Da li imate preko 18 godina?

Primavera Sound 2024 – indie fiesta

Izveštaj sa 22. izdanja jednog od najboljih evropskih festivala!

Prošlog vikenda spuštena je zavesa na još jednu fantastičnu ediciju ultra popularnog španskog festivala. Nakon dvostrukog izdanja 2022. koje je stiglo posle dvogodišnje pauze usled pandemije, odnosno produženog druženja u Madridu protekle godine, Primavera se ponovo vratila poznatoj formuli jedinstvenog vikenda u Barseloni. Tokom tri večeri, gotovo 270.000 festivalaca uživalo je u mnogobrojnim nastupima svetskih zvezda na privilegovanoj lokaciji pored morske obale i sadržajima koje ova turistička meka ima u svojoj ponudi.

Iz perspektive posetilaca, ovo je bio još jedan potpuni organizacioni trijumf! Reklo bi se da je ekipa iza festivala konačno došla do dobitne kombinacije dovoljne pokrivenosti lokacije i željenog broja ljudi. Izgleda se trajno odustalo od Saint Adria prostora pored plaže uglavnom namenjenog poklonicima elektronskih žanrova, ali nije da se uopšte odustalo od ove muzike. Boiler Room x Cupra, bina na otvorenom, predstavljala je istinsko utočište za partijanere, a i Warehouse, zatvoreni industrijski objekat, nudio je posebnu alternativu za one kojima se nije čekalo u gigantskim redovima za ulazak u Boiler Room. Ron Brugal bina preimenovana je u Pull&Bear, a ostali smo sa samo jednim stejdžom ispod famoznih solarnih panela budući da je Dice ukinut.

S druge strane, Steve Albini, koji nas je netom pre Primavere prerano napustio, dobio je odgovarajuću posvetu u vidu zasebne pozornice koja će nositi njegovo ime. Na ovaj način, slavni inženjer zvuka i muzičar, nastavlja da bude integralan deo omiljenog festivala.

Za mene, avantura Primavera 2024 startovala je u četvrtak svirkom škotskog sastava Arab Strap na Cupri, divnoj pozornici koja podseća na amfiteatar. Otkad su se ponovo ujedinili, nakon desetogodišnje pauze, Aidan Moffat i Malcolm Middleton prave sjajne stvari, a ovaj nastup predstavljao je pravi dokaz tome. Repertoar se sastojao od kombinacije sporijih, melanholičnih numera i onih veoma uzbudljivih poput plesne “The Shy Retirer“ kojom su okončali koncert.

Estrella Damm i Santander su dve glavne i najveće bine, koje se nalaze u popularnom delu prozvanom Mordor. Tamo su se prvog dana smenjivale fantastični nastupi počevši od lude australijske družine Amyl and the Sniffers. Moćno, provokativno, žestoko, udarački i bez zaustavljanja pljuštali su garažni pank rafali od prvog do poslednjeg rifa. Ni ne treba posebno naglašavati da je najveći broj šutki viđen tokom ove svirke. Primavera se uvek potrudi da nagradi sopstvenu publiku nekakvom ekskluzivom, a ovoga puta to je bio koncert grupe Vampire Weekend. Muzičari na pozornici svako malo su se smenjivali na instrumentima pružajući prisutnima istinsku zabavu uz voljene hitove. Prošetali su kroz različite žanrove, od afropopa, tropicalije, džeza i elektronike, a posebno su se isticali momenti kada su saksofon i violina bili u prvom planu. Zvučni vatromet koji je doneo potrebnu dozu karnevalske atmosfere. Potom su do neba harizmatični Jarvis Cocker i Pulp zaveli sve prisutne koncertom koji je vrveo od nostalgije i energije. Glamurozni dendi i šoumen od samog početka bavio se onim što najbolje ume, osvajanjem srca publike. Njegovi plesni pokreti, mimika, priče između pesama dovodila su okupljene do ekstaze. Ostatak benda na sceni bio je besprekorno usviran i , a istinski doprinos dao je i žičani kvartet koji je zvučao maestralno. Prisetili smo se zlatnih dana britpopa, a možete zamisliti kakav je raspašoj nastao kada je usledila festivalska himna “Common People“. Paradu prve večeri završio je francuski elektronski duo Justice. Priredili su nam audio-vizuelni spektakl bez premca nateravši nas da đuskamo bez prestanka svih 75 minuta. Sa svim silnim svetlosnim efektima i strobovima činilo se da je i sama bina igrala u ritmu muzike koju je par kreirao. Nakon raspada Daft Punka ipak ne moramo da brinemo o njihovim naslednicima.

Petak je doneo ubedljivo najposećeniji nastup čitavog festivala. Sve se vrtelo oko iščekivanja da Lana Del Rey kroči na pozornicu koja je za tu priliku pretvorena u elegantni bar sa klavirom i terasom prepunom cveća. Ni pola sata kašnjenja, ni problemi sa pevanjem i zvukom, ni izostavljanje pojedinih pesama sa setliste nije omelo mnogobrojne fanove da imaju veče života. Njujorška indie diva svojim prepoznatljivim sanjivim glasom i retro stilom ih je sve opčinila, a posetioci su upijali svaki njen pokret. Na bini je pratilo između deset i sto pedeset igračica, koje su prigodnim koreografijama upotpunjavale šou, odnosno tri vrhunske pevačice u ulogama pratećih vokala koje odnose najveće zasluge za pevačke dužnosti. Siguran sam da je njenim obožavaocima ovo bio koncert za pamćenje.

Lana Del Rey, foto: Sharon López

Za mene, hajlajt dana desio se ranije tokom dana kad je sveženska petorka The Last Dinner Party zauzela Cupra stejdž. Veoma veliki hajp podigao se oko ovog benda, nešto slično poput situacije sa sastavom Wet Leg pre izvesnog vremena. I moram reći, hajp je opravdan u oba slučaja. Ne zna se ko je više uživao u ovom nastupu, da li publika ili ove teatralne, zavodljive, vesele, dinamične devojke iz Londona. Njihov barokni pop, starinska estetika, melodični vokali i kreativnost izdvajaju ih od ostalih bendova i kao da su na korak od toga da postanu sledeća velika stvar sa ostrva. Ako nastave na “Sinner“ i “Nothing Matters“ talasu, to im svakako sleduje.

Dani pre zvaničnog početka festivala, u okviru Primavera a la Ciutat programa, doneli su klupske koncerte bendova kakvi su Yo La Tengo i The National, koji su urezani u dnk Primavere. Na sreću oba benda nastupala su i na Forumu. Yo La Tengo nas je, najpre, ponovo oduševio nastupom na Amazon stejdžu. Njihov zvuk i svirka podjednako su interesantni i kvalitetni bilo na tišim i mirnijim melodijama bilo kada krenu u raspojasanu buku. U pojedinim momentima nas totalno razneže, dok nas u drugim počaste zvučnim uraganom ispaljujući nas do oblaka i nazad. S druge strane, The National nas je poveo na melanholično i duboko emotivno putovanje. Bend vrlo dobro poznaje sopstvenu publiku i zna kako da joj ugodi. Teška artiljerija već na početku sa “Don’t Swallow the Cap“, “Bloodbuzz Ohio“ i “I Need My Girl“ postavila je stvari na odgovarajuće mesto. Matt Berninger je samouvereno vladao scenom, silazio u prve redove, komunicirao sa fanovima istovremeno držeći intezitet na visokom nivou. Do kraja su se izređali favoriti poput “Fake Empire“, “Light Years“, “Terrible Love“ koji su zapečatili vrhovni status koji uživaju na katalonskom festivalu.

Belgijski trio Brutus razneo je Forum svirkom na Steve Albini stejdžu. Preteći post-hardcore isprepletan sa srčanim i sirovim vokalom bubnjarke benda, odnosno silovitim post-rock rifovima protresli su Primaveru do srži. Njihov aktuelni album Unison Life jedno je od boljih iz prošle godine, a uživo pesme sa ovog izdanja zvuče još privlačnije! Za kraj, Disclosure je uspešno pretvorio prostor ispred dve najveće bine u kolosalni dancefloor. House, garage i techno zvuci rasplesali su okupljenu masu kojoj je priređen kompletan lajv šou budući da je duo koristio prave instrumente, a kulminacija je usledila kada im se pridružila raspoložena duvačka sekcija. Prvi njihov nastup u ovoj verziji nakon čitavih osam godina, a kako vidimo da to ne praktikuju na ostalim festivalskim setovima, izgleda smo prisustvovali još jednoj ekskluzivi.

Nevažno da li su nastupale u dnevnom terminu, na manjim binama ili su imale hedlajnerske uloge, subota je označila žensku dominaciju na Primaveri. PJ Harvey održala je najbolji koncert na celokupnom festivalu, bar što se tiče potpisnika ovih redova. Ovo je naš treći rendezvous i zasigurno najlepši. Koncert je bio demonstracija stila i gracioznosti i neponovljivi muzički praznik. Kako se pojavila na sceni ogrnuta šik belim plaštom odmah nam je ukrala srce pritom nam otkrivajući numere sa njene prošlogodišnje ploče I Inside the Old Year Dying. Nakon toga, usledio je triling pesama sa slavnog Let England Shake albuma kada su nas podjednako očarali zvuci gitara odnosno autoharfe koju je Polly Jean svirala. Publika joj se totalno prepustila ne mareći za upornu kišu koja je neprestano padala tokom koncerta. Momenti kojih ćemo se uvek sećati biće njen frenetični mini performans tokom “50ft Queenie“, odnosno posveta nekadašnjem saradniku i prijatelju Stivu Albiniju u vidu numere “The Desperate Kingdom of Love“ izvedene u akustičnoj verziji. Za finale sa stilom ostavljene su vanvremenske “Down By The Water” i “To Bring You My Love” kojima nas je rastavila na proste delove.

PJ Harvey, foto: Gisela Jané

Pored nje, među top 5 nastupa održala je i Romy koja je napravila pravu žurku na Amazonu. Nakon razočaravajućeg di-džej nastupa na poljskom OFF festivalu pre dve godine, bivša članica sastava The XX izrasla je u respektabilan live act sa gomilom hitova u rukavu. Na bini sa njom stajala je još jedna devojka za miks pultom, dok je Romy obavljala vokalne dužnosti i skakala sa masom ispred bine. Na Plenitude stejdžu Alexandra Drewchin, poznatija kao Eartheater, provozala nas je kroz repertoar koji se kretao od elektro/trap đuskalica do industrial pop stvari. Ikone riot grrrl pokreta, Bikini Kill, protutnjale su Primaverom prezentujući nam pankerske himne iz devedesetih koji im je doneo kultni status. Na samom kraju odsvirana je neizbežna “Rebel Girl“ horski ispraćena od strane razuzdane publike. Ispred Pull&Bear bine posetioci svih generacija odlično su se provodili, čak i onih koji nisu bile ni u planu kada su Kathleen Hanna i drugarice bile u svom prajmu. Róisin Murphy je ponovo priredila originalnu, živopisnu žurku nakrcanu plesnim ritmovima gde su se mešali art-pop, soul i elektronika. Nešto između koncerta, teatarske predstave i modne revije, irska muzičarka komandovala je paradom predstavljajući solo numere uz neizostavne Moloko singlove koji su dodatno zapalili prisutne. I na kraju ovog gargantuanskog izveštaja valja pomenuti Militarie Gun, moćnu hardcore punk ekipu iz Kalifornije. Napraviše dar-mar u po’ bela dana kidalicama sa njihove prošlogodišnje debi ploče, a dobismo i razularenu verziju blurovske “Song 2“ kada se lider sastava Ian Shelton našao u šutki sa publikom.

Romy, foto: Clara Orozco

Poznato je da je nemoguće pogledati sve što želite na Primaveri, te sam propustio Beth Gibbons, Chelsea Wolfe, Voxtrot, Blonde Redhead, Deftones, Faye Webster, Mannequin Pussy, Mount Kimbie, Lankum, Royel Otis i još neke, tako da mi ostaje da to ispravim u narednom periodu.

Nadam se da će se predivna tradicija proslave dolaska novog leta u Barseloni nastaviti i naredne godine uz svirke najvećih svetskih muzičkih zvezda.

*naslovna fotografija: Lana Del Rey, foto: Sharon López

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: