Da li imate preko 18 godina?

Instagram u službi modernog fudbala: kako jedna društvena mreža menja igru koju volimo

Istraživali smo kako na imidž najpoznatijih fudbalera i čuvenih klubova utiču njihovi Instagram nalozi.

1
0

Analizom sprege društvenih mreža i modernog fudbala možemo doći do vrlo interesantnih zaključaka. Najveći uticaj tu svakako imaju društvene mreže poput Tvitera i Instagrama, pa ću se najviše osvrnuti na ovu poslednju. Jutjub je tu manje-više alat za samo posmatranje igre kao takve, a ne propratnih okolnosti koje utiču na fudbal.

Najnoviji bum u svetu društvenih mreža je svakako Instagram. U periodu od decembra 2010. do decembra 2016. godine, Instagram je od milionitog korisnika došao do cifre od 600 miliona aktivnih korisnika na mesečnom nivou. Za fudbalere baš i ne važi da su neka naročita avangarda, te su se po principu „kud svi Turci, tu i mali Mujo“ po automatizmu preselili i na tu društvenu mrežu. Specifičnost Instagrama je da se fokusira na sliku, prizor, a ne na samu reč koliko god ona (ne) bila mudra. A fudbalerima je to itekako leglo, pa su se oni sami, kao i njihovi PR timovi, potrudili da maksimalno iskoriste sve pogodnosti mreže koja je od 2012. godine u vlasništvu Fejsbuka. Jahte, avioni, luksuzne vile, skupa odeća, najlepše žene, najluksuzniji restorani su prvo što ćete videti na svakom od tih profila. Sve to dobija još veći odjek ako se zna da je dobar deo fudbalera odrastao u siromaštvu jer oni najbolji (samim tim i najbogatiji) uglavnom dolaze iz ne tako bogatih sredina.

Ipak, osim klasičnog pokazivanja raskoša, ali i nekih drugih stvari koje ne interesuju baš svakog običnog smrtnika, PR timovi najpoznatijih fudbalera su svakako uradili domaći zadatak kada je u pitanju izgradnja imidža svojih klijenata. Od simbola moći i raskoša, polako se prelazi na fokusiranje na trening, rad i sve ono što je te ljude i dovelo do trenutnog društvenog statusa. Možemo polemisati o tome da li oni zarađuju previše ili ne, da li su izvikani, ali u sportu je najbolje to što se sve na kraju svede na teren. Ili vrediš ili ne. A ne možemo baš reći da fudbaleri poput Lea Mesija i Kristijana Ronalda nisu pokazali klasu na zelenom polju. Kako su najmoćniji klubovi po pravilu u zapadnoj Evropi, podrazumeva se da isključivo oni najbolji mogu da dođu do najvećih visina. Kako bi se poistovetili sa dečacima koji tek počinju da se bave fudbalom, na profilima fudbalera sve češće viđamo kadrove sa treninga ili individualnog rada kako bi svojim primerom pokazali zašto su oni baš tu gde jesu. Delovanje PR timova na Instagramu je u smeru reklame, pa će roditelji morati da se nose i sa tim da će njihovo dete vrlo verovatno tražiti najnoviju opremu odgovarajućeg proizvođača podsvesno se nadajući da će im to pomoći da budu kao njihovi heroji. Mnogi bi rekli bezobrazno, ali da li mislite da postavljanje slatkiša šarenih ambalaža na rafovima pored kasa u supermarketima nije?

🖊👕😀 #Benzema2021 🇫🇷 @KarimBenzema #HalaMadrid

A post shared by Real Madrid C.F. 🏆 (@realmadrid) on

Naravno, uvek se javljaju izuzeci od tog pravila „najbolji-najpoznatiji-najbogatiji“, a meni je interesantan fenomen Pola Pogbe. Pojavio se kao supertalentovani klinac iz Mančester junajteda, ali je pažnju skrenuo na sebe i sukobom sa legendom kluba Aleksom Fergusonom. Pomalo sujetni Škot nije časio ni časa i bukvalno ga oterao iz kluba kada je kontroverzni agent Mino Rajola tražio bezobrazno veliku platu za tada jedva punoletnog Francuza. Pogba je u međuvremenu postao superzvezda i najveći markentinški potencijal u svetu fudbala, iako se ne može baš reći da je jedan od najkonstantnijih fudbalera svoje generacije u ovom trenutku. Kao Juventino, verujem da vreme radi za njega. Možemo samo zamisliti šta će se dogoditi kad/ako Francuz osvoji Zlatnu loptu…

✌🏾6 dans Le dos jai la bonne pioche✌🏾#pogba6#houstonrockets

A post shared by Paul Labile Pogba (@paulpogba) on

Instagram dovodi i igrače u klub?

U eri kada vam je dostupna gotovo svaka informacija, a nedostatak istih vas može dovesti u problem, fudbalski klubovi vrlo predano rade na analizi potencijalnih pojačanja. Ne samo fudbalskih kvaliteta, već i ljudskih i karakternih osobina. Da li je vredan ili lenj, disciplinovan ili svojeglav, okružen mirnom i porodičnom atmosferom ili je partimanijak – sve to postaje veoma bitno u modernom fudbalu. Kako i ne bi kad je isti nažalost postao jedna velika industrija u kojoj se vrti ogromna lova, potrebno je tu lovu zaraditi i opravdati.

Ako je neko pozvan da govori o sprezi fudbala i društvenih mreža onda je to svakako Ben Rajt. Jedan od ključnih ljudi PR agencije Sisero (Cicero) zaduženih za sport objasnio je za BBC kako to u praksi funkcioniše: „Radimo za desetine klubova iz engleske Premijer lige i španske Primere. Naš zadatak jeste da ispratimo prisustvo određenih fudbalera koji su zanimljivi našim klijentima na društvenim mrežama. Analiziramo bukvalno sve – od foruma do zvaničnih naloga, bukvalno sve što se nalazi na internetu. Da li koriste društvene mreže noću, da li postavljaju stvari koje navijače najviše cene, ada to nisu nova kola i garderoba, da li imaju dobru komunikaciju sa navijačima i nakom lošeg rezultata svog tima… Neki klubovi sami naprave svoje mini-timove kako bi sami instraživali. Bitno je da li se fudbaler promenio tokom karijere, naročito ako je došao do velikog novca i slave“, objašnjava Rajt.

A kako to radi najskuplji fudbaler na svetu, Nejmar? Vrlo šmekerski, čini se. Na njegovom Instagramu možete da vidite podršku Meksiku nakon katastrofalnog zemljotresa, slike sa porodicom i prijateljima sa javne scene, ali i iz privatnog života. Naravno, neizostavne su i slike sa utakmica i treninga, kao i prizori sa individualnog treniga. Humanitarne akcije, reklame, odmor… Stiče se utisak vrlo srećnog i zadovoljnog mladića koji uživa u životu i nije ograničen materijalnim stvarima. Kao da on nema vilu, bazen, skupe automobile i najskuplju brendiranu odeću. Ima, samo što to nije u prvom planu, barem ne javno. E, tako se radi dobar marketing.

Sa druge strane, imate i gro primera kako se to ne radi. Dovoljno je banuti na sopstveni Instagram nalog i uveren sam da ćete naići na prosečnog lokalnog fudbalerčića koji je iz separea noćnog kluba uslikao prizor od kojeg običnom smrtniku polazi voda na usta. Zgodne devojke, Džek Denijels, tapacirani separe na spratu dok se plebs gužva… Statusni simbol, rekli bi mnogi. Ipak, i dalje verujem da je slika sa peharom u ruci jedini statusni simbol bilo kojeg sportiste, ako govorimo o simbolu u sportskom kontekstu.

Koliko daleko može doći samo jedna jedina reakcija na Instagramu pokazuje i podatak da je Nejmar nakon sukoba na utakmici PSŽ-a protiv Liona otpratio sa te društvene mreže svog saigrača Edinsona Kavanija. Razlog – Urugvajac je Nejmaru odbio da prepusti izvođenje jedanaesterca. Taj potez na društvenoj mreži odjeknuo je toliko daleko da se sada ozbiljno spekuliše da Brazilac ozbiljno suflira gazdama iz Katara da se otarase Kavanije što pre!

Instagram profil nekog poznatog fudbalera je simbol sna koji mladi dečaci (i devojčice igraju fudbal, ali one to definitivno rade iz iskrenijih pobuda) sanjaju, naročito ako se zna da pristup društvenim mrežama imaju sve mlađe i mlađe generacije. Sportisti, naročito fudbaleri, su oduvek bili uzor mladim ljudima, a kako se njihov život sve više preslikava na internet i društvene mreže jasno je da njihovo korišćenje dobija na sve većem značaju. Svidelo se to nama ili ne, mreže poput Fejsbuka, Tvitera i naročito Instagrama iz korena menjaju percepciju fudbala.Tu naročito prednjači Instagram kao medij kojem je u prvom planu slika, kadar, prizor, video. A fudbal se ne može baš opisati rečima…

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: