Da li imate preko 18 godina?

TOP 12 filmova

Šta nas čeka ove jeseni

Festivalska filmska sezona kreće na proleće sa Kanom, proteže se preko leta i septembra, pa filmovi koji najviše obećavaju sa vestima o nagradama i nominacijama od oktobra počinju da popunjavaju bioskopske repertoare. Naša dva najrelevantnija festivala – FEST, krajem februara i Festival autorskog filma početkom novembra prikažu većinu ovih ostvarenja, no čini se da neizdrž često prevagne. Kao filmski radnik uvek zagovaram strpljenje i gledanja filmova na velikom platnu ili bar ponovno gledanje onoga što smo alavo pogledali na raskošnih 15 inča, a dopalo nam se. Stoga, evo pregleda koje su ujedno i preporuke napamet i prognoze šta možemo da gledamo u narednih par meseci, u mraku sobe ili sale, po ukusu.

Gone Girl / David Fincher

Za nekoliko dana na Njujošrkom festivalu premijerno se prikazuje novo ostvarenje Davida Finchera. Iako nije snimio igrani film od 2010, kada je izašao The Social Network, u međuvremenu u svojstvu producenta i reditelja podario nam je House of Cards,  jednu od najpopularnijih i najkontroverznijih serija u zadnjih desetak godina Posle filma o fejsbuku pokazao je da ga nije napustio osećaj za skeniranje savremenog trenutka – House of Cards je prva serija u istoriji televizije koja nikad nije prikazana na TV-u, o čemu je već bilo reči u jednom od naših prethodnih tekstova. U Gone Girl, Ben Aflek u glavnoj ulozi igra čoveka kom nestaje žena i kojim potom postaje centar medijskog vrtloga. Zanimljiv je podatak da scenario adaptirala Gillian Flynn, autorka istoimenog romana Gone Girl, koja posle ovog projekta koji je i producirala aktivno uplivala u filmsku industriju, kao producent i scenariste. Film će biti prikazan na još nekoliko svetskih festivala, ali već od prve nedelje oktobra kreće svetska bioskopska distribucija u koju je uključena i Srbija.

Mommy / Xavier Dolan

Čini mi se da Xavier Dolan zauzima posebno mesto u srcima domaće publike mlađe generacije, koja ga prati od njegovog samog početka – debija J’ai tu ma mere. Tokom proteklih nekoliko godina, posle premijera na autorskom, fejsbukom su mesecima kružile sada već čuvene scene žurke uz Knife Pass This on iz Les Amoures Imagines i ulazak na žurku u Laurence Anyways uz We Fade to Gray. Dolanov poslednji film Tom at the Farm se nije pokazao kao fejsbuk hit, no možda će se Dolan u velikom stilu vratiti sa Mommy, koji od Kana hara skoro svim svetskim festivalima. Tema filma ne odstupa od Dolanovog uobičajenog spektra interesovanja – redefinicije moderne porodice, odnosa sina i majke, rodnih uloga. Za koji mesec počinje i regularna bioskopska distribucija, pa se nadam se da će Dvorana kulturnog centra ostati naklonjena ovom kanadskom wunderkindu.

Leviathan / Andrey Zvyagintsev

Još jedan miljenik domaće publike je ruski reditelj Andrey Zvyagintsev, poznat po nagrađivanim ostvarenjima Povratak i Elena. U svom novom filmu Zvyagintsev koristi jednostavanu priču o konfliktu porodice sa lokalnim vlastima u malom ruskom mestu da oslika tragediju o korupciji, ljudskoj prirodi i čoveku kao takvom. Leviathan je na Kanu osvojio nagradu za najbolji scenario, a na minhenskom festivalu nagradu za najbolji film, što govori u prilog tome da se Zvyagintsev kristališe kao jedan od najboljih evropskih reditelja koji je pronašao način da o tragediji ruske duše pripoveda savremenim filmskim jezikom, bez kiča i sentimentalnosti.

Clouds of Sils Maria / Olivier Asseyas

Sa istih festivala (Kan, Minhen) stiže nam jednako uspešan Clouds of Sils Maria, fantastičnog francuskog reditelja Oliviera Asseyasa. Iako mu ime nije toliko zvučno, festovska publika ga pamti po Carlosu, tročasovnoj 70s epohi o venecuelanskom revolucionaru i teroristi Ramierzu Sanchezu. Ovim filmom Asseyas je donekle istupio iz svog uobičajenog i «vrlo francuskog» prosedea – izvanredno režiranih suptilnih porodičnih i ljubavnih drama. Clouds of Sils Maria je njegov prvi film sa američkim zvezdama (Kirsten Stewart, Chloe Grace Moretz) koji cilja na širu publiku, međutim, iako trejler može da zavara bavi se vrlo složenim odnosima između života, filma i pozorišta. Neobičan seting ubraja legendarnu glumicu koju igra Juliette Binoche, motiv starenja, žensku seksualnost i predivne švajcarske planinske predele.

The Imitation Game / Morten Tyldum

Iako trejler za film odaje utisak predramljene istorijske limunade, na spisku se našao što zbog Benedicta Cumberbatcha, harizmatičnog glumca koji je uneo život u savremenog BBC-evog Šerloka Holmsa, što zbog zanimljive teme. Naime, film se bavi delom života čuvenog britanskog naučnika Alana Tjuringa, oca modernog računarstva, zahvaljujući čijem izumu su za vreme Drugog svetskog rata dekodirane poruke nemačke vojske. Britanska država ga je za patriotizam nagradila hapšenjem i osuđivanjem zbog istopolne veze sa Arnoldom Marejom, podvrnuvši ga inekcijama estrogena. Umro je pojevši jabuku otrovanu cijanidom, što je vikipedija proglasila samoubistvom, tako da će biti zanimljivo videti kakav stav autori filma zauzimaju prema engleskoj vladi i spekulacijama oko smrti.

Foxcatcher / Bennett Miller

Posle Capote-a sa tragično preminulim briljatnim Phillipom Saymorom Hofmanom u glavnoj ulozi, a potom i Moneyball sa jednako dobrim Brad Pittom, od Bennetta Millera stiže još jedan One Man Show o olimpijskom rvaču Marku Šulcu. Provereno dobar recepat ostaje isti – istinita priča, konfliktna muška ličnost i odlična podela – Steve Carell, Channing Tatum, Mark Ruffalo.

Neposlušni / Mina Đukić

Svetska premijera na Sandensu sigurno je podigla nivo očekivanja i kod domaće publike. Film je kod nas prikazan na Cinema City-u u Novom Sadu, potom na Paliću i još nekoliko manjih festivala, no i dalje očekujemo bioskopsku distribuciju. Ako se podsetimo intervjua koji smo sa Minom uradili posle vojvođanske premijere, beogradsku možemo uskoro da očekujemo.

Un Nouvelle Amie / Francois Ozon

Novi Ozonov film uskoro završava svoj festivalski život (San Sebastijan, Toronto, London, Cirih) i stiže u bioskope. Za sada nije obeležio neki spektakularan uspeh, no, fanovi ovog sad već kultnog Francuza znaju da on nekako ritmički smenjuje ozbiljan i višeslojan (5×2, Jeune et Jolie) sa stilizovnim i zabavnim filmom (8 Femmes, Potiche), pa mi se sve nekako čini da će Un Nouvelle Amie pasti u ovu drugu kategoriju. Posle odličnog prijema Jeune et Jolie kod prošlogodišnje publike Festivala autorskog filma, pretpostavljam da i ovaj možemo da očekujemo na novembarskom festivalu.

Birdman (The Unexpected Virtue of Ignorance) / Alejandro Gonzales Inarritu

Četiri godine nakon veoma uspešnog Biutiful, meksički reditelj vraća se u sebi svojstvenom grandioznom stilu. Filmove (Amores Perros, 21 Grams, Babel) ne snima često, a trejler za Birdman potvrđuje da ostaje dosledan vizuelnoj i narativnoj raskoši koja se ne da smandrljati za godinu-dve. Priča prati zaboravljenog glumca koji mora da prevaziđe lične i porodične probleme da bi istrajao u svome come-backu na Brodveju. Injaritua krasi talenat za spajanjem dobro i slabo poznatih glumaca, pa i ovaj kast nastavlja u tom maniru. Film je svoju svetsku premijeru imao letos na festivalu u Veneciji, gde mu je izmakla glavna nagrada, no osvojivši nekoliko sporednih nesumnjivo otvara niz koji će tek uslediti – njegova dosadašnja četiri igrana filma pokupili su preko pedeset nagrada i isto toliko nominacija. Film je trenutno na festivalskoj turneji, a svoj bioskopski život kreće na zimu, pa je razumna i pretpostavka da će FEST nastaviti sa svojom tradicijom prikazivanja njegovih filmova. Pa – ko može da se strpi.

Plemya / Miroslav Slaboshpitsky

Pleme kijevskog reditelja Miroslava Slaboshpitskog je na ovogodišnjem Kanskom festivalu od četiri nominacije nagradu osvojio u tri kategorije. Pored toga, reći ću samo da je ceo na jeziku gluvonemih – nema naracije i nema titlova.

Phoenix / Christian Petzold

Christian Petzold jedan je od najeminentnijih savremenih nemačkih reditelja, nažalost ne toliko popularnih van granica germanskog govornog područja. Za upoznavanje sa njegovim radom preporučila bih filmove Yella i Barbara, a za koji dan u distribuciju kreće njegovo poslednje ostvarenje Phoenix, koje prati Ninu Hoss, preživelu zatvorenicu koncentracionog logora, koja posle rekonstrukcije lica, neprepoznatljiva, po rasturenom Berlinu traži svog muža, za kog sumnja da ju je odao nacistima. Za one koji u sebi cokću uz komentar «Dokle više nemački filmovi o Drugom svetkom ratu?» citiraću maestralnog Alena Renea, iz Noći i magle, dokumentarcu o Aušvicu – «Svi se pravimo da se to desilo jednom, negde tamo».

Ostrvo Ljubavi / Jasmila Žbanić

Posle kontroverznih filmova sa složenom tematikom (Grbavica, Na putu), bosanska rediteljka nastupa sa romantičnom komedijom. Mnoge će ovom filmu privući ime koscenariste – Aleksandra Hemona, a priča koju potpisuje sa rediteljkom govori o trudnoj Francuskinji, njenom mužu Bosancu i njihovoj ćerki čiji se životi komplikuju kada se svi na hrvatskom ostrvu zaljubljuju u – jednu ženu.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: