IVAN IVANOVIĆ JUICE: Priča o uspehu 2
Od najvećeg srpskog MC-ja do estradne i regionalne zvezde
Počeću ovaj tekst jednom reminiscencijom koja je značajna jer mi je poslužila kao neposredan i ubedljiv dokaz da je Juice ostvario ono što mu je i bio cilj u ovom, uslovno rečeno, drugom delu svoje karijere, a to je da privuče šire narodne mase svojoj muzici. Naravno, nisu u pitanju nikakve sentimentalnosti samo jedan meni lično važan trenutak, a opet vrlo indikativan.
Jedne večeri leta 2013. čekao sam sa ekipom da ortak završi smenu u trafici pa da krenemo u grad, i pre nego što smo krenuli zaustavio se auto sa četiri devojke koje su svratile da uzmu pljuge pre nego što krenu na neku žurku, a iz kola je treštala Juice-ova „Ti si moja vila“. Ja sam se oduševio ovim prizorom i dok smo odlazili u pravcu grada, sećam se da sam rekao ortaku: „To je to. Uspeo je“. Naravno, ortak me je zasuo nekim pitanjima posle kojih je cela rasprava izgubila svaki smisao, ali sam ja bio miran jer sam video četiri gradske ribe, kako pre ludnice na nekom splavu ili klubu slušaju Juice-a i to mi je bilo sasvim dovoljno da shvatim da je misija uspela. E taj izlet (ako se on uopšte tako može nazvati) Juice-a u vode zabavne i narodne muzike će biti dobar deo onoga čime ćemo se baviti u ovom drugom delu priče o uspehu.
Pre nego što pređemo na stvar, nadovezao bih se na prethodni tekst i pomenuo Juice-ovu više nego uspešnu promociju „Apetita“ na hip hop festivalu „Svi kao jedan“ 2013. godine, gde je pored 93 FU KRUA nastupila i striptizeta koja je bounce-ovala sa momcima dobar deo nastupa. Nisam bio prisutan na tom nastupu, ali sam siguran da je malo koji srpski MC uprličio ovakav šou svojoj publici. Kao što možete videti na fotkama ispod, real deal. (foto Anenade/My People)




Još jedna stvar koju ne želim da preskočim, a opet ne mislim da je od naročitog značaja za našu priču su Juice-ova gostovanja u različitim reality programima. Juice je 2010. ušao u “Farmu”, da bi upao u različite svađe sa ostalim učesnicima, najviše sa Milošem Bojanićem, ali je bitno pomenuti da je već sledeće godine učešćem u novom reality programu „Dvor“ osvojio šezdeset hiljada evra, što uključuje i nagradu publike i nagradu za najuspešnijeg učesnika. Tu su se gostovanja u takvom tipu programa za Juice-a završila, mada je nastavio da gostuje u različitim emisijama na Televiziji Pink poput emisije „Kraljevi stila“ gde je gostovao sa Jelenom Kostov, kao i u emisiji „Sladak život“ gde mu se pridružio MC Tyson. Juice je zbog ovoga osporavan kao neko željan publiciteta po svaku cenu, mada ja to pored priče o nekoj samopromociji vidim i kao njegovu potrebu da još jednom sruši te barijere, i tako dobijemo priliku da na ružičastoj televiziji pored stalne ekipe vidimo nekog sa novom žvakom. Isto tako mislim da bi Juice ostvario sve što je prethodno zacrtao kada su u pitanju saradnje sa pop i folk zvezdama i da nije učestvovao u ovim programima.
Ali da se vratimo na ono zbog čega smo ovde, a to je muzika. Ovaj period posle „Apetita“ je prilično haotičan, budući da je Juice izbacivao rep i folk singlove, te ostvario saradnje, što sa reperima iz regiona, što sa različitim pop i folk zvezdama i DJ-evima. Pre nego što pređem na tu priču pomenuću dva rep singla koja je Juice izbacio 2013. Prvi je „Firma“ u kojoj se Juice opet razračunava sa hejterima verovatno najbrutalnije do tada, a drugi je „Club banger“ za koji je snimljen spot u striptiz klubu Branke Black Rose „Moulin Rouge“, a gde Juice ispostavlja staru rep „pare iznad kurvi“ filozofiju.
Region i dijaspora
Juice je u ovom periodu ostvario i značajne saradnje sa različitim reperima, uglavnom decom srpskih emigranata iz srednje i zapadne Evrope, ali i reperima iz regiona. Prva saradnja ovog tipa koju je uradio je ona sa Kid Pex-om iz Beča, koja je svojevrstan nastavak pesme koju je uradio sa Ivanom Gavrilovićem „Kako je u Švici“. Što se regiona tiče tu je uradio dve zanimljive saradnje sa hip hop duom iz Sarajeva koji čine Jala i Buba Corelli, i jednu sa MC-jem Vujom iz Prijedora. Najbolje trake je snimio sa MC Arkanom iz Pariza i sa Toni der Assi-jem iz Ciriha koji mu je gostovao na kidalici „Ghetto Kamikazi“ za koju je snimljen sjajan spot u kom Toni i Juice jure bembarom po Beogradu.
Ipak, najbolja saradnja koju je Juice uradio u ovom periodu je za traku „24/7 Hustle“ sa beogradskim MC-jem Tajsonom, a koju smatram za najbrutalniju i najjaču srpsku trep stvar do sada snimljenu. I ovog puta su se momci iz IDJ.Studija potrudili i snimili predrkan spot. #mustsee
Rivijera
Leto 2011. Juice je proveo na crnogorskom primorju i snimio dve odlične letnje klupske pesme, jednu sa Milenom Ćeranić, a drugu sa DJ Šonetom.
Dafina Team
Pre nego što pređemo na Juice-ove saradnje sa srpskim folk ikonama, pozabavićemo se najznačajnijim projektom koji je Juice napravio, a to je osnivanje produkcijskog studija Dafina Team sa Markom Morenom i Draganom Arsenijevićem poznatijim pod imenom Napoleon. Sećate se kultne trake „Dobro došli (na Napoleon veče)“? E, pa to je on. Dafina Tim je izbacio niz fantastičnih singlova što za druge izvođače, što za sopstvene potrebe. Pored toga što su zajedno snimili niz kidalica, Dafina je bitna jer je u Srbiji primenila nove tendencije sa svetske elektro, dens i dab step scene i što su prvi to uradili na kvalitetan način. U tom smislu oni predstavljaju pionire savremene pop muzike u Srbiji. Zajedno su uradili dve odlične pesme. Klupski hit „Ona mrzi ceo svet“ sa Vuk Mobom i neprevaziđeni klupski dub step benger „Šta da radim sad“, gde Juice ima neverovatan improvizovan vers sa sve lajnom: „Rima mi je kurac, rima mi je tako slaba“.
Pored ova dva reprezenta sopstvene produkcijske kuće, Dafina je uradila i dva trake za Juice-a. Jednu za saradnju sa Roby Rob-om „Živim dok sam mlad“ i jednu za odličan narodnjak sa DJ Facom za koju je snimljen spot u kom Juice i Muharem Serbezovski tumače šanere koji bezuspešno pokušavaju da zainteresuju klince iz bloka za nove modele Karla Kolučija, inače dizajnera čije džempere Juice fura u skoro svakom spotu snimljenom u poslednjih par godina.
Dafina je snimila i dva odlična singla u saradnji sa Tamarom Filipović i nedavno preminulom Slađom Guduraš. Za saradnju sa Tamarom Dafina tim je napravio zarazan dens hit koji kao da je izvučen iz naftalina iz srpskih devedesetih, dok je za Slađu urađena jedna ludačka, gotovo eksperimentalna traka, opet sa zaraznim nineties refrenom.
Estrada
Prvi pravi narodnjak koji je Juice snimio, ako ne računamo saradnju sa Minom Kostić na „Bratu Minlom“, je sjajan duet „Rakija i diskoteka“ sa Jelenom Kostov. Ja sam potpuno poblesavio kad sam čuo ovu stvar, ali će Juice svoj najveći narodnjak snimiti nešto kasnije, a to je sada već kultna „Ti si moja vila“ za koju je urađen još jedan sjajan spot u produkciji „LP Cinematography“ gde se Juice budi mamuran na nekom splavu ne bi li se nešto kasnije našao sa Napoleonom i nastavio da derneči u klubu „Dionis“.
Posle ovoga Juice je gostovao na pesmama dve velike folk ikone. Sa Verom Matović je uradio pesmu „Sviraj“, a Seki Aleksić je gostovao na pesmi „Brodolom“. Najsvežiji narodnjak koji je snimio je saradnja sa Jovanom Perišićem na pesmi „Opila me“.
Kao kraj ove priče o Juice-u kao estradnoj zvezdi, pomenuo bi da je Juice najavio spot za traku „Mira Škorić“ koja koliko mi se čini po jednom tizeru neće biti narodnjak nego trepčina u maniru Migosa i njihove eksploatacije Majli Sajrus, odnosno Hane Montane. Za kraj ove priče o estradi nije na odmet i pomenuti Juice-ovo učešće na aktuelnom Pink Music Festivalu, gde nastupa sa Nesh-om i Maxoni-jem na trep traci „Od vikenda do vikenda“ što je prvi slučaj da neko izvodi trep na televiziji sa nacionalnom frekvencijom u Srbiji. Ovo učešće je propratio i jedan skandal koji je zamaskiran kao skrivena kamera kada je Juice u gostovanju kod Ognjena Amidžića isprozivao celu folk scenu da lobira i krade pesme.
Hiphopium 3
Izlazak novog >>> Hiphopiuma <<< očekujemo koliko sutra, a kao najave za album Juice je izbacio tri fantastična spota, respektivno, „Ne možete“, „Bolje da je kraj“ i „Moet“. Prva stvar predstavlja vrhunsku diss traku, sa sve posvetom Slađi Guduraš i nizom životnih mudrosti utkanih u versove tako da vam nije baš jasno šta se sve tu događa dok ih pažljivo ne odslušate. „Bolje da je kraj“ je dirljiva balada na tragu „Navike“ sa prvog Hiphopiuma, ali je u ovom slučaju to jedna savremena pop pesma sa autotune-om, producirana tako da potcrta taj patos Juice-ove lirike. Poslednji singl „Moet“ je možda i najkontroverznija trep traka koji je Juice uradio, gde šeta po gajbi u gaćama i snima se pritom ubacujući u kadar Kolučijeve krpice i šampanjac.
Zaključak
Ono što Juice-a izdvaja od svih drugih srpskih, pa onda i balkanskih repera je to što se on uzdigao na taj nivo artiste (iako ovo neki malodušnici shvataju kao izdavanje real repa) što je prirodno za svaki veliki umetnički talenat bilo kakvo njegovo inicijalno polazište bilo. Juice-ova muzika tako postaje ono što delo ozbiljnog umetnika mora i treba da predstavlja, a to je odraz stvarnosti. U tom smislu Juice je kameleon, onoliko koliko je prirodno biti kameleon u društvu, odnosno svetu koji se konstantno menja. Tako on prevazilazi sva uskogruda polazišta drugih repera koji se vezuju da li za priču iz kraja, da li za određene uzore ili određeni društveni sloj. Juice nije tu da predstavi nijedan određen sloj srpskog društva, već da prosto posluži kao odraz tog društva u ogledalu. Samim tim je logično da taj odraz bude i lep i ružan i svakakav, u jednom društvu čija je istorija, ako se ograničimo na XX i XXI vek istorija jednog propadanja. Juice je tako ružan, vulgaran ili bezobrazan tačno onoliko koliko su ružne beogradske ulice ili koliko je Srbija ružna. Prozivanje Juice-a se tako pretvara u jedno kukavičko odbijanje publike da pogleda sama sebi u oči i suoči se sa svim kontradiktornostima društva i zemlje u kojoj živi. Ovde na prvom mestu mislim na posrnule fanove i ljude koji ne ulažu trud da njegovu priču skapiraju, ali su zato spremni da ga otpišu i vređaju na keca.
To postaje naročito velik problem utoliko koliko Juice insistira na tom suočavanju. A to beskompromisno insistiranje na suočavanju sa sopstvenom prirodom (pa onda i prirodom sveta), je odlika svih velikih umetnika od grčkih tragičara, preko Šekspira do danas. Kada nemam jasno ime tog umetnika koji bi bio taj klasičan predstavnik svog poziva u današnjici, to (bojim se) ne upućuje na moje nepoznavanje sveta savremene umetnosti, već ukazuje na jednu drugu vrlo bitnu stvar, a to je da su za XXI vek pop muzika u najširem smislu i film zapravo najvažnije, da ne kažem jedine važne umetnosti. U tom smislu velike, značajne pop zvezde, te relevantne filmadžije su popunile prostor svega onoga što su klasične umetnosti zauzimale.




Sučeljavanje filma i pop muzike je značajno, jer je očigledna tendencija u kojoj neki filmovi postaju muzika sa slikom, dok neki muzički spotovi postaju filmovi za sebe. Tako vrhunski savremeni umetnici rade kavere za pop zvezde, a vrhunski reditelji snimaju spotove tim istim zvezdama. Ispostavlja se da živimo u previše brzom svetu da bi imali vremena da čitamo, posećujemo izložbe i divimo se lepoj umetnosti i onda nije čudno što nas najviše zanimaju muzika i film, budući da najneposrednije komuniciraju sa nama.
Posle ove digresije nije iznenađenje da je jedan reper zapravo jedan od najznačajnijih i najkontroverznijih umetnika u Srbiji, jer je preuzeo na sebe tumačenje pojava koje se niko drugi nije usudio da dotakne. Mnogo je lakše ograditi se i odrediti kao pripadnik određenog tabora, a pravi umetnik nikad ne bi smeo sebi da dopusti takvo ograđivanje, već bi morao da stoji iznad tih podela i da ih tumači odnosno reflektuje kroz svoj rad.
Tako je Juice Srbin, ali nije nacionalista; lik iz kraja, ali ne predstavlja isključivo Voždovac; vernik, ali u svojoj veri nije autističan, i na kraju biznismen, ali ne i materijalista.
Over and out.
Lajkuj:
Tagovi:
Komentari:
Ostavite komentar:Cancel reply
Slični članci:
- Todo Mundo u duhu romske muzike
Todo Mundo u duhu romske muzike
12. izdanje festivala „Todo Mundo” obuhvata šest koncerata, međunarodnu konferenciju, mentorske sesije i razgovor sa umetnikom.
- “She Raps” pomaže mladim evropskim umetnicama
“She Raps” pomaže mladim evropskim umetnicama
Zastupljenost reperica na top listama je samo 3%: evropski projekat “She Raps” pokreće inkubator za njihovu profesionalizaciju!
- The Spotlight biće održan 24. septembra u Domu omladine Beograda
The Spotlight biće održan 24. septembra u Domu omladine Beograda
Na dve bine nastupiće više od 15 izvođača, uključujući spotlajtere iz dve generacije pobednika nacionalnog muzičkog konkursa „Serbia Creates: The Spotlight“.
- Primavera Sound 2024 – indie fiesta
Primavera Sound 2024 – indie fiesta
Izveštaj sa 22. izdanja jednog od najboljih evropskih festivala!
- Bili smo na Malomfesztiválu u Oromu
Bili smo na Malomfesztiválu u Oromu
Izlet u čistu sreću u prašini i kukuruzima!
- Srpski muzičari oduševili publiku na festivalu Eurosonic Norderslag
Srpski muzičari oduševili publiku na festivalu Eurosonic Norderslag
Brate, ti samo imas los ukus, nema to veze sa Djusom.
Malo si se ti zaneo sa svim ovim, jedat tekst posvetis citavoj njegovoj old rep karijeri i onda jedan ovom novom pravcu sto radi, izostavio si mnogo toga, cak i sustinu cele te price… Ali ajd’, tekst nije toliko los, iako ja ne slusam ovo novo sto radi podrzavam ga i postujem, ipak je pre toga napravio sta je napravio, a sad kupi ske… Ne razumeju to klosari, novcanice ne donose postari ;)
Pa ne razumem te najbolje. Šta sam propustio? Ići će sad i intervju sa bratom pa će to valjda popuntiti to što ti nedostaje.