Da li imate preko 18 godina?

48. BITEF

Milan Marić / Zmajeubice, Mali mi je ovaj grob / preporučuje

0
0

U subotu, 20. septembra počinje 48. Bitef, pod sloganom “Prošlost je sada”. Kako se navodi u saopštenju organizatora, osnovno polazište za ovogodišnju selekciju je stogodišnjica od izbijanja Prvog svetskog rata, koja je dobila posebno mesto u polju kulture većine evropskih država. No, budući da je po sredi festival koji teži da relativizuje, promišlja i produbljuje stvarnost, predstave koje ćemo imati prilike da gledamo ne bave se istoriografijom ili objektivnim. 

Iz kvalitetnog i raznovrsnog programa teško je bilo izvući nepristrasnu preporuku, pa smo pozvali glumca Milana Marića, koji glumi u čak dve domaće produkcije, koje su se našle u ovogodišnjem programu – “Zmajeubice” Milene Marković i “Mali mi je ovaj grob” Biljane Srbljanović.

apolonia

“Ako već moram da biram samo dve, onda su to: Kšištof Varlikovski “(A)polonia” i Oliver Frljic “Aleksandra Zec”. (A)polonija se bavi preispitivanjem XX veka u Evropi i Poljskoj. Pitanje žrtve i holokausta kroz junakinju koja je pokušala da spasi 25 Jevreja za vreme II svetskog rata. Varlikovski je veliki reditelj koji je uspešno radio po celom svetu, a mene je kupio rečenicom sa kojom se 100% slažem: Ako pozorište treba da zabavlja svet onda me ono ne zanima. Mene zanima pozorište koje nešto pronalazi sada i ovde, za svoj grad, za svoj narod za koji radim, za publiku u Beogradu i publiku u Parizu, za one u Berlinu koji su toga časa u pozorištu.

aleksandra-zec

“Aleksandru Zec” zato što znam koliko je ta tema Oliveru intimno bitna, a i zato što nas podseća na jednu stvar koju smo lagano počeli da zaboravljamo u pozorištu. Pozorišnu ekstazu, u svakom smislu, umetničkom, emotivnom, filozofskom, političkom.

Naravno, tu je i “Grobnica za Borisa Davidoviča” Ivice Buljana i “A gde je revolucija stoko” Boruta Separovića.”

Milana možete gledati u “Zmajeubicama” Milene Marković, u režiji Ive Milošević, komadu koji je neka vrsta ironičnog časa istorije, koji priča poznatu priču o atentatu kroz uzavreli poetski jezik kojim se iskazuje ključni zahtev – zahtev za slobodom. Nije reč o istorijskoj drami, nego o savremenom komadu koji tematizuje i preispituje poziciju današnjeg mladog čoveka u odnosu na taj vrhunski zahtev – biti slobodan.

U predstavi “Mali mi je ovaj grob” Biljane Srbljanović u režiji Dina Mustafića, Milan glumi Gavrila Principa, kog autorka prikazuje kao žrtvu, braneći političke ideje Mlade Bosne. Obrađujući temu Sarajevskog atentata i njegove implikacije na opšti i lični plan, u fokus se stavlja značaj borbe za slobodu, revolucije, mladosti.

Kompletan program i satnicu Bitefa možete pogledati na sajtu festivala, a inspiraciju i motivaciju za odlazak na najrelevantniji, ne samo pozorišni, nego uopšte umetnički festival u regionu, pronađite u rečima selektora: Da li je pozorište neoliberalnog kapitalizma, koje je, na neki način, dirljivo anahrono jer i dalje počiva na buržoaskom ustrojstvu balansiranja između uspeha na blagajni i zadovoljavanja sopstvene iluzije političke subverzije koja je dostupna malobrojnim građanima (po evropskim statistikama, uglavnom sredovečnim ženama izumiruće srednje klase) zaista mesto kritičke svesti i moguće mesto revolucije? Ovogodišnji Bitef će pokušati da postavi i ovo pitanje.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: