Da li imate preko 18 godina?

Preporuke za gledanje na 26. Festivalu autorskog filma

U vreme pandemije FAF nastoji da odbrani bioskope i umetnost.

Autor:
38
0

Ovogodišnji 26. Festival autorskog filma trajaće 20 dana i održaće se od 27. novembra do 16. decembra. Festival će se odvijati u skladu sa novim merama u borbi protiv virusa Covid 19, da ustanove kulture moraju raditi do 18 časova. Predstavljamo vam celokupni program festivala, lokacije, kao i kakva razmišljanja stoje iza namere programskog odbora da filmove u okviru ovogodišnje izdanja, bez obzira na sve, prikaže u bioskopskim dvoranama. Uz to, izdvajamo 10 naslova na koje posebno treba da obratite pažnju. 

Glavni program festivala obuhvata 23 ostvarenja, od kojih će se 11 filmova boriti za Grand Prix Festivala i nagradu Aleksandar Saša Petrović. U okviru glavnog programa van konkurencije, publika će moći da pogleda 12 filmskih ostvarenja  Ovogodišnji program obuhvata i selekcije „Hrabri Balkan“, „Bande a part“, kao i specijalne projekcije.

Vizuelno rešenje predstavlja omaž originalnom plakatu filma „Kičma“ reditelja i scenariste Vlatka Gilića, premijerno prikazanom na Kanskom festivalu 1975. godine. Autori plakata ovogodišnjeg Festivala autorskog filma su Braća Burazeri – Nikola i Nenad Radojčić. Dva ključna motiva ovog Gilićevog dela – opasno zagađenje vazduha u gradovima, kao i epidemija nepoznate bolesti koja se širi – pokazuju se duboko proročanskim u trenucima globalne krize i pandemije koje čovečanstvo ove godine proživljava. „Šire gledano režija na planeti Zemlji generalna je proba za smak sveta. Da li će to biti premijera bez reprize, to zavisi od nas… Mislim da je zadatak umetnosti odlaganje te fatalne premijere“, izjavio je u jednom davnom intervjuu Vlatko Gilić.

Film Kičma biće počasno prikazan na ovogodišnjem FAF-u. Većina autorovih dela nedostupna je za širu javnost, te ovo predstavlja jedinstvenu priliku da se publika upozna sa ovim Gilićevim ostvarenjem. U okviru festivala biće prikazana i retrospektiva Gilićevih filmova: od kratkih do dugih, i igrani i dokumentarni.

Berlinski pobednik Zlo ne postoji iranskog reditelja Mohameda Rasulofa otvara 26. FAF – 27. Novembra. Kroz 4 priče, film se bavi problemom smrtne kazne u iranskom društvu iz perspektive njihovih egzekutora i trauma koje oni proživljavaju.

Publika će u glavnom programu van konkurenciji moći da vidi i ruski film DAU. Nataša reditelja Ilje Hržanovskog i Ekatarine Erlel, koji je dobio Srebrnog medveda za posebni umetnički doprinos na festivalu u Berlinu.

Na festivalu će biti prikazana i tri filma nagrađena u glavnoj selekciji festivala u Veneciji. To su ruski film Dragi drugovi reditelja Andreja Končalovskog, dobitnik Specijalne nagrade žirija, film meksičkog reditelja Mišela Franka Novi poredak, dobitnik Srebrnog medveda – Velike nagrade žirija i Učenik indijskog reditelja i scenariste Čajtania Tamhanea, dobitnik nagrade za najbolji scenario. Ovi filmovi se prikazuju u glavnom programu van konkurencije.

Za nagradu će konkurisati film gruzijske režiserke Dee Kumbašvili Početak koji je osvojio čak 4 nagrade na filmskom festivalu u San Sebastijanu – najbolji film, najbolja režija, najbolji scenario i najbolja glumica.

Domaćin Festivala ove godine biće Kombank Dvorana, a festival će se održavati i u Domu omladine Beograda, Dvorani Kulturnog centra Beograda, bioskopu „Fontana“, bioskopu „Vlada Divljan“, Domu Kulture Studentski grad, bioskopu Art Kolarčeva Zadužbina, dok će se neki naslovi naći i na onlajn filmskoj platformi mojoff.net .

Izdvojili smo 10 filmova sa ovogodišnjeg programa, obuhvatajući sve programske celine.

MARE (režija: Andrea Štaka)

Mare nikada nije letela avionom, iako živi pored aerodroma sa svojim mužem i troje tinejdžera. Voli svoju porodicu i brine o njima, ali ponekad se oseća gotovo kao strankinja u sopstvenom domu. Žudeći za promenom i nepoznatim, promatra avione kako lete iznad nje. Kada se jednoga dana u susednu kuću useli stranac, Mare će se naći pred najvećim iskušenjem u životu.

MLADI KITOLOVAC (režija: Filip Jurjev) 

Leška živi u dalekom, izolovanom selu blizu Beringovog moreuza, na Čukotskom poluostrvu. Kao i većina muškaraca u njegovom selu, i on je lovac na kitove. Nedavno je internet stigao u selo, i Leška na jednom od američkih veb sajtova nailazi na prelepu devojku koja postavlja svoje izazovne snimke. Odlučan da pronađe devojku sa snimka u stvarnom svetu, Leška kreće na ludo putovanje…

SIBIR (režija: Abel Ferara) 

Klint je osakaćen čovek. Povukao se u zabačenu planinsku kolibu gde se nada da će pronaći spokoj. Vodi skromnu kafanu koju retko ko posećuje: povremeno se pojavi neki zalutali putnik ili neko od lokalaca. Ali čak i u ovoj relativnoj izolaciji ne uspeva da nađe mir niti da pobegne. Jedne kobne večeri odlučuje da se suoči sam sa sobom i, sa psima na sankama, kreće na putovanje u svet koji je nekada poznavao. Putuje kroz snove, sećanja i maštu u pokušaju da pronađe svoju pravu prirodu.

POSLEDNJE PROLEĆE (režija: Isabel Lamberti)

U jednom siromašnom, oronulom gradu blizu Madrida, stanovnici su prisiljeni da napuste svoje domove koje su sami gradili, jer se zemlja na kojoj žive prodaje. Dok se ovaj proces polako odvija, različiti članovi španske porodice Gabare Mendoza bore se, svaki na svoj način, sa svojim životima u tranziciji.

HOD UZ VETAR (režija: Vei Šujun)

Kun je zabrljao praktično sve: svoju poslednju godinu studija u filmskoj školi, posao za koji je zadužen na diplomskom filmu svog prijatelja i vezu sa svojom devojkom. Ali Kun je upravo dobio vozačku dozvolu i uz nju najjeftiniji polovni automobil koji je mogao da nađe: starog, raspalog Džip Čerokija za koji bi se moglo ispostaviti da je ključ njegovih najluđih snova.

VALDEN (režija: Bojena Horačkova) 

Posle 30 godina izgnanstva u Parizu, Jana putuje natrag u Viljnus. Želi ponovo da vidi jezero koje je Paulius, njena prva ljubav, nazvao „Valden“. Film govori o litvanskoj omladini pre pada komunizma. Između prvih emocija i crnog tržišta postoje snovi o slobodi i odlasku na Zapad.

DOMOVINE (režija: Jelena Maksimović) 

Mlada žena otkriva rodno mesto svoje bake, planinsko selo koje je napustila tokom Grčkog građanskog rata. Suočena je sa ruševinama i zaboravom. Leto donosi njen povratak selu, kao i nagoveštaje budućih promena.

SKUČAJNA RASKOŠ PROZIRNOG VODENOG REBUSA (režija Dalibor Barić) 

Martin je pokušao da se bori protiv sistema, a sada je u begu. Sara je konceptualna umetnica. Zajedno se pridružuju revolucionarnoj komuni na selu. Policija im je na tragu. Inspektor Ambroz zna da su prava pitanja važnija od odgovora. Jer možda ništa od ovog nije istina.

KONCENTRIŠI SE BABA (režija: Pjer Žalica) 

U aprilu 1992. godine, brojna se porodica, razbacana po celoj Jugoslaviji, okuplja u Sarajevu oko odra stare majke. Baba nije dobro, ali se prognoza porodičnog lekara da je njena smrt pitanje minuta, pretvara u sate, pa onda dane. Počinju spletke, prevare i trvenja oko nasledstva koje će ostati iza starice, a naročito oko velike porodične kuće u Sarajevu. Baba i poslednim uzdasima svojski učestvuje u tome, a možda je upravo to i održava u životu. Intrige i spletkarenje na štetu jedne od sestara ovoj porodici su važnije od jasnih, zastrašujućih znakova nadolazeće kataklizme. Kada je, na kraj, prevara otkrivena, već je kasno. U Sarajevu počinje rat.

RASPOLOŽENI ZA LJUBAV (režija: Vong Kar-Vai) 

U užurbanom Hong Kongu 1962. godine, Čau Mo-Van se sa suprugom useljava u novi stan. Istog dana kada se Su Li-Žen preselila sa svojim mužem u istu zgradu. Njih dvoje nemaju stvarnu vezu – prolaze jedno pored drugog na stepeništu izlazeći po hranu – sve dok oboje iznenada ne shvate da njihovi supružnici imaju ljubavnu vezu. Kad počinju da se sastaju kako bi razgovarali o ovoj zajedničkoj nesrećnoj situaciji koja ih je zadesila, Li-Žen i Mo-Van počinju da osećaju emocije za koje nisu sigurni da li mogu, i da li bi trebalo, da ih izraze.

Predsednik Saveta FAF-a Srdan Golubović ocenjuje da se ove godine festival održava u gotovo nemogućim okolnostima. „Možda najviše podeća na prvo izdanje iz 1994. godine, kada je u vreme potpune izolacije i odbačenosti ove sredine i Beograda nastao FAF, koji je osmislio i sproveo njegov osnivač i dugogodišnji direktor Vojislav Vučinić. Ovo je nažalost i prva godine bez njega”, rekao je Golubović, podsećajući da je Vučinić preminuo u decembru 2019.

„Uprkos okolnostima, pokušali smo da probudimo duh festivala i da napravimo mogućim da se dogodi. Te 1994. godine Vučinić je sa saradnicima, sa Slobodanom Novakovićem, prepoznao da ovaj grad ima potrebu i radoznalost za nečim što je novo, hrabro, inventivno, originalno, provokativno. Mi danas negujemo duh tog festivala”, rekao je Golubović i najavio da je zatvaranje festivala posveta Vučiniću kada će biti prikazana 4K remasterizovane verzija filma Raspoloženi za ljubav Vonga Kar-Vaija iz 2000, koga je upravo Vučinić otkrio beogradskoj publici.

Festival je za sada objavio program do 4. decembra (što je bio prvobitni datum zatvaranja festivala), a satnice za naredne nedelje biće objavljivane sukcesivno.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: