Da li imate preko 18 godina?

Bratislav Milenković za GIR: taktilni dizajn i preispitivanje funkcije drvenih figurina

Nova saradnja brenda GIR i beogradskog ilustratora rezultirala je setom drvenih figurina pod nazivom "Balloon Parade", a mi smo sa njim razgovarali o ideji, procesu rada, te samo naizgled naivnom zadatku jednog dekorativnog predmeta.

Beogradski grafički dizajner i ilustrator Bratislav Milenković je na domaćoj i svetskoj sceni poznat po svojoj saradnji sa brojnim brendovima, festivalima, inicijativama i časopisima, a njegove autorske grafike i postere odlikuju veoma prepoznatljiva estetika i paleta boja. Saradnja sa GIR-om – koji je pre svega proizvođač nameštaja – prvi je put da Bratislav zalazi u domen industrijskog dizajna, njegove materijalnosti, funkcionalnosti i pojavnosti. Upravo rad na ovim jedinstvenim dekorativnim predmetima je i bio povod za razgovor sa njim, tokom kojeg smo u GIR store-u pričali između više različitih prototipa figurina, te gotovih i upakovanih, oslikanih drvenih balona. Sasvim drugačije je, zaključujem tom prilikom, držati ih u ruci, dodirivati, slagati i premeštati. Figurine će i zvanično biti predstavljene na predstojećem Sajmu nameštaja, a događaj posvećen samo ovoj kolekciji razigranih drvenih objekata održaće se u subotu 10. novembra od 18h na GIR-ovom štandu.

Ovo je tvoja prva saradnja ovog tipa, i prva saradnja sa GIR-om. Kako je tekao sam proces razvijanja ideje, pa i proizvodnje?

B: Pa, kao što sam rekao, pre nekih godinu dana je sve otpočelo. Nakon nekoliko rundi predloga i razmene ideja, našli smo se na tim balonima. I, evo nas sad (smeh).

Da li bi rekao da ste, budući da je ovo bio nov prostor za sve, imali dosta slobode? Ili ste upravo zbog toga morali da budete dodatno obazrivi?

B: Ovo je za sve nas bila potpuno nova stvar i kroz sam proces smo mogli mnogo da naučimo. Rad na projektu je bio dosta linearan, iako smo prošli različite faze, sve one su vodile ka setu ručno bojenih figurina. Nijednog momenta nije postojalo ograničenje u kreativnom smislu, ali smo bili oprezni jer nam je teritorija bila potpuno nepoznata. Dobar je osećaj kad zalutaš i otkriješ nešto novo, uzbudljviije je nego kad ideš utabanom stazom, ali bilo je dosta izazova i nepoznanica koje smo vremenom uspeli da prevaziđemo i korigujemo bez previše kompromisa.

Reci mi nešto više o prelasku iz dvodimenzionalnog u trodimenzionalni dizajn – ako sam dobro shvatila, nije baš prvi put da razvijaš ideju o nečemu taktilnom.

B: Istina je da je postojalo mnogo skica i koncepata koje sam razvijao uz pomoć Vladimira Stevanovića, inače 3D majstora, ali ovo je zapravo prvi put da oni zaista zažive kao stvaran objekat. Za to su u potpunosti zaslužni GIR i Suna Kažić, koja je pre nekih godinu dana inicirala moju saradnju sa njima.

Kod mene sve to potiče od ideje da grafički rukopis,
koji sam razvio kao ilustrator, pronađe novi prostor,
umesto papira – na kojem ilustracije najčešće
obitavaju. Razbijanje rutine ogledalo se u tome da
estetiku koja se formirala kroz ilustraciju prebacim u
novi format, ali ista logika definitvno stoji iza svega.

Koliko su na odluku o balonima, kao o motive, uticala ograničenja samog materijala i mogućnosti njegove obrade? U razgovoru sa ljudima iz GIR-a sam razumela da je za specijalno za ovu priliku nabavljena i nova mašina za obradu drveta.

B: Motiv balona nema veze sa samim procesom izrade, on je proizašao iz ideje da parada balona – kako se set figurina i zove – predstavlja jedan pozitivan i razigran događaj; činilo nam se da je to super prizor, ta hrpa veselih balona na nebu. Njihovom stilizacijom smo došli do ovih objekata, i ta atmosfera koja postoji na pravoj paradi balona je nešto što smo poželeli da prenesemo u lični prostor. U celom procesu smo se vodili, naravno, i fizičkim ograničenjima, koji se tiču sirovine, ali to nije zaista imalo vodeću, niti odlučujuću ulogu. Osim toga, iako ne mogu sa sigurnošću da tvrdim da ne postoje, jedan od dobrih atributa ove kolekcije je i to što balon nije ustaljen motiv među figurinama.

Možda je zanimljivo i da čujemo nešto o odnosu između samih figurina i plakata (koji postoje kao nezavisni proizvod, i mogu se i kupiti pojedinačno).

B: Sam proces rada na balonima je imao poprilično zabavan karakter i prilikom koncipiranja i razrade, a neki od crteža su na dobar način ilustrovali atmosferu kakvu smo želeli da figurine nose. Pomislili smo da bi oni u formi grafike bili više nego prirodna ekstenzija samih figurina a ujedno i element koji dodatno oplemenjuje životni prostor. Postoje 3 različita dizajna, štampanih u ofset thenici u šest boja, a svaki od njih je ručno potpisan i numerisan. Serija je ograničena na 100 otisaka po posteru.

Šta je sa bojama koje si koristio; one su donekle prepoznatljive za sve koji prate tvoj rad i estetiku, ali da li je nešto posebno ovom prilikom uticalo na njihov izbor?  

B: Figurine balona su pravljene sa idejom da na najpozitivniji način oplemene prostor u kome se nalaze i unesu veselu atmosferu. U stvarnom životu, svaka parada balona obiluje vibrantnim bojama i upravo to je i bila inspiracija za paletu, jer je to osećaj koji smo zeleli da figurine bude u posmatraču. Boje su na površinu figurina aplicirane tako da je njihov ritam dinamičan kako god da su pozicionirane.

Kada smo prošle godine bili u GIR fabrici, Vlada nam je pričao o drvetu o uzbudljivom materijalu jer je živ, a ne umrtvljujemo ga ni procesom obrade. Koji su za tebe bili izazovi rada sa drvetom? Kakav uopšte imaš odnos prema drvetu kao materijalu, kroz svoj život, rad, a možda i kroz istoriju industrijskog dizajna?

B: Drvo je prilično izazovno i mora mu se pristupiti sa mnogo pažnje. Svi izazovi sa kojima smo se susreli u procesu rada su na kraju doveli do toga da je uživanje u finalnom rešenju veće, naročito što je ovo u mom slučaju prvi put da radim sa drvetom. Grafičkom rešenju smo pristupili tako da sve dopadljive nesavršenosti drveta kao materijala budu integralni deo figurine.

Drvene figurine su kroz istoriju zavređivale veliku pažnju kod različitih autora – od igračaka Joaquin Torres Garcia-e, preko art figurina Sophie Taeuber-Arp, igračaka iz Bauhausa, tu su zatim i čuvene figurine Alexander Girarda, a one se i danas pojavljuju u radu brojnih dizajnera kao što su Mark Giglio, Floris Hovers, braća Bouroullec i sl.

Kako se osećaš kada možeš da držiš u ruci objekat koji si dizajnirao?

B: To je dobro pitanje, jer sam tokom procesa nekoliko prototipa držao u svom prostoru, bilo radnom bilo životnom, i mislim da sam prvi put počeo da osećam fizičko prisustvo svog rada, a da to nije recimo grafika. U tom smislu je za mene ovo neka nova vrednost, a ono što me najviše uzbuđuje je što je to predmet koji ima priliku da zaživi u različitim ambijentima; to mi je možda najveća satisfakcija i nagrada: da neko tom predmetu pruži mesto u svom ličnom prostoru.

Sad kad si pomenuo prenošenje sa generacije na generaciju: koliko razmišljaš o dugovečnosti tih predmeta, vanvremenskom aspektu objekata – koliko god to smešno zvučalo? Moja prva asocijacija na drvene igračke je upravo to njihovo trajanje.

B: Poprilično sam razmišljao o tome, da. Do sada sam imao priliku da vidim mnogo predmeta koji datiraju sa, na primer, početka 20. veka, a koji ne odstupaju od nekih savremenih komada. Velika inspiracija i izazov je pokušaj da se objekat postavi na način da potraje, i to je definitivno još jedan motiv kojim smo se svi vodili tokom ovog projekta. Jednostavna estetika i iskrene forme Balonima na neki način obezbeđuju taj prostor.

Koliki je izazov napraviti dekorativan, a ne “upotrebljiv” predmet? Ovo je pitanje za tebe kao dizajnera, ali ono je važno i u okviru standardne GIR proizvodnje, u kojoj je ovo zaista neki istupak.

Čini mi se da dekorativan predmet ima teži zadatak od upotrebljivog – na njemu je da se sa posmatračem poveže na nivou koji je daleko izvan vidno funkcionalnog. Ukoliko to bude rezultat, za mene lično je to veliki uspeh, pošto znači da smo napravili objekat koji je vredan mesta u nečijem ličnom prostoru. Neizostavan aspekt ovih predmeta je njihova svedenost, koja posmatraču ne servira sve neophodne informacije, već je potrebna i mrvica mašte kod svakoga od nas da bi Balone dopunili i učinili da oni “polete”.

Rekao bih da je ključno da komunikacija bude dvosmerna da bi objekat ovog tipa bio uspešan.

Tako da, ne možemo da kažemo da dekorativni predmeti nemaju funkciju: njihova uloga je da oplemene prostor. Ti predmeti nas drže poletnim, dinamičnim i bude želju za igrom. Jednostavnost Ballon Parade figurina je upravo prostor koji treba da dopunimo našom maštom; mi komuniciramo sa njima i dajemo im kontekst u zavisnosti od toga odakle ih posmatramo, gde ih postavimo. Tu postoji prostor za interakciju.

Na neki način, to dakle nije lišavanje funcije, već njeno preispitivanje: šta bi ona još mogla da bude.

B: Apsolutno. Predmet nije upotrebljiv ako nešto možeš da uradiš sa njim, već je pitanje šta i na koji način on radi za tebe. U prostoru u kom boravimo, u tom smislu, svaka stvar ima neku funkciju.

A kakav ti je odnos prema činjenici da će se objekti koje potpisuješ sada industrijski proizvode, te na njihovu količinu ne možeš da utičeš? Do sada si, pretpostavljam, ipak znao tačno koliko printova/grafika postoji, a možda i kod koga su.

B: Uzbudljivo mi je jer znam da će možda na taj način Baloni stići do ljudi do kojih limitirane serije grafika i moj lični dizajnerski domet nikad ne bi došao. Isto tako, ako se u budućnosti desi veći tiraž Balona, to znači da smo napravili dobru stvar; u toj masovnosti se, između ostalog, vidi potvrda kvaliteta.

Da, ove figurine su na nekoj tankoj granici između umetničkog i industrijskog predmeta, kao i dekorativnog dela nameštaja. Verujem da će se za to tek naći sluha na ovdašnjem tržištu.

B: Ja ih zapravo vidim kao jednu vrlo iskrenu stvar, jer oni nisu pravljeni sa idejom da se kalkuliše ili balansira na pomenutoj granici. Mislim, super je ako ti tako deluje, naravno, ali ideja je prosto bila da se napravi iskren i topao objekat sa atributima u koje verujemo.

I za kraj: šta bi rekao ako bi neko Balone pomešao sa dečijim igračkama? Da li bi te to uvredilo?

B: Ni najmanje (smeh).

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: