Da li imate preko 18 godina?

Zaboravljeni klipovi: šta se i kako šerovalo „davnih“ 2000ih

Kucamo na vrata zaboravljenih klipova: domaći virali pre YouTube-a.

U tekstovima u kojima sam se bavio pojavama i fenomenima iz prošlosti najčešće su u fokusu bile apokaliptične devedesete i novoromantične osamdesete. U jednom trenutku sam shvatio da su dvehiljadite zapravo bile dovoljno davno da bi mogao da počne da se pravi osvrt i na njihovo „nasleđe“. Da bi neka dekada mogla objektivno da se analizira potrebno je oko 10 godina od njenog završetka da bi se moglo početi s tom „revizijom“. E pa, skoro smo pri kraju dvehiljadedesetih, pa bi smo mogli da se osvrnemo i na taj, sada već prilično dalek, početak 21. veka. U toj deceniji počela je da se razvija jedna supkultura koja je danas već uveliko postala mejnstrim (što je sudina većine supkulturnih pojava, uostalom). To su virali, iliti popularno narodski – klipovi.

Danas je šerovanje klipova vid zabave koji je toliko široko rasprotranjen da ima raspon od prikazivanja s telefona, kad se sedi u društvu bilo gde, do emitovanja u televizijskim šou programima. Ono što se nekada prepričavalo od uveta do uveta, dok se ne dođe do kompjutera da bi se pustilo, danas se odmah „argumentuje“ klipom puštenim s telefona na bilo kom mestu. Šerovanjem klipova zabavlja se najšira moguća populacija.

„ISTORIJAT“
 
U početku nije bilo tako. Probajte da se setite prve polovine dvehiljaditih. Nema YouTube-a, nema smartfona, nemaju svi brzi internet. A tada je počeo da se upražnjava taj sport. Proto faza šerovanja izgledala je za današnje uslove potpuno sumanuto. Da bih se podsetio kako je to tačno bilo pozvao sam u pomoć prijatelja Pavla Savovića, jednog od pionira viralisanja u Beogradu, a danas direktora portala Telegraf. On mi je ispričao nešto o tim počecima i podsetio me na to vreme:

 „Početkom dvehiljaditih, možda i pre toga, klipovi su se skupljali s raznih strana. Neko nađe neki klip skine ga ako je imao bolji net. Satelitski net je bio u ono vreme, adsl je tek kasnije došao. Gledali smo ih na kompu. Takođe smo se skupljali po gajbama i gledali s CD-ova. Prvi CD klub u ono vreme je bio je ’Preciz’. 10 maraka je koštalo rezanje na CD. To je pre dvehiljaditih. Nisu skupo plaćali satelitsku vezu. Skidali su programe, klipove i prodavali su na rezanim diskovima. Druga firma koja je radila uslužno rezanje tih sadržaja je bila ’Svetehnika’.“

Probajte da zamislite vreme u kojem morate da uložite toliku energiju i novac da bi ste došli do ovih sadržaja. Satelitski net i rezači su tada zaista bile skupe igračke.

Zatim je došla naprednija faza. Umesto da se režu za 10 maraka, smešne klipove počeli su da plasiraju sajtovi, platforme koje su bile specijalizovane za duhovite sadržaje. Najpoznatiji  i najkorišćeniji su bili: Kobaja Grande, Srbovanje, Serbian Caffe, Caffe del Montenegro, Burek Forum, kao i danas poznata multifunkcionalna Krstarica koja je tada imala odeljak s viralima. Neke od ovih platformi i danas postoje u nešto drugačijoj funkciji. Kada bi se pojavio neki klip koji je bio hit, po preporuci prijatelja bi se otišlo na neki od tih sajtova. Onda bi vas od željenog sadržaja čekalo dobrih desetak minuta agonije kačenja na dial up internet. Ko je imao brzi net u to vreme, osim što bi mogao dmah da pogleda šta je novo, takođe je imao mogućnost da ode na Rapid Share ili Mega Uploud,  koji i danas rade, i odatle skine klipove. Ali takvi su bili retki, brzi internet je bio baš privilegija.

Pošto smo završili s ovim dosadnim, akademskim delom, u kojem ste bili primorani na čas iz istorije, sada prelazimo na zanimljiviji – a to je izbor najboljih i najpopularnijih klipova iz tog vremena. Dakle, Top of the Pops 2000s domaćih virala.

Sadržaji koji su u to vreme kružili danas su za ljubitelje virala prava klasika. Oni ih dobro pamte, ali neki ih se verovatno i ne sećaju jer je opterećenje novim sadržajima ogromno, kao i generalno samom količinom sadržaja.

KLIPOVI

1) Jedan od omiljenih kod publike bio je klip „Zbogom Kikindo“. U glavnoj ulozi bio je lokalni ludak iz tog grada kojeg su meštani zvali Sveti Sava, verovatno zbog njegovog propovedničkog tona i duge brade. Mučeni Sava rantuje protiv svega i svačega što mu smeta u njegovom gradu, dok se neki neidentifikovani lik u pozadini sve vreme smejulji i suflira. Što je najcrnje, mislim da je Sava potpuno u pravu, samo mu je s ovakvom pojavnošću teško verovati. Savina politički nekorektna govorancija bila je citirana godinama, a izraz „licimur“ ušao je u svakodnevnu upotrebu.

2) Ovaj klip je moj omiljeni, verovatno zbog empatije koju gajim prema pijancima. U narodu je poznat kao „izuzetan put“, a napravili su ga novinari Studija B koji su ispred Beograđanke uhvatili tipa, mrtvog pijanog, nakon što je napravio lančani sudar. Dokaz za to koliko je bio trešten je taj što se pravio da je trezan. Jer ni jedan ozbiljan pijanac neće priznati da je pijan čak i kad slupa nekoliko automobila odjednom. To da znate.

3) Ovaj antologijski rad zvani „Šuntavilo“ napravljen je nekih 5 ili 6 godina pre nego što je osvanuo na netu. Snimljen je za vreme bombardovanja na nekoj lokalnoj televiziji. Grupa seljaka odvaljenih od alkohola zabavljaju se tokom NATO agresije tako što kao brane neki most u svom selu, a most je sagrađen preko nekog potoka. Oni ovde zapravo nesvesno parodiraju kretenoidnu akciju Mire Marković izvođenja ljude na mostove usred bombrdovanja 1999.  Širom Srbije šačice imbecila su se, u društvu lokalnih funkcionera, skupljale na mostovima spremni da tu kao ostanu makar ih pogodila raketa. Usput su se, naravno, čitali i motivacioni govori, ali ni jedan motivacioni govor nije dosegao snagu govora gospodina iz ovog klipa, koji je Klintonu poručio da je „broj 1 po šuntavilu“. Dokaz efektnosti izjave je to što se ta rečenica i dan danas pamti i citira, a izraz „šuntavilo“ je u svakodnevnoj upotrebi.

4)  Gospodin koji objašnjava šta je to „prapaganda“ i kovač iz Svetlica su takođe osvojili brojne simpataije internet publike u svoje vreme. O toj popularnosti svedoči i to što zajedno imaju skoro milion pregleda samo na YouTube-u. Kad se tome dodaju i pregledi s drugih platformi, sigurno i mnogo više.

5)  Ovaj klip je posebno zanimljiv. Lika na su ulici pitali da li zna nekoga ko zlostavlja decu, a on kao iz topa izgovara da je „možda nekad i on zlostavljao“ i da „pogreši čovek“. Drugim rečima, braćala verovatno leši decu kao kerove, ali kad se našao pred kamerom osetio je potrebu da se indirektno oda. Vrlo je moguće da se to i zna u tom mestu odakle je, pa je smatrao da bi bilo licemerno da se pravi da o tome nema pojma. A možda je jednostavno kameru doživeo kao ispitivački faktor pred kojim ne može ništa da sakrije. Pretpostsvka da se možda usrao od pitanja dolazi i odatle što se prilično zbunio i jedva prelomio preko usta reč „zlostavljao“. Pohvala za iskrenost, ali ne znam šta ćemo s tim zlostavljanjem…

6)  Šampion nad šampionima evergrin virala je možda legendarni „A vi kako te“. Simpatični Rom Danijel iz Novog Sada na pitanje kakva je higijena u gradu daje ingeniozan odgovor u kojem se dotiče svega osim higijene o kojoj je pitan. Klip je bio toliko popularan (ponavljam, u pitanju je vreme pre YouTube-a) da su Danijela pozvali da sa Mejn stejdža otvori Exit 2005. Delovi njegovog odgovora takođe su odavno ušli u narodni jezik.

Virali su odavno postali neka vrsta savremene pop kulture. Možda su po gledanosti i popularnosti čak i premašili mnoge TV programe zabavnog karaktera. Nova publika se radije zabavlja uz kratke inserte s telefona, bilo kad i bilo gde, nego da čeka epizodu polučasovne emisije u zakazanom terminu. Zabavnih klipova, domaćih i stranih, iz prošle decenije ima još mnogo. Previše da bi smo ih ovde nabrojali makar i četvrtinu. Ali – njih možete i sami da potražite. Lako je, ne treba vam satelitski internet i 10 maraka za rezanje.

Naslovna fotografija: © SEAN PAVONE | DREAMSTIME.COM

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: