Da li imate preko 18 godina?

Zbogom jeziku

Novi Godar u 3D-u

0
0

Festival autorskog filma primiče se kraju i kao jedan od centralnih filmskih događaja ovogodišnjeg izdanja izdvaja se ovogodišnji dobitnik Nagrade žirija u Kanu “Zbogom jeziku” kultnog francuskog reditelja Žan-Lika Godara.

Kao što verovatno već znate, Godarov prvi film “Bez daha” iz 1960. predstavlja krunu francuskog Novog talasa, filmskog pokreta koji je na formalnom i tematskom planu rušio ono što je francuska mejnstrim kinematografija iz tog perioda predstavljala. Kao što takođe znate, “Zbogom jeziku” sniman je u 3D-u, a ako se nadovežemo na prethodnu tezu o Godaru kao inovatoru ne iznenađuje da se ovaj osamdesetotrogodišnjak oprobao u tehnici karakterističnoj za stvaraoce mlađe generacije.

2

Upravo u ovom nesvakidašnjem spoju nastaje jedna nova filmska misao, i namerno biram ove pojmove, jer mi se po gledanju “Zbogom jeziku” zapečatiralo uverenje da je Godar prvenstveno filmski mislilac. On materijalu prilazi iz ugla sineaste, filozofa, deteta fasciniranog tehnologijom i starca koji joj se opire i ismeva je. Iako su se drugi ne-holivudski reditelji poput Wendersa i Hercoga obreli u 3D-u, koristili su je na jedan klasičan način.

Godar ostaje dosledan svojoj potrebi da urušava filmsku iluziju i dekonstruiše sliku i tok, pa tako i “Zbogom jeziku” nudi novo vizuelno iskustvo. Prizor broda koji isplovljava iz luke, pri čemu tri bove lebde u prvom planu nije nešto što smo mogli da gledamo ni u “Pini”, ni u “Avataru”. A kamoli preklapanje dve različite slike jedne preko druge, pri čemu se koristi tehnika snimanja 3D-a sa dve kamere, ali ne samo bez kranjeg rezultata iluzije treće dimenzije, već i odsustva iluzije kao takve.

Iza ovih intervencija stoji ozbiljno promišljanje o filmskom i govornom jeziku i šta on znači u kontekstu savremenog čoveka i načina na koji percipira svet i saopštava mu se. Među prvim kadrovima vidimo šake devojke koja prevrće knjigu u rukama, dok je u drugom planu muška ruka koja kuca poruku na iPhone-u. Trodimenzionalna knjiga nameće nam se u prvom planu, sugerišući svoje bogatstvo i apsurd vremena u kom živimo – umetnost je ta koja je višeznačna i opipljiva, dok je stvarnost postala dvodimenzionalna i svedena. Tehnologija nas je dovela do mogućnosti da film gledamo u 3D-u, a da svoju svakodnevicu provodimo u dvodimenzionalnosti kompjutera i telefona.

3

Poseban kvalitet ovog fascinantnog audio-vizuelnog eseja je njegova usaglašenost na planu forme i sadržaja. Baveći se činjenicom da je novo medijsko doba donelo kakofoniju slika kojima smo svakodnevno obasipani, on nas obasipa slikama. Smenjuju se snimci pejzaža, kišnih ulica, ljudi i njihovih razgovora, ali njihovo značenje nam često izmiče. Prazan čovek primoran je da samo utone u smenjivanje ovih prizora, osuđen samo na svoju maštu i širinu svojih asocijacija.

Upravo ovo je i jedna od centralnih tema filma: Siromašenje čovekovog unutarnjeg jezika siromaši i njegovo iskustvo sveta i ljudskih odnosa. Živimo u vremenu slike, bez instrumenta da u te slike upišemo značenja i učinimo ih relevantne za sebe i druge. Isti princip prenosi se i na međuljudske odnose, što vidimo u liniji priče koja prikazuje dvoje nagih ljudi i fragmente njihovih razgovora.

Možda najinteresantniji motiv filma je lik psa kog, slušajući različite misli o ratu, demokratiji, istoriji, posmatramo kako se šeta, jede, valja po snegu, vrši nuždu. Da li smo postali kao životinje, sposobni samo da intuitivno upijamo, instinktivno preživljavamo i banalno uživamo, bez svesti o civilizacijskom toku u kom se nalazimo?

1

Međutim, Godar je povrh svega zabavan, ne osuđuje, već ismeva sa pozivom da se smejemo sa njim. Takođe, poziva nas da osvestimo sopstvenu potrebu za iluzijom i konstrukcijom, i iz nje iskoračimo. Na tragu Brehta, umetnost je ta koja nam tu distancu omogućava, ukoliko “Zbogom jeziku” na taj način pristupimo. Potpuno validan način doživljavanja je i prepuštanje filmskoj igri i spektakularnom kolažu, ako ništa, uz radost da se u svetu terora tržišne vrednosti i dobro upakovanog proizvoda ovakvi filmovi uopšte i dalje snimaju.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: