Da li imate preko 18 godina?

Reditelji kukaju zbog (svojih) trejlera

Kako rešiti problem s filmskim trejlerima posle kojih publika nema potrebe da pogleda film?

3
0

Zanima vas neki film, pogledate trejler istog i odlučite da ga pogledate u bioskopu? Zvuči skroz normalno, ali šta ako iz trejlera saznate toliko o filmu da više nema potrebe da ga pogledate? Holivudski reditelji suočavaju se baš sa ovim problemom.

Trejleri su postali neizostavni deo savremene filmske kulture. Na osnovu ove kratke najave u kojoj su sublimirani i radnja filma, i napetost i najbolji vizuelni elelementi stvara se hajp oko filma, a sa njim i želja da se gledaoci navuku da odu u bioskop kako bi film ostvario što veći profit. Nismo otkrili toplu vodu: ovo zna i prosečni filmski konzument koji gleda trejler kako bi doneo odluku o poseti bioskopu. Potreba da trejleri budu što spektakularniji i bolji jedni od drugog dovela je do kontraefekta, pošto pogledaju trejler u kome je maltene ceo film prepričan u dva minuta gledaoci uopšte nemaju potrebu da odu u bioskop i bacaju para na ono što su već videli dajdžestirano na YouTube-u. Stoga se u Americi ovog leta, a leto je pik bioskopske sezone u ovoj zemlji, rodio termin blind viewers – grupe gledalaca koji namerno odlaze u bioskop ne pogledavši ni jedan trejler za film koji gledaju.

Ali nisu samo blind viewers iziritirani producentskim marketinškim pumpanjem trejlera i maltene najavljivanjem trejlera za film na spektakularniji način nego što je sam film (skoro smo imali prilike da to videmo u slučaju novog Blade Runner-a čiji trejler je imao bioskopsku premijeru za odabranu publiku u IMAX centrali u Los Anđelesu). Reditelji, i to mahom blokbastera se žale na trejlere sopstvenih filmova : odlukom producenata prikazali su mnogo više nego što su reditelji prvobitno želeli.

„Novi trejler maltene prepriča ceo film“, žalio se Dejvid Linč u intervjuu „Rolling Stone“-u povodom izlaska nove sezone serije „Twin Peaks“. „Mislim da to šteti filmskoj umetnosti. Ja ne želim ništa da znam o filmu kada uđem u bioskop. Želim da uđem u kinematografski svet u potpunosti,  otkrijem sve elemente filmskog jezika i prokljuvim priču. Samo tako možete imati potpuno iskustvo – bez najava ili prekida. Drugačije je besmisleno“, zaključio je reditelj čiji trejleri za novu sezonu kultne serije uspevaju da sakrije sve narativne elemente, ali da zainteresuju, a istovremeno ne pokvare gledalačko iskustvo.

Dok je Linču uspelo da ima kreativnu kontrolu nad trejlerom Andy-u Taylor-u, reditelju filma „Terminator: Genisys“ iz 2015. to nije uspelo. U skorašnjem intervjuu sajtu „Uproxx“ Taylor je govorio o raspravama sa čelnicima Paramount Pictures-a koji su imali kontrolu nad montažom trejlera. U prvom trejleru je ispalo da je „Genisys“ reboot Terminator franšize što uopšte nije bio slučaj, a u drugi trejler su ubačene spojler scene koje potpuno ruše napetost i misteriju filmske priče. „Sigurno nisam režirao te scene sa idejom da ih ljudi vide pre nego što film izađe“, naglasio je reditelj i dodao da su mu producenti rekli kako su to uradili iz „marketinških razloga“.

Isti problem je imao i reditelj filma „Jurassic World“ iz iste godine, Colin Trevorrow, kome su producenti montirali trejler upravo od scene koje je trebalo da budu veliko iznenađenje za gledaoce. „Nisam uopšte bio zadovoljan njihovom odlukom“, rekao je za IGN, „ali sam potpuno svestan da ovakav način marketinga privlači najviše gledalaca, a to je pokazala i novija istorija blokbaster filmske industrije“

Ali kada sami studiji – a tu su Warner Brothers i Marvel najagilniji – prave famu oko trejlera dođe se i do bizarnih momenata koji smetaju i publici i kritici. Marvel, Sony i Columbia su toliko hajpovali trejlere novog izdanja Spiderman franšize, „Spiderman: Homecoming“ da su u drugom izbačenom trejleru u martu ove godine (film izlazi 7.jula) prepričali bukvalno ceo zaplet filma, a kada spojite sva tri trejlera u trajanju od blizu 10 minuta nema potrebe ni da pogledate film – sve je tu.

Srećom, domaća publika nema ovakvih problema pošto trejleri domaćih filmova najčešće nemaju nikakve veze sa onim što možete videti u filmu ni u narativnom ni u vizuelnom smislu. Obično su grozni i potpuno bez ritma ili su samo puko slaganje nekakvih scena u kojima se poznati glumci kerebeče kako bi, valjda, narod odlepio na samu njihovu pojavu.  Naš trejler više tizuje fizičko nepostojanje bioskopa pa autori nisu imali prilike da vide kako se uopšte snimaju filmovi nego što spojluje užitak.

No da se vratimo u Holivud: reditelji shvataju probleme sa trejlerima pa sve više insistiraju na ugovornoj stavki u kojoj imaju potpuno kontrolu nad montažom i sadržajem istih. Dvojica blokbaster velikana – Christopher Nolan i Guillermo del Toro su prvi uspostavili ovo pravilo i rezultati se već vide. Nolan je napravio napet trejler za svoj novi film „Dunkirk“, ratni spektakl o istoimenom povlačenju savezničkih snaga na početku Drugog svetskog rata, dok se Del Toro zafrkava kako namerno pravi svaki trejler da bude spojler mada je situacija potpuno suprotna. U svakom slučaju, ovo i nije neka dilema. Možete da odete u bioskop, a da niste pogledali trejler. Nećete propasti za 350 do 500 dinara, a i ako ne volite bioskope, što je velika blasfemija, uvek možete ilegalno pogledati film. Ili pogledati vezano tri trejlera pa se hvaliti po žurkama kako ste već gledali film. Vaša odluka.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: