasi preveliki i ružan logo saveza , pa je okarakterisan kao tragičan. Na dnu lestvice su dresovi koje je Puma dizajnirala za Švajcarsku, Alžir i Čile, koji su ocenenjeni kao obični i dosadni.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: