Da li imate preko 18 godina?

Remed: street art je građenje doma tamo gde on ne postoji

Francuski umetnik oslikao je novi mural u Novom Sadu.

Ime francuskog street art umetnika Gijoma Albija, poznatijeg kao Remed, odjeknulo je u srpskoj javnosti zbog njegovog istančanog umetničkog stila, ali i zbog protesta koji su se  ovog proleća dogodili u Novom Sadu usled misterioznog prekrečavanja njegovog murala. Nedavno osnovani Kulturni centar LAB i Francuski institut u Srbiji, zajedno sa grupom građana i umetnika Lančana reakcija, ostali su pri vrednosima za koje se zalažu, te su po drugi put doveli Remeda u glavni grad Vojvodine. Centralni razlog njegovog ponovnog dolaska bio je novi mural, a sa ovim suptilnim buntovnikom smo između ostalog razgovarali o izražavanju kroz umetnost, njegovoj životnoj filozofiji i surfovanju. 

Foto: Manja Holodkov

Murali velikih formata, pojednostavljenih oblika i boja, krase zidove zgrada širom planete, a od nedavno i deo fasade KC LAB-a. Ova Kulturni centar predstavlja novo stecište vibrantne umetničke i medijske energije mladih Novosađana, smešten na adresi Dr Hemta 2.

Remedovi murali mahom podsećaju na kubističke radove Modiljanija i Pikasa; ova dva umetnika su, kako sam kaže, zaista njegova najveća inspiracija. “Uticaj vučem i iz geometrije i islamske umetnosti – volim da imam uvid u to kako su ljudi pre mene sintetizovali određene elemente, i kako su dobijali životnu esenciju. Sve to predstavlja drevna umetnost”, rekao mi je Remed. Od književnih dela izdvaja heroje detinjstva – Malog princa i Galeba Džonatana Livingstona. Njegovom plejlistom preovladava soul, od klasike do varijacija u hiphopu, džezu, elektronici.

Estetiku svojih radova definiše kao iskrenu, jednostavnu, univerzalnu, vanvremensku i pristupačnu. I oni upravo to i jesu, u svoj svojoj suptilnosti i nenametljivosti. Poentu svoje umetnosti naglasio je rečenicom:

“Veoma retko imam ideje o tome šta ću crtati, jer ja crtam stavove – one koje imam i one koje želim da imam. Sve iz razloga grafičke praznine crteža, moram izmišljati oblike koji postaju figurativni.”

O evoluciji street art scene Remed u velikoj meri ima indiferentan stan, jer mu je najbitnije da crta.”To me uistinu najviše zanima. Razmišljanje o široj slici je jako teško, jer će uvek postojati ljudi koji se ne bave umetnošću iz pravih razloga”, kaže Gijom.

Foto: Nemanja Jovanović

Po Remedu, umetnici treba da nastoje da demistifikuju elitizam u umetnosti i upravo se iz tog razloga on okreće jednostavnosti. Nadovezao se zatim na ovu temu i govorio o odnosu individualnih nasuprot kolektivističkih ideja – kao autor, on smatra da zdrava kolektivistička ideja može poteći jedino od različitih individualaca koji nisu kontrolisani, koji sanjaju i veruju da je utopija moguća.

Dublji doživljaj i vrednost street art-a za Remeda predstavlja osećaj slobode, pravljenje doma tamo gde on ne postoji i iznad svega istraživanje. Planove, kao i svoju umetnost, predstavlja krajnje skromno  – to su je crtanje, surfovanje, pevanje. “Volim da crtam i nemam više želje za novim projektima, ja jednostavno želim da crtam, uradim jednu izložbu godišnje i to je to”, rekao je dok smo razgovarali. Remed ima 38 godina, ali kada surfuje oseća se kao dete i povezuje se sa pravim razlogom postojanja, a ne onim koje projektujemo.

Ovaj francuski umetnik odiše aurom samosvesti i to se može zaključiti iz energije prilikom samo jednog razgovora sa njim. Kako kaže, veoma je zahvalan i svestan da on nije telo, već da poseduje telo, te da su ljudi mnogo više od tih sićušnih tela u kojima se nalaze. Remed veruje u harmoniju koja se nalazi u univerzumu i u prirodi, a koju svakog dana pronalazi i koristi za usmeravanje svoje pažnje. Ona je, moglo bi se reći, nešto što savremenom čoveku zaista nedostaje.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: