Da li imate preko 18 godina?

Južni vetar – najveći jugoslovenski bend

Uragan Katrina ili vetar promene

Najveća prevara bradatih akrepa? Crna rupa srbske duhovnosti? Ili pak preteča Neptunes-a, ideološki praotac Rika Rubina? Ili da se manemo filozofskog masturbiranja i priznamo i sebi i drugima, javno, naglas, da je u pitanju jednostavno odlična muzika!

Duša nas boli što o ovoj temi i dalje ne možemo civilizovano da popričamo a da ne balansiramo na tankoj žici sa koje se nikada jasno ne vidi da li se sprdamo, ili jednostavno volimo da kontriramo kontre radi. U suprotnom bismo mogli da promišljamo kakav uticaj je zaista ostvario zvuk Južnog vetra kao i ko je sve uticao da on bude baš takav. Retko koji fenomen na folk sceni na tako transparentan način pokazuje koliko je besmislen kultur-rasizam koji postoji među pripadnicima elita (svih do sada postojećih). Nigde kao kod Južnog vetra se ne javljaju te neke muzičko-društvene sinapse koje prkose zdravom razumu. 6-degrees of Kevin Bacon bi u ovom slučaju bio maksimalno 2-degrees of Mile Bas. Ako je neko još i mogao kao egzibicionizam da prihvati Vladu Divljana i (tamo nekog arhaičnog “naturščika”) Jahiju Gračanlića mislim da ni najliberalniji umovi neće napraviti vezu između Sinana Sakića i Pop mašine.

Sve je počelo početkom 1980ih. Šaban Šaulić je, realno, snimio 85% svojih hitova, Miroslav Ilić, što se nas tiče, iza sebe već ima sve što je vredno pomena, Minimaks je možda tek upoznao Fahretu Jahić, a Svetlana Veličković popunjava đačke spomenare.

Kvaka je prošao zenit svog stvaralaštva, a kolosi bosanske muzike pokušavaju da skapiraju koji je fazon sa tom novokomponovanom muzikom (uglavnom sa osrednjim uspehom). U isto vreme počinju Idoli, Kineski zid, Videosex, Disciplina, Oliver Mandić, Boban Petrović i mnogi drugi.

Umro je drug Tito. Trenutak je kao stvoren za revolucionarne promene.

Ovde negde počinje i priča o Južnom vetru. Iako je kod najšire publike uglavnom prepoznat kroz lica i glasove pevača, alfa i omega ovog muzičkog sastava bio je i ostao legendarni Mile Ilić – Mile Bas. Krajem sedamdesetih ovaj talentovani muzičar dolazi iz Leskovca u Beograd, sa već ozbiljnim kafanskim stažom tokom kojeg je ispekao zanat i stekao reputaciju. Ubrzo postaje član tada vrlo popularnog ansambla Ace Stepića u kojem između ostalih upoznaje i Savu Bojića (ex Pop Mašina) sa kojim će zajedno uplivati u novu avanturu.

Osim toga što je prepoznat kao vrhunski instrumentalista i studijski muzičar, Mile Bas se pokazao i kao veoma talentovan autor. Paralelno sa radom u već pomenutom ansamblu Ace Stepića osniva i spin-off bend po imenu “Košutnjak” iz koga će nastati najznačajnija jugoslovenska grupa svih vremena (ne, ne…ne Disciplina kičme) – Južni Vetar.

Prvi singl pod novonastalom firmom snima upravo Mile, ali bez većeg uspeha. I poput Murinja koji je svoj fudbalski potencijal ostvario tek kada se preselio na klupu, tako je i Mile svoje najveće domete ostvario sa pozicije iza miks pulta koji se nalazio u njegovom beogradskom studiju situiranom u ulici Idire Radi…ovaj Gandi br.2.

Kao i svaki iskusni strateg Mile je svoj “stručni štab” pojačao nekim od najzvučnijih imena sa narodnjačke ali i pop i rock scene. Pomenimo samo neka: Boki Milošević, Aca Šišić, Dragan Stojković-Bosanac, Josip Boček (of Korni grupa fame) i mnogi drugi, ali je ipak dolazak Perice Zdravkovića označio početak najsjajnijeg perioda u istoriji grupe – kompletiran je triling asova Mile-Sava-Perica koji će sledećih desetak godina harati top listama bivše Juge. (matori, postojalo je nešto i pre Futa-Zlaja-Marina trija)

Već taj prvi singl Ansambla Južni vetar nagoveštava u kom pravcu će se stvar kretati. Južnjački ritam i tu i tamo nagoveštaj onoga što ćemo u mnogo radikalnijoj meri videti koju godinu kasnije (buzuki, muško horsko pevanje,…).

A onda dolazi 82. godina i prvi Sinanov album Miko druže moj.

Da je 1982. postojao Twitter imamo preskordiciju da bi eksplodirao.

Čega tu sve nema, majko božija… Pre svega tu je anđeoski glas Sinana Sakića, koji u mnogo čemu definiše ceo žanr. Sinanu je ovo bila 2. ili 3. ploča i fascinantno je koliko je produkcija Južnog vetra od njega napravila biće polubožanskog karaktera. Pre toga sarađivao je sa “konvencionalnim” autorima i tih nekoliko pesama su nešto što bi mogao da otpeva bilo ko od pevača B lige iz bilo koje diskografske kuće. Nema tu ni najmanje egzotike, ne vidi se ni izdaleka nikakav Sai baba, niti bilo šta slično. Kod Juve-a međutim muzički ima svega, tu je sevdah dostojan Himza Polovine, zatim sjajna obrada Janičara koja nam je oduvek više prijala od pomalo uštogljene Cunetove verzije. Dok Sinan peva čini nam se da janičar lično peva o ponovnom susretu sa majkom i ta egzistencijalna drama se bez posrednika odigrava pred nama. Osim istoimene pesme u Ako nemaš srca idi bukvalno kao da će svakog trena da se pojavi Um Kaltum… a onda harmonika koja ne bi posramila ni jednog Jovicu Petkovića (ne znaš ko je Jovica Petković??? Get a life!).

Nije sve, međutim išlo baš glatko. Nakon prodatih 2000 kaseta stvar je kanda malo zapela, sve dok izvesna firma iz Tuzle nije naručila 5000 primeraka nakon čega se cela priča zahuktala. Skoro 100 hiljada prodatih kaseta kasnije svima je bilo jasno da revolucija narodne muzike može da počne.

Od tog trenutka počinje zlatni vek Južnog vetra i traje sve do kraha zemlje i tržišta početkom zlokobnih 90ih. Iako su članovi benda bili Srbi iz Srbije, većina pevača dolazila je iz Bosne (iz sva 3 naroda) tako da su današnjim rečnikom imali veliki reach. Na tekstualnom planu stvar je stajala dosta mršavije najviše iz razloga što za razliku od muzike nije dolazila od istog autorskog tima već je maltene svaki pevač outsource-ovao svoje albume. Kao kod Miroslava i Šabana pre njih ovde sve manje ima stada, pomeljara, rogozi, plašćenja a mnogo se više čuprica vrti oko opštih mesta kao što su #boem #crvenovino #prevara #ljubavizdaleka #secanjenanju/njega #izdaja #rat #brat. Tu i tamo se stidljivo koketira sa klasnom borbom (bogate devojke i siromašni momci) i kockom (Mile Kitić je izgleda bio dosta blizak tim krugovima) a sve je uglavnom natopljeno alkoholom. Eno ga pun Youtube komentara u kojem se “kunu” Šemsa, Sinan, Mile zbog izgubljenih jetri, bubrega i nepoloženih ispita. (“…ja zbog ove pesme nemam fasadu na kući.”)

I dok je tekstualni deo ispoštovao standarde esnafa, muzička linija je bila daleko ispred svog vremena. Ludački miks rock gitare, ritam mašina, sintova i neizbežne harmonike koji do tada nije postojao u narodnoj muzici, eklektički miks inostranih uticaja… Ovde bi trebalo istaći jedan autentični autorski izraz i iskonski talenat za stvaranje muzike kao i nekoliko paradoksa koji u svom sudaru daju taj prepoznatljivi Juve zvuk – osim pomenutih spojeva simfo-roka i narodnjaka, ritam mašina i Osmanskog carstva tu je i ta pomalo čudna DIY produkcija, tako svojstvena ekipi iz Indire Gandi 2. Naime te ploče, iako prodavane u stotinama hiljada primeraka, uvek zvuče kao totalni andergraund u poređenju sa albumima drugih kolega sa estrade. Kada svemu pridodamo i video sekciju i departman za grafički dizajn dobija se jedna zaokružena slika o tom neverovatnom spoju amaterizma i profesionalizma. Ni na jednom polju svog delovanja JV se nije bavio šminkom i ulepšavanjem stvarnosti – čini se da im je bilo najbitinije da svoje ideje što brže i što iskrenije prenesu publici.

Rastuća popularnost vrlo brzo uvela ih je u hiperprodukciju koja je za današnje pojmove hiperbolična. Svaki album pevača prve petorke prodavao se u tiražu od preko pola miliona primeraka a svaki od pevača je izbacivao najmanje jedan album godišnje. Kontrola kvaliteta naravno nije mogla da bude baš besprekorna ali je svaki album imao makar jednu pesmu koja je ostala zabeležena kao antologijska. Sa druge strane bilo je i neverovatno uspešnih perioda, poput onog iz 1985/86 kada su gotovo svi pevači izbacili vrhunske albume (Sinan čak dva!) sa kojih su ostali hitovi za sva vremena.

Iako je odnos sa publikom bio kao iz snova, kerberi iz kulturnih SIZ-ova i drugi čuvari časti kategorisali su ovu produkciju kao šund što je onemogućavalo konvencionalno reklamiranje ali je čini nam se kao nuspojavu imalo ukidanje distance između publike i autora (ovo se u mnogome tokom vremena izmenilo tako da su Dragana Mirković i Mile Kitić postali ne samo punopravni članovi showbiz sveta već su se dobrano povezali za predstavnicima “vrhunske” kulture). Sinan je najduže bio na tom outcast sranju. Zanimljivo je spomenuti i da je, i pored neverovatne popularnosti i stalnih zahteva publike, Južni Vetar održao samo jednu vrlo kratku koncertnu turneju 1986.

Početak rata označio je kraj ove muzičke epopeje. U vremenu u kojem su niske strasti preplavile zemlju nije bilo mesta za ljubav koju su Mile, Sava, Perica i pevači štedro delili sa publikom. Svi pomenuti akteri aktivni su do dana današnjeg ali realno svi zajedno stoje u senci monumentalnog spomenika koji su sami isklesali 80ih godina.

U toku ovih nepunih 10 godina 5 pevača ostavilo je najdublji trag, predstavljamo vam prvu petorku:

mile-600

Najveći zavodnik ne donosi bog zna šta egozitično svojom pojavom. Stasom i glasom mogao bi umesto njega da bude Marinko Rokvić, Marinko Madžgalj ili neko treći. Muzički JuVe ovde ide na sigurno. Moderni pop aranžman bez preterane egzotike. Možda mu je od svega najjači segment bio fashion. Brdo naramenica, Dick Tracy mantila, Miami Vice, Pino Silvestre, ceo fazon.

Ipak, mora se priznati da je, od pevača iz prve petorke, “Bono Vox” domaće estrade uz Sinana ostvario najzapaženiju karijeru mada njegovo kasnije koketiranje sa novim trendovima nije uvek nailazilo na odobravanje pravovernih JV fanova.

https://www.youtube.com/watch?v=aX4DY8ERlHo

(ludački synth line kao inspiracija Bajagi za megahit Montenegro?)

Mile Top 10:

  1. Žena i mačka
  2. Vuk samotnjak
  3. Gubitnik
  4. Kockar
  5. Kad, tad
  6. Mogao sam biti car
  7. Čaša ljubavi
  8. Stavi karte na sto
  9. Ja necu ljepšu
  10. Hej živote, hej sudbino

kemal-600

Kemo je i pre Južnog vetra imao pristojnu karijeru, ali je tek tokom ove saradnje etablirao sebe kao mega zvezdu. Izgradio je imidž produhovljenog bosanskog gazije koji za razliku od Mileta dolazi iz neke otmene bošnjačke familije (utisak je u potpunosti subjektivan) te je svesno gajio određenu dozu orijentalne mistike pevajući kao hodža. I dok su daleko najpoznatije kompozicije poput Oženi me babo i Rekla si mi da ne voliš zimu izdvajamo apsolutno neprevaziđenu numeru Čiji svatovi noćas pevaju. Potpuno futurističku jungle/dubstep himnu koja najvaljuje toliko toga (Die Antwoord, Šefćet i Ćita,…)

https://www.youtube.com/watch?v=LwK2zuLHdnA

Kemal Top 5:

  1. Cvetaju lipe
  2. Okreće se kolo sreće
  3. Rekla si mi da ne voliš zimu
  4. Oženi me babo moj
  5. Čiji svatovi noćas pevaju

Semsa-600

Šemsa ima taj polarizujući glas koji ne dozvoljava kompromis. U njenim pesmama ima najviše španske gitare, bengalskih sint bravura, WHAM-astičnog zaslađenog popa koji bi lako mogli da nađemo kod Zane, Kerbera ili Spandau baleta ali njen hrapavi-ama-baršunasti vokal uvek nedvosmileno postavi fabulu u kafanu. Za mnoge je ovo nažalost nepremostiva prepreka jer je vokal previše “seljački”.

Šemsa takođe ima tu drčnost koja imponuje, ona je žena, ljubavnica, keva, čak i izgleda kao treba iz komšiluka ili kasirka iz lokalne Pekabete, ali u svim tim ulogama prepoznajemo snažnu matrijarhalnu figuru (kapiraš, Matrijaršija tebreks). Dok je Gaga za ciljnu grupu imala mlađe adolescente, Šemsa se nesumnjivo obraća polno i mentalno zrelijoj publici, onima koji su spoznali čemer nesrećne ljubavi.
Svako me proleće na tebe seti – sve je tu: zarazni ritam, sintetizovana duvačka linija, pastorala…

https://www.youtube.com/watch?v=8ToM9TKmI4Q

Shemsah top 10:

  1. Svako me proleće na tebe seti
  2. Pristajem na sve
  3. Prođi samnom ispod duge
  4. 7000 Suza
  5. Zar za mene nema sreće
  6. Javi se oteraj tugu (Riblja Čorba tribjut)
  7. Šta znači ljubav bez tebe
  8. Izdali me prijatelji
  9. Srce nije mramor kamen
  10. Bacio si čašu

dragana-600

O Dragani se već dosta zna. Dugačak put od Kasidola do Belvederea preko Milice Tomić i Danijela Đokića započela je kao devojčica, po svojoj ispovesti, potpuno nezainteresovana za narodnu muziku (ovo je malo čudno obzirom da je već sa 16 godina izdala prvi album, malo je reći, arhi narodnjačke orijentacije, tako da se verovatno misli na neku najraniju mladost). Da li po istom životnom scenariju kao Mile Bas tek Dragana na nagovor nekih “dobronamernih” saradnika započinje folk karijeru kao devojčurak sa 2 albuma (saradnja sa Noletom-Ustaj-sine-majka-zove-Uroševićem). Iako je već tada prodala brdo ploča sa ova dva albuma nema ni jedne pesme koja je “preživela” test vremena – da li se iko seća pesme i genijalnog videa Hej mladiću baš si šik?. Nakon nesporazuma sa Novicom raskida saradnju i započinje muzički ortakluk sa Miletom Basom. JV nepogrešivo profajlira Draganu kao autora koji transcendira muzičke pravce i opredeljuje se za više pop-rock aranžmane. Remek delo LP Spasi me samoće umesto dobroćudne šiparice i infantilnih tekstova donosi ajlajner, minival, ozbiljne egzistencijalne dileme koje i Dragana sada sve bolje može da iznese. Transformacija je u potpunosti uspela. Sledećih 5-6 godina Dragana će bukvalno dominirati scenom i tek će meteorski uspon Cece Raznatović označiti smenu na tronu. Ceca se, videćemo, daleko bolje snašla u ratnom glibu 90ih. Da li zbog svog afiniteta iz rane mladosti tek Dragana je lagano sebi oblikovala sopstvenu formu pop-a koji je tek u nano tragovima sadržavao folk. Biće tu mesta i za Beat street i za braću Đogani, Divlji kesten, Slatko od snova… Nakon razlaza sa Draganom JV se vratio na mesto zločina i pokušao da ponovi isti recept sa jođ jednim devojčurkom iz Kasidola, ali mislimo da samo hard core fanovi znaju više od jedne numere Anice Milenković.

Pa ipak ako nešto treba da istaknemo, biće svakako iz zlatnog perioda Južnog vetra.

Milo moje – ovo je groove koji su Futa i Zlaja imali u vidu kada su Cecu nekoliko godina kasnije prestrojili sa folk na usku prugu pop koloseka

https://www.youtube.com/watch?v=H3hdbWQoFCA

Gaga Top 10:

  1. Milo moje
  2. Kad bi znao kako čeznem
  3. Ruže cvetaju samo u pesmama
  4. Oprosti što ti smetam
  5. Oprosti mi
  6. Pusti da verujem
  7. Spasi me samoće
  8. Ne veruj im srećo
  9. Šta ćemo biti
  10. Jeleni košute ljube

sinan-600

I na kraju božiji poslanik na zemlji. Vidite, ne postoji za džabe ona krilatica – Bog na nebu, Sinan na zemlji. Čovek sa sintisajzerom u grlu, ali analognim ništa ova digitalna sranja, kojim je otpevao neke od najvećih hitova 80ih. Sa benevolentnim izrazom jednog Dev Pathel-a Sinan sam prolazi kroz Ramajane i Mahabharate svog života. Nema kod njega Miletove žovijalnosti, Kemalove tradicije, Šemsine drčnosti ili Draganine ambicioznosti. Sinan je satkan od patnje i emocije. Ako se nekom može prišiti otrcana fraza da živi svoju muziku Sinan nam prvi pada napamet. Njegove interpretacije su uvek ubedljive i veoma emotivne – stiče se utisak kako je sve stihove lično doživeo i preživeo. Večito stidljiv, zanesen i skroman više je nalik Kebri nego Šabanu Bajramoviću . Za razliku od svojih kolega iz benda koji su se isprofilisali kao šarmeri i opasni švaleri, Sinan je još od ’81 uplovio u bračne vode, a kakva je to ljubav u pitanju, možda najbolje ilustruje jedino žensko ime koje se spominje u njegovim pesmama – Sabina (ok znamo da ste čuli za Zoko, moja Zoko, ali to je samo izuzetak koji potvrđuje pravilo). Sve što manjka u egzibicionizmu nadoknađuje svojom magnetnom vezom sa publikom. Iako maltene potpuno odsutan iz medija već više od 20 godina čuva svoj mitološki karakter. Jedan od retkih koji bez ikakve reklame može da napuni bilo koji stadionski prostor ali i da se lati mikrofona ako ga ponese atmosfera u kafani. Preslušati bukvalno bilo koju pesmu iz JV kataloga.

Još uvek seća me sve na tebe – koji je ovo biser stadium rock-a!

https://www.youtube.com/watch?v=eMsgqmPx2JI

Sinan top 1000:

  1. Sklonite čaše sa stola
  2. Pokloni poljubac prijatelju starom
  3. Zaljubljen u tebe
  4. Sve je postalo pepeo i dim
  5. Reci sve želje
  6. Nestao je osmeh sreće
  7. Zoko moja, Zoko
  8. Miko druže moj
  9. Ne traži je sine
  10. Janičar
  11. Lagala si
  12. Sabina
  13. Pevaj mi o njoj
  14. Hajdemo dalje moja tugo
  15. Sudbina me na put šalje
  16. sve rođeni, bukvalno sve što je brat Sinan snimio!

Osim ovog drim tima (kapirate, prva petorka – drim tim ;-) ) kroz ovu instituciju je prodefilovala plejada manje ili više uspešnih pevača – pomenimo samo neke: Jašar Ahmedovski, Srećko Sušić (kakva je ovo proćerdana karijera…), Indira Radić, Šerif Konjević, Nehru, Luis. Dala je glas i takvim hitovima kao što su: Mađije, Ulica rađa grešnike, Rođeni u pravo vreme (himna jedne generacije), Zbog tebe, Rastasmo se k’o dve reke

I za kraj s obzirom na to da ima dosta stručnjaka koji temi vole da pristupe hladno, bezmudo naučnički, mislimo da je dosta bitno produkciju Južnog vetra staviti u kontekst svetske muzičke scene ne bi li na taj način izbegli jalove rasprave o tome da li je ova muzika kriva što smo danas siromašni, ružni i zli ili su pak oni koji to misle zavidni malograđani i čorice. Mile Bas i ekipa nisu stvarali u vakuumu kao ni niko pre i posle njih i prilično je jednostavno proceniti ko je na koga uticao i da li je u pitanju endemska vrsta šunda. Fenomen World music u tom trenutku još ne postoji ali se u mnogim zemljama (pre svega) Mediterana javljaju muzičari koji modernizuju muzičko nasleđe iz kojeg potiču.

Gitarista kraut rock atrakcije, Holger Czukay 79. objavljuje album Movies i na njemu pesmu Persian love, maestralnu kompoziciju nastalu kao mishmash samplova sa nekog arapskog radio Plićaka i svojih gitarskih partija. Verujem da je i Mile ovo slušao i uživao koliko i mi.

Sezen Aksu u Turskoj postaje legenda i svoju karijeru gradi na sličnom miksu turskih etno motiva debelo zašećerenih savremenim pop aranžmanima (čak i više nego kod nas).

Grčki laiko (izrastao iz rebetika) predstavlja muzički uzor par ekselans ali je šteta sto od braće Grka nismo preuzeli i malo više literarne avangarde. Naime rebetiko je nastao početkom 2. svetskog rata i bio je prevashodno glas potlačenih slojeva u kojem su pevali najviše o sitnom kriminalu kao i uživanju lakih droga i kocki. Mislim da je Južnom vetru falilo malo više, građanske neposlušnosti u tom smislu. Materijala je sigurno bilo na pretek. Malo južnije rađao se Rai pokret koji je danas iznedrio planetarno poznate izvođače kao što su Khaled, Cheb Mami (ovo ipak nekoliko godina kasnije). Gej ikona, i generalno mega car, Dalida je u to vreme snimila nekoliko egipatskih “turbo folk” hitova koji su osvajali top liste u zemljama od Holadnije do Izraela. Stidljivo se pomalja Ofra Haza a u Rumuniji zri ceo manele pokret koji je i dan danas hot u evropskim intelektuanim krugovima i tek 10ak godina Ry Cooder otkriva Buena Vistu. Dakle ako trezveno sagledamo JuVe je hrabro pratio trendove i u mnogo čemu bio ispred svog vremena.

Nije ni čudo stoga da danas tribjut Južnom vetrom uglavnom dolazi od strane avangardnih krugova našeg društva. Đus i Mile Kitić su poodavno braćale koji zajedno gostuju kod Lee Kiš, a po svemu sudeći uskoro će im se tamo pridružiti i l’enfant terrible domaće hip-hop/trap scene Mimi Mercedez (najava dueta sa Miletom Kitićem i Milanom Stankovićem). Puno ljubavi stiže i od dežurnih pregalaca iz off off sektora (Matrijaršija, Mangulica FM, Bensedin…), anonimnih YouTube heroja, gubitnika tranzicije ali i dalje slabo ili nikako sa pozicija elitne kulture. Tako je to sa autentičnim punkom.

Mile hvala ti za hitove, hvala ti za ljubav, hvala ti hvala za sve ♥

Lajkuj:

Komentari:

  1. pasterizacija says:

    do jaja, do jaja

  2. duci says:

    kapa dole

  3. bege fank says:

    zaboravljen je ovaj nežovijalni dragulj u kitićevih top 10 https://www.youtube.com/watch?v=JZ5esTtwt1s
    kao i to da je begebauns prvo nešto autentično balkansko a naše posle južnog vetra i zama :AAA

    1. ogisa says:

      cvako postovanje… jebi ga dosta smo izostavili da se mladi ne bi poplasili od mnogo gradiva.

  4. V says:

    Ironija između redova ipak ne ugrožava iskrenu fascinaciju. Prvi put vidim da je neko ovako dobro osvijetlio JV fenomen. Izvanredno povezan World music,kraut rok sa ekipom koju je ime “Južni Vetar” dobro sakrio.

    1. ogisa says:

      hvala na lepim recima!

  5. ogisa says:

    Cvaki rispekt za brata Bege Fanka. Slobodno bacite ovde linkove svega sto smo propustili.
    evo od moje strane jedna himna generacije https://www.youtube.com/watch?v=yj0HUVQkQ3M

    1. bege fank says:

      @ogisa uzvraćam uzvraćam ^_^ a tom himnom sam zarazio pa jedno 283682736 ljudi koji su bili premali ’94 da pohvataju, a realno je 1/1 #dobarep i već sam je kombinovao za skit na albumu u mixu sa “super bad” jb (“sometimes i feel so nice, good god – i jump back, i wanna kiss myself” deo)
      inače rispekt i za tekst, mogao je da prođe i onaj momenat iz intervjua koji je moj bivši komšija rale nastić bensedin radio sa miletom basom http://blog.b92.net/text/6337/JUZNI-VETAR—muzika-narodaMile-Bas-intervju/ u kom mile prijavljuje da se loži na ny rap (?!)
      ima pored toga i neki “ozbiljni” jazz časopis koji je krajem 90ih ili početkom 2000ih čini mi se, u nekom tekstu o raznim, za njih “legitimnim” lokalnim izrazima, uvrstio juve kao unikatni svetski muzički izraz zasnovan na povezivanju južnoameričkih ritmova i orijentalnih melodija/harmonija/progresija… to bi trebalo iskopati

    2. Nikola Korać says:

      Trebalo bi spomenuti i ovu numeru iz JuVe kataloga skrojenu po meri Serđa Leonea, a u izvedbi (nimalo slučajno) Šerifa Konjevića https://www.youtube.com/watch?v=DEyVXj0Dmgs

  6. Vule says:

    iako stoji “sve rođeni, bukvalno sve što je brat Sinan snimio!” moram posebno izdvojiti https://www.youtube.com/watch?v=PT1wp8_2HK4

    1. ogisa says:

      … i sljivik mali za rakijuuuu… i kucica na kraju sela

      1. Vule says:

        to ti je ono kad si na pragu burn out sindroma i poželiš šljivik i kućicu…ta pesma ima i zanimljiv ritam, ima neki “pomeren” drugi refren

  7. Igor says:

    Odlican tekst. Verovatno nisam ni sanjao dok sam upijao ove zvuke po fliperanama i vasarima u i oko Svrljiga, da ce me godinama kasnije opijati zvuci Americane, africkih pustinjaha, indijski d’n’b i klasicni americki indie rock. Jebiga, muzika se jednostavno voli-dovoljno je da te potrefi u onu pravu zicu i gotov si :)

  8. pera ždera says:

    Sabina ti dođe na arapskom isto što i Zorica na srpskom… Sabah je zora… Dakle, ostao je veran ženi…

    1. Nikola Korać says:

      Odlična opaska!

  9. mitar says:

    I ova lista prolazi bez Sinanove impresivne Sinoć sretoh prijatelja… čujte to…

    1. ogisa says:

      @mitar uf kakva je to feel-good pesma u slavu bromance-a. aaaaa-aaaaaaaa-aaaaaaaaaaa-aaaaaaaa i nista manje bitno na spotu se vidi kako su ziveli kao jedan.

  10. Rdx Po12 says:

    Jedino je juzni vetar za nas dijapopri preekidao RTS SAT i pocela emisija CVRCAK NA SAT I najbolji voditelj Sale,nema ko nije gledao iz dijaspore,mnogo steta prosla su ta vremena 80 tih godina..!

  11. tomash says:

    Ali kako da izostavite tri Semsine HIMNETINE: Dokle da se kradom sastajemo – nadvremensku pricu o nesrecnoj ljubavi, zatim Sto me pitas kako zivim – kojoj je cak i Zabranjeno Pusenje dalo omaz u pesmi Pitbull svirajuci identican forspil na pocetku i na kraju Kako da ti pomognem – u kojoj je oslikana sva patnja jedne zene kad sretne bivseg momka kom ne ide nikako. To ste morali da ubacite! :)
    Sve ostalo je za svaku pohvalu, dubok naklon i skidanje kape – BRAVO!

    P.S. Hocemo i tekst o Futi i hocu da ga zajedno uradimo (ozbiljno) :)

    1. ogisa says:

      @tomash hvala druze. Da citiram Sinana i Draganu “Svi gresimo”. Nametnuo se nekako taj top10 format ali stoji da je moralo biti mesta i za ove pesme (svakako makar za Sto me pitas). Posalji info redakciji pa cemo da smislimo nesto za Futu i Zlaju, ipak je to period koji sam proziveo 100%

  12. Svaka cast za clanak, odlicno!

  13. djura leskovac says:

    ne mogu da verujem da se setili Dalide :D pravi trasheri nikad ne umiru

    1. ogisa says:

      @Circus istina bro. Vec sam se posuo kofom govana zbog toga. Nema veze evo ga vec 2. put u komentarima. Poz!

  14. Bojan says:

    znači ima nas još!

  15. nidze says:

    za Pulicera !

    1. ogisa says:

      @nidze mozda pre za Paulanera

  16. Ma nemate wi pojma. #BEGEFANK :EEE

  17. Rikson says:

    Predlažem da se snimi film o Južnom vetru. Holivudska produkcija, nešto u fazonu Straight outta compton. Evo na primer Sinana može da glumi Robin Shou.

  18. tribi says:

    Mislim da je besmisleno praviti bilo kakve liste pesama kada su muzički giganti u pitanju, jer se hitovi broje na tone… to je kao kad bi pokušali napraviti top 10 Beatlesa ili Riblje čorbe… ipak, jedna pesma je morala biti spomenuta jer se radi o skoro zvaničnoj himni benda i petorke: https://www.youtube.com/watch?v=LCYnczvuS2M

    1. ogisa says:

      @tribi u pravu si. Ako mene pitas ovo je Rimtutituki pre Rimtutitukija, ali na zalost ni od njega nije bilo vajde. A velicina pesme je cini mi se upravo u tome sto je imala sve preduslove da bude shit. Na vrhuncu snage uklopiti sve te licnosti u jednu koherentnu stvar. Savrseno.

  19. peramitic says:

    respekt za takst…posebno za vezu Sinana i Kebre

  20. Kaneda says:

    Jedna sa početka najboljeg perioda (1984.) a opet živa verzija sa čuvene turneje – teške solaže i masan bas, Miletov zaboravljeni biser (na sintiju Zvonko Demirović, ako me ne vara oko)

      1. Nikola Korać says:

        @kaneda da, da, Zvonko je to. Inace, odlicna stvar- steta sto nema vise JV lajv snimaka…

  21. Bojan says:

    Ne zaboraviti najjaču Šemsinu “heavy” baladu:
    https://www.youtube.com/watch?v=raAILx04tAQ

    1. ogisa says:

      secam se ovog teksta. Jako lepo i iskreno iako se vidi da covek bas i nije u tom fazonu. Hvala!

  22. vazdanesto says:

    Retko fino urađena studija, što me skoro bedači. Bilo bi lepo i osvežavajuće čitati ovakve prikaze nekih manje ispraznih i banalnih fenomena. Zagrcnuh se na poređenje s Rikom Rubinom, pa se samo nametnulo – sigurna sam da bi većina čitalaca (koje pop-kultura iole zanima), uživala u jednom ovakvom napisu. Čak i bez posebnih spisateljskih veština i talenta, bilo bi dovoljno i samo taksativno navesti sva Rubinova ostvarenja i – članak bi bio potpuno fascinantno i neviđeno zanimljivo štivo.
    Izvinjavam se ako sam sad skrenula s teme, to je zato što mi, u najmanju ruku, nije bliska.
    Ono što znam o fenomenu JV jesu fantastično agresivne reklamne JV kampanje (uglavnom sa Šemsom i Draganom Mirković, koliko pamtim), koje su u svako doba treštale “sa oba TV kanala”. S ovom vremenskom distancom, kapiram kako može da se napravi spin, te da faktografski temeljno i duhovito pisanje skrene pažnju sa momenta suštinske glorifikacije fenomena arhioberdžiberaja. Opšte je mesto da se i danas svakojaki polusvet reklamira svuda i na sve načine, pa se u tom smislu nadam nečemu novom – čitanju (ovde, kod vas) ovako zanimljivo napisanih tekstova, samo na neke druge teme (a mislim da sam već videla par interesantnih naslova).

    1. ogisa says:

      Ja se boga mi ne secam a je trestalo sa tv-a, jeste sa nekog radija i u Saboru.

      sve je to muzika. Dzibera ima svuda. Vazna je ljubav.
      sporcki pozdrav

  23. Vuk says:

    Hm,a mozda i najveci mainstream JV-a Ej, otkad sam se rodio?

  24. Bash charshija says:

    Juzni vepar je otprilike kao poredjenje Dimitrija Vojnova i Chaka Norisa, you know waht I mean?

    1. ogisa says:

      udzbenicki primer za pojam “razmena energije”

  25. Juznjak says:

    Nepominjanje Sinanove pesme Nasloni glavu na moje rame (https://www.youtube.com/watch?v=OM3WDNW1GFs) u Top 10 bih okarakterisao kao zlocin protiv covecnosti. Ostalo je za Pulitzer-a.

  26. Sotonov bes says:

    Umro juče Furda, bubnjar na turneji Južnog vetra, uz Zvonka pridruženi član. Tuga.

    Inače, nisu mnogo popularne, ali bih ja dodao Bočekova remek dela Poželi nešto sa Šemsom i Nije sreća u ljepoti, ženo sa Kitićem. Tekst je prva liga, Južni vetar je i otac i majka.

    I Nehruovu Sve je samo san, astral prođekšn.

  27. ogisa says:

    @Sotonov bes RIP za Furdu.
    Ali ovaj Nehru je booomba!

  28. đule says:

    Sve je to rock ‘n roll.i ne zaboravi na n poštare i f šabovića.lepi textovi,nastavi s radom ;)

  29. Momci odličan tekst!!!!! Kao da ste slušali razgovore mene i mog društva pa napravili transkript razgovora. Napravili ste mali propust posto ste zaboravili Bahtijara Brulica koji je 1983 u stvari i definisao buduci zvuk JVa, Sinanov prvi album ipak malo odudara od klasicnog JV formata, vise vuce na neki klasican folk zvuk. ;)

  30. Marko says:

    Sveobuhvatno,profesionalno,stručno,temeljno,precizno,opsežno…napisano i prezentovano.Sve pohvale.Za nekoga ko je muzički obrazovan i akademski građanin sa magistraturom i završena dva fakulteta (apropo ustaljenih predrasuda da samo “neobrazovani (neškolovani) nekulturni i primitivni “seljaci” slušaju/konzumiraju/interesuju se za ovu vrstu muzike) oduvek me je interesovao fenomen i pojam narodne/novokomponovane/folk(“turbo folk”)/pop-folk muzike kako kod nas (region) tako i u zemljama u okruženju (Rumunija, Bugarska, Albanija, Grčka, Turska ali i Izrael i arapski svet) , na opšte zaprepaštenje tzv. “intelektualne elite” koja se užasavala samog pomena ovog sve prisutnog (mainstream) fenomena u pop kulturi kod nas, sa ponajpre licemernim,snishodljivim i trebujući “snobističkim” “argumentima” da je to nešto banalno i trivijalno što ne zavređuje pažnju.Nikada se nisam slagao sa tim stavovima, jer sam i sa emotivnog, ali pre svega sa analizirajuće realno-činjeničnog aspekta spoznao da u ovoj muzici (u pravom smislu te reči) ima mnogo toga kvalitetnog i itekako vrednog pažnje kako u umetničkom (muzičkom) tako i u sociološkom smislu iz koga se može dosta toga protumačiti i analitičkim pristupom doći do ozbiljnih ali pre svega istinskih zaključaka. Bez obzira na aktere i biografije osoba koji su bili prisutni, i koji su prisutni u ovoj vrsti muzike (kompozitore/tekstopisce/aranžere/producente/izvođače), bitan je finalni proizvod vredan pažnje i pomena kao nečega autentičnog i kvalitetnog što se eto desilo (mislim na period bitisanja JV (zlatnog doba)) i domaćih evergreen jugoslovenskih neprevaziđenih hitova uzimajući u obzir sve muzičke žanrove prisutne kod nas (Ex-Yu) i celu muzičku scenu. Još jednom tekst zlata vredan, čestitke autoru! P.S. Jedva čekam i unapred se radujem tekstu o periodu hiperproduktivnog delovanja Futa-Marina-Zlaja-Mili tima (89′-00′).Slično razmišljamo, i ja se bavim raznim temama vezanih za “domaću” muziku i scenu. I da kako da zaboraviš ovaj biser kada je u pitanju vokalno najjača srpska pevačica pop-folka žanra kod nas (ovaj stav sam izneo ne kao fan već kao objektivni posmatrač) https://youtu.be/00IXewJihGU NEPREVAZIĐENO! jedan od komentara ispod pesme koji potpisujem:”…Najljepša pjesma s kojom su svršile “Magične Osamdesete”…1989. sam počeo slušati Draganu i to njen najbolji album “Najlepši par”, ali od svih njenih pjesama ova mi je najbolja…Sve izgleda gotovo savršeno…Glas,kompozicija,tekst,aranžman…Nezaboravni Južni Vetar….” Ako mi na pamet padnu (a siguran sam da hoće) još neki biseri JV, komentarišem.Pozdrav, želim ti što više inspiracije i naravno sve najbolje od srca.

    1. ogisa says:

      Cao Marko, hvala na ovoj iscrpnoj prijavi. Vidi se da smo soul mejts. Drago mi je da si pomenuo siri region bliskog istoka, mislim da je to kljucan terroir za razumevanje mnogih stvari. U tom smislu ovih dana izlazi jedan monster tekst koji se bas time bavi. Nadam se da ces uzivati. Shalom shalom

  31. Sve pohvale i za pratece efekte – animirane gifove logoa , a posebno za pominanje persijske pastirske himne Holger Czukaya ” Persian love ” . to je ozbiljan ekspetski nivo

    jedina zamerka je potpuni izostanak odrednice #ACIDfolk – koja ipak najbolje opisuje ovaj podzanr novokomponovane narodne muzike ovog podneblja

  32. mrklomind says:

    Разоочаран сам што нисте споменули Ивана Кукоља Кукија.

  33. Muzickiobrazovan says:

    Ja mislim da je ipak Mile Kitic bio najbolji u toj eliti a ne Sinan…To je moje mišljenje ovo je sigurno neko pisao ko mnogo voli Sinana, Ali čak i Dragana po meni bolje pjeva od njega :D

  34. AJ says:

    Hvala za tekst i hvala osobi koja mi ga je prosledila.
    Od detinjstva bijem bitke pravdajuci posebnost JuVe-a, sa onima koji za racun “kulturne politike” i slicnih izlizanih sintagmi, a ustvari u sopstvenom ideoloskom ropstvu i dugu “gradskom” duhu, nisu uspeli da ovaj fenomen proprate striktno muzicki i da shvate koliko je izraz bas pomenute petorke bio autentican, posebno u odnosu na kasnije faze kada su prodali Diskos i krenuli u dodvoravanja, ovaj put pravim gradskim seljacima. Kako je bezanija krenula, tako je naisla Indira, Srecko i ekipa, dok je jedini koji je zaista nastavio pocetnu ideju i zvucao opako bio Luis (par spotova je snimio bas u sumi pored studija u Indire Gandi, delovali su toliko jeftino i prirodno bas kao neki pornic sniman VHS kamerom). Posle je sve bila sarada, pocev od male Anice pa do ne znam ni ja koga, mnogi su nailazili i prolazili, ali je JuVe polaka postajao projekat zreo za balsamovanje.
    Mnogo je toga propusteno u tekstu, kao i Draganini coveri Martike koji su bili deo jedne od nekoliko VHS izdanja njihovih “sabranih dela”.
    Sto se mene tice, nekada me nadahnu kao Miles-ov “Kind Of Blue”, hvala im.
    Za sve one koji se ne stide da oslusnu ovakav andergraund, preporuka je Veseli Romi – Robot kolo.
    Pozdrav
    J.

    1. ogisa says:

      Hvala na iskrenosti J.

  35. Marko says:

    ..bravo ljudi…bravo
    Ali da ne duzim, u pesmi “mi se volimo” i “nek puknu dusmani”, koje su vrh Juznog vetra…nema petorke ljudi.Kemal ne peva u tim pesmama…
    Ali to nije bitno, Kemo je takodje genije sa njegovom ” CVETAJU LIPE”, i ” REKLA SI MI DA NE VOLIS ZIMU”, pa ja nisam srecan covek”..koja je stvarno samoubivalacka…pa ” svet je lep”,pa ” samo neka traje”,pa ” ne pitaj me”, pa ” leptirica” …itd
    A Semsina “TUGO MOJA KOME DA TE PRICAM” je vidim propustena u svim komentarima sto me je zacudilo…ali pored svih hitova , oprasta se , jeli tako..pa “hajdemo sreco vreme je” takodje propustena a i ona nosi svoju orijentalnu mistiku…haha..
    Bravo ljudi..i hvala svima sto i dalje postoji neko ko ima srce i dusu…kratko receno.
    A da , umalo zaboravih…Nismo pomenuli divnog KUKIJA sa njegovom pesmom generacije, “PO SVETU LUTACU SAM”…itd
    Jos jednom..veliki pozdrav i svako dobro svima

  36. Marko says:

    I da dodam.da se ne zaboravi..onaj koji je otpevao “KAD NESTANEM JEDNOG DANA”….
    Jedan je IPCE….Eh da moze da ozivi…
    Cao ljudi….

  37. Marko says:

    Haha…dosla tuga dosla eto..
    “VOLESMOSESAMOJEDNOLETO”

  38. Naj ljubaznije bih zamolio autora teksta da mi se javi ne bi li od njega mogao da dobijem informaciju čime se on to zapravo drogira.
    Šta god da je u pitanju … Hoću i ja :D

    1. ogisa says:

      xanax ponekad

  39. Vlajko says:

    Ne pomenuste Hanku Paldum, Sneki, Mustafu Šabanovića… Po meni, prelomni su bili albumi ‘Časa ljubavi’ 84′ Mileta K. i Sinanov ‘Reci sve želje’ 85′, koji su otvorili vrata široj publici. Od tada, po lokalnim radio stanicama, u okviru ‘želje, čestitke, pozdravi’ emisija, ako se izuzmu pesme o ženidbama i odlasku u vojsku, preko 80% ostalih pesma bilo je od JV, i pored ignorisanja RTB. :)

  40. JV says:

    Autor kao da je malo cecin bot a ne juve fan..
    Ceca se daleko bolje snasla 90-tih???? Ceca 90-tih nije POSTOJALA ! ! !
    Dragana je 90-tih BILA NEPRIKOSNOVENA KRALJICA i niko nije mogao da joj pridje, cak joj ni udaja za Arkana nije pomogla i Lepa brena je bila POPULARNIJA od doticne!
    A sa trona je nije ceca SMAKLA, nego je Dragana napustila Srbiju i otisla u Bec gde se udala i dobila porodicu, i tu je doticna videla sansu. Dragana je UVEK pevala NARODNU zbog cega je mnogi (pogotovo danas) napadaju, a cecu ne gledaju kao 100% narodnjaka, tako da ne razumem opis da je sebi oblikovala sopstvenu formu pop-a koji je tek u nano tragovima sadržavao folk??
    Koliko je Dragana napravila pometnju najbolje govori 2014-ta kad je postavila rekord u beogradskoj areni i ozbiljno uzdrmala celu estradu, pogotovo razbivsi FAMU kako je doticna neprikosnovena.
    Nije pomenuta Sneki,Brzi, Boban Zdravkovic takodje veliki pevac, Mustafa Šabanović, Vid Nedic i naravno Kuki. I mnoge Kemalove pesme nisu pomenute. Nije tacno da je samo Kemal imao pristojnu karijeru, imao je i Mile Kitic!

  41. Taske says:

    A KEMALOVA “GDE SI SADA LEPTIRICE MOJA”?!

  42. Peki says:

    Zaboraviste ovu legendarnu stvar sa poslednjeg albuma Šemse Suljaković sa JV pred raspad orkestra i bivše nam države…
    https://www.youtube.com/watch?v=SmdPYoJ6Tt4

  43. Marko Vidakovic says:

    ЧЕКАЈТЕ А ГОРДАНА? КРАЉИЦА, АНЂЕО? А ГОРДАНУ СТЕ ЗАБОРАВИЛИ?!

  44. Aleva says:

    Muzika koja ce vecno ziveti!Zalosno je sto su se raspali-posvadjali to jes sto ne HARAJU i dalje zajedno sa Miletom…

  45. Leki says:

    To je muzika koja je neponovljiva i koja je obelezila najbolji period u istoriji Jugoslavije.Nikada nece biti vise tih vremena ni ovako kvalitetne muzike.Pesme JV zive i dan danas.

  46. Macak says:

    Vrlo kvalitetan tekst i analiza, takodje i pohvale za graficki dizajn. Cista 10-ka.

  47. Dex says:

    Goca Stojicevic – Nisi znao da me čuvaš…. Sigurno u top 3 Miletove pesme

  48. Tatjana says:

    Propustena pjesma “Dosao sam samo da te vidim”. Kemal Malovcic. Najjaci narodnjak ikada.

  49. Svaka čas najbolji hitovi svih ovih god žalim što tad nisam rodjen tada su se punile tribine stadiona po 100.000 ljudi najmanje najlepse pesme ostaju tu u srcu samo kad bih se vratila ova grupa i te godine gde bi nam bio kraj mogao si svuda da ih slušaš bez staha bilo gde svaka im čast ja volim ove pesme neke su ljubavne neke su tužne neku su tako jedinstvene na svoj način ne retko dolazi do suzama u očima jer su ove pesme pevane iz duše toliko su dobre da će ih pevati generacije i to zlatno doba koje je odavno prošlo i zaboravljeno ali su tu ove pesme koje podsecaju na ta davna vremena veliki pozdrav od mene svaka čast južnom vetru.

Ostavite komentar:

Slični članci: