Online upoznavanje, između mita i stvarnosti
Svakoga dana i na svakome mestu, ljudi se upoznaju, sklapaju poznanstva, partnerske odnose, veze. I to tako funkcioniše od početka civilizacije i ukorenjeno je u našim genima. Ako bismo pogledali stotinama, pa i hiljadama godina unazad, moglo bi se reći da se tu nikada ništa nije ni menjalo. Sve do nedavno!
U poslednjih 25 godina svedoci smo jedne velike promene, koja se pre svega odnosi na komunikaciju i društvene odnose. Ta promena je toliko velika da ne bismo puno pogrešili ako bismo je nazvali revolucijom. Jer ona to i jeste, revolucija koja je gotovo preko noći iz korena izmenila načine na koji komuniciramo jedni s drugima. Samim tim, ona se odnosi i na upoznavanje, ali i zavođenje. U ovom tekstu želimo da napravimo retrospektivu o tome kako se dešavala revolucija online upoznavanja, ali i da damo neki svoj komentar u odnosu na poznate i raspoložive podatke o korišćenju svakog pojedinačnog kanala.
Počeci pre početaka u Srbiji
Revolucija online upoznavanja o kojoj smo gore pisali u svetu je započela devedesetih godina prošlog veka. Prvi dejting sajt bio je Match.com, a registrovan je 1995. godine, dok je drugi bio JDate iz 1997. godine. Prva velika promocija upoznavanja preko interneta desila se pojavom legendarnog filma “You’ve Got Mail“ ili kako je kod nas preveden “Stigla vam je pošta” u kome su Meg Rajan i Tom Henks trasirali putanju daljeg razvoja upoznavanja preko interneta. Ovaj film je snimljen 1998. godine i to u trenutku dok je u Srbiji tek počinjao razvoj interneta.
Tada je kod nas funkcionisao dial-up internet, koji je bio prilično spor, ali i skup način povezivanja. Na sreću, nismo morali dugo čekati kako bi došlo do značajnijih unapređenja interneta i komunikacije, jer je nakon 2000. godine internet počeo da teče svim venama Srbije.
Email, između ličnog i poslovnog servisa
Pojavom elektronske pošte desila se velika promena na polju poslovne komunikacije. Ovaj servis je značajno pojednostavio komunikaciju koja se do tog trenutka odvijala faxom. Više nije bilo nikakve potrebe za skupim fax mašinama, sve što je bilo potrebno za brzu poslovnu komunikaciju bio je kompjuter povezan na internet i eventualno skener, kako bi se originalna dokumentacija slala putem emaila.
Međutim, ono što je takođe karakterisalo elektronsku poštu i razlikovalo je od faksa, jeste to što je bilo moguće dati naslov poruci, ali i napisati propratni tekst. Drugo veliko unapređenje bilo je to što se putem mejla mogla poslati i slika, ili adresa do neke web lokacije na internetu. A to je onda otvorilo mogućnost kontakta sa samom osobom sa druge strane žice, tj. ekrana, a ne samo sa nepoznatom firmom ili ko zna kim ko je zadužen za primanje i raspoređivanje pomalo sterilne faks dokumentacije.
Veoma bitna stvar u vezi mejlova iz tog perioda jeste što je sklapanjem ugovora sa internet provajderom svaki korisnik dobijao na korišćenje i svoju ličnu email adresu, pa je gotovo preko noći počela da se dešava velika diskusija elektronskom poštom. Ta komunikacija je uvek počinjala rezervisano i pomalo stidljivo, ali se gotovo po pravilu otvarala i vodila mnogo opuštenije kako su se osobe sa obe strane upoznavale. A onda, pošto u tom periodu nije postojao drugi vid internet komunikacije, ljudi su polako počeli da razmenjuju i ljubavne poruke i pisma putem mejla. Ove poruke su konačno i potpuno izbacile iz upotrebe tradicionalna pisma, tj. poštu. Email servis se koristi i danas i dalje važi za jedan od najznačajnijih internet servisa.
IRC – početak anonimnosti i pseudonima na internetu
Negde uporedo sa širokim prihvatanjem interneta na našim prostorima, početkom dvehiljaditih počeli su da se koriste i internet servisi za brzu komunikaciju, tj. chat, ili kako se to stručno naziva IRC. Prve IRC servise u Srbiji pokrenuli su najveći sajtovi, a u tom trenutku to su svakako bili Krstarica i Serbian Cafe. Njihovi IRC servisi su bili zaista veoma korišćeni. Imali su veliki broj tematski postavljenih soba, gde su korisnici mogli da učestvuju u zavisnosti od svojih interesovanja.
A onda, mnoge od tih chat soba bile su kreirane za upoznavanje. Tako su postojale sobe za pripadnike svih interesovanja i orijentacija. Uvek je postojala i mogućnost privatnih soba gde ste mogli pozvati osobu koja vam se sviđa i započeti intimni razgovor u potpunoj diskreciji. To je naravno predstavljalo određeni rizik, jer su se ljudi na IRC-u predstavljali pseudonimom, pa nikada niste bili načisto s kime razgovarate. Zbog prirode ovakve komunikacije, krajnji ishod se uglavnom svodio na zabavu, mada je bilo i slučajeva kada je došlo do veze, a kasnije i braka.
Forumi i diskusije – slobodna razmena mišljenja
Forumi su se pojavili negde početkom dvehiljaditih godina, kao besplatna rešenja za postavljanje potpuno funkcionalnog sistema za diskusije i tematske razgovore. U to vreme, internet se već uveliko raširio i obilovao je besplatnim rešenjima za forume, kao i različitim dodacima za njih. To je i doprinelo postavljanju velikog broja foruma svuda po internetu. Gotovo da nije bilo sajta koji nije imao nekakav forum. Bilo je tu specijalizovanih diskusija, ali i onih opštih gde se moglo razgovarati o svemu, pa i o ljubavi, vezama, seksu i drugim temama.
Ovaj vid komunikacije karakterisala je velika lojalnost korisnika, koji su se vraćali svakodnevno i aktivno učestvovali u diskusijama. Forumi su imali i opciju razmene privatnih poruka, pa se veoma često dešavalo i da dođe do međusobnog zbližavanja među korisnicima. Da to nije prazna priča, svedoči i autor ovog teksta koji je tim putem došao do braka. Mnogi se i dalje prisećaju foruma, koji doduše funkcionišu i danas, mada daleko manje nego ranije, kada su zagašeni pojavom facebooka i drugih društvenih mreža.
Facebook – praćenje korisnika ili društvena mreža
Iako je pre Facebooka postojao i MySpace, pa i druge društvene mreže, kada se pojavio Facebook sve se promenilo – iz korena. Prvo, svi su se sa IRC-a i foruma preselili na njega. Za samo par godina, Facebook je postao mreža svih mreža i mesto za koje su mnogi korisnici iz neznanja mislili da je ceo internet. On je sa sobom doneo neke fantastične opcije, pre svega povezivanje i praćenje drugih korisnika.
Pa ipak, možda i najznačajnija stavka bili su dobro uređeni i pregledni korisnički profili, koji su svim korisnicima pružali odličan uvid u sklonosti i interesovanja osobe koje prate. Verovatno zbog toga, ova mreža je poprimila pre svega voajerski karakter, gde njeni korisnici pored uobičajednih interakcija najviše vole da prate osobe koje ih zanimaju.
Kada svemu tome prirodamo mogućnost kreiranja grupa različitih interesovanja i na kraju sistem za razmenu instant poruka u okviru samog Facebooka, jasno je da je ova društvena mreža bukvalno preko noći uticala na to kako se ljudi upoznaju i produbljuju svoje veze i prijateljstva. Sve je postalo mnogo neposrednije, jer iz sigurnosti svoje fotelje svako ima hrabrosti da napiše šta želi ili pošalje ljubavnu poruku.
Facebook je zato postao standard za komunikaciju, bez čega se jako dugo nije moglo zamisliti bilo kakvo upoznavanje. Čak i u slučajevima kada se neko upozna uživo, ubrzo bi došlo do provere i na Facebooku, pa ako “prođe” i tu fazu provere, tek onda bi se prešlo na novi nivo razvoja odnosa i simpatija.
Iako se Facebook i dalje koristi i važi za veoma uticajnu društvenu mrežu, njegova popularnost ipak opada i ustupa mesto drugim novim i modernijim društvenim mrežama.
Nove društvene mreže – budućnost upoznavanja?
Pojavom Instagrama, igra se potpuno promenila. Veći fokus je stavljen na brze fotografije i kratke video snimke. S obzirom na to da je i Instagram u vlasništvu Facebooka, došlo je do objedinjavanja nekih opcija, među kojima i direktne poruke. Tako su korisnici nakon interesovanja za određenu osobu mogli da joj pošalju i poruku, što je opet omogućilo još brže upoznavanje i direktniju komunikaciju.
Tik Tok je nova mreža koju u ovom trenutku uglavnom koriste najmlađi korisnici društvenih mreža. Ova mreža je u svoj fokus stavila kratke video snimke, ali je zadržala i svu drugu funkcionalnost koju društvene mreže imaju unazad deset i više godina. I opet je u fokusu ubrzavanje komunikacije i podsticanje društvenih interakcija.
Iako postoje i druge značajne mreže poput Twittera i drugih ne tako novih mreža, može se reći da svaka od njih ima svoju publiku, tj. korisnike i da svaka od ovih mreža omogućuje upoznavanje online, koje može ili ne mora i da se prenese uživo, a to naravno zavisi od toga hoće li kroz priču doći do iskrice ili neće.
Viber, Whatsapp, Telegram – beg od društvenih mreža
Aplikacije za instant komunikaciju nastale su još pojavom legendarnog ICQ-a da bi vremenom evoluirale preko MSN-a, Yahoo messengera, Skype-a, sve do novih aplikacija kakve su Viber, Whatsapp, Telegram ili Signal. Ove aplikacije za razliku od društvenih mreža nemaju korisničke feedove, niti obogaćene profile. Imaju neke elemente društvenih mreža, ali one to svakako nisu. Da biste mogli da se sa nekim pratite na ovim aplikacijama, ipak vam je potreban telefonski broj te osobe, a to može da vam da ta osoba, ili neko ko je njoj blizak.
S obzirom na to da ove aplikacije omogućuju i video komunikaciju, svaki kontakt može sa lakoćom da se proveri, pa nema opasnosti da se neko lažno predstavlja, itd. Aplikacije namenjene instant komunikaciji omogućuju i privatnu diskusiju, koja se briše nakon zatvaranja prozora, gde nije moguće praviti ni snimke ekrana, itd, a to su, složićete se, opcije koje su veoma poželjne za “muvanje” i intimnu komunikaciju.
Specijalizovani sajtovi za upoznavanje
Sajtovi za upoznavanje na našim prostorima su pored par izuzetaka nekako više stvar pokušaja, ili čak propalih projekata. Slabo se koriste i imaju veliki broj fejk korisnika. Dok u svetu postoji nekoliko veoma uspešnih projekata, kao što su Tinder i Badoo. Iako su ovi servisi dostupni i u Srbiji, ne može se reći da ih ljudi stvarno koriste – jednostavno nisu usvojeni u Srbiji. Ali to ne znači da neće zaživeti, jer kod nas obično prođe dosta vremena dok trend iz razvijenog sveta ne dođe i do nas.
Izuzetak je recimo sajt za upoznavanje za odrasle Sex SMS Oglasi, koji koristi izuzetno veliki broj ljudi i koji je prisutan u celom regionu. Poslednje otvorena verzija sajta za slanje seks oglasa nalazi se u Bosni. Ovaj servis više je koncipiran za traženje intimnih kontakata na jednu noć, ali ga korisnici koriste i za traženje ozbiljnih veza. Sama činjenica da on postoji od 2015. godine i da i dalje raste govori u prilog tome da stvar zaista funkcioniše.
Zaključak
Internet je promenio način na koji živimo, poslujemo, upoznajemo se. A tek smo na početku, jer su komercijalizacija i masovno usvajanje interneta počeli pre samo dvadesetak godina. Još uvek smo u fazi ranog razvoja, za koji ne možemo da pretpostavimo gde će da nas odvede.
Ali jedno je sigurno, upoznavanje online je tu i vremenom će samo menjati svoje forme. Ono je revolucionalizovalo način kako dolazimo do naših partnera. Svet je danas drugačije mesto, mnogo otvorenije i neposrednije nego što je nekada bilo.
Tagovi:
Slični članci:
- Novogodišnji Urbani buvljak na Spensu
Novogodišnji Urbani buvljak na Spensu
Pronađite savršene poklone, uživajte u atmosferi i postanite deo promene!
- Festival nauke – EVOLUCIJA IDEJA na 17. Festivalu nauke od 12. do 14. decembra
Festival nauke – EVOLUCIJA IDEJA na 17. Festivalu nauke od 12. do 14. decembra
Festival nauke će pokušati da pruži odgovore kako dolazi do promena u nauci, šta nam to govori o promenljivoj prirodi nauke i šta to znači za sve nas.
- 8 saveta za prevazilaženje straha od letenja avionom
8 saveta za prevazilaženje straha od letenja avionom
Nemojte dozvoliti da vas strah od aviona zaustavi u putovanjima, već probajte da se suočite sa problemom. Rešenje postoji.
- Velika šampionka – Sindi Ngamba je izbeglica koja je osvojila olimpijsku medalju
Velika šampionka – Sindi Ngamba je izbeglica koja je osvojila olimpijsku medalju
Devojka rođena u Kamerunu je hrabra borkinja i u ringu i van njega i nagrada za njen trud, posvećenost i borbu došla je na Olimpijskim igrama!
- Great Heart Art 2024: Najveća humanitarna tattoo konvencija u Srbiji
Great Heart Art 2024: Najveća humanitarna tattoo konvencija u Srbiji
Sredstva prikupljena tokom događaja biće donirana deci.
- Više od 23.000 hiljada posetilaca na 17. Festivalu nauke
Više od 23.000 hiljada posetilaca na 17. Festivalu nauke
Među najposećenijim postavkama bile su "Od alhemije do (bio)hemije", atraktivna postavka Akademskog speleološko-alpinističkog kluba i "Modni vremeplov".
Lajkuj: