Da li imate preko 18 godina?

Luka Debarg: od supermarketa do velikih koncertnih dvorana

Mladi i veoma uspešni pijanista nastupiće u Beogradu, na Kolarcu, 31. oktobra ove godine. Prenosimo vam priču o Luki Debargu, i priču koju je sa nama podelio.

Autor:
0
0

„Svaka nota u partituri je podjednako važna – ima određen značaj i ulogu unutar kompozitorove ideje koju pijanista treba da realizuje. Važno je da umetnik oživi svaku notu, da razume sve segmente jedne kompozicije, jer u suprotnom ni celina neće imati smisla“. Ovo su reči jednog od najistaknutijih pijanista mlađe generacije, Luke Debarga koji će u sredu, 31. oktobra prvi put nastupiti u Beogradu, na sceni Kolarčeve zadužbine. Pijanista zrele umetničke ličnosti i izgrađenih stavova, u dvadesetosmoj godini odaje utisak nekadašnjeg vunderkinda koji je do vrhunskog majstorstva i uspešne karijere svetskih razmera stigao kontinuiranim i posvećenim radom od detinjstva. Ali nije bilo tako. Umetnička bajka Luke Debarga je sasvim drugačija – s jedne strane po mnogo čemu samouk, on je potpuno sam upijao duh modernog vremena, ugrađujući ga u svoje stavove i iskazujući ih kao autentični umetnik 21. veka. S druge strane, njegov životni put bio je pun neizvesnosti, stranputica i obrta koji su ga, kao prema nekom sigurnom scenariju, ipak odveli do ohrabrujućeg Happy end-a. U slučaju ovog umetnika, bio je to nesvakidašnji put od supermarketa do najvećih svetskih scena. Ovo je priča o Luki Debargu.

Luka Debarg je odrastao u Francuskoj, u gradu Kompjenju udaljenom sat vremena vožnje od Pariza. U njegovoj porodici nije bilo muzičara pa prvi ozbiljniji susret sa muzikom Luka doživljava u devetoj godini otkrivajući stare albume klasične muzike u svom domu. U svet muzike zakoračio je samovoljno i samostalno – učio je da čita note, prepisivao partiture, preslušavao albume. Netipično za decu tog uzrasta, sa jedanaest godina Luka Debarg upisuje Konzervatorijum Kompjenj i započinje formalno muzičko obrazovanje.

“Sećam se trenutka kada sam ušao u učionicu”, seća se Debarg. “Poneo sam sa sobom partiture Šopenovog Skerca, Listovog Mefisto valcerai još mnogo nota. Pokazao sam ih profesorki, čak sam i odsvirao nešto od tih dela, koliko sam uspeo sam da naučim. Uprkos mom trudu, izvođenja nisu bila baš čista, zapravo to je bio totalni haos. Ali bilo je to nešto posebno – osećala se moja ljubav prema muzici, želja da naučim više i posvetim se klaviru.“

I bio je posvećen, ali samo četiri godine. U srednjoj školi pridružuje se rok bendu i to kao bas gitarista, a u periodu između 16. i 19. godine, koji se inače smatra ključnim za razvoj svakog pijaniste, Debarg retko da i prilazi klaviru. Umesto muziku, studira književnost a izdržava se radeći u supermarketu. Iako je u tom trenutku bilo nemoguće zamisliti ga na scenama najvećih koncertnih dvorana, neukrotivi umetnik u dvadesetoj godini donosi odluku koja menja njegov život iz korena.

„U to vreme sam raskinuo sa devojkom i generalno, to je bio jako loš period za mene. Nisam znao šta ću sa sobom, sa životom, u kom smeru da nastavim jer sam još uvek bio na studijama književnosti, međutim razne okolnosti vraćale su me klaviru. Dobijao sam pozive da sviram na različitim događajima, da držim privatne koncerte, recimo – da učestvujem na koncertu povodom obeležavanja Listove godišnjice. To su bile okolnosti koje su me navele na razmišljanje ne samo o tome da se vratim klaviru, već i da mu se u potpunosti posvetim. Od 2010. godine ponovo sam počeo da pohađam časove klavira, a ključan momenat bio je kada sam upoznao Renu Šereševskaju. Zahvaljujući njoj, za svega nekoliko meseci upisao sam nacionalnu akademiju i odmah smo počeli odzbiljan rad, a kako je moj napredak bio brz – krenuli smo i sa pripremama za pijanistička takmičenja. Zapravo, kada razmislim, ja sam oduvek bio u muizici, ali joj do tog trenutka nisam zaista bio posvećen.“

Ključni trenutak u karijeri mladog Luke Debarga bilo je učešće na prestižnom konkursu „Čajkovski“ u Moskvi 2015. godine kada je izvanrednim izvođenjima privukao pažnju ne samo žirija nego i čitave internacionalne javnosti. Uz osvojeno čevrto mesto, članovi Asocijacije muzičkih kritičara Moskve dodelili su mu i specijalnu nagradu praćenu obrazloženjem da je reč o izuzetnom talentu koji poseduje umetničku viziju i kreativnu slobodu.

„Rad na nekom delu pre svega podrazumeva razumevanje kompozitorove ideje. Dve uobičajene zablude u pijanizmu su svirati što jače i brže, kao i da je umetnik slobodan da sa delom radi šta želi. To je potpuno pogrešan pristup. Jedini način da se dobro izvede neko delo je da se pijanista dobro zagleda u partituru i da analizira notni zapis u kome je kompozitor sve rekao.“

Nakon velikog uspeha u Moskvi, usledili su brojni angažmani i pozivi za gostovanja na uglednim svetskim scenama – u Velikoj dvorani Moskovskog konzervatorijuma, Koncertnoj dvorani „Čajkovski“ u Moskvi, Marijinski teatru, u Sankt Peterburškoj Filharmoniji, na Konzervatorijumu u Milanu, u Njujorškom Karnegi Holu i drugim. Do sada je ostvario saradnje sa čuvenim dirigentima poput Valerija Gergijeva, Mihaila Pletnjeva, Andreja Borejka. Kao ekskluzivni umetnik renomirane diskografske kuće Soni klasikalsnimio je tri izuzetno hvaljena albuma, a dobitnik je i nagrade Ehoza 2017. godinu, za snimke Šuberta i Šimanovskog.

Od dečaka zadivljenog lepotom muzike sa starih albuma, preko srednjoškolca rokera, studenta književnosti i prodavca u supermarketu, do umetnika koji konačno otkriva svoju ljubav, strast i životni put. Srećan kraj ili zapravo tek početak jedne bajke? Izvesno je da ćemo od Luke Debarga u budućnosti još mnogo toga moći da očekujemo.

Luka Debarg prvi put će nastupiti u Beogradu 31. oktobra solističkim koncertom u Kolarčevoj zadužbini na kojem će izvesti dela Šopena, Baha i Betovena. Karte su u prodaji na biletarnici Kolarca.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: