Da li imate preko 18 godina?

Šta smo gledali pre 30 godina

Realno, većina je ove filmove gledala sa zakašnjenjem, ali su oni premijere imali 1991. godine.

Autor:

Bila je ovo fantastična filmska godina. Na početku poslednje decenije 20. veka pojavili su se neki od najznačajnijih filmova ikada snimljenih. 

Kada budete pravili plan za neki praznični filmski maraton razmislite o ovim naslovima. Neke vredi pogledati još jednom, verovatno ćete neke delove sagledati drugim očima, a neke možda i prvi put.

Kad jaganjci utihnu (The Silence of the Lambs)

Ovo je godina u kojoj je premijeru imao jedan od najboljih trilera ikada snimljenih. Izvrsna priča o pokušaju FBI-a da pronađe okrutnog serijskog ubicu Bafalo Bila, koji otima žene i skida im kožu, i dan danas mnogima izaziva jezu tokom gledanja. Klaris Starling (Džod Foster) regrutkinja FBI-jeve akademije, dobija zadatak da ispita zloglasnog Hanibala Lektora (Entoni Hopkins), briljantnog forenzičkog psihijatra i kanibala, u nadi da će otkriti trag koji će dovesti do ubice.

Kad jaganjci utihnu je poslednji film koji je Oskare osvojio u pet najvažnijih kategorija – najbolji film, glumac, glumica, režija, scenario.

Film je režirao Džonatan Demi, a scanario napisao Ted Toli na osnovu istoimenog romana Tomasa Harisa. Hopkins se u filmu pojavljuje svega 24 minuta i 52 sekunde, što je bilo dovoljno za Oskara i jednu od najpoznatijih likova i negativaca u istoriji kinematografije. Film je postao inspiracija za mnoga ostvarenja u čijem je fokusu potraga za serijskim ubicama.

 

Telma i Luiz (Thelma & Louise)

Drumski krimić, čija se radnja odvija 1966. godine, u režiji Ridlija Skota postao je jedan od najznačajnijih feminističkih filmova svih vremena. Buddy movie su do tada bili rezervisani isključivo za muškarce, ali je Kali Kuri napisala scenario o dve žene, najbolje prijateljice Telmi (Džina Dejvis), iscrpljenoj i šikaniranoj domaćici, i Luiz (Suzan Sarandon), odvažnoj ženi, koja radi u restoranu brze hrane i želi da preokrene dosadan život. Njih dve kreću na vikend putovanja, upadaju u nevolju i beže od policije.

“Sudeći prema brojnim ženama svih generacija koje su se tako snažno poistovetile sa Telmom i Luis, i dalje postoji snažna potreba za svim osnovnim elementima ovakvih klasičnih filmova pobune protiv društva, ali ovoga puta pod uslovima koje postavljaju žene”, napisao je slavni filmski kritičar Rodžer Ebert.

Terminator 2: Sudnji dan (Terminator 2: Judgment Day)

Početak poslednje decenije doneo je i jedan od najboljih akciono-naučnofantastičnih filmova svih vremena, i sasvim sigurno najbolji i najomiljeniji generacijama koje su stasale 90ih godina. Ovaj film je najjednostavnije rečeno klasik žanra. Zapravo spada u kategoriju onih nastavaka koji se, ne samo po kvalitetu mogu meriti sa originalom, već ga ozbiljno i premašuje.

Te 1991. ovo je bio najskuplji film svi vremena, sa budžetom od 100 miliona dolara, a reditelj Džejms Kameron je napravio savršeno režiran akcioni film, uz mnoge specijalne efekte koji do tada nisu viđeni. Ovo je sasvim izvesno i životna uloga Arnolda Švarcenegera koji je njome, slobodno se može tako reći, stekao titulu pop ikone.

Moj privatni Ajdaho (My Own Private Idaho)

Indy film Gasa van Santa iz 1991. priča je o prijateljstvo dvojice mladića koji žive na ulicama Portlanda u Oregonu i prodaju svoje telo ženama i muškarcima. Majk (River Finiks) je povučen i tihi gej koji ke napušten kao dete, pa je opsednut idejom da pronađe svoju majku. Skot (Kjanu Rivs) je odmetnik iz dobrostojeće porodice čiji je jedini cilj da postidi svog oca. Zajedno kreću u potragu za Majkovom majkom putujući iz Portlanda u Ajdaho…

Ovaj film je doživeo status klasika, posebno među LGBT publikom. Njegova popularnost je zapravo rasla iz godine u godinu.

Kralj ribara (The Fisher King)

Film koji se opisuje kao moderna bajka o potrazi za ljubavlju, zdravim razumom i Svetim gralom. Zapravo ovo ostvarenje je zasnovano na mitu o kralju koji na samrti, kroz izdaju i tragediju gubi Sveti Gral..

Pošto je u svojoj vrlo slušanoj radijskoj emisiji jednim komentarom inspirisao slušaoca – psihopatu da ubije nekoliko ljudi, DJ Džek Lukas (Džef Bridžis) povlači se iz javnog života, odaje alkoholu i pada u depresiju. Nalazi iskupljenje u pomaganju nekadašnjem profesoru, a sada beskućniku (Robin Vilijams), koji si je stvorio sopstveni svet mašte kako bi pobegao od boli nakon što je prisustvovao smrti supruge u pucnjavi u kafiću.

Film je režirao Teri Gilijam, imao je pet nominacija za Oskara, a dobio je jedan. Za najbolju sporednu glumicu proglašena je Mercedes Rul.

Moja devojka (My Girl)

Godinu dana posle hit filma „Sam u kući“ Makoli Kalkin pojavljuje se u jednom mnogo ozbiljnijem ostvarenju, jednoj od najlepših, ali i najtužnijih romantičnih komedija. Filmu Film o prvoj ljubavi i odrastanju i pogledom na svet odraslih očima deteta.

Vejda Saltenfas (Ana Hlumski) okružena je smrću: njena majka preminula je pri porodu, a otac Hari (Den Akrojd), privatni je pogrebnik. Uz sve to ona pati od hipohondrije, a njen najbolji prijatelj, Tomas (Mekoli Kalkin), od brojnih alergija. Kada Vejdin otac zaposli privlačnu kozmetičarku Šeli (Džejmi Li Kertis), Vejda reaguje ljubomorno, strahujući da će dobiti neželjenu maćehu. Ali će tragičan događaj zauvek promeniti Vejdin život…

Ova film Hauarda Zifa ostaje upamćen po glavnoj muzičkoj temi, sjajnoj pesmi Smoukija Robinsona, jednog od najuticajnijih kompozitora i producenata šezdesetih.

Noć na zemlji (Night on Earth)

Omnibus sačinjen od pet priča snimljenih u taksi vozilima u pet svetskih metropola. Vožnje se u ovom ostvarenju prepunom humora i drame simultano odvijaju u gradovima različitih vremenskih zona od Los Anđelesa, do Njujorka, preko Pariza i Rima do Helsinkija.

Džarmuš je scenario za ovaj film napisao za svega osam dana, a izbor gradova su u mnogome odredili glumci sa kojima je želeo da radi.

U ulogama taksista su u Los Anđelesu Vinona Rajder, Njujorku Armin Muler Stal, Parizu Isak de Bankol, Rimu Roberto Beninji i Helsinkiju Mati Pelonpa. Za muziku je bio zadušen Tom Vejts.

Barton Fink

Braća Koen su inspiraciju za ovaj film dobili tokom snimanja filma Miller’s Crossing, kada su patili od kreativne blokade.  Ovo je priča o Bartonu Finku, scenaristi koji se posle uspeha u Njujorku seli u Los Anđeles i smešta se opskurni hotel kako napisao scenario za B-film o profesionalnom rvanju. Međutim, upada u kreativnu krizu, upoznaje sumanute likove među kojima su njegov komšija u hotelu, prodavac osiguranja, hvaljenog romanopisca i njegovu ženu, sa kojom stupa u intimne odnose…

Inspirirala ih je City of Nets: A Portrait of Hollywood Ota Fridriha, knjiga o istoriji filma u tridesetim i četrdesetima sa naglaskom na mnoge nemačke emigrante u Los Anđelesu i roman Džima Tompsona A Hell of a Woman, koji je inspirirao temu hotela kao broda duhova. Uzor za lik Bartona je Kliford Odets, pisac levičarskih drama koji je otišao u Holivud kako bi pisao scenarije.

Ovo je jedini film u istoriji Kanskog festivala koji je osvojio sve tri glavne nagrade – za najbolji film, najboljeg režisera i najboljeg glumca (Džon Torturo).

JKF

Verovatno i najkontroverzniji film Olivera Stona, kome mnogi kritičari u SAD lepe etiketu teoretičara zavere, prikaz je pokušaja okružnog sudije Džima Gerisona iz Nju Orleansa (igra ga Kevin Costner) da otkrije ko stoji iza ubistva predsednika Džona F. Kenedija

U novembru 1963. godine, ubistvo američkog predsednika potreslo je svet. Kratka istraga, koja je sprovedena pod nadzorom kontroverznog sudije Vrhovog suda Irla Vorena, zaključila je da je atentator Li Harvi Osvald sam planirao i sproveo zločin.

Međutim, dokazi na koje nailazi Gerison istragu usmeravaju sve do vrhova CIA-e, FBI, vojnih obaveštajnih službi i mafije… Uveren je da su mnogi propusti u zvaničnoj istrazi namerno napravljeni i pokušava rasvetliti sve događaje koji su prethodili atentatu.

Mediterraneo

Film nagrađenom Oskarom za najbolje strano ostvarenje je istinska oda miru, prijateljstvu i ljubavi. Film je i oda divnom grčkom ostrvu na kojem je snimljen – Kastelorizu, najistočnijoj tački ove zemlje.

Grupa italijanskih vojnika poslata je na malo grčko ostrvo bez ikakve strateške važnosti da stražare nekoliko meseci. Posle početne opreznosti i preduzimanja mera shvataju da im tu ne preti nikakva opasnost, i vrlo brzo se osam Italijana se odomaćilo na ostrvu uživajući u svemu što ono može da ponudi, daleko od rata, prilagođavajući se lepotama i pejzažima i sprijateljujući se sa lokalnim stanovništvom.

Delikatesna radnja (Delicatessen)

Još jedan odličan, urnebesni evropski film pojavio se 1991. Reč je o Delikatesnoj radnji, filmu u režiji Marka Karoa i Žan-Pjera Ženeta, koji prati grupu stanara jedne zgrade u post-apokaliptičnom periodu. U zgradi živi mesar koji stanarima prodaje specijalitete ljudskog porekla. Kako se zalihe bliže kraju, svi željno očekuju sledeću žrtvu. Ali dolazi onaj koga nisu očekivali…

Riff-Raff

Ken Louč je majstor žanra koji je najbolji mogući naturalistički prikaz modernog života u Velikoj Britaniji. Film prati Stivija (Robert Karlajl), koji se po izlasku iz zatvora zapošljava na gradilištu koje bolnicu preuređuje u moderne stanove, glasan je u kritici režima Margaret Tačer, kritikuje uslove rada, upada u burnu vezu sa pevačicom i glumicom u pokušaju (Emer Mekort)… Riff-Raff se u osnovi bavi lošem položaju radnika na britanskim gradilištima u to vreme. Film je doneo Kenu Louču nagradu za najbolji evropski film te godine.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: