Da li imate preko 18 godina?

Faster, Rihanna! Kill! Kill!

Preterano, subjektivno i ostrašćeno predstaviću kako sam ja i kako je svetska štampa videla kontroverzno Rijanino ostvarenje Bitch Better Have My Money koje je u proteklim danima polomilo internet.

0
3

Patim evo deset dana, nisam živa – izašao je novi Rijanin spot, a internet ne zna šta da mislim o tome. Trećeg jula, Bad Gal Riri, izbacila eksplicitni muzički video koji potpisuje i kao rediteljka, internet gori naravno, digla se kuka i motika, kontroverza feminizam vs mizoginija ne jenjava od tad.

Na prvu, kao velika ljubiteljka treš ciganske estetike, girl-power scena gde se žene vozikaju kabrioletom ili iznajme tanker pa se zezaju u gumenim bazenčićima, pale pare i bahate se uz grafičko nasilje dostojno Tarantina, Mel Gibsona i Hanekea zajedno i fetišizirane poluporno ribe u rasnom ključu (jedna plava, jedna crvena, jedna crna) iz kultnog ostvarenja Russ Mayera, overila sam od sreće. Još kad se tome doda učešće Erika Robertsa (izgubljeni brat Džulije Roberts poznat po tome što ne znamo imena filmova u kojima je igrao, a nedavno ustao iz groba u Inherent Vice-u, P.T. Andersona) i Med Mikelsona (poznatiji kao “onaj koji stalno glumi Rusa negativca po filmovima”) aktera nekolicine filmova B-produkcije koje volimo da mrzimo i rado ih se sećamo, mogla sam samo da poželim da sam se ja prva toga setila, a ne Rijana.

Ubij, zakolji, da akaunt ne postoji!

Plot je neviđeno ložački, i pokušaću da ga prepričam u duhu svojih #gledamfilm tviteraških izveštaja. Baziran na istinitoj priči od pre nekoliko godina, kada je  Rijanu pokvareni akaunt Piter Guniz oladio za pare, odnosno doveo do bankrota, i s kojim se posle sudila, ovaj spot je baziran na fantaziji o totalnoj osveti u duhu dizelašice sa Barbadosa, koja se našika i pravi haos. Pesma BBHMM je inače singl sa istoimenog albuma, i napisala je do-pre-neki-dan-nepoznata dvadesetogodišnja devojka, koja se sada ponaša kao da su stihovi Yayo yayo moo-la-lah i brrrap brrap brrap remek delo novije svetske književnosti. Producirao Kanye zna se.

Spot počinje tako što se neka seksi bogatašica šminka i sprema za grad u dvorcu ne sluteći ništa. Sa druge strane Rijana koja najviše podseća na barbadošku vudu vešticu koja se farba hidrogenom, šunja se oko kuće i vuče neki brendirani kovčeg zajedno sa dve drugarice – dosta bledunjavom white trasherkom i desi gotičarkom iz Sijetla koja posle ovog spota postaje poznata. U liftu je otmica. Tri naoružane ludaje kidnapuju računovođinu ženu, koja je i obučena tako da  simbolizuje white power, i onda je pola spota muče na razne zanimljive načine (drljaju je po zemlji, kvare joj frizuru, posle visi i klati se na užetu kako bismo bili sigurni da ima silikone, udare je flašom u glavu kad pokuša da zove pandure, šminkaju je jeftinim karminom, uče je tekstove pesama, teraju je da pije rum, puši drogu, nosi viklere i tako dalje…), dok se u isto vreme trude da dođu što bliže računovođi koji je nedostupan na mobilni (to Rijanu jako nervira pa demolira govornicu i upuca jedan smartfon). Onda još malo muče onu ribu, drogiraju se i piju, ne nužno tim redom, pa na posletku stižu sa sve omamljenom bogatašicom u srce tame, računovođin dvorac. Rijana čak napiše da je računovođa The Bitch, da bi nam bilo jasno kome je posvetila ovu pesmu, ako smo slučajno propustili ono kad se stvarno tužila sa finansijskim savetnikom. U nekoj od odaja počinje osveta računovođi, sporo i bolno seckanje na sitne komade uz veliki repertoar hladnog oružja, kao što je to svako od nas poželeo kada dođe prvi u mesecu, a račun i dalje zvrji prazan. Sve to prati flashback gomile materijala koji opravdava ovaj osvetnički čin, između ostalog mi tada shvatamo kako se obesni računovođa odavao porocima neštedimice trošeći Rijanin novac, valjao se u parama uz pomoć žene i neke anonimne crnkinje, koja je valjda samo zato što je crnkinja izbegla surovi pay-back. Mi naravno ne vidimo kadar u kome je naša ljubimica i mezimica počinila zločin, ali ga već iznervirani nepravdom, usrdno zamišljamo surovijim i brutalnijim nego što je to iko mogao izrežirati. Mislim ruku na srce, ne znamo mi dal je ona nekog ubila ili samo mučila, mada ima nekih insinuacijica najtežeg zločina u vidu forenzičkog post skriptuma iskatovanog do nečitljivosti. Posle napornog dana i obavljenog posla, Rijana umazana krvlju leži na svojim mukom zarađenim novcima i puši. Pravda je zadovoljena. Ptice cvrkuću i sve je kao u bajci.

Posle spota nas 12 miliona instant pomisli, uh svi smo mi Rijana želim da istetoviram BBHMM, upadnem u kanc i prebijem šefa što mi ne da platu, i u toj je identifikaciji sva veličina ovog pop hita.

Car koji je (zajedno sa Rijanom) režirao spot kaže u intervju za NME još pre zvanične premijere, “spot je o kidnapovanju, ali nismo hteli da bude kontroverzan” kao i da “spot jeste u fazonu girl power, ali ne i feministički”, što pokazuje da autor nema baš mnogo veze sa filozofskom logikom. Dakle na zvanični stejtment, koji bi odgovorio na pitanje feminizam ili ne, u slučaju #BBHMM ne može baš da se računa.

Među prvim gledateljkama iz oblasti lajfstajla i trendsetovanja, Erin Doneli je za Refinery 29 već u naslovu navela da video “nije za na poslu i za feministkinje” i iako nije rekla ništa preterano pametno, naslov ovog bloga je u narednim danima usvojen kao argument Rijaninog antifeminizma. Dezinfikujući oči od onoga što je videla, ova blogerka čak duhovito navodi da nikad neće pitati RiRi za pozajmicu i više neće nikad gledati spot. #suzica

Nije sve u seksu, ima nešto i u parama

Sa druge strane interneta Karli Šjortino, ljubiteljima eksplicitnog blogovanja poznatija kao slutever, a danas kolumnistkinja Vogue i Vice, u Faderu zajedno sa Rejčel Libeskind ustaje “u odbranu muzičkog videa BBHMM”. Tu one po stavkama navode promenu paradigmi i pop kulturnu normalizaciju različitih ranije odvraćajućih, a sada bajatih fenomena kao što su hiperseksualizovane žene, pederska ekstravaganca ili BDSM (ono kad su očajne domaćice počele da se lože na 50 nijansi butt plugova), što predviđaju i Rijaninoj fem-bandi zla (koju je ruku na srce, već davno najavila MIA u Bad Girls). Ovde se prvi put pominje magična reč revolucija, jer ove dve autorke lepo kapiraju da nije sve u seksu i dženderu, nego ima nešto i u parama. Rijana na čelu klasne borbe predvodi narod. Opa!

Čist američki kisik, lakše se diše!

Huffington post donosi jedno divno prvo gledanje spota odmah u kome autorka Zeba Blay, priznaje da joj se spot na prvu zgadio ali i da je pitanje feminizma teško artikulisati u ili-ili obliku kada se uključe pitanja rasne i klasne prirode. Bottom line je da je Rijana u šou biznisu kao luda rođaka s Barbadosa, za razliku od Queen Bey koja ima status svetice i alfafeministkinje, pa od nje možemo očekivati gadosti, neprijatnost i sramotu ili što bi Frojd rekao unheimlich. Poruka pred prvo gledanje, je da se opustimo i skliznemo u greh. Pokvarena mašta i prljave strasti – jes, jes!

Pitchfork u duhu demokratije saziva celu redakciju i organizuje okrugli sto na temu BBHMM, na kome osim uberobvious stavova da nasilje ne treba shvatati bukvalno već u prenesenom značenju, da je Rijana kraljica, ima i poređenja s Ras Mejerom i Tarantinom do tačke insepšna. Na ovom razgovoru stidljivo isplivavaju i pitanja klasne transcedencije, krize kapitalizma i muka ilegalne emigracije i cele produkcije oko Džej Zija, sa sve Rijanom, barbadošankom koja je tek uz njega udahnula čisti američki kisik.

Ko to tamo širi noge, saznajte

Štreberi iz Gardijana su sutradan ponovo dummy gledaocima predočili upozorenje na psovke, golotinju i nasilje, a onda fino sumirali medijsko rekla-kazala, naveli najuticajnije early birds na twitteru s heštegom #BBHMM, dali onu triviju o Rijaninom bankrotu iz 2009, preneli da je Rejčel Roberts bilo čast da visi u spotu, i da je nesumnjivo talentovana rediteljka Rijana svojeručno davi u vodi. Naveli su i osnovne medijske napise, tako da sam nastavila browsovanje odatle.

Helen Luis se sa druge strane u New Statesmanu očekivano konzervativno izjasnila da joj se ne sviđa što Rijana muči “sirotu malu bogatašicu” i da “Nije baš feministički mučiti žene, čak i kad su bele, čak i kad su bogate, čak i kad ih muči druga žena, soriška ako vam to smeta” (slob.prev.) Ovaj tekst je, iako loš, pretenciozan i neopravdano ishajpovan, iazvao pravu buru oko mizoginije i antifeminizma u trenutku kada nasilje nad ženama u svetu poprima oblik femicida i tema je broj jedan. Ozbiljne optužbe i puritanska pametovanja su išla toliko daleko da u Daily Mailu Saru Vajn nije bilo sramota da isproziva Rijanu zato što širi noge (?!) to je zaista prajzles piece konzervativnog i dušebrižnog “feminizma”, koji dolazi od zabrinutih roditelja na braniku “pravih vrednosti” za koje niko nikad (posle viktorijanaca) nije ustvrdio koje su.

Ko da “gore” ne postoji

Guardian se očigledno baš zadao oko Rijaninog lika i dela sa preko šest tekstova uključujući i jedan u kome se u ime feminizma obraća direktno mučenica iz spota, kanadska manekenka Rejčel Roberts. Kudikamo ozbiljniji od ostalih, tekst Rebeke Kerol, počinje od Lupite Njongo i 12 godina ropstva, i komentarišući uradak Helen Luis, sadrži zanimljive crtice o belim feministkinjama kojima diskriminisanje crnih žena nije tabu od Elizabet Kedi Stanton do Mili Sajrus. Posle ovog teksta, počela sam da se zanimam preteći boju kože autora tekstova koje čitam, jer sam primetila da bela većina (čast onim dvema iz Fadera) uglavnom hejtuje Rijanu, u ime feminizma i nenasilnih oblika borbe za ravnopravnost. Tako, po sopstvenim rečima “previše bela” Barbara Elen koja očigledno ne sluša Rijanu i gaji blagi prezir prema pop kulturi i treš i gore nasleđu, još jednom podcrtava da je spot glup, da Rijana očajno glumi i tako dalje. U svom tekstu ona bez trunke blama i kao da fina razlika između stvarnosti i fikcije ne postoji, (o)pominje da bi Rijana, s obzirom na to da je i sama bila žrtva nasilja, morala da ima u svesti da nasilje nije rešenje i dodaje svoju ad hoc bojazan od porasta žensko-ženskog nasilja koje se i dalje meri promilima. Misliću o tome sutra. Ili još bolje nikad.

rihanna-1

Epilog ove priče, što se mene tiče, donosi Mia Mekenzi na blogu Black Girl Dangerous u jedinom tekstu koji sam i lično šerovala na fejzbuku, i koji bih preporučila u celosti. Dakle, “evo šta Rijanin spot BBHMM govori o crnim ženama, belim ženama i feminizmu”.

Disklejmer rezime: osim frizure, šminke, sandala i gumenih bazenčića za osveženje u vrelim letnjim danima, sve što ste videli u spotu smesta zaboravite i ne pokušavajte to kod kuće.  Nasilje nije rešenje!

riana2

Lajkuj:

Komentari:

  1. luca brasi says:

    ko za Mads-a Mikkelsen-a kaze “onaj koji stalno glumi Rusa negativca po filmovima” ne zasluzuje da mu se tekst dalje cita i razume se u pop kulturu kao Hendrix u akusticne gitare stoga do vidjena

    1. Radomir says:

      jeste omašila za njega, ali tebra, pre no što kamen baciš, dobro izguglaj
      https://www.youtube.com/watch?v=CzL7G0jItzU

      1. luca brasi says:

        svako ko je ikad cuo Hendrix-a jasno mu je da je pored elektricne morao da zna da svira i akusticnu, na kraju on bi i iz gusala izvukao dobar zvuk. Mozda poredjenje nije ok ali za trenutak mi je zazvucalo primereno…prihvatam kritiku :)

Ostavite komentar:

Slični članci: