Da li imate preko 18 godina?

Šta kustosiranje može/treba da bude? – drugo izdanje programa

Drugo izdanje kustoskog programa Šta kustosiranje može/treba da bude?-What could/should curating do? (WCSCD) biće organizovano u Beogradu od 26. avgusta do 26. novembra.

Autor:
0
0

Drugo izdanje kustoskog programa Šta kustosiranje može/treba da bude?- What could/should curating do? (WCSCD) biće organizovano u Beogradu od 26. avgusta do 26. novembra. U programu će učestvovati 15 odabranih učesnika/ca koji će učiti od vodećih svetskih profesionalaca u oblasti savremene kustoske prakse, a o tome koliki je značaj ovakvog kursa i sa kojim ciljem je on pokrenut pričala je Biljana Ćirić, osnivačica i direktorka ovog programa.

Program Šta kustosiranje može/treba da bude? pokrenut je 2018. godine kao međunarodni kustoski kurs situiran u specifičnom lokalnom kontekstu.

Zbog nedostatka diskursa o kustosiranju i organizovanju izložbi koji odražava rigidnost načina funkcionisanja institucija i njihovog programa iniciran je projekat Šta kustosiranje može/treba da bude? Taj projekat referiše na aspekte laboratorije, rezidencijalnog i radioničkog modela i formata rada i bivanja zajedno spajajući ih sa fokusom koji se zapravo ne sastoji u tome da se mentori pozivaju da odgovore na to šta kustosiranje može/treba da bude već u tome da se podeli iskustvo, saznanja o teškoćama i neodložnostima bivanja kustosom/kinjom kao brojnim izazovima naše prakse sa kojima se svakodnevno susrećemo. Taj pojam podele unutar zajednice ravnopravnih članova/ica postao je veoma redak u umetničkom sistemu i javnoj oblasti, te su kustoski kursevi jedna od retkih prilika gde možemo bez ikakve bojazni podeliti svoja iskustva i saznanja – kaže Biljana Ćirić, osnivačica i direktorka programa.

U prošlogodišnjem programu učestvovalo je 15 mladih kustoskinja iz zemlje i regiona, ali i iz Japana, Belorusije, Argentine, Italije, Irana, itd. Nastavni program kursa podrazumevao je pisanje kritičkih tekstova, prezentacije, posete umetničkim ateljeima, posete institucijama, predavanja i mentorske sesije sa lokalnim i međunarodnim kustosima, teoretičarima itd. A među predavačima bili su Dorotea fon Hatelman, Tara Mekdauel, Met Parker, Hou Hanru, Antariksa, kolektiv WHW, Mia David, Ana Bogdanović, Siniša Ilić, Elena Filipović i Branislav Dimitrijević.

Jedna od glavnih vrednosti u WCSCD programu za mene je bila raznolikost učesnika, ne samo u odnosu na različite kontekste u kojima rade, već i u odnosu na veoma različite pozadine iz kojih dolaze, uključujući ne samo kustose, već i umetnike, pisce i druge sa različitim interdisciplinarnim pristupima – kaže Kirila Cetkovska, učesnica kursa WCSCD 2018.

WCSCD nastavlja rad u polju kustoske edukacije i proizvodnje specifičnog znanja sa intenzivnim, tromesečnim programom. U susret ovogodišnjem izdanju pripremljena je i knjiga Šta kustosiranje može/treba da bude?u kojoj će se naći tekstovi učesnika i mentora, a koja će biti objavljena 14. maja. Istog dana, Patrik D. Flores, umetnički direktor Singapurskog bijenala u 2019 održaće inauguralno predavanje naslovljeno Singapore Biennial 2019: Some Political Inspirations(Singapursko bijenale 2019: neke političke inspiracije) u Muzeju savremene umetnosti.

Šta kustosiranje može/treba da bude? jeste diskurzivna institucija koja pokušava da podstakne kritičku razmenu povezanu sa kustoskim diskursom i diskursom organizovanja izložbi sa aktivnostima kao što su razgovori upriličeni u Muzeju savremene umetnosti (gde su svi WCSCD 2018 mentori imali mogućnost da javno predstave svoje razmišljanje i rad u vezi sa kustosiranjem), panel diskusije, izložbe i izdavački poduhvat, pri čemu knjiga koju ćemo objaviti obeležava početak svega toga. Sve te aktivnosti biće ponovljene iz godine u godinu, s obzirom na to da je ponavljanje važan aspekt ispisivanja istorije umetnosti s nadom da će odgovoriti lokalnim potrebama, ali istovremeno da će omogućiti da ostane globalno povezana – kaže Ćirić.

Foto: Boris Burić

Vodeći mentori ovogodišnjeg programa su Luka de Pinto (Kunsthalle Wien, Beč), Čarls Eše (Muzej Van Abbe, Ajndhoven), Zdenka Badovinac (Moderna galerija, Ljubljana), Nikita Jingćijan Kai (Times Museum, Guangdžou), Ares Športa (Fondacija „Lumbardi“, Prizren), Den Kameron (Njujork), Met Peker (EVA International, Limerik), Karolin Hristov-Bakardžijev (Castelo di Rivoli, Torino), i drugi.

Pripremajući WCSCD 2019 relevantna pitanja ostaju otvorena: sa kojom vrstom međunarodnog kustoskog znanja se nadamo da ćemo imati posla, i šta imamo u vidu kada danas kažemo međunarodno. To su pitanja od velikog značaja ne samo za kustose već i za umetnike. Premda je on edukativna platforma za kustose, rad sa umetnicima i razgovori sa umetnicima umnogome utiču na pravac kursa i liniju mišljenja.Tokom prošlogodišnjeg kursa, Saša Tkačenko, koji je grafički uobličio našu knjigu, radio je u tesnoj saradnji sa nama i bio je prisutan na mnogim sastancima imajući neposredan uvid u teškoće i izazove pokretanja WCSCD polazeći od nule. Kao odgovor na sve to on je napravio seriju novih radova koji su bili izloženi prilikom svih razgovora organizovanih u Muzeju savremene umetnosti Beograd. Nastavićemo sa praksom angažovanja novog umetnika svake godine koji će tesno sarađivati sa nama i iznova promišljati pojam izložbe– kaže Biljana Ćirić.

Kako konkurisati?

Prijava treba da sadrži CV/portfolio, motivaciono pismo (maksimalno 500 reči, o tome zašto želite da se bavite kustosiranjem  i prethodnim iskustvom) i opis projekta (maksimalno 300 reči, projekat koji biste hteli da razvijete), sve spakovano u jedan Word ili PDF dokument. Prijave se šalju na email what.could.curating.do@gmail.comsa naznakom “Kustoski-kurs-Beograd” najkasnije do 18. marta.

Uslovi za prijavu su sledeći: polaznici treba da budu do 35 godina starosti, završene studije istorije umetnosti nisu obavezne. Troškovi tromesečnog kursa iznose 350 evra (putni troškovi i troškovi smeštaja nisu uključeni). Polaznicima koji nisu iz Beograda i Srbije, koordinatori projekta će pomoći u pronalaženju smeštaja. Polaznici kursa bi trebalo da imaju u vidu dodatne troškove za prevoz i smeštaj na studijskim putovanjima.

Na osnovu kvaliteta poslatih prijava, biće izabrano 15 učesnika koji će pohađati kurs u Beogradu. Odabrani učesnici koji nisu iz Beograda, treba da planiraju da stignu u Beograd najkasnije do 25. avgusta 2019. godine. Konačni spisak učesnika biće saopšten u maju, a preliminarni kurikulum programa biće potvrđen u junu 2019 godine. i istovremeno prosleđen učesnicima.

U toku su prijave za ovaj kuratorski program koje će biti otvorene do 18. marta. Kontakt u vezi sa projektom: Tjaša Pogačar (tutorka WCSCD 2019): pogacartjasa.contact@gmail.com

View this post on Instagram

WCSCD offers a 3-month long program that draws upon the unique local and regional context as a critical source of knowledge. This program also intends to provide insights into the wider international framework related to exhibition-making practices on both a theoretical and practical level. If you want to apply, link with all the information is in our bio. _ #wcscd #wcscd2019 #curating #curator #contemporarycurator #artcurators #curatorial #curatorslife #curators #curatorialstudies #curatorialpractice #artcurator #artgallery #galleryart #artworks #contemporaryart #modernart #gallery #exhibition #kunstgalerie #museum #workshop #belgrade #education #arteducation #serbia

A post shared by WHAT COULD/SHOULD CURATING DO? (@whatcouldshouldcuratingdo) on

WCSCD kustoski kurs je dugoročni projekat koji je pokrenula Biljana Ćirić, uz podršku i saradnju sledećih partnerskih institucija: Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, Irskog bijenala savremene umetnosti “Eva International”, Muzeja Zepter, između ostalih. Projekat je realizuje uz podršku Italijanskog instituta za kulturu u Beogradu, Ambasade Kraljevine Holandije u Beogradu, Austrijskog kulturnog foruma, Fondacije Hajnrih Bel i Hestia – biroa za umetnost i geopolitička ukrštanja, EUNIC Srbija, između ostalih.

Website // Facebook  // Instagram

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: