Da li imate preko 18 godina?

You talk too much, Mrs. Maisel…

Serija koja ne pravi kompromise, ne podvlađuje patrijarhatu, tačna je, iskrena i pravična i uvek brani pravu stranu – čak i kada se desi da je ta strana muška.

9
0

Kada na skupu feminiskinja, u Golden Globovima ovenčanoj seriji „Fleabag“, jedna od feministkinja postavi pitanje da li bi ste dale pet godina svog života za savršeno telo, Fleabag i njena sestra odmah dignu ruke u znak pristajanja… Do tog malog, pomalo ironičnog, pomalo istinitog stejtmenta i do trenutka u kojem možemo da se nasmejemo nad sobom i činjenicom koliko nam je, kao ženama, i u ovim vremenima, lepota i dalje važna, došle smo zahvaljujući hrabrosti i snazi žena nalik onoj koju portretiše serija „Marvelous Mrs. Maisel“… Ovih dana krenula je treća sezona ove, Golden Globovima ovenčane serije… Za slučaj da je do sada niste primetili, moram da vam skrenem pažnju na zaista veličanstvenu gospođicu Mejzel!

Profesorka Jane Feuer u svojoj knjizi „Genre Study and Television“  tvrdi da postoje tri kvaliteta koja su potrebna da bi jedna serija bila High quality show. Pod jedan je „quality tv is liberal tv“, kvaliteti tolerancije prema različitostima i quirky (čudni, neuobičajeni) karakteri… Marvelous Mrs. Maisel je serija smeštena u 50e godine prošlog veka, u vreme kada lupkanje po zadnjici od strane poslodavca nije smatrano uznemiravanjem, a tendencija da žene budu shvaćene isključivo kroz ulogu supruga i majki, nije smatrana nasiljem nad njihovim bićem.

Pilot započinje scenom u kojoj Midge meri butine i članke, ne bi li se uverila da su joj noge i dalje savršenih proporcija.. Zatim leže sa maskom za lice pored zaspalog supruga, a ujutru se budi pola sata pre njega, ne bi li se za to vreme našminkala i sredila frizuru, a zatim se vraća u krevet i „budi“ savršeno sređena… Njen suprug Joel je Average Jo koji radi u očevoj firmi, misli da je duhovit (a nije) i da ima budućnost u stand up komediji (a nema). Kao svaka dobra supruga, Midge ga podržava, zapisuje viceve koji bi mu mogli pomoći, podmićuje menadžerku kluba ne bi li omogućila suprugu da nastupa….Pred kraj  epizode saznajemo da je pomenuti suprug ostavlja jer ju je prevario sa mlađom i „savršenijom“ ženom…  Tada Midge doživalja nervni slom, sama završava u stand up klubu, gde frustraciju nagomilanu godinama podeli sa publikom…  I zvezda je rođena… Naravno, put do zvezda je trnovit i pun peripertija, ali to je uostalom i ono što ga čini zabavnijim..  naročito kad na taj put kroči Mrs. Maisel… Mrs. Maisel (u tumačenju brilijantne Rachel Brosnaham) je paradigma onog što podrazumevamo pod quorqy karakter:  ona je posebna, autentično duhovita, iskrena i pravdoljubiva, bleskasta, zbunjena i infantilna, ali i mudra, posvećena i hrabra. Kao takva, ona je pretnja patrijarhalnom društvu, njegovim vrednostima i težnjama. I kao takva, ona je neodoljiva. To jest, neodoljiva je svima onima kojima nije  iritantna.  „Mana“ koju Mrs. Maisel ima – i kao karakterna osobina glavne junakinje i kao serija jeste izvesna preraspričanost, koja kao da se povremeno sa glavne junakinje prelije na celokupni narativ… Naime, Midž nekada zaista previše priča…  Ukoliko ste šarmirani njenom pojavom, to vam neće smetati, ali ukoliko niste… Stvari isto stoje i sa fabulom, koja povremeno obiluje „preraspričanim“ epizodama i dramskim situacijama koje ne pospešuju radnju, već služe kao ukrasi koji dodatno dočaravaju milje, epohu, karaktere…- Taj narativni postupak takođe može da iritira, ukoliko niste šarmirani celom pričom. Ukoliko, pak, jeste, onda ćete uživati u jednom svetu koji se pred vama otvara u svoj svojoj ikoničnosti, posebnosti i zvucima swinga..

Drugi kvalitet high quality show-a jeste intertekstualnost, komunikativnost sa drugim umetničkim delima, osvešćenost i produbljenost misli koje se označavaju kroz simbole i sistem vrednosti. Marvelous Mrs. Maisel slika svet koji na autentičan način komunicira sa filmovima epohe, simbolima, vrednostima i ikoničnim trenucima označenim tako diskretno da ih mogu prepoznati samo sladokusci (poput scene upoznavanja Džona Lenona sa Joko Ono na njenoj prvoj izložbi u Njujorku koja se vidi u drugom planu, nakon što Midge izlazi iz prostorije). Stand-up nastupi su osmišljeni veoma promišljeno i očigledno im je prethodila studiozna priprema, te veoma inteligentno ne insistiraju na tome da zasmeju nas, kao pubiku ovog doba, već da nam predoče autentični humor tog vremena, teme i način interpretacije koji su bili smešni publici 50ih godina…  Istovremeno, serija na veoma pošten način eksploatiše istorijske ličnosti tog vremena (poput komičara Lenija Bruce koji je zbog svog kontroverznog humora više puta bio u zatvoru, a koji je jedan od značajnih aktera i naše priče). Kako su pedesete godine prošlog veka i godine u kojima se televizija kao medij značajno razvijala i širila, ispitivalo se i koja vrsta humora je prihvatljiva široj, „porodičnoj“ publici (dominantni variety su tada zamenili sitcomi poput I love Lucy) …  Na svoj način – i sa svojom agendom – da još jednom preispita odnos žena u komediji i pretpostavke patrijarhata o tome kakav treba biti humor koji dolazi od žene (odličan zaplet sa široko-popularnom Sophie Lenon koju tumači odlična Jane Lynch), serija obrađuje i konekst i oblike u kojima se razvijaju različite forme komedije.

Konačno, kao treći kvalitet teoretičarka Feuer izdvaja  „high production values“… U tom aspektu, Marvelous Mrs. Maisel je sofisticiran proizvod po svim parametrima – od fantastične scenografije – koja dočarava toponime epohe (od luksuznih njujorških robnih kuća, rezervata za letnji odmor, Pariza u proleće…) do fantastično balansiranih retro-modernih kostima, šminke i fotografije.

I sama priča uspešno održava balans od osećanja staromodnog storytellinga koji se na momente barokno rascvetava u sporednim dramskim situacijama i paralelnim temama do modernog izraza i stava od kojeg autori Palladino ne odustaju. Jer iako je po žanru dramedy i po izrazu „pitomija“ od avangardnih neo-femnističkih serija kao što je gorepomnuta Fleabag ili radikalnija Unbreakable Kimmy Schmit, „Marvelous Mrs. Maisel“ ne pravi kompromise, ne podvlađuje patrijarhatu, tačna je, iskrena i pravična i uvek brani pravu stranu – čak i kada se desi da je ta strana muška.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: