Lepota stimuliše duh
Sa Bojanom Radovićem, čovekom koji stoji iza GIR-a, na temu dizajna i stvaranja multibrend storea.
GIR store je izrastao iz GIR fabrike koja se nalazi u Kraljevu i koja proizvodi nameštaj od masivnog drveta. Nalazi se na Novom Beogradu i zamišljen je kao mesto na kom se dizajn kontekstualizuje i bolje sagledava, kao prostor koji ističe najbolje u dizajnu – filozofiju koja stoja iza svakog komada.
Ko je i šta je Gir?
GIR je trenutno i fabrika nameštaja i brend i multibrend store odn. maloprodaja. Krenuo sam oprezno, i sve stavio pod isti krov, međutim odlučio sam da te stvari razdvojim. GIR će najverovatnije ostati fabrika, što je i bila do sada, a store će promeniti ime i od Nove godine će se zvati drugačije. Nadogradićemo priču, dodaćemo još brendova i zapravo se udaljiti od GIR fabrike. Hoćemo da ovo bude pre svega multi brend shop koji nudi raznovrstan izbor brendova, ali ne samo nameštaj već i umetnine, aksesoare, razne stvari za kuću, potom i različite događaje, aktivnosti, interakcije.
Ko čini GIR, kako se formirao tim?
Imam veliko iskustvo u fabrici. Dugo sam se bavio nameštajem, posećivao sam svetske sajmove, radio sam u timovima na razvoju brendova, i to iskustvo me je navelo da poželim da se u svemu tome aktualizujem, odn. da pokrenem sopstvenu priču. Prvo sam okupio tim konsultanata, za svaku oblast sam želeo saradnika kog smatram kompetentnim i ko mi se na kraju krajeva i dopada, pa je tako za grafički dizajn bio zadužen Peter Gregson, Studio Autori su radili prostor… Nastanak tima je podrazumevao sate i sate razgovora sa ljudim koji su me konsultovali koga da uključim, koga da kontaktiram, naročito mi je u tome pomogao Zoran Jedrejčić. A kako sam odlučio da celu stvar proširim, i kako nisam ograničen prostorom pravim kontakte sa ljudima iz celog sveta.


Store je neka vrsta izlaska u javnost, i logičan korak, gledajući sa strane, kako to tebi izgleda iznutra?
Slično (smeh). Ovo nije prvi brend u čijem stvaranju učestvujem, zapravo u čemu god da sam učestvovao želeo sam da naučim što više, tako sam došao do tačke u kojoj sam osetio da želim da napravim iskorak iz komforne zone, kako bih imao potpunu slobodu prilikom kreacije. Ako si u nekom većem sistemu, kao što je GIR fabrika, ti si pomalo ograničen u stvaranju. Postoji previše faktora koji utiču na to kako će jedan komad da izgleda, da li će moći da se napravi. Kada iskoračiš iz komforne zone, dobijaš slobodu da kreiraš. Meni lično je to bilo važno.




Prvi vaš izlazak u javnost bio je na sajmu nameštaja, dobili ste dve bitne nagrade, da li vam to znači?
Sajam mi je mnogo pomogao u usmeravanju, tj. u odgovoru na pitanje kuda da idemo dalje. Tamo sam shvatio da GIR fabrika treba da bude odvojena od storea i od brenda. A što se nagrada tiče- misliš da ne znače, a u stvari znače, kada se dogode srećan si i to jeste potvrda da je neko prepoznao ono što radiš. Zapravo ono što znači jeste podrška koja stoji iza nagrade, dakle neko je prepoznao ovo što mi radimo (smeh).
Šta sve može da se vidi u GIRu, ne mislim samo na brendove već koja vrsta settinga?
Muuto, Ferm living, zatim Etnicraft i Universopositivo su brendovi koje GIR poizvodi. Uskoro stiže Fatboy, oni su malo drugačiji, konceptualno, ali su zanimljivi i sveži. Tu su takođe i Menu, Stelton, Rig-tig… Svi ti brendovi formiraju kontekst. U suštini želim da ovaj prostor izgleda specijalno, ali ne na neki elitistički način. Želim da kada ljudi kupe neki komad u našem storeu, kada ga odnesu kod sebe u dom, osete da je komad specijalan, odnosno da je reč o dizajnu koji ne prepušta ništa slučaju. Meni je važno da ovde budu komadi koji su original neke ideje, želim da ubacimo komade nekih brendova, koji su prve originalne ideje, tj. stolicu koja je započela neki trend, termos koji je započeo neki trend, stočić koji je bio prvi od mnogih…


Ti imaš specijalan odnos prema dizajniranim predmetima…
Mene oduševljavaju komadi koji imaju priču iza sebe. Od detinjstva me je sve što je lepo fasciniralo. Ono što mi je bilo lepo ja sam mogao neprekidno da gledam, to mi je ulivalo sve što mi je potrebno. Danas imamo serijske proizvodnje, milione stolica, ali u meni ono što iza sebe nema neki put, pod tim mislim na ideju, realizaciju i čitavu filozofiju koja stoji iz jednog komada, ne budi ništa, međutim kada u nekom komadu osetim prisusutvo ljudi, ideja, rada, meni je to fascinatno. Mislim da lepota stimuliše duh, jer zahteva posvećenost, stimuliše na aktivnost, stvaraš dobre stvari, i zašto ne- spasiće svet (smeh).
Šta u praksi znači formirati brend?
Znači uzeti komad, juriti ga kroz proizvodnju, razgovarati sa majstorima, sa tehnolozima (smeh). Znači mnogo rada i truda i noću i danju. Da bi se jedan brend formirao, dakle postavio sa nekoliko komada, ne u potpunosti, potrebno je dve godine dobrog rada.
Šta u praksi znači formirati multi brend store?
Prvo ideš po sajmovima, gledaš razmišljaš, šta ti sa dopada, praviš spiskove, polako filtriraš, i shvataš koje su to priče sa kojima želiš da budes u vezi…
Ovakav prostor se ne viđa često kod nas, odakle vam hrabrost?
Ne razmišljam o tome, kad pomislim da treba da budem hrabar, ja zažmurim i zakoračim, tako sam naučen (smeh).
Da li su tržiste i naša sredina spremni za tako nešto?
Potpuno smo spremni i uveliko je tako, čak smo spremniji od drugih sredina. Postali smo interesantni, pre svega zato što možemo da budemo konkurentni, iz dobrih i iz loših razloga, a i region smo koji je van komforne zone…
Omiljeni komadi u storeu?
Vezujem se za komade koji imaju priču, npr. draga mi je stolica Bok, jer smo skoro dve godine radili na njoj. Kada je ideja stigla u fabriku, nismo bili u mogućnosti da je napravimo, godinu, dve kasnije- proizvodimo serije od po nekoliko stotina komada (smeh). Ona mi je draga jer predstavlja trenutak od kada kreće velika evolucija GIR-a.
A Brendovi?
Cenim Muuto, jer su dosledni u svojoj filozofiji, svaki njihov komad je Muuto, to bih voleo da postignemo. Takođe mi se dopada i Menu.
Šta je omiljeno ljudima koji uđu?
Pre svega drveni komadi koje mi proizvodimo, Mikado i Slice stolovi, Ljulja Mirjane Nikolić, police koje su radili Autori, Osso kolekcija Ethnicrafta, Cone kolekcija lampi i Sputnik sto Universopositivoa..
Sa kojim dizajnerom bi voleo da sarađuješ?
Braća Burulek, Norm Architects, Afteroom, Nendo…
Tri omiljena brenda, na svetu, ikada?
Sa stanovišta čitavog sistema fascinira me VITRA, takođe su porodična firma, a probili su sve okvire i dogme koji su postojali o fabrikama, ali njihove komade ne obožavam. U ovom trenutku sam se vezao za novonastajuće brendove, stariji brendovi su svakako snažni, ali novi, kao što su Muuto, Ferm living i slični mi se više dopadaju jer stavraju novu estetiku.
Šta slušaš ovih dana?
Ovih dana sam u jazz/soul/blues fazi.. ne verujem da će dugo da traje (smeh).
Tagovi:
Slični članci:
- Nije dovoljno biti politički odgovoran i svestan pozorišni stvaralac
Nije dovoljno biti politički odgovoran i svestan pozorišni stvaralac
Tomas Ostermajer o Neprijatelju naroda, Bitefu, pandemiji...
- Robna kuća Beograd: Mesto lepih uspomena
Robna kuća Beograd: Mesto lepih uspomena
Sa Marijom Šehanović koja stoji iza Robne kuće Beograd razgovarali smo o vintage modi, održivoj modi i o tome kako se osećamo pri kupovini.
- Novo mesto u gradu: Galerija Kula
Novo mesto u gradu: Galerija Kula
Koncept Kule je da se konstatno menja i evoluira.
- Ponesi svoj projekat – MAIN Architects
Ponesi svoj projekat – MAIN Architects
Upravo ta stvaralačka raznovrsnost, razmena kreativnosti i profesionalnih znanja je “više dobro” ili može se reći “svima dobro”.
- Bajsom na posao: uživanje, zdravlje, brzina i ušteda
Bajsom na posao: uživanje, zdravlje, brzina i ušteda
- Razigrani mediji i arthouse igre na pop-up izložbi A MAZE. x Playing Narratives
Razigrani mediji i arthouse igre na pop-up izložbi A MAZE. x Playing Narratives
U galeriji Grafički kolektiv, u četvrtak 16. novembra u 19 h otvara se jedinstvena izložba berlinskog festivala A MAZE., sa deset “arthouse” video igara autora iz Holandije, Nemačke, Južne Afrike, Francuske, Danske, Kanade i SAD. Izložba je deo programa Playing Narratives, i biće otvorena do 25. novembra.
Lajkuj: