Da li imate preko 18 godina?

Premijera: OKEAN

Intervju sa Tamarom Drakulić

0
0

Film ”Okean” rediteljke Tamare Drakulić koji je premijeru imao na festivalu u Jihlavi u Češkoj, a potom je prikazan i u okviru prestižne selekcije Waves na festival u Torinu, premijerno će biti prikazan i za našu publiku u okviru filmskog festivala FEST.

U ulozi rediteljke i protagonistkinje Tamara filmom predstavlja svoje putovanje teretnim brodom od evropske obale Atlantskog okeana do Havaja, a na tom putu je prati bliski prijatelj Mate. Na Havaje odlazi da prospe pepeo svog prijatelja Tonija u Tihi okean. Prethodnu zimu provela je pored njega dok je umirao, i sada, ovim dugačkim putovanjem koje prati filmskim putopisom, želi da prizove sećanje na taj momenat. Uoči domaće premijere “Okeana”, popričali smo sa Tamarom o temama kojima se film bavi i neizvesnom procesu igrano-dokumentarne forme.

Okean je neka vrsta road-movia koji istražuje odnos života i smrti. U kakvoj vezi je put, kao takav, sa ove dve teme?

Ne znam da li ste nekad dalekim zemljama putovali sami? Meni su takva putovanja među bitnijim iskustvima u životu. Kada si daleko i sam, percepcija kao da razotkrije jedan svoj novi nivo. Tu si ti i tu je okolina. Polako samotno putovanje postaje neka vrsta kuće ogledala. ”Život je onakav kakav si ti” je rečenica koja se više puta ponavlja u ”Okeanu”. Putovanje i smrt, čini mi se, ne izmiču istom pravilu.

tamara-okean

Okeanom sam pokušala ne toliko da se bavim odnosom života i smrti, već je to dugačko, moćno i šaroliko putovanje trebalo da prikaže samo jedan trenutak, trenutak smrti, onako kako sam ga ja pored prijatelja koji je odlazio doživela. Smrt u našoj kulturi predstavlja jedan od najvećih tabua. ”Okeanom” sam htela taj tabu da zaobiđem.

Cilj ovog puta je prosipanje urne jednog čoveka. Kako si došla na ideju da to uopšte uradiš, a onda i snimiš?

Pre tri godine nekoliko meseci sam provela pored druga, Tonija, koji je umirao. Tu je neko, fizički pored vas ali vam zapravo nije jasno gde je. Negde gde znate da ćete i vi jednog dana približavajući se trenutku smrti biti. Tamo sam pokušala da budem pored njega. Gde god da je to bilo. To sam posle, ”Okeanom”, pokušala da prenesem. Sticajem okolnosti Toni je većinu života proveo surfujući na Havajima i krstareći Tihim okeanom. Njegova majka, moja prijateljica, je zbog toga odlučila da pepo njegovog tela prospe na havajskom ostrvu Kauai. Ja sam onda samo razabrala: okean, drevna granica poznatog sveta, Havaji, rajska ostrva, na evropski orjentisanim mapama ona se nalaze na samoj ivici, na kraju, želim da pričam o smrti i bliskosti.

Delić po delić, činilo mi se da je tu priča. Onda sam savim slučajno naletela na informacije o putovanju kargo brodom koje je i estetski i finansijski odgovaralo budućem filmu. Guadeloupe je bila najjeftinija destinacija. Sve ostalo je bilo deo rizika, a rezultat, ”Okean”, deo nagrade za prihvatanje istog.

Kroz koje zemlje ste sve prolazili i da li ste sa ljudima delili šta zapravo radite?

Kad isplovite iz L’Avra, preplovite ceo okean i iskrcate se na karipskom ostrvu Guadeloupe, obreli ste se u ustoj zemlji u kojoj ste se i ukrcali na brod, u Francuskoj. Malko gorko, zar ne? Iako, barem za ovu koloniju i za taj dosta površan utisak koji smo za vreme boravka stekli, čini se da je to neka koalicija koja trenutno prija i lokalnom stanovništvu i Francuzima. Francuska je na ostrvu uredila infrastrukturu na naćin koji odgovara lokalcima. Za uzvrat brodovi odande nose tone ruma i banana, kojih ima dovoljno i za one koji na ostrvu ostaju. Zemlja pripada lokalnom stanovnicištvu, a zemljište je veoma skupo te im to daje neku vrstu sigurnosti i nezavisnosti. Ruta kojom smo plovili se, inače, zove Put ruma.

okrean4

Ljudi koje smo sretali su uglavnom znali šta radimo, ali nisam sigurna koliko su nas u tom smislu ozbiljno shvatili. Ne samo da smo bili dvočlana filmska ekipa, već smo se zbog veoma ograničenog budžeta uglavnom prevozili autostopom, “radili” u kupaćem kostimu, i bili nesposobni da se brinemo za ishod bilo kog poduhvata u tim novim i za nas suludim okolnostima. Na brodu isto. Kapetan i posada su znali da snimamo neki film, ali šta su u tom nedešavanju oni zamislili da mi beležimo ne znam. Verujem da su se iznenadili kada su dobili zaštićeni link sa gotovim sedamdesetominutnim filmom.

Koliko se materijal koji ste snimili razlikovao od onog što si zamislila da će se desiti, fizički i emotivno? Kako je to uticalo na montažu?

Dok se nismo ukrcali na brod ja nisam bila sigurna čak ni da li ćemo biti u mogućnosti da snimamo bilo kakav dijalog na brodu zbog buke motora. Mnogo toga je bilo neizvesno, ali sam se ja trudila da budem, kao na putovanju inače, spremna da se prilagodim i stignem do cilja, filma u ovom slučaju, uživajući pritom. Pre putovanja, odnosno početka snimanja, ja sam puno razmišljala o svim elementima za koje smo mogli da budemo sigurni da ćemo zateći: okean, sunce, nebo, horizont, Mate i ja. To su bili parametri unutar kojih sam krojila priču. Delovi slike na koje sam mogla da računam. Nisam mogla da predvidim kakav će Mateov i moj, na primer, odnos biti u situaciji potpune izolovanosti na sred okeana, ali sam odlučila da to, šta god bude, snimim.

Putovanje uglavnom uobliči priću mnogo lepše i preciznije nego ono što ste u stanju sami da isplanirate. Bitno je potruditi se da to ne sprečite.

okean2

Kako je teklo finansiranje “Okeana”?

Prvo sam napravila projekat na Kikstarteru. Ispostavilo se da su donatori uglavnom moji prijatelji te smo zaobišli platformu i oni su novac uplatili direktno meni. To je bilo dovoljno za snimanje filma. Nekoliko meseci sam onda montirala sama da bi se na kraju priključili montažeri, Nikola Dragović i Milan Jakonić, da zategnu sve tom montažerima znanom magojim. Pošto novac na prvom konkursu za post produkciju od Filmskog centra nismo dobili, smislila sam, i ponosna sam na to što sam smislila, da svi mi koji smo verovali u Okean, i radili bez finansijske nadoknade, postanemo koproducenti. Tako smo montažeri, dizajner zvuka, Vladimir Živković, Mate Ugrin koji je učestvovao u raznim aspektima stvaranja ovog filma, Petar Jevtić koji je raznim dovitljivostima presudno pomogao u produkciji, Cinnamon produkcija i njihova logistička podrška, i ja, svi mi smo postali koproducenti ”Okeana” sa svojim procentualnim učešćem u izdacima i dobicima. Tako da sad, sve što tu i tamo zaradimo, delimo. Na sledećem konkursu smo od Filmskog centra dobili i nešto novca za završetak post-produkcije. To je, takođe, puno značilo.

Gde se on nalazi, u svom festivalskom životu? Da li možemo da očekujemo domaću distribuciju?

Najveći uspeh u festivalskom smislu Okean je do sad postigao učešćem na jednom od najbitnijih festivala dokumentarnog filma u Jihlavi, Čaška, gde smo imali svetsku premijeru u okviru takmičarske selekcije Between the Seas. Izostanak direktnog društveno-političkog angažmana u filmu nam je uzeo nagradu, ali smo saznali da je nekoliko članova žirija tražilo kopiju filma za svoju privatnu kolekciju. Drugi veliki uspeh je festival u Torinu, tačnije Waves selekcija na tom festivalu koja važi za jednu od najprestižnijih filmskih selekcija u Italiji. Imamo najavu za još neke ali ćemo o tome kada i oni ozvaniče.

okean3

Što se beogradske distribucije tiče, u našoj kinematografiji već neko vreme se ”kuva” jedan novi talas. To je talas garažnog filma. Garažni film nastaje uglavnom sa minimalnim novčanim sredstvima ali sa neograničenom autorskom slobodom. Po principu iskoristiću ono štoimam, a na takav način ću se ponašati i prema činjenici da nešto nemam. Okrenuću je u svoju korist. Milutin Petrović, Saša Radojević, Jelena Marković i ja smo stilski dosta različiti autori, ali nas vema snažno povezuje odnos prema filmu. Odlučili smo da zajedno pokušamo da se izborimo kako za prostor za finansiranje ovakve verste filmova, kao i za prostor za prikazivanje. Videćemo uskoro kako će to uroditi plodom.

Film možete pogledati na FEST-u 1. marta u 17:30h u Dvorani Doma sindikata, u okviru Microwave selekcije, a reprize su 6. marta u 19h u Jugoslovenskoj kinoteci, kao i 8. marta u 17h u Domu kulture Studentski grad.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: