Da li imate preko 18 godina?

MENT FESTIVAL: Odjeci

MENT, I think this is the beginning of a beautiful friendship.

Mnogi prijatelji i kolege koji su već imali prilike da prisustvuju ovoj trodnevnoj manifestaciji govorili su samo pohvalno o MENTu, a moje premijerno pohođenje na ljubljanski showcase festival prevazišlo je sva lična očekivanja.

MENT je festival gde se prepliću kreativnost, energija, muzička žanrovska raznovrsnost. Tip platforme koji nudi spoj muzičkih eksperata i profesionalaca iz čitave Evrope sa talentovanim i poletnim izvođačima, odnosno mogućnost sklapanja međusobnih poslovnih projekata. Organizacija je na vrhunskom nivou (uz par propusta tehničke prirode), od smeštaja preko transporta do samih koncerata, tako da su svi gosti mogli da se prepuste čistom uživanju.

Lokacije i paneli

Festival se odvijao na 15 lokacija rasutih po čitavom gradu, ali tako raspoređenim da su svirke uglavnom stacionirane u čuvenoj Metelkovoj, dok su panel diskusije i speed networking seanse rezervisane za Kino Šišku i konferencijske sale u obližnjem M hotelu. AKC Metelkova je poznato stecište poklonika alternativne kulture, sa istaknutim vizuelnim i umetničkim izrazom i gde obitavaju klubovi Channel Zero, Gala hala, Klub Gromka i Menza pri Koritu. Tu se nalazi i bivši zatvor, a sada hostel Celica, gde su i dalje vidljivi tragovi nekadašnje kaznene institucije sa rešetkama na vratima i prozorima ili bizarno adaptiranim krevetima, a gde je, takođe, upriličeno nekoliko nastupa. Nedaleko od Metelkove je i Orto bar, sa većom i manjom salom, a oni željni đuskanja do ranih jutrarnjih časova svoje utočište našli su u klubu K4, koje ove godine proslavlja 30 godina postojanja. Među njima bili su yours truly, kao i Aleksa Vitorović, jedna od par najzaslužnijih osoba zbog koje sam i dobio šansu da dođem u Ljubljanu. Svakako, najlepši koncertni prostori nalaze se u okviru Ljubljana Castlea na brdu, pa su posetioci šetali od Skalne dvorane i Kapele do Gledališča i Hribarjeve dvorane.

Integralni deo MENTa predstavljaju i panel diskusije o raznim temama iz muzičkog biznisa gde su učestvovali profesionalci najvišeg ranga, pa su svoje viđenje o trenutnoj situaciji u svetu muzike izneli, između ostalih, Aly Gillani iz Bandcampa, Chris Eckman (Glitterbeat Records), Marcus Fitzgerald (gigmit), Clémence Renaut (ATC Live), Rob Challice (Paradigm Agency), te brojni organizatori festivala, promoteri i bookeri. Posetio sam nekoliko pomenutih diskusija, kao i onu gde su učestvovali predstavnici Hali Gali pokreta, koji su prepoznati od strane organizatora kao novi talas u srpskoj muzici, a gde su govorili Marko iz Kišobrana, Andrea iz Noćnih mora (njen prošlogodišnji MENT raport mi je omogućio dolazak u Sloveniju), Mihajlo iz Zicer inc. kolektiva i Veljko, gitarista Vizelja. Bilo je zanimljivo i na Listening Sessionu, gde su četvorica organizatora evropskih festivala (Pohoda, Le Guess Who?, Zdravo mladi i Pop-Kultur) preslušavali nasumično izabrane pesme ovogodišnjih izvođača na MENTu, pa se mora reći da je beogradski trio Šajzerbiterlemon listom oduševio svu četvoricu i dobio zaslužene hvalospeve.

 

Srbija na Mentu

Predstavnici Srbije na MENTu bili su DJ Brka, čiji sam set propustio, Naked, uz čijih sam 15 minuta nastupa itekako uživao, odnosno Buč Kesidi, Zicer Inc. i pomenuti Šajzerbiterlemon. Plesni duo iz Pančeva nastupao je u Orto baru i uspeo je da napuni čitav prostor ispred bine. U principu, ništa novo za njih. Sve ono što smo onoliko puta već doživeli na njihovim nastupima – konstantno đuskanje, horsko pevanje svake strofe i svakog refrena, zaljubljenih pogledi tinejdžerki upućenih Luki i Zoranu – ni ovoga puta nije izostalo. Momci su odsvirali celokupan prošlogodišnji album “Euforija” (koji je zaradio nominaciju za evropsku Impala nagradu) i samo potvrdili status jednog od najpopularnijih bendova na ovim prostorima.

Buč Kesidi/ foto: Kaja Brezočnik

Višečlana Zicer inc. postava izdominirala je u Gala Hali. Tam, Spejs Noksi, Nihil, Lavan, Milković, Yan Dusk na mikrofonima, te Miki za miksetom, prvi put u kompletnom sastavu, izvrnuli su naglavačke čitav MENT. Plesni ritam nam nije dao mira, elektro beatovi su nas totalno osvojili, a vrištali su se i refreni u prvim redovima. Imao sam tu sreću da upoznam ove mlade ljude, čak smo i putovali zajedno do Ljubljane. Beskrajno sam oduševljen njihovom strašću za stvaranjem, entuzijazmom i kapiranjem moderne muzike i željom da ostave traga na (t)rep sceni. Ne sumnjam da će se o njima još pričati u budućnosti.

Najsilovitiji koncert u toku čitavog festivala održao je bend Šajzerbiterlemon. Gitarista Sibin se oporavio od bolesti par sati pred nastup, tako da je prosuo pred ljude svu nagomilanu energiju i bes, sve ono što ga je prethodnih nekoliko dana sputavalo. Od starta svirke je trčao, skakao, ludovao po bini, drmusao svoju gitaru, u čemu ga je u stopu pratio kolega iz benda, basista Mario. Posebno su bili upečatljivi momenti kada su njih dvojica u sviračkom zanosu ukrštali svoje instrumente, odajući utisak monstruoznog ubitačnog tandema čija snaga može da sruši sve pred sobom. A još kad im se priključi fenomenalna Ana za bubnjevima, ta snaga i žestina se samo pojačavaju. Nadam se da su organizatori festivala sa Listening Sessiona ispunili svoje obećanje i pogledali nastup Šajzera. Ako jesu, nema druge, trio očekuje evropska turneja.

Objektivno, svi nastupi srpskih bendova su bili među najsvetlijim moMENTima, tako da su se komotno mogli naći na listi TOP koncerata. Kako me ne bi optužili za pristrasnost, u listi koja predstoji neće se naći njihova imena, ali čisto da se zna da im je tamo mesto. Još bih istakao ogromno zajedništvo i međusobnu podršku muzičara koju su pružali jedni drugima tokom sva tri dana. Eto, doživesmo i oživljavanje “četiri S” u Ljubljani.

Pre konačne liste, još malo o ostalim svirkama koje sam posetio. Najpre, razočarenja. Da, bilo je i njih. Trupa Trupa, poljski sastav verovatno najzvučnijeg imena, nije opravdao očekivanja. Prosto, bili su dosadni. Svirka je bila bezvoljna, bez energije, pevač bez harizme i tokom pevanja i između pesama. S druge strane, koliko sam shvatio, imaju opasnog tour menadžera za SAD i Evropu, potpisali su za Sub Pop, pa je i pitanje koliko im je stalo do nastupa na showcase manifestaciji. Zatim, koncert na dan otvaranja uz proklamovanog hedlajnera Kamaala Williamsa, takođe me je ostavio ravnodušnim. Engleski džez predstavnik sa još tri muzičara na sceni nije ostavio upečatljiv utisak. Naprotiv. Verovatno da tako treba, ali mnogo su instrumenti bili posvađani, ni traga nekakvoj harmoniji. Bukvalno, najslabiji nastup benda koji u svom instrumentariju poseduje saksofon.

Kamaal Williams/ foto: Aleš Rosa

Od dobrih i vrlo dobrih koncerata vrednih pomena mogu se izdvojiti Klinika Denisa Kataneca, meni uvek pitki i interesantni, u najboljem smislu reči “uvrnuta” predstava Tene Rak i njenog alter ega ŠećeЯ, Molchat Doma, sa treš estetikom i elektronikom njuvejva iz osamdesetih godina prošlog veka (sigurno najposećeniji koncert na MENTu), Rush to Relax, jedan čovek na gitari sa prethodno isproduciranim semplovima, još jedan ruski predstavnik u vidu sastava Wooden Whales, u kome nas je očarao svilenkasti glas blede Svetlane koja je nosila svetlu haljinicu i cvetni venac u kosi, te istanbulski trio Lalalar, koji na vrlo zanimljiv način miksuje psihodelični rok, elektroniku i tradicionalne turske ritmove, odnosno Neighbours Burning Neighbours, holandski kvartet čiji noise rock i rušilački svirački potencijal dobro deluje dok se ne uključe piskavi vokali dve devojke u bendu.

Zbog preklapanja termina propustio sam nastupe francuskog sastava Slift (za koji čujem da su svi otkinuli), te hrvatskog predstavnika nemanja (očekujem ih krajem meseca kod nas), zbog nemogućnosti ulaska u saltu izvisio sam za ШТАДТ, dok je svirka austrijskog benda, Petrol Girls, kasnila, da bi se potom predugo naštimavali, pa kako nisam došao da slušam sound check, otišao sam dalje.

… što nas konačno dovodi do okosnice ovog članka, a to je…

TOP 6 KONCERATA 6. MENTA

  1. Bratři

Blizanački duo iz Češke isporučio nam je ludačku tehno žurku. Jiří i Ondřej Veselý na fantastičan način spajaju vintage synth ritam i elektronske beatove sa zvukom živog bubnja čineći da prisutna masa od starta do kraja nastupa ne prestaje da igra. Drže tempo na visokom nivou, vrlo umešno grade tenziju, nakon čega obično usledi klimaks kojim dodatno zapale Channel Zero. Neka organizatori somborskog Terminala porazmisle o dovođenju ove braće na njihov festival u Cafe de Sol. Ne mogu da se otmem utisku da bi se odlično uklopili u famozni after program.

Bratři/ foto: Matjaž Rušt

  1. Black Country, New Road

Sedmočlana britanska četa naoružana obimnim instrumentarijem koji, između ostalog uključuje, violinu, sintisajzer i saksofon, predstavila je svoju mešavinu post-punka, hardcora i math-rocka sa iščašenim free-jazz deonicama, u kojima je dominirao Lewis na saksu. Dugotrajne numere, često praćene kreštavim spoken word pasažima (koji bi se mogli redukovati) stvaraju atmosferu koja se kreće od ledenog patosa do uzavrele, vrtoglave ekstaze. Kompletna ova fuzija zvukova deluje zaista sjajno.

  1. Dakh Daughters

Dakh Daughters je, zapravo, skupina šest profesionalnih glumica iz Ukrajine, te se njihov nastup ne može okarakterisati kao koncert, već jedan teatarsko-kabaretski performans. Svaka od članica ove trupe, iz pesme u pesmu, smenjivala se na različitim instrumentima, pritom recitujući, glumeći i pevajući na francuskom, engleskom, nemačkom i maternjem jeziku. U pozadini su se, isto tako, smenjivale atraktivne animacije, što je doprinelo potpunom užitku. Nastup dostojan otvaranja jedne ovakve manifestacije koji je totalno zasenio Kamaala i njegov trio. Eto, predlog za organizatore novosadskog Festivala uličnih svirača da bace pogled na ove dame.

  1. Cheap House

Džezerska rejv žurka u izvedbi kvarteta iz Strazbura. Momci odeveni kao da su upravo krenuli na fudbalsku utakmicu, gaje taj trenerka stil, a praše kao da je sudnji dan. Bubnjar je imao svoj solo show, klavijaturista i basista su kvalitetno odradili svoj deo posla, ali i ovde je saksofonista odneo sve simpatije. Za razliku od free džez elemenata kod gorepomenute britanske mladeži, ovde je saksofon idealno pristajao uz ostale instrumente stapajući se u dance melodije koje su dočaravale ambijent tehno kluba premda je svirka održana u ljubljanskom gradu. Najrasplesaniji nastup čitavog festivala.

Cheap House/ foto: Kaja Brezočnik

  1. Skinny Pelembe

Nakon razočaravajuće svirke poljskog sastava Trupa Trupa, na sceni Hribarjeve dvorane pojavio se gitarista i kantautor Skinny Pelembe. Šarmantna kombinacija soula i folka, rok psihodelije i dream popa suptilno i nenametljivo, ali u isto vreme, vrlo snažno, sasvim lako se podvukla pod kožu. Interpretacija „žgoljavka“ bila je izuzetno emotivna, glas evocira njegovo južnoafričko poreklo, dok su blondina u kombinezonu za klavijaturama i bubnjarka nonšalantne frizure savršeno pratili vokalne i gitarske eskapade svog frontmena. Najelegantniji nastup kompletnog MENTa.

  1. Decibelles

Netom pre odlaska u Ljubljanu, u intervjuu sa bubnjarom francuskog benda Last Train, preporučeno mi je da poslušam sastav Decibelles. Posle odgledane rasturačine u klubu Gromka, ne preostaje mi ništa drugo nego da se zahvalim Antoanu na ovom tipu.

Dakle, u pitanju je garažni pank-rok trio. Gitaristkinja koja pokretima na bini isteruje đavola asocirajući na Vlastelicu, basista koji sa onim naočarima podseća na radnika biblioteke, ali žestoko praši i harizmatična bubnjarka koja neguje lokica frizuru i preuzima veći deo vokalnih dužnosti, naprosto su oduvali sve prisutne. Mahnito, besno, agresivno, brutalno – ovo su reči koje najbolje opisuju njihovu svirku. Već samim furioznim otvaranjem nagovestili su u kom smeru će se svirka odvijati, tokom koncerta intezitet se nije spuštao ni za mrvicu, da bi do kraja tročlana posada iz Liona, poput Alena Prosta, trijumfalno finiširala ovaj ludački show. Bez svake sumnje, najbolji nastup na ovogodišnjem MENTu.

Decibelles/ foto: Matjaž Rušt

*naslovna fotografija: Katja Goljat

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: