Da li imate preko 18 godina?

Preispitivanje ideje slobode u savremenom trenutku

Severna Koreja tako funkcioniše kao neka vrsta nesvesnog zapadnog sveta, onaj mračni deo na koji se projektuju gulazi, tortura, državni nadzor nad pojedincima i sve ostalo.

Autor:
0
1

Nakon godinu dana pauze na matičnoj sceni, kao i gostovanjima po Grčkoj, Rumuniji, Indiji, Slovačkoj, Francuskoj i zemljama regiona, ove subote, 28. aprila, u Bitef teatru će ponovo biti izvedena predstava Sloboda je najskuplja kapitalistička reč.

U pitanju je autorski projekat dramaturškinja Maje Pelević i Olge Dimitrijević koji se temelji na njihovoj poseti zasigurno najizolovanijoj zemlji sveta – Severnoj Koreji – a preispituje ideju slobode u savremenom trenutku. Budući da je reč o državi koja figurira kao apsolutni neprijatelj takozvanih demokratskih društava, simbol represije i totalitarnog društvenog uređenja, autorke i protagonistkinje predstave postavljaju niz pitanja kojima problematizuju taj globalni konsenzus u medijskoj slici Severne Koreje. Da li je vidljivi kult ličnosti gori od nevidljivog kulta kapitala? Koliko nam je predstava o najneslobodnijem društvu na planeti neophodna zarad određene slike o našem, “zapadnom” svetu? Da li je jedini način da se izbegne imperijalna dominacija posedovanje atomske bombe i opštenarodne odbrane? Da li socijalističko uređenje nužno mora da bude i totalitarno? Predstava se suočava sa mogućnostima i nemogućnostima da govorimo o jednoj zemlji van našeg kulturnog i političkog koda.

Ne bežeći od socijalističkog backgrounda svoje sredine i istovremenog iskustva života u kapitalističkoj tranziciji, Pelević i Dimitrijević, između ostalog, kažu:

Nakon pada Berlinskog zida, raspada socijalističkog projekta i raspada Jugoslavije, jedino ostrvo koje i dalje opstaje u izolaciji, zbog čega na Zapadu ne prestaje da pobuđuje pažnju i osudu, kao jedini ostatak Hladnog rata, jeste Severna Koreja. Način na koji je predstavljeno ’grcanje pod čizmom totalitarizma’ severnokorejskog naroda u velikom zapadnom narativu verovatno je jedan od najspektakularnijih i najfantastičnijih. Slika Severne Koreje koja dolazi do Zapada, način na koji su predstavljeni njeni enterijeri i spomenici, njena arhitektura, njen državni aparat, njena represija i njene masovne manifestacije, u potpunosti odgovara distopičnim svetovima iz žanra naučne fantastike u kojima je sva sloboda ukinuta. Severna Koreja tako funkcioniše kao neka vrsta nesvesnog zapadnog sveta, onaj mračni deo na koji se projektuju gulazi, tortura, državni nadzor nad pojedincima i sve ostalo. Projektovanje represije u nekog drugog idealno je za maskiranje sopstvenih represivnih i nedemokratskih praksi, od borbe protiv terorizma, preko slučaja Grčke do izbegličke krize. Tako da, zapravo, govoreći o Severnoj Koreji, govorimo i o Americi, i o Evropskoj uniji, i o Srbiji.

Predstava je nastala u koprodukciji Bitef festivala i Bitef teatra, a pored autorskog tandema, u realizaciji projekta su učestvovali i koreograf Igor Koruga, kompozitorka Anja Đorđević, kostimografkinja Ljiljana Dragović, dok video potpisuje Deana Petrović.

Predstava će se odigrati 28. aprila u Bitef teatru (Skver Mire Trailović 1) u 20h. Ostale detalje možete pogledati na Facebook event- u predstave.

Lajkuj:

Komentari:

  1. Tekvondo je tužna misao koja se pleše says:

    Reći da je Sev Koreja “onaj mračni deo na koji se projektuju gulazi, tortura, državni nadzor nad pojedincima i sve ostalo” implicira da autorke znaju da gulaga, torture i državnog nadzora nad pojedincima nema.
    Molim da to jave i severnokorejcima – glupo je da nastave da ginu bežeći odatle, da bleje više u tim imaginarnim gulazima, da umiru od gladi, itd.
    Konačno, autorkama bih poželeo što duži, da ne kažem trajan, boravak u dotičnoj oazi alternative i čovekoljublja.

Ostavite komentar:

Slični članci: