Da li imate preko 18 godina?

TOP LISTA: Preporuke za Slobodnu zonu

Autor:

Filmski festival Slobodna Zona od svog osnivanja 2005. otvara prostor za debate, promociju, preispitivanje i razumeva ljudskih prava, društvenih pojava i problema u svetu i regionu. Festival ohrabruje publiku da preispita svoje vrednosti, predrasude i podelu odgovornosti u društvenom i kulturnom kontekstu.

Lično i profesionalno iskustvo članova tima oblikovalo je programsku selekciju, što je donelo kvalitet festivalu, uvećavalo očekivanja publike i njihovo interesovanje za „drugačije filmove“.

Ovo su naše preporuke za 10 filmova na koje treba obratiti pažnju.

1341 slika o ljubavi i ratu // režija Ran Tal 

Godinu i po dana, priznati foto-žurnalista Mika Bar-Em dopuštao je Ranu Talu da pristupa njegovom bogatom arhivu negativa. U potpunosti sastavljen od fotografija koje je Bar-Em snimao više od pedeset godina, ovaj dokumentarac otkriva ogromnu cenu koja dolazi sa dokumentovanjem grozota i ratova.

1341 slika o ljubavi i ratu pruža intimni portret umetnika i refleksiju o sećanju, nasilju i identitetu. Ovo ostvarenje nudi jedinstveno kinematografsko, vizuelno i čulno iskustvo koje istražuje kako ispuniti fotografiju pokretom, ali i kako zamrznuti kinematografski pokret da bi se istakli značenje i emocije.

Okreni se ka suncu // režija: Aliona van der Horst

Ovaj dokumentarac govori o neverovatnoj životnoj priči sovjetskog vojnika koga su nacisti zarobili tokom Drugog svetskog rata. Njegova ćerka Sana istražuje prošlost kako bi razumela tišinu svog oca. Prateći Sanu na njenom putovanju, rediteljka Aliona van der Horst, Holanđanka rođena u Moskvi, poseže za filmskim arhivama kako bi pronašla tragove o milionima sovjetskih vojnika, žrtava dvojice diktatora: Hitlera i Staljina. Tehnikom ,,reaproprijacije arhiva“ režiserka traga za dušom slike, odnosno za suptilnim tragovima tih miliona koji su izostavljeni iz narativa o ratu. Nenametljivo, ali odlučno, ovo filmsko ostvarenje prekida šezdesetogodišnje ćutanje. 

Metronom // režija Aleksandru Bel

Radnja ovog filma odvija se 1972. godine u Bukureštu. Čaušesku je na vlasti već sedam godina, a tkivo običnog života dovoljno je dugo natapano represivnim metodama njegovog režima da je počelo da se raspada. U takvoj sumornoj atmosferi cveta nova, prva ljubav.

Spori, elegantni, bogato zamišljeni filmski debi Aleksandrua Belka mnogo je više od rumunskog odjeka Romea i Julije.

Sedamnaestogodišnja Ana saznaje da će njen dečko za nekoliko dana zauvek pobeći iz zemlje. Dvoje mladih ljubavnika odlučuju da dane pre bega provedu zajedno…

Garbura // Josip Žuvan 

Žuvanom debitanski dugometražni film fokusira se na dvojicu nerazdvojnih prijatelja Antonia i Nikolu. Oni koji žive jedan preko puta drugog, a dele ljubav prema pirotehnici i mobilnim telefonima. Porodice su im godinama u svađi zbog, naizgled, lako rešivog problema: vode koja se sliva iz gornje kuće ka donjoj. Prijateljstvo dva dečaka na pragu puberteta naći će se biće iskušano tokom božićnih praznika kada se među porodicama otkrivaju ipak mnogo opasnije tajne i interesi, a vodom prenosi mržnja starijih na decu.

Film je dobio ime po lokalnom nazivu za mineral koji u kontaktu s vodom oslobađa zapaljivi plin, što u kombinaciji s plamenom rezultira snažnom detonacijom.

Prekovremeni rad // Erik Gravel // igrani film

U ovom filmu zatičemo Džuli u luksuznom hotelu u Parizu, gde kao glavna sobarica užurbano i pedantno sređuje apartmane u kojima noć košta verovatno više nego što ona zarađuje održavajući ih besprekornim. Ova žena be želi da odustane od boljeg i bolje plaćenog posla kako bi svojoj deci i sebi osigurala dostojanstveniji život.

Film smešta Džuli upravo u trenutak nacionalnog štrajka javnih prevoznika i razgovora za posao u struci na koji je upravo pozvana. Počinje njena trka s vremenom, i tu leži ceo zaplet: kao u odličnim akcionim filmovima, ova drama je nabijena tempom koji potcrtava sve one paradoksalne situacije u kojima se svaka osoba može naći – kako obezbediti sebi nešto ako konstatno moramo da ostajemo u zoni komfora da bismo uspeli da preživimo?

4 sunca i klavir // Boris Kovač // dokumentarni

Poetski dokumentarac Borisa Kovača prati priču četiri čoveka koji rade sve što savremeni čovek ne radi – žive u prirodi i u skladu sa njom. Samostalno proizvode gotovo sve što im je potrebno, a njihov skromni život postaje izvrnuta slika u ogledalu savremenog čoveka koji u svojoj samodovoljnosti uništava prirodu i sebe samog.

Četiri lika, kroz četiri godišnja doba, oslikavaju fresku prolaznosti svoje svakodnevice i svojih intimnih životnih priča koje se prelamaju kroz faze večnog povratka u isto, tokom bezbrojnih prirodnih ciklusa.

Film stvara prostor gde se poetika reditelja i kompozitora susreće sa životima protagonista, poslednjim primerima zavičajnog načina života u realnom i metafizičkom prostoru Panonije, njenog sveta prirode i tradicionalne kulture.

Živeti zajedno // režija Tomas Firhapter

Ovaj dokumentarac nam otkriva kako se kultura Beča prenosi na imigracionim kursevima. Tomas Firhapter dokumentuje kurseve u kojima se podjednako diskutuje kako o pravnim, tako i o privatnim pitanjima. Između kulturne medijacije i diskusione grupe iskrsava složeno svedočanstvo različitosti, zajedno sa mnogobrojnim trenucima uzrujanosti i izazovima koji idu uz nju.

Slika stanovnika Beča izlazi na videlo, ona koju su predavači na kursevima vrlo jasno prikazali: oni su vrlo uzdržan tip ljudi koji izbegava da direktno iskaže svoje mišljenje i sa kojim je teško uspostaviti kontakt. Ubrzo postaje jasno da, u gradu čije stanovništvo čini gotovo pedeset posto ljudi migrantskog porekla, jedva da mogu postojati autohtone Bečlije.

 Neli i Nadin // Magnus Gerten

Neli i Nadin je neverovatna dokumentarna priča o dve žene koje se zaljubljuju na Badnje veče 1944, u konclogoru Ravenzbrik. Iako su bile odvojene u poslednjim mesecima rata, Neli i Nadin uspele su da se nanovo sastanu i provedu ostatak života zajedno.

Dugo godina je njihova ljubavna priča morala biti tajna koju su krile čak i od nekih članova porodica. Sada je Nelina unuka, Silvi, odlučila da otvori njihovu skrivenu arhivu i otkrije njihove izuzetne priče. Neli i Nadin izuzetna je priča o ratnim patnjama, misterijama, ljubavi uprkos svim izgledima, isceljujućoj moći muzike, dobro čuvanim tajnama i komplikovanim porodičnim pričama preživelih logoraša koji i dalje pokušavaju da se izbore sa duhovima iz prošlosti.

Oko za oko // Avi Mograbi

Izraelski autor Avi Mograbi će na 18. Slobodnoj zoni u okviru programa U Fokusu predstaviti svoja tri dokumentarna filma. Mi vam skrećemo pažnju na Oko za oko, film koji ima neprikosnoveno provokativnu temu.

Tokom filma, Mograbi uporedo prikazuje snimke Palestinaca sramoćenih od strane izraelskih vojnika i snimke jevrejskih turista koji se zabavljaju pričama o istorijskim borbama svojih predaka za slobodu. Fokusirajući se na često prepričavane priče o Samsonu (koji je, nakon što je bio oslepljen i osramoćen od strane Filistejaca, srušio ceo hram da bi potisnuo svoje neprijatelje) i Masadi (mestu gde je preko devet stotina Jevreja počinilo samoubistvo da bi izbeglo ropstvo pod Rimljanima), režiser naglašava dvoličnost sopstvenih sunarodnika koji istovremeno slave ove antičke priče i osuđuju Palestince jer se ponašaju na sličan, agresivan način.

Pomračenje // Mikelanđel Antonioni

Ovogodišnja Slobodna zona odaje počast velikoj italijanskoj glumici Moniki Viti, a mi vam preporučujemo film iz 1962. godine. koji je zaključno poglavlje trilogije Mikelanđela Antonionija. Ovo je romantična drama i priča o zatočenim osećanjima, koja prati ljubavni život lepe  književne prevoditeljke Vitorije, koja živi u Rimu. Nakon raskida sa svojim dečkom, piscem Rikardom, oslobođena od neugodne i beznačajne veze, ubrzo pada na šarm egocentričnog Pjera, koji se bavi berzanskim poslovima,  i upušta se u još jednu nesrećnu ljubavnu aferu. Iako Vitorija i Pjero započinju vezu, stvari nisu jednostavne. Naspram pozadine gotovo napuštenog grada, dvoje ljubavnika   najposle će se suočiti sa gorkom, nepodnošljivom realnošću: njihova posvećenost jedno drugome biva testirana tokom eklipse, pokazujući nam kako je, ponekad, ljudska povezanost  jednostavno nemoguća.