Da li imate preko 18 godina?

Nakon 30 godina Sony otvara fabriku vinila

Sony se vraća proizvodnji vinila otvaranjem fabrike u japanskoj prefekturi Shizuoka.

2
0

Već neko vreme raspravlja se da li je oživljavanje vinila hipsterska zavera, koliko se stvarno proda ovih nosača zvuka i da li je vaskrs vinila rezultat smrti CD-a. Ali, kada jedan od najvećih svetskih audio giganata Sony otvara novu fabriku u Japanu onda znamo da su stvari postale ozbiljne.

0009916208_10

Tek proizvedeni prvi primerci vinila eletkro izvođača i perjanice podžanra elektronske muzike “New Rettro Wave” Trevor Something-a.

Sony će fabriku stacioniranu u Shizuoka industrijskoj zoni otvoriti u martu 2018. godine, 29 godina nakon krupne odluke iz 1989. da se prekine sa serijskom proizvodnjom vinila i da zvaničan Sony fono format postane CD. Ova odluka saopštena je godinu dana nakon što je Sony instalirao presu za gramofonske ploče u njihovom mastering studiju u Tokiju. Instalirana je legendarna Neumann VMS70 presa koja upotpunjuje najsavremeniju studijsku i mastering opremu, a kompanija je saopštila kako će presa poslužiti za pravljenje master kopija vinila odmah nakon snimanja albuma, test pressinga i ekskluzivnih live limitiranih izdanja.

Vinyl_Press_HP

automatska presa za ploče, foto : YouTube screenshot, Wired

Prve serije vinila će mahom biti reizdanja albuma najvećih japanskih zvezda kao i reizdanja velikih svetskih zvezda, ali fabrika će primati narudžbe i od drugih izdavača. Ovo nije ni malo čudno – od kada se vinil vratio na velika vrata izdavanja su postala najveći problem, pošto skoro i da nema novih fabrika i presa, dok su oni stari koji nisu izumrli tehnološkim napretkom zatrpani porudžbinama i veoma teško mogu da ih isprate. Popala za vinilom je postala toliko velika da je naterala i muzičare da se organizuju, pa tako i Jack White, frontmen The White Stripes, planira da otvori svoju malu fabriku ploča i to, konceptualno do bola, u gradu koji je simbol američke (pomalo propale) industrije, Detroitu.

vinyl-7723-1500x996

“Vinil revolucija”, kako je u medijima pompezno nazvano najnovije interesovanje za gramofonske ploče, postaje veoma kontroverzna tema. Dok brojke ne lažu – u 2016. prodato 6.2 miliona novih albuma u pucketavom analognom formatu, a samo u Velikoj Britaniji 3.2 – interesovanje za vinil spojilo se sa dve ne toliko vesele činjenice: sa smrću kompakt disk formata, smrću velikih muzičkih zvezda kao što su Prince, Davide Bowie, Lou Reed, George Michael, koji su najveću slavu stekli u vreme vinila, te je potražnja za istima ogromna i vaskrsenjem grupa poput The Stone Roses, The Blur i Radiohead čiji najveći uspesi su opet vezani za okruglo parče (analogne) plastike.

Nikako ne smemo zaboraviti trendove koji kažu da su vinil, električni bicikl, bradurina i sve s pridevom “zanatsko” u imenu prokleto cool. BBC je radio istraživanje vezano za neverovatno dobre rezultate prodaje ploča i došao do frapantnih rezulatata: pola ispitanika tvrdi da nikada neće pustiti vinil koji su kupili, dok 7 posto kupaca ne poseduje niti planira da nabavi gramofon.

Smatrali se ili ne hipsterom ili vinil frikom analogni zvuk sa gramofonske ploče je puniji i jasniji tako da preko svakog kanala možete najbolji čuti svaki instrument, bit ili ritam. Takođe, u vreme digitalnih singlova koji često nemaju veze s vezom vinili nas podsećaju zbog čega su muzičari snimali baš albume kao zaokružene konceptualne muzičke narative raspoređene na A i B stranu i slušane u jednom dahu bez pauze. I još jedna, možda i najbitnija činjenica – vađenje ploče iz omota, brisanje, stavljanje na disk za okretenje, spuštanje igle i puštanje predstavlja neprevaziđeno zadovoljstvo za svakoga ko ceni muziku više od neartikulisanog đipanja i skakutanja na vesele tonove.

 

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: