Da li imate preko 18 godina?

7 veličanstvenih

Festival dokumentarnog filma

Autor:
0
1

U petak, 30. januara u Sava centru, počinje Festival evropskog dugometražnog dokumentarnog filma. Već 11. godinu za redom, ekipa festivala u Beograd dovodi vrhunska ostvarenja, kao i njihove autore, sa kojim publika uvek ima priliku da razgovara o filmovima, kao i svetu dokumentarnog filma uopšte. Ovo su filmovi koje ćete ove godine imati prilike da pogledate.

Novi Rejks muzej – Film, Uke Hogendejk

petak, 30. januar, 20h

Rejks muzej u Amsterdamu, najznačajniji muzej u Holandiji, zatvoren je 2003. godine zbog renoviranja. Plan je bio da se ponovo otvori 2008. godine, ali ono što je trebalo da se uradi za pet godina iziskivalo je deset, a budžet je stalno rastao. Rediteljka filma, Uke Hogendejk, bila je u mogućnosti da iza zatvorenih vrata muzeja kamerom prati ovaj uzbudljiv, težak i ponekad tužno-smešan proces. Divnim kadrovima koje prati snažna muzika, uspela je da zabeleži proces u kome zgrada ogoljena poput sumornog leša postaje velelepna nalikujući onoj iz prošlih vremena.

Rijksmuseum4

Kao gledaoci smo u mogućnosti da izbliza posmatramo kako kustosi pripremaju raspored svojih novih soba sa ogromnom strašću i predanošću. Pratimo domara, koji na zgradu gleda kao na svoje dete i štiti je od uljeza, kao i arhitekte koji stalno moraju da prilagođavaju svoj dizajn. Pratimo i direktore muzeja koji se suočavaju sa finansijskim preprekama, sa birokratijom i raznim nesuglasicama – da ne spominjemo bicikliste-aktiviste. Na kraju, četristo sati materijala je pretočeno u film, koji gledaoca dovodi do apoteoze, tj. do trenutka ponovnog otvaranja muzeja 2013. godine. Ovaj uzbudljiv epski film osvojio je nagradu za Najbolji holandski dokumentarac 2014. godine na Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma u Amsterdamu (IDFA), nakon što je imao premijeru na festivalima i u bioskopima širom SAD-a. Početkom decembra je počeo da se prikazuje u bioskopima širom Holandije.

Virunga, Orlando fon Ajnzidl

subota, 31. januar, 20h

U centru zbivanja filma je veličanstveni i zaštićeni Nacionalni park Virunga Demokratske Republike Kongo, koji je dom mnogim od poslednjih planinskih gorila na svetu, ali i najveća nada za ekonomsku stabilnost u regionu. U zemlji koja je već oslabljena tokom burne krvave istorije, ta nada postaje sve tanja 2010. godine usled otkrića nafte ispod Edvardovog jezera, tj. dolaskom britanske naftne kompanije „SOCO International”. Kada se višestruke snage sukobe u borbi oko kontrole parka, uključujući i moćnu pobunjeničku grupu koja zahteva određeni procenat naftnih profita, Orlando fon Ajnzidl i njegova ekipa ostaju zarobljeni u pravom ratu između onih koji su za očuvanje i onih koji su za eksploataciju parka.

virunga

Uz pomoć skrivenih kamera i neustrašive francuske novinarke, Melani Gubi, reditelj i iskusni montažer Masahiro Hirakubo, kombinuju izvanredne snimke pobunjeničkih tenkova i prikrivenih licemera sa panoramama bujne i spokojne divljine. Ovo je film o pravim herojima: o plemenitom čuvaru parka spremnom da pogine da bi zaštitio napuštene gorile, koje su pod njegovim okriljem; o staloženom belgijskom upravniku parka, čija zapanjujuća hrabrost umiruje sve oko njega; o šefu sektora koji pokušava da skupi dokaze o nezakonitim radnjama naftne kompanije.

Mesi, Aleks de la Iglesija

nedelja, 1. februar, 20h

Kada su jednog od najznačajnijih španskih reditelja, Aleksa de la Iglesiju, pozvali da napravi dokumentarac o fudbalskoj zvezdi, Lionelu Mesiju, on je odlučio da ne napravi film o sportu, već da istraži misteriju koja se krije iza njega, koju je video kao situaciju “ružinog pupoljka”. Bio je uveren da će, ako bude istrajan u istraživanju, moći da otkrije kako je moguće da je Mesi postigao da postane jedan od najvećih fudbalera svoga vremena. Dok je pravio film, de la Iglesija je sve vreme razmišljao o legendarnom „Građaninu Kejnu” Orsona Velsa i priči o dečaku sa sankama koji postaje svemoćni medijski magnat kad poraste. De la Iglesija je bio očaran načinom na koji Mesi polarizuje mišljenja uprkos neverovatnom talentu: „Jedna polovina sveta voli Mesija, a druga ga mrzi. Ne postoji sredina.”

messi

Tako je stvorio izuzetno dinamičnu i fascinantnu dokumentarno-igranu slagalicu koja se sastoji od scena večere sa nekim od fudbalskih ikona, Mesijevim najbližim prijateljima i sa ljudima iz njegove mladosti i detinjstva, kao i od arhivskog materijala i posebno režiranih igranih scena zasnovanih na stvarnim događajima. Ideja večere proistekla je iz Vudi Alenovog filma „Brodvej Deni Rouz”, u kojem se grupa starih komičara priseća čoveka po imenu Deni Rouz, koji oživljava u njihovim anegdotama.

Film je premijerno prikazan na Venecijanskom festivalu kao jedan od najboljih dokumentaraca u protekloj godini sa harizmatičnim učesnicima, odlične režije, kamere i zvuka. Majstorski izmontiran!

Demokrate, Kamila Nilson

ponedeljak, 2. februar, 20h

Jedan od najboljih danskih dokumentarnih filmova u poslednjih nekoliko godina inspirisan je pojedinim majstorima dokumentarnog filma, kao npr. Ričardom Likokom, koji je započeo novu eru u svetu dokumentarnog filma onog trenutka kada je svojom kamerom ušao u strogo zatvorene, službene prostorije. Kamila Nilson radi to isto, ali u stranoj zemlji, bez poznavanja izvornog jezika i pod stalnom pretnjom mogućeg nasilja.

Democrats_5_12001

Više od tri godine je ova rediteljka imala pristup unutrašnjim političkim krugovima Roberta Mugabea u Zimbabveu. Prateći proces stvaranja novog ustava Zimbabvea, koji predstavlja narativni kostur priče, film „Demokrate” govori o političkoj eliti koja vodi bitku oko osnovnih načela i koja određuje moguću budućnost zemlje. Dva politička protivnika su imenovana da napišu novi ustav, a Kamila Nilson je bila u mogućnosti da prati uzbudljivu političku igru koja se odvijala između dve strane.

Film teče tako da ni rediteljka, a ni njeni glavni akteri ne mogu da predvide šta će se dešavati. Iz neverovatne blizine Kamila Nilson razvija svoje diskretno i precizno posmatranje, pretvarajući političku priču u uzbudljivu i emotivnu antropološku studiju glavnih likova. Zadivljujuće je da je ona postala nevidljivi deo svih događaja i da je obazrivo otkrivala skrivene konflikte koji su se stopili u uzbudljivu dramu i konačno u fantastičan filmski obrt sa katarzom. Sjajan primer kako dokumentarac može da učini složene procese razumljivim na način na koji to ne mogu ni hiljade izveštaja stručnjaka.

Iznenada moje misli su stale, Žorž Peliknau

utorak, 3. februar, 20h

Izuzetna fotografija vodi nas u svet maskiranih strasti i patnji, u kome veoma brzo prepoznajemo provokativan okvir kultnog filma „Let iznad kukavičjeg gnezda”, dok reditelj pažljivo razvija posve očaravajući ambijent, koji evocira čuveni roman Tomasa Mana „Čarobni breg”.

pelik

Ovaj dokumentarac govori o bolnici za duševne bolesnike u Lisabonu. Gledalac prati pacijente dok oni obavljaju svoje svakodnevne aktivnosti i dok se pripremaju za predstavu. Reditelj predstave živi sa pacijentima neko vreme sa ciljem da izgradi poverenje i da ih jednostavno bolje razume. Suština filma, pak, leži u ljudima. Pelikanu ispred svoje “osećajne” kamere uspeva da stvori prostor koji je neophodan da bi se likovi ponašali prirodno. Pacijenti sami pokazuju da su neverovatno svesni svog stanja i da ne očajavaju. Umesto toga, oni koriste priliku da iscrpno govore o svojim pomerenim istinama. Te intimne ispovesti jesu ono što fascinira i što omogućava gledaocima da se identifikuju sa zbivanjima. U činjenici da se duševni bolesnici ne doživljavaju kao pretnja, već kao ljudi koji čine da budemo bolji i da se smejemo čak i sebi samima, ogleda se posebna snaga filma.

Severno od raja, Virpi Sutari

sreda, 4. februar, 20h

Jedna od najznačajnijih autorki finskog i evropskog dokumentarnog filma, Virpi Sutari, gaji strast prema dvema stvarima – dokumentarcima i baštama. U ovom filmu, ona nas vodi u prekrasni i zabavan svet, koji je „Severno od raja”.

Ovo je dokumentarna ljubavna priča o parovima koji zajedno brinu o svojim baštama. Film zaviruje iza fasade pripadnika srednje klase, ima komični obrt i osluškuje priče parova o konfliktima i radostima dugih veza. U središtu filma su njihove bašte i njihov hobi, baštovanstvo, koji se odavno izmakao kontroli. Filmski ugao iz koga se posmatra njihovo rintanje i pasija prema baštovanstvu je nežan i humorističan: supružnici koji grade i brane svoje teritorije, ali i uživaju u lepotama raja koji su izgradili za sebe i svoje bračne drugove.

severno

U vizuelno prekrasnom filmu razvija se nevidljiva veza između parova koji su protagonisti filma. Oni se uz pomoć svojih priča osluškuju, komentarišu i teše jedni druge, a istovremeno pružaju priliku gledaocima da se pridruže. Bašta je simbol puta ka svakodnevnim životnim teškoćama, sa radošću, a bez moralisanja i raspravljanja. Priče o baštovanstvu u filmu slave plodnost, igru i ljubav.

Pravila igre, Klodin Bori i Patris Šanjar

četvrtak, 5. februar, 20h

Priča se da se na tržištu rada traže hrabri individualisti, ali u okviru granica, naravno. Realnost je sledeća: ako se neko ne uklopi, ili će se uklopiti, ili će biti odbijen.

Muke oko pronalaženja posla su skoro univerzalne. Da biste uspeli, morate predstaviti komercijalnu verziju sebe, morate da se stavite u neprirodnu situaciju, i da, pre svega, igrate po pravilima. Situacija je teža ukoliko iza sebe nemate iskustva, niti kvalifikacije. Posmatrački dokumentarac Klodin Bori i Patrisa Šanjara bavi se ovom temom, usredsređujući se na male grupe mladih ljudi koji nemaju radnu dozvolu i koji dolaze u konsultantsku agenciju za zapošljavanje na severu Francuske. Kroz niz epizoda smo u poziciji da saosećamo sa njihovim frustracijama, neuspesima i uspesima tokom više meseci, koliko traje njihovo obučavanje kroz različite faze proceca zapošljavanja. Kroz njihove pripreme, film otkriva apsurdnost tih novih pravila igre.

claudine

Ovaj izuzetan film koji su snimili pravi majstori imao je svoju premijeru na Filmskom festivalu u Kanu i osvojio je jednu od najprestižnijih nagrada za dokumentarni film u Evropi – „Zlatnu golubicu” na DOK festivalu u Lajpcigu. Kako piše „Hollywood Reporter”: „Bori i Šanjar su napravili delo urgentno u svojoj misiji, neosuđujuće u slikanju glavnih aktera i čiji su režija i dijalozi potpuno bioskopski – izvanredno ostvarenje.”

Karte po ceni od 400 dinara za svaku projekciju, prodaju se na blagajnama Sava Centra (tel. 011/220 60 60).
Radno vreme: 10:00-20:00 (radnim danom), 10:00-15:00 (subotom) i 1 sat pre početka manifestacije

Lajkuj:

Komentari:

Ostavite komentar:

Slični članci: